• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3456 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ بهمن

حاشيه پررنگ‌تر از متن

افتتاحيه با جاي خالي‌هاي بزرگ

جشنواره سي‌و‌چهارم فيلم فجر كليد خورد. اما افتتاحيه جشن خانواده سينماي ايران درحالي برگزار شد كه حاشيه‌هايي نيز به دنبال داشت. از انتقاد مهناز افشار به عنوان مجري تقدير از پيشكسوتان نسبت به سانسور برخي از صحبت‌هايش در تلويزيون تا نبود جا براي حضور عوامل برخي از فيلم‌ها در مراسم افتتاحيه. طبق مشاهدات و اخبار، عوامل فيلم‌هاي «نيمه‌شب اتفاق افتاد»، «وارونگي»، «نيم‌رخ‌ها»، «زاپاس»، «عادت نمي‌كنيم»، «امكان مينا»، «خانه‌اي در خيابان چهل‌و‌يكم» و «دلبري» به دليل ازدحام جمعيت و نبود جا نتوانستند به سالن مراسم افتتاحيه جشنواره فجر راه بيابند و مراسم را ترك كردند. همچنين از ميان داوران نيز سامان مقدم و عليرضا شجاع‌نوري امكان حضور نيافتند. سحر دولتشاهي، جواد عزتي، شقايق فراهاني، ميلاد كي‌مرام، مينا ساداتي، ستاره اسكندري و ساره بيات نيز از جمله بازيگراني بودند كه جايي براي نشستن و حضور در سالن نيافتند. همچنين به روال چندسال اخير، اين برنامه به‌صورت زنده از تلويزيون پخش نشد و پس از پايان مراسم، شبكه نمايش بخش‌هايي از آن را به‌صورت غيرزنده و البته به شكل گزينشي پخش كرد.

 

مديريت جشنواره اين دوره به شوخي شبيه است

علي حضرتي٭

وقتي وارد سالن شديم افراد بسياري را ديديم كه از نظر ظاهر شباهتي به اهالي سينما نداشتند. از كودكان پفك
به دست تا خانم‌هاي خانه‌دار. به‌نظرم در چند روز گذشته و پيش از افتتاحيه كه كارهاي جشنواره آغاز شد نحوه مديريت آقاي حيدري، دبير جشنواره و تيم ايشان به يك شوخي شبيه است. اميدوارم سينماگران نسبت به اين موضوع واكنش نشان دهند. تا كي قرار است به اهالي سينما توهين شود؟ در مراسم افتتاحيه شايد 80 درصد افرادي كه حضور داشتند سينمايي نبودند. شايد اين‌ افراد از ديد حيدري آينده سينما هستند! باتوجه به اتفاقاتي كه براي تيزر فيلم «نيم‌رخ‌ها» افتاد و بدون اجازه من در فضاي مجازي از طرف جشنواره منتشر شد، تدوين آن تغيير كرد و نام كارگردان را به اشتباه «سروش محمدزاده» نوشته بودند يا صحبت‌هاي حيدري درباره برخي از فيلم‌ها پيش از جشنواره و همچنين تماس‌هايي كه از دبيرخانه جشنواره براي تهيه خبر و مصاحبه گرفته مي‌شد و خواستار گفت‌وگو با مرحوم ايرج كريمي بودند! چنين بي‌نظمي در افتتاحيه هم طبيعي و قابل پيش‌بيني بود. مديريت حيدري و جشنواره سي‌و‌چهارم يك شوخي است. اينها همه آغاز جشنواره بود واي به حال اختتاميه!
٭تهيه‌كننده فيلم «نيم‌رخ‌ها»

 

اميدوارم ديگر تكرار نشود

منوچهر محمدي٭

ما به اصرار دعوت شده بوديم تا در افتتاحيه شركت كنيم. عوامل فيلم هم همگي سرموعد مقرر آمدند. اما وقتي قرار شد وارد سالن بشويم تمام صندلي‌ها پر بود. اداره سالن از دست اداره‌كنندگان مراسم خارج شده بود. يكي از همكاران جشنواره را ديدم كه تلاش مي‌كرد براي عوامل فيلم‌ها جايي فراهم كند اما نتوانست.  به‌ طوركلي در برنامه‌هايي كه در ايران برگزار مي‌شود هميشه اين بي‌نظمي‌ها وجود دارد اما اميدوارم دست‌اندركاران راه‌حلي پيدا كنند تا سبب آزردگي‌خاطر هنرمندان نشود. جمع زيادي از بازيگران، داوران و ديگر عوامل فيلم‌ها بودند كه در نهايت پس از نيم ساعت انتظار و نيافتن جا مجبور به ترك تالار وحدت شدند. متاسفم بابت چنين اتفاقي و اميدوارم ديگر تكرار نشود.  
٭تهيه‌كننده فيلم «امكان مينا»

 

نقد سازنده ضروري است

تينا پاكروان٭

به هرحال قشنگ نيست وقتي در اوج ساعت ترافيك عوامل فيلمي به احترام جشنواره خودشان را به سالن برسانند و بعد از ورود جايي براي نشستن تهيه‌كننده، كارگردان يا بازيگران فيلم نباشد. اين اتفاق خيلي عجيب بود. همه آنهايي كه جايي براي نشستن پيدا نكردند سرگشته و حيران بودند تا وسيله‌اي پيدا كنند و از تالار وحدت بروند. اين بي‌نظمي‌ها براي آغاز جشنواره خوب نبود. در كل برنامه‌ريزي‌هاي جشنواره نظمي ندارد. فيلم من 9 اكران دارد و چهار اكران آن به صورت همزمان است. مي‌شد به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي شود تا به احترام تماشاگران عوامل فيلم همراه با مردم به تماشاي فيلم بنشينند. به هر روي هر دوره‌اي نظم و بي‌نظمي‌هاي خودش را دارد و نمي‌توان انگشت اتهام را فقط به سوي مسوولان گرفت اما بايد انتقادها مطرح شود تا دست‌اندركاران جشنواره از نقدهاي سازنده استفاده كنند.
٭كارگردان و تهيه‌كننده فيلم «نيمه شب اتفاق افتاد»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون