• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3455 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ بهمن

آيووا، نقطه شروع ماراتن انتخابات امريكا

بر اساس نظرسنجي‌ها، كلينتون و ترامپ شانس بيشتري دارند

    ميثم سليماني /  بالاخره بازي مناظره‌ها و نظرسنجي‌ها در رقابت درون حزبي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا به پايان رسيد و روز رونمايي از واقعيت صحنه انتخابات رياست‌جمهوري امريكا فرا رسيد. امروز انتخابات درون حزبي آيووا در امريكا برگزار مي‌شود. آيووا نخستين ايستگاه سنگ محك نامزدهاي جمهوريخواه و دموكرات است كه نشان مي‌دهد رقابت آنها در طول حدود يك سال گذشته تا چه اندازه مورد توجه راي‌دهندگان جمهوريخواه و دموكرات امريكا قرار گرفته است. ايالت آيووا براي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا بسيار حايز اهميت است زيرا مي‌دانند كه نتيجه آن براي سرنوشت نهايي و اعتماد به نفس آنها براي ادامه راه بسيار مهم خواهد بود. در نظرسنجي‌اي كه پيش از شروع انتخابات درون حزبي توسط موسسه دس‌مونيز به همكاري بلومبرگ انجام شده تا حدودي شمايي كلي از نتيجه انتخابات آيووا نمايان مي‌شود، اما به طور قطع نمي‌توان آن را نتيجه نهايي آراي مردم دانست.  در اين نظرسنجي كه از 1168تن از راي‌دهندگان آيووا صورت گرفته نتايج جالب توجهي براي نامزدهاي جمهوريخواه و دموكرات پيش از برگزاري انتخابات درون حزبي رقم خورده است. در اين نظرسنجي ترامپ حمايت 28 درصد از راي‌دهندگان جمهوريخواه را در اختيار دارد كه همين نتيجه مي‌تواند او را در رتبه اول جمهوريخواهان در ايالت آيووا قرار دهد. تد كروز با 23 درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفته و ماركو روبيو نيز با 15 درصد در رده سوم قرار دارد. همچنين بن كارسون جراح مغز و اعصاب بازنشسته با ده درصد آرا توانسته در رده چهارم قرار گيرد و ساير نامزدها نيز زير ده درصد آرا را كسب كرده‌اند.  در طرف مقابل در حزب دموكرات رقابت نزديكي ميان دو نامزد اين حزب در اين نظرسنجي وجود دارد. كلينتون با 45 درصد در رتبه اول و برني ساندرز با 42 درصد در رتبه دوم اين نظرسنجي در ميان نامزدهاي دموكرات قرار دارد و در رده سوم مارتين اومالي فرماندار سابق مريلند با سه درصد آرا قرار گرفته است.  گفتني است اين نظرسنجي 48 ساعت قبل از برگزاري انتخابات درون حزبي آيووا صورت گرفته كه نتيجه آن مي‌تواند به نتيجه نهايي انتخابات درون حزبي بسيار نزديك باشد زيرا به طور معمول نظرسنجي‌هاي امريكا در آستانه انتخابات از اهميت بسيار بالايي برخوردارند و شماي كلي نتيجه نهايي را به نمايش مي‌گذارند. با اين وجود ضريب خطاي اين نظر سنجي آنگونه كه اعلام شده، مثبت/منفي چهار درصد خواهد بود.
شكاف عميق ميان جمهوريخواهان
نظر سنجي آيووا اما يك اميد جدي را در دل كروز ايجاد كرده است. در نظرسنجي‌هاي ماه‌هاي گذشته فاصله ميان دونالد ترامپ و تد كروز چيزي در حدود ده درصد بود اما اكنون در نظر سنجي كنوني اين فاصله به چيزي در حدود پنج درصد رسيده است. بر اين اساس نيز ميلياردر كهنسال امريكايي احساس خطر خود از سوي تد كروز جوان را نشان داده است. ترامپ كه تا پيش از نزديك شدن كروز به آراي خود چندان تمايلي براي رويارويي با وي در مناظره‌ها و سخنراني‌هاي انتخاباتي خود نداشت اما از ماه دسامبر حملات شديدي را روي كروز آغاز كرده است. نخستين حمله ترامپ به كروز در خصوص محل تولد وي بود زيرا محل تولد كروز در كاناداست و ترامپ روي همين موضوع براي عدم صلاحيت وي براي حضور در انتخابات تاكيد دارد. ترامپ همچنين به تازگي روي نقطه ضعف ديگر كروز دست گذاشته است. او با حمله به كروز عنوان كرد كه وي براي مبارزات انتخاباتي مجلس سنا از گلدمن ساكس و سيتي بانك در سال 2012 وام دريافت كرده است.  اما از طرف ديگر ترامپ در آخرين مناظره سياسي جمهوريخواهان پيش از برگزاري انتخابات آيووا دست به قماري بزرگ زد و به بهانه حضور مگان كلي به عنوان مجري مناظره از حضور در آن انصراف داد و بر خلاف پيش بيني‌ها عدم حضور وي نه تنها تاثيري در محبوبيت وي نداشت بلكه در نظرسنجي‌ها نيز اندكي بر محبوبيت او افزود. در نظرسنجي‌اي كه از ميان جمهوريخواهان صورت گرفته 24درصد از جمهوريخواهان اقدام ترامپ را براي عدم حضور تاييد كرده‌اند و 29 درصد مخالف اقدام او بودند و 46 درصد نيز اعلام كردند كه اين اقدام ترامپ براي آنها تفاوتي ندارد.  اما نقطه ضعفي كه كروز در اين بين دارد سياست‌هاي وي در مورد انرژي‌هاي تجديد پذير است كه به گفته‌ تري‌برنستد، فرماندار آيووا اين موضوع مي‌تواند براي كروز بسيار مخرب تمام شود. در يك نظرسنجي صورت گرفته در ماه اكتبر 61درصد از جمهوريخواهان به نفع فردي راي مي‌دهند كه از سوخت‌هاي تجديدپذير حمايت مي‌كند. اما تد كروز از جمله افرادي است كه با سياست‌هاي سوخت پاك باراك اوباما براي كاهش گازهاي گلخانه‌اي امريكا مخالفت مي‌كند.  با اين حال نتايج نظرسنجي‌ها شكاف عميقي را ميان راي‌دهندگان جمهوريخواه و سياستمداران اين حزب نشان مي‌دهد و اگر نتايج انتخابات آيووا كاملا به نفع ترامپ به پايان برسد قطعا شكاف ميان جمهوريخواهان افزايش مي‌يابد.
رقابت نزديك دموكرات‌ها
نتايج نظرسنجي آيووا نشان مي‌دهد، شرايط براي كلينتون متفاوت‌تر از انتخابات سال 2008 است. اين‌بار كلينتون شانس بسيار بالايي براي پيروزي در انتخابات دارد. در حال حاضر از هر ده حامي كلينتون هشت نفر به تلاش هرچه بيشتر براي پيروزي وي مي‌پردازند. كلينتون و ساندرز اكنون اميد به راي‌دهندگان بسته‌اند كه در آيووا چه سرنوشتي را براي آنها رقم مي‌زند. كارشناسان معتقدند كه اكنون كلينتون مي‌تواند پيروز قطعي انتخابات درون حزبي امريكا شود تا يك بار ديگر رقابت درون حزبي سال 2008 با اوباما براي او رقم نخورد. دموكرات‌ها در آيووا بايد بين آرمان‌گرايي ساندرز و عمل‌گرايي هيلاري كلينتون يكي را انتخاب كنند. با اين حال كمپين ساندرز جرياني را به راه انداخته كه اگر تعداد راي‌دهندگان بالا باشد مي‌تواند برنده نهايي مبارزات آيووا شود و اگر مشاركت كم باشد ساندرز آيووا را از دست خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون