• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3468 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ بهمن

خبر كوتاه

كارشكني‌ تركيه در مسير پرواز نخست‌وزير يونان به ايران
در حالي كه چند روز از سفر «آلكسيس سيپراس» نخست‌وزير يونان به ايران مي‌گذرد، روز دوشنبه رسانه‌هاي يوناني از كارشكني تركيه در مسير فرود هواپيماي حامل نخست‌وزير يونان براي سوخت‌گيري مجدد و پرواز به ايران خبر دادند. به نوشته وبگاه «گرييك ريپورتر» در سفر نخست‌وزير يونان و اعضاي كابينه اين كشور فرود در جزيره رودز نيز در نظر گرفته شده بود اما مقام‌هاي تركيه‌اي بيان كردند اين هواپيمايي نظامي از نوع امبرائر و متعلق به نيروي هوايي يونان بوده و خلبانان و خدمه حاضر در پرواز، امكان فرود به هواپيما را ندارند. بر اساس اين گزارش، از آنجايي كه تركيه جزاير رودز و دودكانيز را منطقه‌اي غير‌نظامي بر‌مي‌شمارد، مقام‌هاي اين كشور پيشنهاد برنامه پروازي جديد به اين هواپيما و سوخت‌گيري در آنكارا، آلكساندرو پلي و بخشي ديگر دادند. اقدامي كه موجب پرواز اين هواپيما بر فراز قلمروي هوايي تركيه مي‌شد. اين گزارش مي‌افزايد: به دنبال اين ماجرا و مشورت ديپلمات‌هاي يوناني با نخست‌وزير يونان با تغيير مسير پرواز به مصر، قبرس، اردن و عربستان سعودي، هواپيماي نخست‌وزير يونان و هيات همراه به ايران مي‌رسد و البته سوخت‌گيري مجدد در مصر صورت مي‌پذيرد.


ژنرال سليماني قهرمان ملي بي‌ادعاي ايران است

 يك نشريه امريكايي در گزارشي با پرداختن به جايگاه سردار قاسم سليماني در ايران و منطقه نوشت: ژنرال سليماني، فرمانده زنده و فعال سپاه قدس ايران به قهرمان ملي اين كشور در ميان اقشار مختلف جامعه تبديل شده است. به گزارش ايسنا، به نوشته نشريه كريستين سانيس مانيتور، سال‌ها بود كه ژنرال سليماني فرمانده نيروي سپاه قدس ايران در سايه فعاليت مي‌كرد و نبردهايي از افغانستان گرفته تا لبنان را رهبري مي‌كرد. اما قاسم سليماني امروزه ژنرال برجسته و سرشناس ايران است؛ مردي كه از سوي شبكه‌هاي اجتماعي به عنوان قهرمان ملي شناخته شده و دست كم 10 حساب اينستاگرامي در حال انتشار تصاويري در خطوط مقدم در عراق و سوريه هستند. جمهوري اسلامي پيش از اين ستايش از قهرمانان را به شخصيت‌هاي مذهبي و شهداي جنگ اختصاص داده بود اما اين امر در خصوص ژنرال سليماني متفاوت است. فرمانده موگندمي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي سر‌زنده و فعال است و صعودش براي تبديل شدن به يك ستاره مصادف با رشد رويكرد ملي‌گرايانه در ايران شده است. به نوشته اين نشريه يك تحليلگر اصولگرا ساكن شهر قم گفته كه تبليغات درايران در حال تغييراست و هر ملتي نياز به يك قهرمان زنده دارد. وي افزود: ‌قهرمانان مرده اين روزها مفيد واقع نمي‌شوند، ما به يك قهرمان در قيد حيات نياز داريم. مردم ايران فرماندهان بزرگ و قهرمانان نظامي در عرصه تاريخ را دوست دارند. ايراني‌ها دلايل زيادي براي قهرمان شدن وي دارند، از حفظ بغداد از سقوط به دست داعش گرفته تا فعاليت مجدد مبارزان شيعه در عراق براي حفظ بشار اسد رييس‌جمهور سوريه در حدود شش سال جنگ دليل ديگر محبوبيت سليماني، تلاش براي سقوط قدرت امريكا در منطقه و نفوذ معنوي ايران در افزايش مقاومت در برابر امريكا، اسراييل و ديگر هم‌پيمانان‌شان است.
به نوشته اين نشريه امريكايي، تمام مردم از طبقات و گروه‌هاي مختلف اجتماعي به وي احترام مي‌گذارند و در حقيقت سليماني منبع افتخار و غرور و نشانه‌اي از قدرت تمام اقشار ايرانيان در زمينه قدرتمندي كشورشان در خارج از مرزهاست. در راهپيمايي هواداران نظام، حتي زنان با آرايش‌هاي غربي خود تاكيد مي‌كند كه سرباز سليماني هستند و در مسابقات قهرمان بدنسازي نيز مردان عضلات خود را در كنار تمثال او به نمايش مي‌گذارند. اما سليماني تمايلي به مطرح شدن ندارد. زمانيكه يك كارگردان جوان خواسته بود فيلمي با الهام گرفتن از قهرمان خود بسازد، اين ژنرال ايراني گفته بود كه با آن مخالف و معذب است.

ترامپ: ايراني‌ها مذاكره‌كنندگاني بزرگ هستند

به گزارش فارس، دونالد ترامپ، تاجر، سرمايه‌گذار و يكي از نامزدهاي كسب كانديداتوري حزب جمهوري‌خواه براي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا است و بامداد سه‌شنبه به انتقاد از توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 و رويكرد دولت فعلي كشورش در قبال آن پرداخت. او با بيان اين ادعا كه ايران با توافق هسته‌اي به 150 ميليارد دلار پول دست يافته است گفت: در حالي كه ايران به اين رقم دست پيدا كرده چيزي عايد امريكا نشده است. ترامپ سپس با بيان اينكه «آنها (ايراني‌ها) دارند به ما مي‌خندند»، گفت: «آنها مذاكره‌كنندگان بزرگي هستند. آنها پارس هستند. ما وحشتناكيم.» دونالد ترامپ به اقدام ايران در دستگيري «ملوان‌هاي امريكايي» و گذاشتن اسلحه روي سر آنان، در حالي كه دست‌هاي آنها بالا بوده اشاره كرد و آن را نتيجه مماشات در برابر ايران در مذاكرات هسته‌اي دانست. وي سپس به قراردادهاي ايران با شركت ايرباس براي خريد هواپيما اشاره كرد و از اينكه چرا ايران اين قراردادها را با شركت امريكايي بويينگ منعقد نكرده، گلايه كرد. اين ميلياردر امريكايي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه جنگ عراق اشتباه بوده گفت بر خلاف آنچه برخي به او پيشنهاد مي‌كنند ابايي از گفتن اين ندارد. ترامپ گفت اين جنگ به بي‌ثبات كردن خاورميانه منجر شده است. دونالد ترامپ در ماه‌هاي گذشته بارها تاكيد كرده بر خلاف شايد تمامي دولتمردان و سياست‌پيشگان دهه‌هاي گذشته امريكا خود را مقيد به رعايت هيچ چارچوبي از نوع قيد و بندهاي محصوركننده عمل و گفتمان «صحيح سياسي» نمي‌داند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها