• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3467 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ بهمن

حسن روحاني در نطق انتخاباتي تلويزيوني:

مردم به اهميت انتخابات خبرگان توجه كنند

گروه سياسي| حسن روحاني ديروز در قاب تلويزيون به عنوان يك كانديدا حاضر شد. دو سال و شش ماه پس از آنكه به عنوان كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري در تلويزيون درخشيد و نظرها را به سمت خودش جلب كرد ديروز به عنوان كانديداي انتخابات مجلس خبرگان رهبري در تلويزيون حضور يافت. از اهميت مجلس خبرگان رهبري گفت و خواهان توجه مردم به آن شد. كانديداي انتخابات پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان گفت: مردم بايد توجه كنند كه انتخابات خبرگان بسيار حائز اهميت است و طبق قانون اساسي در شرايط فعلي براي انتخاب رهبري در صورت نياز هيچ راهي براي انتخاب رهبري جز از طريق خبرگان وجود ندارد. به گزارش ايسنا، حسن روحاني در برنامه خبرگان ملت كه براي تبليغات كانديداهاي مجلس خبرگان رهبري از تلويزيون پخش مي‌شود، اظهار كرد: اعضاي خبرگان علاوه بر اينكه بايد خودشان داراي رتبه اجتهاد از لحاظ دروس حوزوي باشند بايد بينش كافي به مسائل سياسي و اجتماعي داشته و آگاه به زمان باشند. اين كانديداي مجلس خبرگان رهبري گفت: براي مردم مهم است كه نمايندگاني را برگزينند كه اين نمايندگان، رهبري را انتخاب كنند كه بينش سياسي اجتماعي داشته و مدير و مدبر باشد. نماينده مجلس خبرگان رهبري بايد قدرت اداره جامعه اسلامي و ملت اسلامي را داشته باشد و مردم بايد بدانند كه مجلس خبرگان هم رهبري را انتخاب مي‌كند و هم به صفات رهبري به‌طور مداوم نظارت مي‌كنند، پس اگر خداي نكرده زماني لازم باشد رهبري را از مسووليت رهبري بركنار مي‌كنند. روحاني با اشاره به اينكه مجلس خبرگان اول در مقطع بسيار حساس 14 خرداد سال 68 وظيفه بسيار حساسي را به نحو احسن انجام داد، گفت: بعد از رحلت امام (ره) در كمتر از 24 ساعت مجلس خبرگان توانست رهبري شجاع، عالم، مدير و مدبر را كه ادامه‌دهنده راه امام (ره) باشد به خوبي برگزيند.
مسائل مهمي را در كميسيون اجتماعي مجلس خبرگان رهبري بررسي كرديم
وي تصريح كرد: بايد به اين لحظه فكر كنيم كه اگر لازم بود نمايندگان مجلس خبرگان بتوانند با صلابت و شهامت در كوتاه‌ترين زمان بدون در نظر گرفتن مسائل حزبي و تنها در چارچوب قوانين و مقررات اسلام و منافع امت و جهان اسلام و منافع كشورمان رهبري اصلح را انتخاب كند. روحاني با اشاره به اينكه در سال‌هاي اخير با توجه به مقتضيات زمان كميسيون‌هاي مختلفي در مجلس خبرگان تشكيل شده است، گفت: در مجلس سوم كميسيون سياسي اجتماعي تشكيل شد تا مسائل مهم سياسي داخل كشور سطح جهان اسلام و كل دنيا همچنين مسائل اجتماعي را مورد بررسي قرار دهند. وي با اشاره به اينكه در هر اجلاس خبرگان گزارش كلي از شرايط داخلي و خارجي توسط صاحب نظران براي نمايندگان مجلس مطرح مي‌شود، گفت: حدود هشت سال در دو دوره رييس كميسيون سياسي اجتماعي مجلس خبرگان بوده‌ام كه مسائل مهمي را در اين كميسيون مورد بررسي قرار داديم. روحاني با بيان اينكه خبرگان فقط مساله فقه و فقاهت را بررسي نمي‌كند بلكه بينش اجتماعي و سياسي را مورد توجه قرار مي‌دهد، گفت: انتخابات مجلس خبرگان انجام وظيفه‌اي بسيار مهم است كه بر دوش مردم خواهد بود.
رسالت بسيار سنگيني بر دوش مردم است
وي با اشاره به وظايف سنگين رهبري براي اداره كشور و امت اسلامي اظهار كرد: رهبري انقلاب شخصيتي است كه سياست‌هاي كلي نظام را تعيين مي‌كند و فرمان جنگ و صلح بر عهده ايشان است. همچنين فقهاي شوراي نگهبان، رييس قوه قضاييه، اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام را انتخاب كرده و بر كار سه قوه نظارت دارند. روحاني با بيان اينكه رهبري نظام بعد از انتخاب رييس‌جمهور توسط مردم با حكم خود راي مردم را نافذ مي‌كند، گفت: رسالت بسيار سنگيني بر دوش رهبري است و در شرايط امروز كه امت اسلام و منطقه نيازمند تصميم‌گيري‌ها، راهنمايي‌ها و رهنمودهاي حساس و كليدي هستند حتي يك جمله يا يك كلمه بسيار سرنوشت ساز خواهد بود. روحاني با اشاره به اينكه امروز رهبري آگاه و شايسته و فرهيخته داريم، افزود: بايد براي روز مبادا فكر كنيم و توجه داشته باشيم كه يك رهبري با چنين مسووليت سنگيني توسط خبرگان بايد انتخاب شود پس هر راي مردم در روز هفتم اسفند 94 براي انتخاب نمايندگان خبرگان سرنوشت ساز است. اين كانديداي مجلس خبرگان رهبري با تاكيد بر اينكه گاهي در انتخاب رهبري در شرايطي قرار مي‌گيريم كه حتي يك راي هم مهم است، گفت: وقتي چند نفر داراي شرايط مساوي باشند راي نمايندگان خبرگان بين دو يا سه نفر تعيين‌كننده خواهد بود. پس آراي مردم پاي صندوق است كه مي‌تواند بهترين نمايندگان را براي خبرگان رهبري انتخاب كند. روحاني با اشاره به اينكه هفتم اسفند ماه 94 بسيار حائز اهميت است، گفت: اهميت هفتم اسفند 94 از جهت انتخاب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري است كه اين انتخاباتي برهاني روشن براي مردم سالاري ديني اين نظام است.
كميسيون‌هاي خبرگان فعال هستند
روحاني با اشاره به اينكه در اصل چهار قانون اساسي به روشني اسلاميت نظام و قوانين تصريح شده است، گفت: در اصل ششم قانون اساسي اداره كشور توسط آراي مردم مورد تاكيد قرار گرفته است. بنابراين از يك طرف ديني بودن نظام و از طرف ديگر مردم سالار بودن آن در قانون اساسي به صراحت تاكيد شده است. وي با بيان اينكه كه براي نسل جوان ما بسيار مهم است كه توجه داشته باشند كه رهبري نظام هم انتخاب مي‌شود، افزود: فردي كه مسووليت سنگين رهبري نظام را بر عهده دارد به‌طور مستقيم توسط مردم ايران انتخاب مي‌شود و مردم ايران نمايندگان خود را در استان‌هاي مختلف براي مجلس خبرگان تعيين كرده و نمايندگان منتخب مردم در اين مجلس در زمان لازم فقيه عادل، شجاع، ‌مدير و مدبر و آشنا به زمان را براي رهبري اين نظام و رهبري امت اسلامي انتخاب مي‌كنند. روحاني با اشاره به اينكه در قانون اساسي به كلمه انتخاب در مورد رهبري تصريح شده است، گفت: امام (ره) در آخرين هفته‌هاي حيات خود در نامه‌اي به مجلس به بازنگري بر مساله انتخاب رهبري نظام تاكيد داشتند. وي با اشاره به ادعاي برخي بدخواهان نظام در تبليغ اينكه در نظام اسلامي برخي انتخابي و برخي غير انتخابي هستند خاطرنشان كرد: اين سخن درست نيست و مردم اگرچه از فعاليت‌هاي مجلس خبرگان رهبري در روزهاي معمولي مطلع نيستند اما به عنوان فردي كه در دو دوره سوم و چهارم مجلس خبرگان حضور داشته‌ام شهادت مي‌دهم كه كميسيون‌هاي مختلف مجلس خبرگان در طول سال فعال هستند و جلسه عمومي خبرگان حداقل دو بار در سال و در صورت ضرورت تشكيل جلسه خواهد داد. روحاني خاطرنشان كرد: اين طور نيست كه مجلس خبرگان فردي را به عنوان رهبري تعيين كند و كار و مسووليتش به پايان برسد تا خداي نكرده روزي پيش‌آيد كه نياز به انتخاب رهبري جديد باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون