• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3453 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۰ بهمن

ديدار وزير كشور با شش مرجع تقليد

فصل رايزني انتخاباتي در «قم»

    ناهيد مولوي /  در روزهايي كه حسن روحاني و وزرايش مهمان اروپا بودند و امضاي‌شان را پاي قراردادهاي مهمي ثبت مي‌كردند، سياسي‌ترين مرد كابينه اما سفري داخلي را در دستور كار خود قرار داد. ساختمان فاطمي روزهاي شلوغ و پركاري را پشت سر مي‌گذارد، از برگزاري انتخابات و فراهم كردن مراحل اجراي آن تا رايزني‌ها پشت درهاي بسته براي كم كردن ميزان رد صلاحيت‌ها با شوراي نگهبان. با اين حال مرد شماره يك فاطمي روز پنجشنبه تهران را به مقصد قم براي ديدار با چند تن از مراجع تقليد ترك كرد. هواي رابطه ميان دولت روحاني و قم از همان ابتداي تشكيل دولت خوب بود و روحاني همواره سياستي را در پيش گرفت تا اين رابطه رنگ و بوي سردي به خود نگيرد. سفر به قم و ديدار با مراجع و علما جزو برنامه‌هاي مردان مهم و كليدي حسن روحاني است. اگر در روزهاي اوج مذاكرات محمد نهاونديان راهي قم شد حالا نوبت عبدالرضا رحماني فضلي است. در دور آخر مذاكرات پيش از آنكه محمد نهاونديان راهي وين شود سفري به قم داشت و با برخي از مراجع ديدار كرد، ملاقاتي كه اخبار دقيقي از آنچه بين ملاقات‌كنندگان رد و بدل شده منتشر نشد و تنها يكسري صحبت‌هاي معمولي و روتين روي خروجي خبرگزار‌هاي قرار گرفت اما تنها چند روز لازم بود تا مشخص شود چه صحبت‌ها و توصيه‌هايي در اين ملاقات‌ها رد و بدل شده است، زماني كه پيام حمايت از مذاكرات، از قم مخابره شد. اين‌بار هم در روزهاي سخت و نفسگير نزديك به انتخابات، سياسي‌ترين وزير حسن روحاني و مجري انتخابات راهي قم مي‌شود درست در روزهايي كه دولت تمام توان خود را به كار گرفته است تا بتواند وعده خود در سياست داخلي را عملي كند. شكي نيست كه انتخابات يكي از مهم‌ترين محورهاي اين ديدارها بوده است اما هنوز مشخص نيست آيا اين ديدارها مي‌تواند در روند عملي شدن وعده حسن روحاني تاثيرگذار باشد و منجر به بازگشت برخي چهره‌ها به ميدان انتخابات شود به ويژه كه برخي از ديدارها پشت درهاي بسته و بدون پوشش رسانه‌اي انجام شده است، مانند ديدار وزير كشور با آيت‌الله مكارم‌شيرازي، مرجع تقليدي كه اين روزها يكي از  برجسته‌ترين حاميان دولت روحاني در قم است. حسن روحاني توانست قم را در عرصه سياست خارجي با خود همراه و تكيه‌گاه محكمي را براي خود مهيا كند، حال بايد ديد رييس‌جمهور مي‌تواند در سياست داخلي هم همراهي و دلگرمي قم را داشته باشد و با حمايت مراجع و علما انتخاباتي را كه مطلوبش است رقم بزند يا خير. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت كشور، رحماني فضلي وزير كشور روز پنجشنبه، با آيات عظام صافي گلپايگاني، موسوي اردبيلي، نوري همداني، وحيد خراساني، جعفر سبحاني و علوي گرگاني ديدار و گفت‌وگو كرد. تشريح آخرين وضعيت و شرايط امنيتي، شرايط اقتصادي پيش روي كشور، پس از برجام و لغو تحريم‌ها، آخرين تحولات منطقه، ارايه گزارش از روند اقدامات وزارت كشور در جهت برگزاري دو انتخابات مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي و درخواست از مراجع عظام جهت دعوت از اقشار مختلف مردم براي حضور گسترده و با شكوه در انتخابات‌هاي پيش رو، از جمله مهم‌ترين محورهاي سخنان وزير كشور در اين ديدارها بود.

آيت‌الله موسوي اردبيلي: از حضور همه سليقه‌ها و جناح‌ها درانتخابات استقبال كنيم
آيت‌الله موسوي اردبيلي در ديدار با وزير كشور همان سخني را بر زبان آورد كه ماه‌هاست ترجيع‌بند صحبت‌هاي مسوولان وزارت كشور در رابطه با امر انتخابات است و اين روزها براي تحقق آن تلاش مي‌كنند. به گزارش ايرنا اين مرجع تقليد با اشاره به مساله انتخابات و حضور مردم در ديدار وزير كشور گفت: اگر مي‌خواهيم مردم حضوري جدي و سازنده در انتخابات داشته باشند بايد از همه سليقه‌ها و جناح‌ها استقبال كنيم. آيت‌الله موسوي اردبيلي در اين ديدار اظهار كرد: برخورد حذفي در انتخابات به زيان كشور و نظام است، بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه سلامت انتخابات به باور مردم تبديل شود. وي گفت: اگر مردم احساس دلسري كنند و نقش خود را در تعيين سرنوشت كشور كمرنگ ببينند، نظام آسيب مي‌بيند، در مسائل اجتماعي نيز ضمن توجه به حساسيت‌ها بايد احترام افراد و فضاي دوستانه در جامعه حفظ شود. آيت‌الله موسوي اردبيلي درادامه گفت: لازم است از زحمات همه مسوولان به ويژه رييس‌جمهوري و دولت محترم و وزارت كشور، همچنين از وزير امور خارجه و تيم مذاكره‌كننده به خاطر به نتيجه رساندن مذاكرات تشكر ‌كنم، ولي متاسفانه آنچنان كه بايد از نتايج اين مذاكرات تقدير نشد. وي در ادامه با اشاره به نقش مهم مردم در عرصه‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي و فرهنگي گفت: امنيت پايدار با حضور و همكاري مردم است و بايد توجه داشت كه اصلاح وضع اقتصادي نيز نقش بسيار مهمي در ايجاد اين امنيت دارد. وي افزود: بايد مشكلات معيشتي و زندگي مردم حل شود و اهتمام ويژه‌اي به اين مساله بايد داشت. آيت‌الله موسوي اردبيلي درپايان براي موفقيت دولت تلاشگر و به نتيجه رسيدن زحمات آن دعا كرد و گفت: اميدوارم همه دستگاه‌ها به گونه‌اي عمل كنند كه ملت ايران بتواند از ثمرات برجام و زحماتي كه عزيزان ما در دو سال گذشته كشيده‌اند بهره‌برداري كنند.
آيت‌الله جوادي‌آملي: مردم ستون امور سياسي هستند
آيت‌الله جوادي آملي هم از انتخابات و نقش مردم سخن گفت و هم از برجام و آن را توفيقي بزرگ خواند. اما زينت‌بخش صحبت‌هاي او آنجايي بود كه دين را ستون عبادي و مردم را ستون امور سياسي خواند و گفت: اگر كسي كه قدرت در دست او قرار دارد با آن ستون سياست و عبادت هماهنگ بود اين نوع قدرت باقي مي‌ماند و از بين نمي‌رود. به گزارش ايسنا، اين مرجع تقليد شامگاه پنجشنبه در ديدار رحماني فضلي، وزير كشور و هيات همراه اظهار كرد: مردم در بخش‌هاي سياسي مانند نماز در بخش‌هاي عبادي‌اند. نماز ستون خيمه دين است و چون دين حكيمانه سخن گفته بايد صدر و ذيل دين و مكتب حكيمانه هماهنگ باشد و لذا همان طور كه نماز ستون دين است، مردم به تعبير نوراني حضرت علي (ع) ستون سياست هستند. وي عنوان كرد: در امور عبادي، دين ستون بسيار محكمي است و در امور سياسي هم مردم ستون محكمي‌اند و دليل اين سخن جنگ 8 ساله دفاع مقدس است كه خود يك جنگ جهاني تمام عيار بود و در آن جنگ همين مردم بودند كه جنگ هشت ساله را با موفقيت پشت سر گذاشتند؛ اگر مردم حافظ دين خود باشند و با تمام وجود دين را بپذيرند هيچ گزندي به اين ستون نمي‌رسد. اين مرجع تقليد بيان كرد: اگر اين دو يعني دين كه ستون عبادي و مردم كه ستون سياسي جامعه هستند، با هم هماهنگ باشند قدرت شكل مي‌گيرد، ولي بعد از شكل‌گيري قدرت مهم‌تر اين است كه چگونه بايد اين قدرت را اداره كرد تا الهي شود. آيت‌الله جوادي آملي افزود: اگر كسي كه قدرت در دست او قرار دارد با آن ستون سياست و عبادت هماهنگ بود اين نوع قدرت باقي مي‌ماند و از بين نمي‌رود. وي در ادامه به موضوع برجام اشاره كرد و گفت: جريان برجام توفيقي بود و همه دنيا قدرت منطق ايران را ديدند و اين قدرت با تكيه بر دين و مردم باعث شده قدرت‌هاي ديگر در يك طرف ميز با ايران بنشينند و در موضوعات مختلف مذاكره كنند. اين مرجع تقليد در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: غرور و خود خواهي موجب آبروريزي است و اين امر بيانگر اين حقيقت است كه لحظه‌اي نبايد قدرت خودمان را جداي از ستون دين و مردم بدانيم و از اين دو ستون غافل باشيم و اگر بگوييم اين قدرت را خودمان ايجاد كرديم و خدا و مردم به ما كمك نكردند گرفتار غرور خواهيم شد. وي بيان كرد: بايد مواظب رفتار و سخنان خود باشيم و با سخنان خود رنجش خاطر ديگران را فراهم نكنيم؛ اينكه بگوييم اين قدرت الهي و مردمي است اين از باب تواضع نيست بلكه سخن حق است. اين مرجع تقليد به مساله انتخابات هم اشاره و تاكيد كرد: انتخابات سالم و همراه با امنيت بيش از پيش موجب عزت و صلابت و شكوه ايران در همه عرصه‌ها مي‌شود و نظام را از هر خطري حفظ مي‌كند. در ابتداي اين ديدار رحماني فضلي، وزير كشور، به بيان گزارشي از شرايط حساس منطقه و بين‌الملل و مسائل داخل كشور در موضوعات مختلف پسا برجام و انتخابات پرداخت. وي گفت: درحال حاضر و در سطح منطقه رفتار ايران الگوست و با تعامل و صحبت و پيگيري‌هايي كه از طريق دستگاه ديپلماسي صورت مي‌گيرد مسائل مختلف حل و فصل مي‌شود. رحماني فضلي در مورد انتخابات نيز گفت: اصل حضور در انتخابات توفيق و نعمت بزرگي بوده و بايد شكرگزار اين نعمت باشيم، زيرا اين حضور نشانه اين حقيقت است كه ملت اراده كرده‌اند و اختيار هم در دست آنها قرار دارد.

آيت‌الله نوري همداني: حق شوراي نگهبان حفظ شود
اگرچه اين روزها بحث در مورد حق الناس بودن بررسي صلاحيت‌هاي نامزدهاي انتخابات داغ است اما آيت‌الله نوري همداني جنبه ديگري را بازگو مي‌كند و در ديدار با وزير كشور از حق شوراي نگهبان سخن مي‌گويد. به گزارش رسا، آيت‌الله حسين نوري همداني، روز پنجشنبه در ديدار با وزير كشور از زحمات شخص وزير و مجموعه وزارت كشور كه اين ايام شبانه‌روز مشغول تلاش و آماده‌سازي براي انجام انتخابات هستند، تشكر كرد. آيت‌الله نوري همداني در ادامه ضمن توصيه به وحدت، انسجام و تبعيت از قانون تاكيد كرد: همه بايد با حضور گسترده در انتخابات حماسه‌اي ديگر براي اقتدار نظام اسلامي خلق كنند. وي همچنين گريزي هم به حق شوراي نگهبان زد و تاكيد كرد: حق كسي نبايد ضايع شود، همان‌گونه كه حق شوراي نگهبان نيز بايد حفظ شود.  اين مرجع تقليد افزود: همان‌گونه كه حق هر فرد حق الناس محسوب مي‌شود كه بايد حفظ و دقت شود؛ از طرفي شوراي نگهبان نيز حق‌الناس است و اگر كسي بي‌جهت اين نهاد كه قانون اساسي مشخص كرده و وظيفه نظارت استصوابي براي او قائل شده را تضعيف كرد، اين هم حق الناس است. وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود اظهارات اخير رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري كه نظر وي را درباره عربستان جويا شده بود، شايسته توصيف كرد و گفت: كسي كه اين همه جنايت مرتكب شد تا عذرخواهي و جبران نكند قابل گفت‌وگو نيست. آيت‌الله نوري همداني در ادامه سخنان خود بر لزوم نظارت بر قيمت‌ها تاكيد كرد. وي همچنين خواستار توجه بيشتر به مناطقي شد كه بر اثر حوادث غيرمترقبه دچار آسيب شده‌اند.

 

گلایه وزیر کشور از دروغ‌پردازی مخالفان دولت

وزیر کشور در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در حرم کریمه اهل بیت(ع) دعا کردم،خداوند بنده عاصی و دوستان خطاکار که بی‌مهابا چنین برداشت‌های غلط را ترویج می‌دهند هدایت کند، واقعا چه می‌شود که انسان بدون هیچ تعهد و ترس از گناه متوسل به دروغ‌پردازی و پخش آن می‌شود. به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در صفحه خود نوشته است: سلام قولا من رب رحیم، توفیق نصیب حال من شد تا با تشرف به حرم حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، از باب وظیفه دیداری با ابواب فقاهت و پویایی مذهب اثنی‌عشر مراجع معزز و معظم تقلید داشتم و گزارشی از روند فعالیت های وزارت کشور در عرصه‌های مختلف ارايه دهم، این دیدارهای با منزلت به تناوب انجام گرفته و ان‌شاءالله تعالی تداوم خواهد یافت تا از برکات توصیه‌های ارزشمند آن بزرگواران در انجام خدمت در دولت تدبیر و امید بهره‌مند شویم، اما برخی نامهربانان در تریبون‌های‌شان این دیدارها را به دروغ «فشار به مراجع» توصیف کردند که در حرم کریمه اهل بیت علیهم‌السلام دعا کردم «خداوند بنده عاصی و دوستان خطاکار که بی‌مهابا چنین برداشت‌های غلط را ترویج می‌دهند هدایت کند، واقعا چه می‌شود که انسان بدون هیچ تعهد و ترس از گناه متوسل به دروغ‌پردازی و پخش آن می‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون