• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3464 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۴ بهمن

رد صلاحيت، حاميان دولت را متحد كرد

ائتلاف بزرگ اصلاح‌طلبان، با مطهري و اعتدال و توسعه

 

گروه احزاب| شواهد و اخبار نشان مي‌دهد اصلاح‌طلبان، حزب اعتدال و توسعه و البته حاميان غير اصلاح‌طلب دولت كه با محوريت علي مطهري با عنوان صداي ملت فعاليت مي‌كنند، بالاخره به توافق رسيده‌اند تا ليست كانديداهاي مورد حمايت خود را براي انتخابات مجلس به صورت مشترك ارايه كنند.  اين اتفاق در حالي رخ داده است كه هنوز به صورت رسمي جزيياتي از نحوه اين ائتلاف مخابره نشده است اما چهره‌هاي اصلي هر يك از اين سه ضلع آن را تاييد كرده‌اند.  از اصلاح‌طلبان محسن مهرعليزاده در گفت‌وگويي كه با مهر داشت اعلام كرد: ليست اصلاح‌طلبان و حاميان دولت كاملا با يكديگر منطبق هستند و تا آنجايي كه اطلاع دارم قرار است اين دو جريان به‌صورت مشترك ليستي را براي تهران ارايه بدهند.  بر اساس اخباري كه به صورت غير‌رسمي شنيده مي‌شود ليست نهايي اصلاح‌طلبان كه بايد از آن به عنوان ليست ائتلافي ياد كرد طي يك يا دو روز آينده رسما منتشر خواهد شد.
اعتدال و توسعه در راه ائتلاف حداكثري
همچنين به نظر مي‌رسد حزب اعتدال و توسعه نيز كه بيشترين همراهي را با اصلاح‌طلبان داشته است در مصوبه‌اي ائتلاف با اصلاح‌طلبان را در دستور كار قرار داده است. اكبر تركان، عضو موثر شوراي مركزي اين حزب در حاشيه راهپيمايي روز 22 بهمن در اين خصوص به آنا گفت: فهرست مشترك حاميان دولت و اصلاح‌طلبان بزودي اعلام مي‌شود. قهر كردن با صندوق‌هاي راي، قطعا اشتباه است و همه سلايق بايد پاي صندوق حضور يابيم و در انتخاب اصلح مشاركت داشته باشيم.  محمود واعظي، ديگر عضو بلند پايه اين حزب كه در حال حاضر وزير مخابرات است نيز گفته‌هاي تركان را تلويحا تاييد كرد و گفت: حزب اعتدال و توسعه هم با لاريجاني كار مي‌كند و هم با عارف. ما با هيچ يك از اين دو مشكلي نداريم. ما با همه گروه‌هايي كه معتدل هستند، تعامل داريم. همه معتدلين بايد دست به دست هم بدهند. آنچه ما در حزب اعتدال و توسعه با آن مخالف هستيم، افراد تندرو است.
ائتلاف انتخاباتي مطهري و اصلاح‌طلبان
اما شنيده‌ها حاكي از آن است كه توافقات اوليه ميان اصلاح‌طلبان و علي مطهري نيز صورت پذيرفته است تا فهرست صداي ملت و ائتلاف فراگير اصلاح‌طلبان نيز با يكديگر ادغام شده و در نهايت از پراكندگي آرا جلوگيري شود.  چندي پيش مطهري در مصاحبه‌اي با خبرآنلاين اعلام كرد: چون معتدل‌ها به اصلاح‌طلب‌ها نزديك‌ترند رقابت اصلي بين اصولگراها با مجموعه اصلاح‌طلب‌ها و معتدل‌هاست.  اين نخستين نشانه از تمايل مطهري براي ائتلاف احتمالي با اصلاح‌طلبان بود. نشانه‌اي كه حالا با نزديك شدن به ساعات پاياني تنظيم فهرست انتخاباتي به ويژه براي شهر تهران بيشتر به واقعيت نزديك مي‌شود.
ابهام در ليست انتخاباتي حاميان لاريجاني
با اين حال شرايط حاميان علي لاريجاني هنوز كمي مبهم‌تر از بقيه گروه‌هاست. حاميان لاريجاني در نخستين گام بدون هيچ رايزني و لابي از فهرست اصولگرايان باز ماندند و حالا بايد به صورت مستقل يا ائتلافي با ساير حاميان دولت وارد انتخابات شوند. مهم‌ترين چهره اين جريان كاظم جلالي، رييس فراكسيون رهروان ولايت و رييس فعلي مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي است كه با درخواست مكتوب لاريجاني براي انتخابات ثبت‌نام كرد. بر اساس گزارشي كه ايسنا از حاشيه راهپيمايي باشكوه 22 بهمن منتشر كرد رييس فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت با بيان اينكه در حال حاضر بحث و بررسي در مورد انتشار ليست جداگانه در حال انجام است، گفت: تا چند روز آينده مشخص مي‌شود كه ليست جداگانه و متفاوت مي‌دهيم يا خير. اينكه ما ليست متفاوتي ارايه كنيم هنوز جمع‌بندي كاملي وجود ندارد. البته بنده و برخي دوستان از تهران كانديدا شديم اما اينكه كساني از ما حمايت كنند يا نه يا راي بدهند و راي ندهند را نمي‌توانيم در مورد آن اظهارنظر كنيم. به هر حال هر كسي اختيار تنظيم ليست خاصي دارد و نمي‌توان در مورد ليست هم مطلبي گفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون