• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3468 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ بهمن

رييس‌شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان :

ائتلاف كرديم، از هويت‌مان دست برنمي‌داريم

جوانان قهر با انتخابات را در قاموس خود قرار ندهند

  مريم وحيديان /  عصر روز گذشته زمان اندكي پس از انتشار ليست 30 نفره اصلاح‌طلبان، محمدرضا عارف رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در جلسه‌اي براي افتتاح ستاد انتخاباتي فرزندان 76 حضور يافت؛ جلسه‌اي كه در آن كم و كيف رسيدن به ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان در تهران تشريح شد. عارف خبر از هفت جلسه ميان حاميان دولت و اصلاح‌طلبان داد و تصريح كرد كه ليست‌شان به تمامي نمايانگر اين است كه جريان اصلاحات از منافع جناحي‌شان به خاطر منافع ملي گذشته‌اند. البته حضور طيف لاريجاني در ليست را نيز عين هويت اصلاح‌طلبانه دانست چرا كه شرايط حاضر مسيري  جز ائتلاف  پيش روي اصلاح‌طلبان   نگذاشته    بود.
ليست منتشر شده يك ليست ائتلافي است
محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با بيان اينكه خوشحال هستيم اولين جلسه پس از اعلام ليست را در خدمت جوانان اصلاح‌طلب هستيم، گفت: جريان اصلاحات كليد انتخابات 94 را از دو سال پيش زد و برنامه‌ريزي براي انتخابات را با همان اهدافي كه جريان اصلاحات از سال 76 تا به حال دنبال كرده و تقويت اين جريان، تنظيم كرد.  وي افزود: شوراي عالي سياستگذاري نمود انسجام گسترده در جريان اصلاحات بود كه چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب و احزاب و تشكل‌ها در آن حضور داشتند. اين شورا در چهار ماه گذشته كارهاي ارزشمندي انجام داد و در شهرستان‌ها نيز با استقبال مواجه شد.  عارف با بيان اينكه از همان ابتدا در شهرستان‌ها جريان اصلاحات خود را از جريان حاميان دولت جدا نكرد، اظهار كرد: اما در تهران وضعيت خاصي حاكم بود كه بايد به طور خاص درباره آن تصميم‌گيري مي‌شد. در تهران از همان ابتدا ضرورت همكاري و تفاهم مشخص بود اما اينكه يك ليست با هم بدهيم يا خير مورد بحث بود.  وي با تاكيد بر اينكه ردصلاحيت‌هاي شوراي نگهبان سبب شد كه مسير ائتلاف را دنبال كنيم، گفت: همزمان با رايزني‌ها با جريان موسوم به حاميان دولت ليست خودمان را نيز نهايي مي‌كرديم. از بررسي ميان 300 نفر به 130 نفر رسيده و پس از آن به تعداد 100 نفر رسيديم. نهايتا 60 نفر را در اولويت اول و 40 نفر را در اولويت دوم قرار داديم. طرح فام طرح ارزشمندي بود كه سعي شد طبقه بندي‌ها بر اساس شاخص‌ها و معيار‌هاي در بردارنده پتانسيل‌ها باشد اما از همان ابتدا بنا بود كه در امور استان‌ها دخالت نشود.  معاون اول دولت اصلاحات با تاكيد بر اينكه در هيات رييسه شوراي عالي بحث اجماع با حاميان دولت مطرح شد اظهار كرد: يكي از نايبان، يك منشي و دو نفر از روساي كارگروه‌ها به نمايندگي از اصلاح‌طلبان با نمايندگان حاميان دولت طي هفت جلسه بحث و گفت‌وگو به ليست اصلاح‌طلبان منتهي شد.  وي افزود: بايد تاكيد كنم كه ليست منتشر شده يك ليست ائتلافي است و ليست تمام اصلاح‌طلب نيست. معناي ائتلاف اين است كه بر اساس اصولي توافق بين طرفين صورت گيرد و طرفين تا حدي از مواضع خود كوتاه بيايند.  عارف با بيان اينكه در اين هفت جلسه ميان اصلاح‌طلبان و حاميان دولت عموما تصميمات اجماعي بود تصريح كرد: چهار نفر از اصلاح‌طلبان و چهار نفر از طيف حامي دولت كه حزب شاخص آن حزب اعتدال و توسعه بود درباره ليست مذاكره كردند. اينكه برخي از افراد اين ليست سي نفره را نمي‌شناسيد طبيعي است. در روزها آتي رزومه آنها منتشر مي‌شود. همه افراد  خبره  و نخبه   هستند.
راي تهران هميشه سياسي بوده
رييس شوراي عالي سياستگذاري با تاكيد بر اينكه از كساني كه در اين ليست نيستند مي‌خواهيم كه تحمل كنند اظهار كرد: با توجه به اينكه حدود 25 حزب داريم نمي‌توانستيم براي همه احزاب سهميه‌اي در ليست بگذاريم بلكه شاخص‌هاي ما ارزشي بود. البته ما به عضويت افراد در حزب امتياز داديم و آن را يك نكته مثبت در ارزيابي‌ها در نظر مي‌گرفتيم.  وي تصريح كرد: شنيده‌ايم كه دوستاني مصاحبه كرده يا گلايه داشته‌اند كه حق‌شان است اما در اين شرايط انسجام از هر چيزي مهم‌تر است. از همه اصلاح‌طلبان مي‌خواهيم كه از ليست اصلاح‌طلبان دفاع كنند. راهبرد اصلي جريان اصلاحات از ابتدا اين بود كه كنار نكشد.  عارف با تاكيد بر اينكه در اين ليست سه يا چهار نفر از نسل اولي بالاي 60 سال حضور دارند گفت: بيشتر اين ليست با حضور نسل دومي‌ها است. دلمان مي‌خواست كه نسل سومي‌ها هم در اين ليست حضور داشته باشند كه مقدور نشد.  عارف ضمن توصيه به جوانان براي شركت در انتخابات يادآور شد: تجربه توانمندسازي جوانان، حضور در انتخابات است. اگر مردم در انتخابات شركت نكنند رقيب پيروز مي‌شود. از راي اولي‌ها مي‌خواهم با انگيزه و شور در انتخابات حاضر شوند. هدف ما ارتقاي فرهنگي و زمينه سازي براي رشد كشور است. همه ما مي‌دانيم كه مهم‌ترين مساله امروز كشور معيشت مردم است. وقتي آمار فقر را مي‌بينيم واقعا متاثر مي‌شويم اما بايد بدانيم كه شرط حل مشكلات ما شركت در انتخابات است.  معاون اول دولت اصلاحات با بيان اينكه از جوانان و نسل چهارمي‌هاي انقلاب مي‌خواهيم كه بزرگ‌ترهاي‌تان را به شركت در انتخابات ترغيب كنيد اظهار كرد: شايد نسل اولي‌ها امروز انگيزه نداشته باشند و جوانان مي‌توانند در ترغيب آنها موثر باشند.  عارف تصريح كرد: راي تهران هميشه راي سياسي بوده است. ليست منتشر شده از سوي اصلاح‌طلبان ليست ائتلافي و ادامه ائتلاف سال 92 است. در سال 92 ائتلاف كرديم و نتيجه آن را هم ديديم.  رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با بيان اينكه منشور امضا شده توسط 40 تشكل دانشجويي به اصلاح‌طلبان را ديديم ،گفت: در 11 بند موارد مهمي اشاره شده بود كه البته برخي از آنها در حوزه اختيارات مجلس است اما بايد توجه كرد كه اگر فرجي دانا در مجلس نهم استيضاح شد و توفيقي نتوانست راه يابد آموزش عالي معطل نمي‌ماند.
ائتلاف با حاميان دولت عين هويت اصلاح‌طلبانه ما است
عارف درباره ائتلاف با بخش حاميان دولت كه بخش مشخص آن حزب اعتدال و توسعه بود تصريح كرد: از همان ابتدا بنا نبود كه نگاه انحصارطلبانه داشته باشيم. ممكن است مشاغل و اقشار تخصصي از جمله روزنامه‌نگاران، معلمان و مهندسان از تعدادي افراد حمايت كنند كه ما آن را منع نمي‌كنيم. از كساني كه در ائتلاف شركت داشتند مي‌خواهيم كه طبق اخلاق تشكيلاتي حرمت ليست را رعايت كنند. حرمت ليست و ائتلافي كه در آن قرار گرفته‌اند را داشته باشند.  رييس شوراي عالي اصلاح‌طلبان با بيان اينكه برنامه جامع اصلاح‌طلبان براي مجلس دهم در 126 بند نوشته شده گفت: در اين برنامه براي جوانان نيز بخشي درنظر گرفته‌ايم. همچنين تلاش مي‌كنيم برنامه ششم توسعه كه عملا به مجلس دهم موكول مي‌شود برنامه‌اي قوي باشد.  وي افزود: از جوانان مي‌خواهم كه به دنبال مسائل حاشيه‌اي نروند. اين محافظه‌كاري نيست بلكه عين شجاعت است. اميد شرط موفقيت است. با ايجاد شور كاذب نمي‌خواهيم راي بالا بگيريم.  عارف با بيان اينكه به روز كردن گفتمان دوم خرداد اهميت دارد، اظهار كرد: بنياد اميد ايرانيان سه سال است كه به كمك جوانان بر روي گفتمان اصلاح‌طلبي كار مي‌كند.  عارف در پاسخ به اين سوال كه آيا با حضور افرادي چون كاظم جلالي، مطهري و نعمتي از هويت اصلاح‌طلبي خود گذشته ايد يا مي‌خواهيد توسط آنها راي بالا بگيريد، گفت: همه مي‌دانند كه جريان اصلاحات بالاترين راي را دارد. دغدغه ما منافع ملي است و هر كجا كه لازم باشد منافع ملي را بر جناحي ترجيح مي‌دهيم.  وي ادامه داد: ما هويت اصلاح‌طلبانه خود را كنار نگذاشته ايم بلكه معتقد هستيم كه اتفاقا اين ائتلاف و ائتلاف با حاميان دولت عين هويت اصلاح‌طلبانه ما است. چرا كه در شرايط حاضر بحث ائتلاف مي‌گنجيد و ما با افتخار با اين ليست ‌نشان داده‌ايم كه منافع ملي را بر منافع جناحي ترجيح    مي‌دهيم.
ليست، مورد تاييد گروه‌هاي اصلاح‌طلب است
عارف در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه چه بحث‌هايي براي رياست مجلس مطرح است، تصريح كرد: در حال حاضر تمام مساله فرستادن تعداد بيشتر به مجلس است. وقتي مجلس شكل بگيرد در مورد رياست تصميم مي‌گيريم. حتي با طيف لاريجاني كه در ليست هستند نيز درباره رياست مجلس بحث نشده است. حتي درون جبهه اصلاحات نيز در مورد رياست بحثي صورت نگرفته است.  عارف در پاسخ به اين سوال كه چقدر بحث نظارتي مجلس را جدي مي‌گيريد، گفت: بخش نظارتي مجلس را در جهت پيشرفت كشور به كار مي‌اندازيم. با اينكه مدير كلي را يك وزير مي‌گذارد و فردا در مجلس سوال مي‌شود مخالف هستيم. دخالت در امور وزرا را كار مجلس نمي‌دانيم و در چارچوب قانون عمل خواهيم كرد. براي اجرايي شدن قوانين و برنامه‌ها هر جايي دولت از اجراي برنامه‌ها و قانون عبور كرد قطعا برخورد خواهيم كرد.  عارف در پاسخ به اين سوال كه آيا آقايان جلالي، نعمتي و مطهري منشور اصلاح‌طلبان را امضا كرده‌اند اظهار كرد: بنا اين بود كه اصلاح‌طلبان اين منشور را امضا كنند. در ائتلاف نيازي به امضاي اين منشور نبود. لزوما اصولگرايان يا اعتدالگراياني كه در ليست هستند نبايد منشور ما را امضا كنند اما همه اصلاح‌طلبان امضا كرده‌اند.  معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به سوال خبرنگار «اعتماد» مبني بر اينكه ليست مورد تاييد همه گروه‌هاي اصلاح‌طلب بوده، گفت: اين ليست مورد تاييد شوراي عالي سياستگذاري و بر اساس تفويض اختياري است كه به هيات رييسه كرده بود و هيات رييسه هم به يك كارگروه چهار نفره اختيار داده بود.  عارف در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا انتشار اين ليست توسط آقاي مرعشي به معناي اختلاف با كارگزاران است، گفت: شايد ايشان عجله كرده و خواسته خبر خوش را نيم ساعت زودتر به مردم برساند. كارخوبي كرده كه مي‌خواسته خبر خوش به شما بدهد.
مرعشي: ليست نهايي؛ ليست مشترك اصلاح‌طلبان، اعتدالگرايان و حاميان دولت است
سيد حسين مرعشي، عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان گفت: ليست نهايي؛ ليست مشترك اصلاح‌طلبان، اعتدالگرايان و حاميان دولت است. مرعشي افزود: شعار مشترك ليست: اميد، آرامش و رونق اقتصادي است. مرعشي با بيان اينكه اين ليست متشكل از دانشگاهيان، روحانيون، ايثارگران، پزشكان، حقوقدانان، احزاب، اصحاب رسانه، جامعه كارگري، نخبگان، جوانان، بانوان، مديران با سابقه و نمايندگان ادوار مجلس است، افزود: سعي شده اين ليست ائتلافي در برگيرنده همه اقشار و گروه‌هايي باشد كه در شرايط امروز به عنوان گام دوم، پيش برنده اهداف بلند ملي در نظام جمهوري اسلامي ايران باشد. وي تاكيد كرد: اين ليست در جهت حمايت از برجام و برنامه هاي دولت، ليستي كامل و جامع تلقي مي‌شود. مرعشي با تشكر از همه افرادي كه براي حضور در ليست اعلام آمادگي كردند، گفت: از همه كساني كه داراي صلاحيت‌هاي لازم و كافي بودند و ما نتوانستيم به دليل محدوديت‌ها آنها را در ليست قرار دهيم پوزش مي‌طلبيم. وي اضافه كرد: همه بايد براي يك آرمان مشترك و ملي تلاش كنيم. حجت‌الاسلام محسن رهامي در همين راستا در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان و مجموعه حاميان دولت مجموعا با شعار «اميد، آرامش و رونق اقتصادي» به انتخابات خواهند آمد. او افزود: جلسات متمركزي با حضور تمام اعضا برگزار شد كه در ‌‌نهايت صورتجلسه اين موضوع به امضاي همه اعضا رسيد. رهامي همچنين گفت: بر اساس ليست موجود، همانطور كه ديده مي‌شود، ۸ خانم و ۲۲ آقا در ليست هستند كه از ميان آقايان دو نفر معمم هستند و بر اين اساس با ايده گام دوم براي پيروزي در انتخابات تلاش مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها