• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3450 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن

سكوت كفاشيان و شكست ديپلماسي فوتبال ايران

علي عالي


1- هشت سال پيش بود. مسوولان كنفدراسيون فوتبال آسيا در قطر و در حاشيه جام ملت‌هاي آسيا، انتخابات هيات‌رييسه AFC را برگزار كردند. فدراسيون فوتبال با نام علي كفاشيان، يك كرسي در مهم‌ترين صندلي فوتبال آسيا را برعهده داشت. اما با اصرار علي سعيدلو، رييس آن روزهاي سازمان تربيت‌بدني براي حضور در اين كرسي، مهم‌ترين جايگاه ايران در تصميم‌سازي و تصميم‌گيري فوتبال آسيا از دست رفت. علي كفاشيان در اقدامي عجيب ثبت‌نام نكرد و سعيدلو به‌جايش كانديدا شد. از قبل هم مشخص بود سعيدلو مورد وثوق اعضا نخواهد بود و راي نمي‌آورد. هشت سال بعد از اين اتفاق، فدراسيون فوتبال بدون داشتن كرسي ارزشمند در AFC، در تكاپوي جديد براي «حق ميزباني» است. آن هم در شرايطي كه حق با فوتبال ايران است.
2- AFC  تصميم گرفته در صورتي ايران و عربستان تا 25 اسفند توافق نكنند، ديدار نمايندگان اين دو كشور در ليگ قهرمانان آسيا در كشوري ثالث برگزار شود. قطعا اين تصميم برد-برد براي سعودي‌ها و شيخ سلمان خواهد بود. آنها از واژه «عدم تفاهم» استفاده كرده‌اند كه برگ برنده را در اختيار عربستاني‌ها قرار مي‌دهد و فدراسيون فوتبال ايران نقشي در تصميم آينده نخواهد داشت. كاملا مشخص است كه لابي كشورهاي عربي و خصوصا عربستان سعودي در AFC بسيار قوي‌تر از طرف ايراني است چراكه اگر آنها با مسوولان فوتبال ايران تفاهم نكنند، راي همان خواهد شد كه آنها مي‌خواستند.
3- هر روز ابعاد «راي ايران» به كانديداها بيش از پيش مشخص مي‌شود. راي قبلي ايران به بن‌همام و بلاتر، منتج به «كشف فساد در سيستم مديريتي» اين دو بود كه به بدترين شكل از كار بركنار شدند. مديران فدراسيون فوتبال ايران نيز با گزارش ديروز مجلس، يكي از متهمان اصلي «پرونده فساد در فوتبال ايران» هستند. خروجي راي بعدي ايران هم از همين حالا مشخص است؛ شيخ سلمان. همان مردي كه با زيركي، تصميم درباره ميزباني ايران و عربستان را به بعد از انتخابات فيفا منتقل كرده تا «راي عربستان و شركايش» را در دست داشته باشد. آيا منافع فوتبال بايد وجه‌المصالحه انتخابات ديگران شود؟
4- تاكتيك علي كفاشيان در همه اين سال‌ها، سطحي جلوه دادن موضوعات مهم و حياتي براي فوتبال ايران است. وقتي گزارش فساد فوتبال در مجلس قرائت شد، كفاشيان گفت كه «كميته حقوقي فدراسيون به گزارش اصل 90 جواب مي‌دهد». آن هم كميته‌اي كه خود يكي از متهمان اين پرونده قطور است و نكته مهم‌تر اينكه آقاي كفاشيان و دوستانش بايد به دادگاه پاسخ بدهند و نه كميسيون. در مورد ماجراي ميزباني‌ها هم ادعا دارند كه علت سكوت‌شان كنفدراسيون فوتبال آسياست و اينكه اين كنفدراسيون قطعا در خصوص هياهوهاي سعودي‌ها و نيز مسوولان فوتبال امارات به خوبي تصميم‌گيري خواهند كرد و تحت تاثير سياسي بازي كشورهاي عربي قرار نخواهند گرفت. مشخص نيست تا چه روزي فوتبال ايران قرار است بر مدار «بي‌تدبيري مديريتي» حركت كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون