• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3468 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ بهمن

منشور مطالبات جنبش دانشجويي در آستانه انتخابات


۷۴ تشكل دانشجويي، متني را به عنوان «منشور مطالبات جنبش دانشجويي در آستانه انتخابات هفتم اسفند» نوشته‌اند كه در آن تاكيد شده است: جنبش دانشجويي مستقل به عنوان ديده‌بان جامعه ايران نه با نااميدي بلكه با روحيه‌‌اي استوار و پيشرو اين انتخابات را فرصتي براي برداشتن يك گام مستحكم رو به آزادي‌خواهي مي‌داند. البته تاكنون با هوشياري كامل فضاي انتخابات را رصد كرده تا مبادا آب به آسياب اقتدارگريان ريخته شود. لازم به ذكر است كه تحقق اين مطالبات كه به دور از آرمانگرايي صرف نوشته شده يقينا به بهبود شرايط دانشگاه‌هاي كشور كمك كرده و دستاويزي است تا نمايندگان كشور براي ارتقاي سطح كيفي دانشگاه‌ها بدان متمسك  شوند.
در اين بيانيه آمده است: انقلاب شكوهمند مردم ايران در بهمن 1357 بيانگر فصلي نو بر پايه مقاومت مدني و عزم ملي براي ريشه كن كردن درخت فساد و ظلم و استبداد داخلي بود. اكنون بعد از پشت سرگذاشتن دهه فجر و پيش از انتخابات هفتم اسفندماه، فرصت مغتنمي است تا با بزرگداشت آرمان‌هاي رفيع نهضت انقلاب و البته يادآوري مطالبات بر زمين مانده ملت، تذكار و انذاري به سياستمداران آينده كشور كه در هفتم اسفند ماه برگزيده خواهند شد، دهيم. اتخاذ شيوه «خودانتقادي» و تذكر به صاحبان قدرت و حاكميت وظيفه ملي، عرفي و شرعي هر شهروند متعهدي در مسير اصلاح روش‌هاي گذشته، به استناد قرآني حتّى يغيروا ما بأنفُسهم است. اگر هنوز ريشه‌هاي دموكراسي‌خواهي و آزادي‌طلبي در جامعه در حال توسعه ايران مستحكم نگشته، اگر هنوز قانون و اهتمام به منافع ملي جايگاه واقعي خود را در عرصه جامعه سياسي ايران باز نكرده است و اگر هنوز بايد منتظر رايزني يك يا چند نماينده يا مسوول دولتي براي امكان رقابتي‌تر شدن انتخابات بود، يعني ايران عزيزمان هنوز تا توسعه‌يافتگي فاصله زيادي دارد. بدون شك مسير توفان‌زده اصلاح و تحول در مملكت، با يك نامه يا بيانيه كن فيكون نخواهد شد و اين منشور آغازي براي پرسشگري فعال و مستند از نمايندگان آتي خانه ملت است. فرياد بهنگام «موذن جامعه»، نمايندگان راستين مردم را براي اصلاح امور كشور بيدار خواهد كرد. تشكل‌هاي دانشجويي سراسر كشور بر آن شدند تا با همفكري و هم‌انديشي حداكثري، بيش از هر گروه و پيش از هر عملي، مطالبات و نياز‌هاي جامعه دانشگاهي را به طور خلاصه تهيه كنند تا نمايندگان آتي اين كشور نه‌تنها بر آنها واقف شوند، بلكه پس از تصدي كرسي‌هاي مجلس شوراي اسلامي نسبت به پيگيري مطالبات و رفع مشكلات دانشگاه‌هاي كشور خود را متعهد بدانند.
عدم ايجاد محروميت از تحصيل براي دانشجويان و بازگرداندن دانشجويان محروم از تحصيل به دانشگاه، استقلال دانشگاه در عرصه مديريتي،  اصلاح روند جذب و ارتقاي اعضاي هيات علمي، كاربردي شدن دانشگاه، بازنگري در خدمت سربازي، توقف روند سهميه‌بندي جنسيتي و تفكيك جنسيتي، تغيير سياست بومي‌گزيني دانشجو، اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي و عدم مداخله برخي نهادهاي خارج از دانشگاه در امور مرتبط به دانشگاه از محورهاي اصلي مطالبات اين دانشجويان مطرح شده است. در ادامه اين بيانيه آمده است: اميد آن مي‌رود تا نمايندگان آينده خانه ملت با در نظر داشتن مطالبات بر حق دانشجويان، در راستاي ايفاي نقش و وظيفه اصلي خود مبني بر استيفاي حقوق مردم، رويه‌اي اتخاذ كنند تا اعتماد جامعه دانشگاهي به نمايندگان خود مستحكم گشته و شاهد شكل‌گيري قوانيني متقن براي احقاق مطالبات فوق باشيم. آنها همچنين نوشته‌اند: برخورداري از حقوق برابر، فارغ از نگاه‌هاي قوميتي و جنسيتي از جمله مهم‌ترين اهداف انقلاب اسلامي ايران شمرده مي‌‌شود. هر آنجا كه براي ورود، تاثيرگذاري و مشاركت زنان ممانعت به وجود آمده، اين هدف مورد غفلت قرار گرفته و بي‌عدالتي به اذهان متبادر مي‌شود. ظرفيت دانشگاه‌هاي دولتي كشور متعلق به تمامي نخبگان اين مرز و بوم است. ايجاد محدوديت در پذيرش دانشجو براي دانشگاه‌هاي دولتي به هر علتي از مصاديق بي‌عدالتي و اجحاف در حق هموطناني است كه در مناطق متفاوت، به صورت يكسان اما با امكانات كمتر به تحصيل پرداخته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها