• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3471 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲ اسفند

سومين انتخابات مقدماتي در نوادا و كارولينا برگزار شد

رقابتي براي مرگ و زندگي

روز گذشته يك روز مهم در مبارزات انتخاباتي رياست‌جمهوري امريكا براي دو حزب جمهوري‌خواه و دموكرات بود. اما اين انتخابات در دو ايالت متفاوت برگزار شد؛ انتخابات دموكرات‌ها در نوادا و براي جمهوري‌خواهان در كاروليناي جنوبي؛ ايالت‌هايي كه با هم 2600مايل فاصله دارند. اين انتخابات در حالي برگزار شد كه دونالد ترامپ خود را براي دومين پيروزي متوالي در كاروليناي جنوبي آماده مي‌كرد و پيش بيني‌ها نيز حاكي از آن بود كه كلينتون مي‌تواند دومين پيروزي خود را در نوادا رقم بزند. سايت‌هاي مختلف نظرسنجي‌هاي متعددي را در مورد نتايج انتخابات اين دو ايالت منتشر كرده‌اند كه نتايج جالب توجهي را در دو اردوگاه به همراه دارد.
محبوبيت ترامپ در يك محك جدي
پيش از برگزاري انتخابات كاروليناي جنوبي براي ترامپ دو اتفاق مهم رخ داد كه هردو مي‌تواند در نهايت به ضرر او به پايان برسد. نخستين اتفاق رويارويي ترامپ با بوش بود. پس از پشت پرده خارج شدن جرج بوش براي حمايت از برادر در انتخابات كاروليناي جنوبي، ترامپ در ايالتي كه كماكان از جرج بوش پسر حمايت مي‌كند عليه او سخن گفت كه اورا بر لبه يك تيغ قرار داد. اما ضربه مهم و اصلي اين هفته را پاپ فرانسيس به ترامپ وارد كرد، جايي كه از پاپ در مورد ترامپ سوال شد و او گفت كه ترامپ يك مسيحي نيست. اين اظهارنظر پاپ مي‌تواند ضربه جدي به محبوبيت ترامپ در ميان مسيحيان معتقد امريكا وارد كند. اما كماكان آخرين نظرسنجي‌ها از پيروزي با اختلاف ترامپ خبر مي‌دهند اما يك تحليل مي‌گويد كه اگر پيروزي ترامپ در اين ايالت با اختلاف كمتر از ده درصد باشد نشان مي‌دهد رويارويي ترامپ با جرج بوش و پاپ به محبوبيت او ضربه وارد كرده و مي‌تواند در آينده و به خصوص در ايالت‌هاي تاثيرگذار تعيين‌كننده شود. اكنون طبق نظرسنجي‌ها ترامپ با 8/31درصد پيروز انتخابات كاروليناي جنوبي است و در رتبه بعدي تد كروز با 4/18 درصد آرا قرار دارد و ماركو روبيو نيز كه رقابتي شانه به شانه با كروز دارد، در رده سوم با اختلاف كمتر از يك درصد قرار گرفته است. جب بوش با 3/10درصدآرا در رده چهارم است و جان كسيچ و بن كارسون در تعقيب او قرار دارند.
در طرف مقابل بر اساس نظرسنجي سايت پلتيكو از نمايندگان انجمن حزبي كاروليناي جنوبي، نزديك به هشتاد درصد نمايندگان انجمن حزبي جمهوريخواهان در كاروليناي جنوبي گفته‌اند معتقدند كه ترامپ پيروز انتخابات كارولينا مي‌شود و در رده‌هاي بعدي ماركو روبيو، جب بوش و تد كروز قرار خواهند گرفت. يكي از اعضاي انجمن‌هاي حزبي كه نخواست نامش فاش شود به پلتيكو گفته است كه حاشيه امن ترامپ براي پيروزي در كارولينا بسيار بهتر است ولي رقابت بين رده دوم تا چهارم بسيار تنگاتنگ خواهد بود. برخي نيز معتقدند كه اگرچه ورود جورج بوش در حمايت از برادرش اندكي پايگاه اجتماعي ترامپ را به خطر انداخته اما توانسته پايگاه راي خود را نسبت با ساير نامزدها حفظ كند. اما موضوع ديگري كه در انتخابات كاروليناي جنوبي وجود دارد بحث مرگ و زندگي است. نتايج انتخابات كارولينا نشان مي‌دهد كه آيا افرادي همچون جب بوش و جان كسيچ در انتخابات مي‌مانند يا خير. به خصوص جب بوش كه نتايج اميدوار‌كننده‌اي را در آيووا و نيوهمپشاير به دست نياورد. اما او نياز به يك نتيجه اميدوار‌كننده براي ادامه راه در كاروليناي جنوبي به‌شدت نيازمند است. از طرفي ديگر نيز جان كسيچ فرماندار سابق اوهايو كه در نتيجه‌اي تعجب آور توانست جايگاه دوم را در انتخابات نيوهمپشاير به دست آورد اميدوار است تا بتواند در ادامه راه نيز دست به شگفتي بزند. همچنين ماركو روبيو نيز كه كمپين انتخاباتي خود را از دست رفته مي‌بينيد مي‌توان كارولينا را آخرين ايستگاه  همراهي  با جمهوري‌خواهان   دانست.
رقابت نزديك كلينتون-ساندرز در نوادا
نظرسنجي‌هاي نوادا وضعيت را براي كلينتون خطرناك نشان مي‌دهد. هيلاري كلينتون كه در نظرسنجي‌هاي سال 2015 با اخلاف فاحش از برني ساندرز پيش بود، اكنون ساندرز را در يك قدمي خود مي‌بيند. در نظرسنجي ماه جولاي در نوادا كلينتون از ساندرز 23 درصد پيش بود در نظرسنجي ماه دسامبر اين اختلاف به 20 درصد رسيده بود اما اكنون آخرين نظرسنجي‌ها اختلاف ميان كلينتون و ساندرز را كمتر از پنج درصد نشان مي‌دهد. نظرسنجي‌هاي نوادا اكنون حاكي از آن است كه كلينتون با 7/48 درصد پيروز انتخابات نوادا است و در تعقيب او ساندرز با 3/46 درصد قرار دارد.با اين حال اكثر نمايندگان انجمن دموكرات‌ها در نوادا ابراز اطمينان كرده‌اند كه كلينتون مي‌تواند پيروز انتخابات درون حزبي اين ايالت شود. در نظرسنجي‌اي كه از نمايندگان انجمن حزبي دموكرات‌ها در نوادا صورت گرفته 55 درصد از آنها گفته‌اند معتقدند كه كلينتون پيروز نهايي انتخابات خواهد شد. اما با توجه به حمايت جوانان از ساندرز در ايالت‌هاي مختلف ممكن است اين ورق در نوادا باز گردد. نيروهاي سنتي دموكرات‌ها علاقه‌مند به پيروزي كلينتون هستند اما اين نيروهاي سنتي نيستند كه در انتخابات تعيين‌كننده هستند بلكه در نهايت مردم بايد اين راي را رقم بزنند و از بين ساندرز و كلينتون يكي را انتخاب كنند. با اين حال جمهوري‌خواهان براي ايجاد شكاف در اردوگاه دموكرات‌ها در نوادا اعلام مي‌كنند كه ساندرز پيروز نهايي انتخابات است. همچنين پيروزي خيره‌كننده ساندرز در نيوهمپشاير باعث شده است كمپين او با اعتماد به نفس پيش برود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون