• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3468 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ بهمن

نشست رسانه‌اي نمايش «چمدان» برگزار شد

فرهاد آييش: من ناجي تئاتر نيستم

اعتماد| «هيچ‌وقت ادعاي هنرمندي كه خودش را ناجي تئاتر  يا متعهد بداند، نداشته‌ام. » اين جمله را فرهاد آييش در نشست رسانه‌اي نمايش‌اش گفت. نمايش «چمدان» كه از بيستم بهمن‌ماه در تالار اصلي تئاترشهر به صحنه رفته است، ديروز 27 بهمن‌ماه نشست رسانه‌اي خود را در تالار مشاهير مجموعه تئاترشهر برگزار كرد. آييش در اين نشست از منش كاري و رفتاري خودش هم حرف زد: «سال‌هاي زيادي است كه كار مي‌كنم و هيچ‌وقت ادعاي هنرمندي كه خودش را ناجي تئاتر يا متعهد بداند، نداشته‌ام. مانند يك انسان به دنبال ارتباط با انسان‌هاي ديگر هستم و اين طرز تفكر با خود نوعي دموكراسي ايجاد مي‌كند.»
آييش كه پيش‌تر آثاري چون «هفت شب با مهمان ناخوانده»، «پنجره‌ها» و «كرگدن» را به صحنه برده است در اين نشست تاكيد زيادي بر دموكراسي در تئاتر داشت. او همچنين تاكيد كرد كه ارتباطش با طراحان نمايش «چمدان» همراه با دموكراسي بوده است. «در كارگرداني نمايش «چمدان» ارتباط من با طراحان همراه با دموكراسي بود. زماني كه با يك گروه كار مي‌كنيم، تعدادي هنرمند مستقل در آن وجود دارند كه در طراحي‌هاي صحنه، گريم يا لباس ما را همراهي مي‌كنند.» او همچنين از فراز و فرودهاي رعايت اين دموكراسي در كار گروهي هم سخن گفت: «زماني كه مي‌گويم  نمي‌خواهم كارگرداني ديكتاتور باشم، لاف نمي‌زنم. به همين دليل كمترين دخالت را در طراحي صحنه، لباس و گريم داشتم، حتي مواقعي كه به مشكل برمي‌خورديم و طراحي آنها با فضاي ذهني من متضاد مي‌شد، احساس مي‌كردم كه اين بهايي است كه براي ديكتاتور نبودن در كار بايد بپردازم و بگذارم نگاه طراحان در اين مقوله ايجاد شود.»
نمايش «چمدان» 22 سال پيش نيز اجرا شده بود و آييش مي‌گويد اين اجرا بسيار حرفه‌اي‌تر از اجراي 22 سال پيش است: «اين نمايش را حدود 22 سال پيش با گروه ديگري كه به نسبت غيرحرفه‌اي‌تر از اين گروه بودند، به صحنه برده بودم. با اينكه آن گروه تاثير زيادي روي نوشتن نمايش داشتند، اما دوست داشتم اين‌بار آن نمايش را طور ديگري به صحنه ببرم. «چمدان»ي كه من نوشته‌ام، حالت كلاژ دارد و حول شيئي به نام چمدان مي‌گردد. دلم مي‌خواست امسال نسبت به اجراي اول دوباره رشد و نگاه‌هاي ديگري را همراه با اين اجراي دوباره تجربه كنم.»
فرهاد آييش در بخشي از سخنانش به دغدغه‌هايش در نگارش اين نمايشنامه نيز اشاره كرد و گفت كه هيچ‌وقت دغدغه سياسي زيادي نداشته است: «در هر نمايشي يك مثلث وجود دارد كه دربردارنده نگاه‌هاي فلسفي، اجتماعي، سياسي و روانشناسانه است. متني كه روي همه اين نگاه‌ها كار كند، متني كامل است. دغدغه سياسي زيادي ندارم، اما از كساني كه مي‌خواهند با شعارهاي سياسي مخاطب جذب كنند، ايرادي نمي‌گيرم و آن كار را هم لازمه جامعه مي‌دانم؛ اما دغدغه من هميشه سوال از خودم بوده است. اينكه با خودم وارد چالش شوم و بفهمم كه كيستم و به كجا مي‌روم.»مائده طهماسبي بازيگر اين نمايش نيز در اين نشست به تشريح همكاري‌اش با فرهاد آييش پرداخت: «اولين تجربه كاري‌ام با آقاي آييش به 25 سال پيش برمي‌گردد. ما بعد از اين مدت، سليقه‌ها و نقطه‌نظرهاي همديگر را بهتر مي‌شناسيم. مانند كمپاني‌هاي تئاتر در كشورهاي ديگر كه هركدام تيم خودشان را دارند و در كنار هم رشد مي‌كنند و به يك همفكري با هم مي‌رسند، ما هم در كنار هم، كارها و صحبت‌هاي زيادي كرده‌ايم كه اين مساله به فهم بيشتر از يكديگر در كار منجر شده است.»نمايش «چمدان» به نويسندگي و كارگرداني فرهاد آييش از بيستم بهمن‌ماه در تالار اصلي مجموعه تئاترشهر به صحنه رفته است. در اين نمايش شقايق فراهاني، مائده طهماسبي، رامين ناصرنصير، شبنم فرشادجو، حميدرضا نعيمي، بهناز نازي، نقي سيف جمالي، خسرو پسياني، مهسا طهماسبي، بهنام دارابي، عزالدين توفيق، عرفان برزين (بازيگر خردسال) و فرهادآييش به ايفاي نقش مي‌پردازند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها