• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3464 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۴ بهمن

آيت‌الله هاشمی پس از 6 سال در تلویزیون:

این انتخابات بسیار سرنوشت ساز است؛ همه بیایند

گروه سياسي| بازگشت آيت‌الله به قاب تلويزيون در قامت يك كانديداي مجلس خبرگان رهبري؛ همان مجلسي كه نمايندگي و رياست آن را پيش از اين تجربه كرده بود و حالا در معرض انتخابات يك دوره ديگر آن است. آخرين بار شش سال پيش بود كه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در رسانه ملي حضور يافت و پس از آن سياست صدا و سيما اين بود كه كمتر به او بپردازد. اين‌بار اما فرصت برابر 20 دقيقه‌اي براي همه كانديداهاي خبرگان استان تهران شرايط را اين گونه تنظيم كرد كه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني عصر جمعه در قاب تلويزيون از دغدغه‌هايش براي انتخابات خبرگان بگويد. تاكيد به حضور در پاي صندوق‌هاي راي كند و چشم در چشم شهروندان استان تهران قول بدهد كه با اين حضور پاي صندوق‌هاي راي شرايط كشور در دنيا چند پله بالاتر برود. از انتخاب آيت‌الله خامنه‌اي به عنوان رهبر بگويد و از اين روزهاي كشور. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني گفت: اصلا خُبرگان يا خِبرگان، هر دو درست است، به اين دليل پيش آمد كه امام(ره) در سخنراني‌هاي اوليه‌شان فرموده بودند كه من قانون اساسي را اصلاح مي‌كنم و قانون اساسي جديد مي‌نويسم، چون در گذشته قانون اساسي هميشه با تشكيل دو مجلس، (مجلس سنا و مجلس شوراي ملي) تشكيل مي‌شد، امام (ره) هم همان تعبير را كردند. منتها ما در آن موقع نه مجلس شوراي ملي و نه مجلس سنا داشتيم. در شوراي انقلاب بحث شد كه چه كار كنيم؟ پيشنهادهايي شد كه خدمت امام رفتيم. ايشان آن موقع در قم بودند و شوراي انقلاب به آنجا رفت كه الان آن گونه نيست، چگونه بايد قانون اساسي را از نو بنويسيم؟ هاشمي افزود: نتيجه بحث‌ها اين شد كه خبرگاني تشكيل شود، آن خبرگان با خبرگاني كه ما الان داريم، تفاوت دارد. آن خبرگان براي تدوين قانون اساسي آمده و براي اين مساله بود. كلمه خُبرگان و خِبرگان هر دو نشان مي‌دهد كه شرط اين كار خِبرگي، دانش و اطلاعات كافي است و اين از آن جهت شد كه ما قرار گذاشتيم در خِبرگان ولايت فقيه، مجلس خِبرگان شرط اجتهاد و عدالت را با هم داشته باشيم كه هم بتوانند بفهمند و هم بتوانند به خاطر عدالت‌شان درست نظر بدهند. به اين علت خبرگان به اين صورت شد و به اين هدف رسيديم كه الان ديگر انجام شد. خوشبختانه انتخابات فراواني انجام شده و در همه انتخاباتي كه كرديم، هم بُعد اسلامي و هم بعد جمهوري و مردمي در نظر بوده و اين دو مراعات شده است.
ضعيف شدن دو بعد اسلاميت
و جمهوريت در سال‌هاي اخير
وي تاكيد كرد: متاسفانه در سال‌هاي اخير هر دو بُعد، يك مقدار تضعيف شده كه ان‌شاءالله نتيجه اين انتخابات اين باشد كه تقويت كنيم. در بُعد مردمي اشكالاتي كه در انتخابات‌ها گاهي از لحاظ تبليغات، تاييد صلاحيت‌ها، ردّ صلاحيت‌ها، شمارش صندوق‌ها و امثال اينها ديده مي‌شود و در بُعد اسلامي هم مي‌بينيم در كشوري كه بنا بوده همه‌چيز آن اسلامي باشد، متاسفانه الان فسادها و بداخلاقي‌هاي فراواني را مي‌بينيم و خانواده را كه بنا بوده، بنيان جامعه بشري و به خصوص اسلامي باشد، تا حدودي متزلزل، طلاق‌ها زياد و ازدواج‌ها كم شده است. فسادهاي اخلاقي از نوع تهمت زدن، نزاع‌ها، درگيري‌ها و دروغ گفتن‌ها زياد شده است. يعني ما الان در بُعد اسلامي بودن‌مان در عمل اين مشكلات را داريم و در بُعد مردمي بودن‌مان هم عرض كردم كه در انتخابات‌ها آن نقاط ضعف هست كه ما بايد اينها را جبران كنيم. هاشمي افزود: بعد از اين مرحله به اين مي‌رسيم كه در كارهايي كه بايد انجام بدهيم، چه چيزهايي را مراعات كنيم؟ خيلي لازم نيست كه داستان انتخابات مجلس را توضيح بدهم، چون همه مردم ما از بيش از يك قرن پيش اين مساله را هميشه داشته‌اند و مي‌دانند. در مورد خبرگان يك مقدار توضيح لازم است كه خدمت شما عرض مي‌كنم و آن، اين است كه ما وقتي مجلس خبرگان را در نهادهاي اسلامي كشور آورديم و وقتي كه وارد شديم، قانون اساسي آن زمان گفته بود كه اگر كسي مثل امام (ره) كه به‌طور طبيعي رهبر شدند و همه مردم ـ اكثريت قاطع مردم ـ ايشان را قبول داشتند، همين كافي است و رهبر مي‌شود، ولي اگر اين طور چيزي نبود، شورايي تشكيل شود و براي آن شورا باز مجلس خبرگان بايد تشكيل شود و آن شورا را تشخيص بدهد، افرادي را كه براي چنين شورايي لازم هستند، اين هم در آن زمان اقدام شد. چون امام (ره) زنده بودند، رهبري ما همان وضع سابق را داشت. امام (ره) در اواخر عمرشان احساس كردند كه تشكيل شورايي از مراجع (در آنجا شوراي مراجع بود و نه مجتهدين. شرطش مرجعيت بود) در آينده مشكل مي‌شود، علنا گفتند: من فكر مي‌كنم كه شورا آن هم از مراجع كار مشكلي است و بايد قانون اساسي اصلاح شود. دستور دادند كه قانون اساسي در چند زمينه اصلاح شود كه يكي همين بود. ما در حال اصلاح و بازنگري بوديم كه امام (ره) رحلت فرمودند. بايد فورا ولي فقيه را مشخص كنيم. چون مشروعيت نظام با ولايت و راي مردم است، اين دو ركن است. ولايت هم با راي مردم است و همه اينها بايد مي‌شد و مشكل شد.
روايتي از انتخاب آيت‌الله خامنه‌اي به عنوان رهبر
وي در ادامه روايت اين جلسات گفت: در نخستين جلسه‌اي كه گرفتيم، (در يك روز بايد كار را تمام مي‌كرديم.) آن جلسه‌اي كه گرفتيم، از اول بحث و اختلاف نظري پيش آمد كه آيا بايد شورا را انتخاب كنيم كه الان در قانون اساسي است يا فرد را. بحث جدّي شد و بيشتر وقت جلسه را گرفت و راي گرفتيم كه 35 درصد به شورا راي دادند و 45 درصد به فرد راي دادند و اين مساله، تمام و بنا شد كه فرد باشد. اين تصميم با خبرگان بود. وقتي كه بنا شد فرد باشد، جمعي از علماي قم كه در جلسه بودند، آيت‌الله گلپايگاني را پيشنهاد دادند. بحث زيادي شد و ايشان راي نياوردند. حدود 14 راي آوردند كه همان 14 نفري بودند كه امضا كرده بودند. فرد دوم را ما اعلام كرديم كه آيت‌الله خامنه‌اي به عنوان رهبر فردي بودند. ايشان بلند شدند و گفتند: من طرفدار شورا هستم و نمي‌توانم اين مسووليت را بپذيرم. من كه جلسه را اداره مي‌كردم، گفتم: ببينيد تا الان قانون نبود و با تصويب خبرگان قانون شد و بر فرض اگر شما نپذيريد، فرد ديگري خواهد بود. اما جلسه شما را تشخيص مي‌دهد. ايشان عكس‌العملي نشان ندادند و نشستند و جلسه ما هم اين را حمل بر رضايت كردند و سكوت را علامت رضا مي‌دانيم. براي ايشان راي‌گيري كرديم. نزديك به تمام حاضران راي دادند. شخص قبلي 14 راي داشت، اما اين‌دفعه نزديك به اجماع بود. البته اجماع كامل نبود. حدود هفتاد و چند نفر راي دادند و تمام شد. البته يك مساله‌اي پيش آمد، گفتيم كه چون قانون اساسي هنوز در شوراست، صبر كنيم تا بازنگري تمام شود و بعد از اينكه بازنگري تمام شد، براساس قانون اساسي جديد كه رفراندوم مي‌كنيم، دوباره راي‌گيري مي‌كنيم كه اين كار هم تمام شد و در شوراي بازنگري به فرد راي داديم و بعد هم در جلسه خبرگان آمديم و راي‌گيري كرديم و اين‌بار آيت‌الله خامنه‌اي به اجماع راي آورد كه ديگر مخالفي نبود. شايد فقط يك نفر راي نداد، درست يادم نيست. اينها در كتابي نوشته شده، كه ايشان انتخاب شدند. هاشمي افزود: از آن گذشته تا به حال ما واقعا راضي هستيم. يعني آنچه را كه انتخاب كرديم. من در مصاحبه‌ها هميشه گفته‌ام كه ما تاكنون بهتر و مناسب‌تر از آيت‌الله خامنه‌اي كسي را در فقهاي موجود نمي‌بينيم كه بتواند كشور را اداره كند. چون شرط‌هاي بسيار مشكلي دارد. شرط‌هايش يكي اين است كه افقه يا فقيه‌تر، عالم‌تر باشد يا لااقل عالم و در حد مرجعيت باشد، در اين حد كه مردم بتوانند از ايشان تقليد كنند. دوم اينكه بايد عدالت داشته باشد. سوم اينكه بايد تقوا داشته باشد. چهارم اينكه بايد مدير باشد. پنجم اينكه بايد بينش سياسي و اجتماعي قوي داشته باشد. اين شروط براي تشخيص فقيه مناسب مشكل است. لذا دو مرحله‌اي شد كه مردم افرادي را معرفي كنند تا همان‌ها كه هم مجتهد و عادل هستند، بيايند و مناسب‌ترين را انتخاب كنند.
بگذارند مردم راي‌شان را براساس تشخيص‌شان بدهند
آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني تاكيد كرد: در اينجا توصيه‌اي كه من به مردم دارم اين است كه سعي كنند همه پاي صندوق راي بيايند. اين انتخابات بسيار سرنوشت‌ساز است. شرايط منطقه را مي‌بينيد. شرايط منطقه در بدترين وضع است. در كشورهاي اطراف ما جنگ و نا امني است و واقعا خطر جنگ‌هاي بزرگ منطقه‌اي در پيش است. ابرقدرت‌ها دارند دخالت مي‌كنند. ما بايد خودمان را از لحاظ ساختاري تقويت كنيم. ساختارمان خوب است و بايد خوب عمل كنيم. وي ادامه داد: با حضور مردم در انتخابات، من قول مي‌دهم كه چند پله وضع ما در دنيا بهتر مي‌شود و واقعا به عنوان يك كشور متمدن، مسلمان، مترقي و نمونه شناخته مي‌شويم. مردم از اين دريغ نكنند. به هر كسي مي‌خواهند راي بدهند. بالاخره تبليغات است. الان صداوسيما براي خبرگان به صورت عادلانه تبليغاتي را طراحي كرده كه تبليغات‌شان را از صداوسيما مي‌گويند و بقيه نمايندگان هم، بايد ابزار تبليغات‌شان آزاد باشد، چون آزادي هم شرط است. در آن شرايط ما مي‌توانيم و تقريبا همه مردم كساني را دارند كه به او راي بدهند. ما ممكن است اشكالاتي داشته باشيم، اين اشكالات قابل رفع باشد يا نباشد، بحث ديگري است. در همين شرايطي كه من به شما عرض مي‌كنم اين است كه مردم مي‌توانند راي بدهند. اين كانديداي مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: خواهش مي‌كنيم كه خانم‌ها، آقايان و جواناني كه مي‌توانند راي بدهند، همه پاي صندوق‌ها بيايند و يك انتخابات پرشور و سالم داشته باشيم و از اين به بعد هم همه سعي كنند كه دست از اهانت‌ها، تخريب‌ها و دعواها بردارند. از اينجا ديگر راي و انتخاب مردم است و بگذارند مردم هر چه را تشخيص دادند، راي‌شان را بدهند. اگر اين اتفاق بيفتد، خدمت بزرگي شده براي تكميل هم اسلاميت‌ و هم تكميل مردميت‌‌، يعني جمهوري اسلامي واقعي. در اين صورت دو مقوّم جمهوري اسلامي تثبيت مي‌شوند و ان‌شاءالله براي هميشه و تا ظهور امام زمان (عج) اين انقلاب برپا باشد و مردم ما هم راضي باشند. ان‌شاءالله

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون