• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3456 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ بهمن

آیت الله هاشمی رفسنجانی:

هر آن چه داریم از امام داریم

گروه سياسي|در سي و هفتمين  سالروز بازگشت امام، يار ديرين او در 81 سالگي باز هم ترجيح داد «ايستاده» سخن بگويد. او در تمام اين سال‌ها هر وقت حرف مهمي داشته براي بيانش «ايستاده» است. ديروز هم همين‌طور بود. براي هاشمي‌رفسنجاني صندلي آوردند، اما او گفت نياز به آن نيست. هاشمي باز هم مي‌خواست حرف‌هاي كم‌سابقه بزند. 37 سال پس از روز پيروزي، هاشمي‌رفسنجاني هنوز هم سخت نگران است. آنقدر كه نمي‌گذارد چيزي در دلش ناگفته بماند.  نگراني از «تفرقه» و «اختلاف» در كشور. هاشمي سال‌هاست كه هشدار مي‌دهد اما هشدار ديروزش قدري بدون تعارف‌تر و صريح‌تر از هميشه به نظر مي‌رسيد. او تاكيد دارد كه حالا كار در خيلي جاها به «اختلاف واقعي» كشيده شده است. حرف‌هاي هميشگي رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز زير سايه عدم تاييد صلاحيت سيد حسن خميني براي انتخابات خبرگان رهبري تند و تيزتر از هميشه شده بود. 37 سال بعد از ورود تاريخي حضرت امام(ره) به ايران، يار نزديك او آمده بود تا از يادگار او دفاع كند. هاشمي تعبير خودش را از اين عدم احراز صلاحيت دارد؛ «همه بايد به امام(ره) و بيت ايشان خود را بدهكار حساب كنيم، بدهكارها هديه‌ خوبي در مقدمه انتخابات به بيت امام ندادند.»
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز در مراسمي كه به مناسبت فرارسيدن دهه فجر و ورود امام به كشور در ترمينال شماره يك فرودگاه مهرآباد برگزار شد، با بيان اينكه «هر آنچه كه داريم از امام داريم» گفت: همه بايد به امام(ره) و بيت ايشان خود را بدهكار حساب كنيم، بدهكارها هديه‌ خوبي در مقدمه انتخابات به بيت امام ندادند. وي با بيان اينكه «ما در انتخابات بندهاي بي‌خودي جلوي مردم مي‌بنديم» به تعداد ثبت‌نام‌كنندگان مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و گفت: قبول دارم كه نمي‌شود 12 هزار نفر براي مجلس ثبت‌نام كنند و همه با هم در انتخابات به رقابت بپردازند اما راهش اين است كه پيش از انتخابات قانوني بگذاريم و بگوييم كساني كه مي‌خواهند نامزد شوند بايد يك‌سري شرايط از جمله تعدادي امضا از برخي علما و مردم داشته باشند و برخي از متخصصين صلاحيت آنها را تاييد كنند. نبايد بگذاريم ثبت‌نام كنند و اصلا فرصت براي بررسي پرونده‌شان نداشته باشيم و پرونده آنها را بررسي نكنيم و در نهايت به آنها بگوييم كه صلاحيت شما احراز نشده است. اين راه و شيوه درستي نيست. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اينكه بايد بگذاريم مردم خود انتخاب كنند، اظهار كرد: افكار عمومي كمتر از ما اشتباه مي‌كنند و چنانچه اشتباه هم كنند خود به زودي مي‌فهمند و جبران مي‌كنند.
به گزارش ايسنا، هاشمي‌رفسنجاني در بخش‌ ديگري از صحبت‌هاي خود همدلي و وحدت مردم را اصلي‌ترين دليل پيروزي انقلاب اسلامي دانست و اظهار كرد: در انقلاب اسلامي اين لطف خدا بود كه دل‌هاي مردم به هم نزديك شد و در ميان آنها به استثناي يك اقليت وحدت ايجاد شد. وي با اشاره به اين اقليت ادامه داد: آن اقليت، اقليتي بودند كه گرچه دل‌شان با مردم بود ولي منافع‌شان با مسائل ديگري گره خورده بود. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: نكته اساسي پيروزي انقلاب اسلامي اين است كه مردم با يكديگر متحد شدند همان‌طور كه خداوند نيز وعده داده است اين اتحاد نتيجه‌اش پيروزي خواهد بود. وي با تاكيد بر اينكه براي پيروزي انقلاب هزينه‌هاي بسياري كرده‌ايم تا مردم به خيابان‌ها آمدند و انقلاب پيروز شد، اظهار كرد: اين امام بود كه مردم را با حجت و خيالي راحت به خيابان‌ها آورد. در آن شرايط رهبري امام و حمايت‌هاي مردم و بخش بزرگي از روحانيت، دانشگاه‌ها و اصناف بود كه باعث شد انقلاب به پيروزي برسد. هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه در آن زمان پرچم‌هاي بسياري برافراشته شده بود اما دل‌هاي همه در يك نقطه به هم مي‌رسيد، اظهار كرد: آن نقطه ضد رژيم بود. هيچگاه نبايد آن را فراموش كرد چراكه مساله‌اي بسيار مهم است؛ تا زماني كه اين نقطه را داشته باشيم نگران سرنوشت آينده انقلاب در تاريخ نيستيم اما اگر نسبت به اين نقطه بي‌توجه شويم و تفرقه‌ها عميق شود در آن زمان است كه نبايد انتظار دوام انقلاب را داشته باشيم. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه متاسفانه طي 10، 12 سال اخير دچار اين تفرقه شده‌ايم، گفت: متاسفانه طي سال‌هاي اخير دچار تفرقه‌اي شده‌ايم كه راه‌ها بسيار عوض شده است. كساني حتي روحانيوني كه در انقلاب دستي بر آتش نداشتند، در آن تفرقه سهيم‌اند و شرايطي را كه به وجود آورده‌اند كه كار به اختلافات واقعي كشيده شده است. هاشمي‌رفسنجاني گفت: گرچه آن شرايط بسيار سخت گذشت و تحريم‌هاي شديدي عليه ما اعمال شد و خسارت‌هاي زيادي به كشور وارد و ثروت ما برده شد، اما دوباره نقطه ديگري پيش آمده و دوباره اميد وحدت در ايران پيدا شده است. اكثريت جامعه راه خود را پيدا كرده‌اند و فهميده‌اند اشتباه شده است. وي خاطرنشان كرد: خداوند راه جديدي را پيش راه‌مان قرار داده و ما دنبال راهي كه شروع كرده بوديم و به خاطر آن شهداي بسياري تقديم و هزينه‌هاي بسيار براي آن صرف كرده‌ايم، هدايت كرد.
ايران مجددا در حال تبديل شدن به نقطه تعادل است
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به دوران پيروزي انقلاب اسلامي اظهار كرد: امروز نيز مانند گذشته و پس از پيروزي انقلاب كه عده‌اي شروع كردند به دعوا كردن و مبارزه و ترور، اين نقطه به تاخير مي‌افتاد ممكن بود مشكلات بسياري پيش بيايد. گرچه عده‌اي در اقليت امروز در تلاشند كه برخي اقداماتي انجام دهند اما اكثريت مردم جور ديگري هستند و خداوند همواره به اكثريت مردم و دل آنها نگاه مي‌كند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با تاكيد بر اينكه ايران مجددا در حال تبديل به نقطه تعادل است، گفت: ما پيش از اين يك بار پس از جنگ تبديل به نقطه تعادل در منطقه شديم و سال‌ها نيز در اين جايگاه قرار داشتيم. اما امروز مردم تجربه آن دوران را دارند و قدر اين نعمت را بيش از پيش مي‌دانند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار كرد: آنها ديدند كه منزوي بودن ايران به معناي ناامني و بي‌تعادلي در منطقه است و چنانچه تعادل منطقه را از دست بدهند نتيجه‌اي كه در عراق، سوريه، يمن، افغانستان و پاكستان حاصل شد، به وجود مي‌آيد. آنها به اين نتيجه رسيدند كه اين ايران است كه مي‌تواند تعادل منطقه را حفظ كند. هاشمي‌رفسنجاني ادامه داد: در اين شرايط ما توانستيم براي دومين بار پس از انقلاب اسلامي در مذاكرات پيروز شويم و همه دنيا نيز قبول كردند كه اين مذاكرات براي ايران پيروزي بي‌سابقه‌اي به ثمر آورد. البته اين مذاكرات براي طرف مقابل نيز ضرري نداشت و آنها موفق شدند با دولتي قابل اعتماد در ايران همكاري كنند كه اين همكاري موجب آرامش و امنيت در منطقه مي‌شود. وي با اشاره به نقش ايران در منطقه و تحولات آن گفت: حضور ايران در منطقه و در مسائل مربوط به منطقه مي‌تواند كارساز باشد. ما اگر در مذاكرات سوريه و افغانستان نباشيم كار به جايي نمي‌رسد.
منتقدان نمي‌دانند قرارداد چيست
هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به سفر اخير رييس‌جمهور به ايتاليا و فرانسه و دستاوردهاي اين سفر اظهار كرد: امروز اقليتي كه همواره مزاحم بوده و هستند با وجود اينكه سفر رييس‌جمهور به كشورهاي اروپايي دستاوردهاي بزرگي به همراه داشته، در حال سمپاشي هستند و مي‌گويند برجام نتيجه داد اما براي پاريس. وي افزود: آنها نمي‌دانند كه قرارداد چيست چراكه اگر بدانند نبايد اين حرف‌ها را به زبان بياورند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه به برخي از دستاوردهاي سفر روحاني به ايتاليا و پاريس اشاره كرد و گفت: ما بدون اينكه هزينه‌اي صرف كنيم امكاني را فراهم كرده‌ايم كه طي آن ترابري هوايي كشور كه طي سال‌هاي اخير با مشكلات بسياري مواجه بود، سامان مي‌يابد و با هزينه سرمايه‌گذارها علاوه بر فرودگاه‌ها، هواپيماها و كادر ما نيز تقويت مي‌شود. هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه ترابري هوايي ايران داراي ظرفيت بسيار بالايي است، اظهار كرد: همان‌طور كه در زمين، ما نقطه اساسي و چهارراه امن زميني هستيم و راه ابريشم داريم، در ترابري هوايي نيز چهارراهي امن محسوب مي‌شويم.
مردم بدون هزينه پاي صندوق راي رفتند
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به حضور هيات‌هاي مختلف تجاري و اقتصادي خارجي در ايران اظهار كرد: ظرف چند ماه مشاهده مي‌كنيم كه شرق و غرب براي همكاري با ايران مسابقه مي‌دهند و اين اتفاق كمي نيست. اينها همه حاصل انتخابي است كه مردم داشته‌اند. هاشمي‌رفسنجاني خاطرنشان كرد: مردم آگاه شده‌اند و بدون هيچ هزينه‌اي پاي صندوق‌هاي راي رفتند و دولتي را كه مي‌توانست با روي كار آمدن تا پاي جنگ پيش برود، عوض كردند. وي در پايان اظهار كرد: اميدوارم با نقطه تعادلي كه با تلاش دولت و تيم مذاكره‌كننده و شخص آقاي روحاني و همچنين حمايت‌هاي رهبري ايجاد شده است، كارها به خوبي پيش برود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون