• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3464 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۴ بهمن

حاشيه‌هاي راهپيمايي روز 22 بهمن

از جمع‌آوري بنرهاي هاشمي تا توزيع شبنامه عليه لاريجاني

گروه سياسي | فصل انتخابات كه از راه مي‌رسد همه‌چيز را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد حتي روزهاي ملي را. فصل‌هاي انتخابات در ايران از قضا مصادف است با روزهاي مهم كه مهر ملي بودن براي هميشه به آنها سنجاق شده است. حال مي‌خواهد روز پيروزي انقلاب اسلامي ايران در بهمن ماه و همزماني‌اش با انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان باشد يا روز آزادي خرمشهر در روزهاي پيش از انتخابات رياست‌جمهوري. اگرچه همواره برخي از چهره‌هاي سياسي بر اين باور بودند كه نبايد روزهاي ملي را دستاويز رقابت‌هاي جناحي و بازي‌هاي انتخاباتي كرد اما روزهاي ملي در ايام انتخابات هميشه حاشيه‌هايي با رنگ و بوي انتخاباتي داشتند. سالروز پيروزي انقلاب اسلامي و راهپيمايي روز 22 بهمن امسال هم مستثني نبود و حاشيه‌هايي داشت. با وجود اينكه تبليغات خبرگان به طور رسمي و قانوني آغاز شده بود، بنرهاي تبليغاتي كانديداي خاصي از سطح شهر و مسير راهپيمايي در تهران جمع شده بود تا جايي كه ستاد مردمي‌اش دست به قلم شد و به وزير كشور نامه نوشت. از سوي ديگر برخي گروه‌ها و كانديداهاي مجلس شوراي اسلامي دست يه تبليغات گسترده و زودهنگام زدند در حالي كه زمان قانوني تبليغات مجلس شوراي اسلامي هنوز آغاز نشده و اين كار نوعي تخلف شمرده مي‌شود. اما حاشيه‌هاي امسال تنها به اينها ختم نشد و ماشين‌هاي تخريب هم شروع به كار كردند و اين‌بار علي لاريجاني در قم بود كه هدف گروه‌هاي تخريبگر و شبنامه‌هاي انتخاباتي بود.
جمع‌آوري بنرهاي ستاد مردمي آيت‌الله هاشمي
از بامداد روز 22 بهمن كليه بنرهاي فهرست خبرگان ٩٤، كه حاوي تصوير رهبرانقلاب، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رييس‌جمهور و يادگار امام خميني بود، از مسيرهاي راهپيمايي ٢٢ بهمن جمع‌آوري شد. به گزارش ايلنا، جمع‌آوري بنرهاي اين فهرست توسط برخي نيرو‌ها در حالي صورت گرفت كه امروز نخستين روز تبليغات قانوني انتخابات خبرگان محسوب مي‌شود و در اين بنر‌ها بدون انتشار اسامي كانديدا‌ها بر اصل شركت در انتخابات با استفاده از آيات قرآن و تصاوير شخصيت‌هاي نظام كه دو تن از آنان، آيت‌الله هاشمي و حجت‌الاسلام روحاني كانديداي انتخابات هستند، تاكيد شده بود. در پي وقوع اين جريان ستاد مردمي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني طي نامه‌اي به وزير كشور خواستار روشن شدن علت اقدامات برخي نيروها در جمع‌آوري بنرهاي قانوني اين ستاد در ٢٢ بهمن و دستگيري چندساعته تعدادي از جوانان همكار ستاد شد. در بخش‌هايي از اين نامه آمده است: به اطلاع مي‌رساند در نخستين ساعات بامداد مورخه جاري و پس از آغاز مهلت قانوني تبليغات انتخابات مجلس خبرگان رهبري، كليه بنرهاي انتخاباتي اين ستاد كه شامل آيه‌اي از قرآن كريم، تصاوير رهبر انقلاب، رياست‌جمهوري، يادگار امام (ره)، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و سخني از امام خميني(ره) بود، بدون اطلاع و ارايه حكم قضايي توسط برخي افراد جمع‌آوري شده و تعدادي از همكاران اين ستاد به دليل توزيع بروشورهاي اين ستاد دستگير و بروشورها نيز توقيف شدند كه البته افراد دستگير شده با مساعدت مسوولان ظرف چند ساعت آزاد شدند. لذا با توجه به آنكه اقدامات صورت گرفته توسط اين ستاد به طور كامل درچارچوب قوانين و مقررات بوده، خواهشمند است نسبت به بررسي و روشن شدن دليل اين اقدامات، مسترد كردن بنرها و بروشورهاي اين ستاد دستورهاي لازم را مبذول فرماييد.
تبليغات زود هنگام برخي كانديداها
در راهپيمايي 22 بهمن امسال حتي برخي از كساني كه صلاحيت‌شان براي حضور در مجلس رد شده است نيز به تبليغ و خودنمايي در اين راهپيمايي پرداختند. روش‌هايي كه اين افراد در اين رويداد ملي در پيش گرفتند شامل حمل پلاكاردهاي مختلف، توزيع پوستر و زندگينامه و انتخاب رنگ‌هاي مشخص بود. به گزارش ايرنا در يكي از شهرها تنها دقايقي از قرائت قطعنامه پاياني راهپيمايي 22 بهمن نگذشته بود كه برخي افراد با حضور بر روي جايگاه در نظر گرفته شده براي تصويربرداري تلويزيوني، دست نوشته‌هايي در دست گرفتند و به طرح ديدگاه‌هاي خود پرداختند. برخي داوطلبان انتخابات هم در اين شهر شخصا اقدام به توزيع تراكت مي‌كردند. توزيع لوح فشرده سخنراني از اقداماتي بود كه هواداران يكي از كانديداهاي دهمين دوره مجلس در همين شهر به آن مبادرت كردند. هواداران برخي داوطلبان نمايندگي مجلس دهم در راهپيمايي 22 بهمن در اكثر مناطق يكي از استان‌ها با توزيع اقلامي مانند كارت ويزيت و نشريه در اين راهپيمايي، تلاش خود را براي جذب آراي مردم ملموس‌تر كردند. برخي از نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي در يكي از شهرها به توزيع گسترده كارت‌هاي تبليغات انتخاباتي در ميان جمعيت اقدام كردند به نحوي كه بعد از پايان راهپيمايي تعداد زيادي از اين كارت‌ها بر روي مسير راهپيمايي قابل مشاهده بود و كاركنان شهرداري اقدام به جمع‌آوري آنها كردند. در اين شهر با آغاز راهپيمايي، دسته‌هاي چند صد نفري با درميان گرفتن كانديداي مورد نظر خود، سردادن شعارهاي تبليغاتي را شروع كردند كه توزيع كارت‌هاي تبليغاتي به صورت گسترده انجام مي‌شد و مسابقه تبليغاتي بسيار شديدي ميان طيف‌هاي مختلف انتخاباتي شكل گرفته بود.
شبنامه‌هاي قم عليه لاريجاني
در جريان راهپيمايي ديروز 22 بهمن در قم، جزوه‌ها و تراكت‌هاي تخريبي عليه علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي توزيع شد. به گزارش صراط، بر اين اساس، در خلال راهپيمايي، افرادي اقدام به توزيع جزوه‌اي 8 صفحه‌اي كردند كه در آن توهين‌هاي فراواني به علي لاريجاني، سرليست جامعه مدرسين در حوزه انتخابيه قم نسبت داده شده است. در جزوه مذكور، رييس مجلس به موضع‌گيري عليه شوراي نگهبان، قبول نداشتن مراجع قانوني و شرعي، تاييد مواضع هاشمي‌رفسنجاني در جريان فتنه، بزك كردن چهره
آل سعود، تامين منافع جريان متمايل به امريكا و تخلفات متعدد ديگر متهم شده است. به جز اين جزوه، تراكت‌هاي تخريبي ديگري عليه لاريجاني در راهپيمايي قم پخش شد. هنوز عوامل تهيه و توزيع اين جزوه و تراكت‌ها عليه رييس مجلس شوراي اسلامي مشخص نشده‌اند. اما نهادهاي مسوول در اين زمينه، در حال پيگيري موضوع هستند. گفتني است در روزهاي اخير شايعاتي در خصوص تغيير حوزه انتخابيه علي لاريجاني از قم به تهران منتشر شده بود كه اخبار رسيده، حكايت از كذب بودن اين شايعات دارد. بر اين اساس، علي لاريجاني كه با دعوت مراجع عظام تقليد و درخواست علما، همچون دوره‌هاي هشتم و نهم انتخابات مجلس شوراي اسلامي، از قم كانديدا شده بود، امسال نيز در همين حوزه انتخابيه در انتخابات شركت خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون