• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3471 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲ اسفند

سوريه در مسير آتش‌بس و مذاكره


موعد آتش‌بس در سوريه فرا رسيده است. كمك‌هاي بشر دوستانه در حال اعزام به سوي مناطق تحت محاصره در سوريه است. مذاكرات نيز براي ادامه آتش‌بس جريان دارد، اما از طرفي ديگر نيز برخي در تلاش هستند تا در روند مذاكرات صلح و آتش‌بس به وجود آمده سنگ‌اندازي كنند. با اين حال امريكا و روسيه مي‌گويند طي مذاكراتي فشرده در تلاش هستند تا قطعنامه 2254 را كه در راستاي صلح در سوريه تنظيم شده است
به اجرا  در بياورند.
مذاكراه امريكا و روسيه
جان كري، وزير خارجه امريكا كه روز گذشته در لندن حضور داشت به خبرنگاران گفت: گفت‌وگوها ميان مذاكره‌كنندگان روسي و امريكايي بسيار جدي و تاكنون سازنده بوده است اما هنوز مسائل دشواري باقي مانده است كه بايد حل شود. كري افزود: ما مي‌خواهيم كه اين روند مذاكرات پايدار باقي بماند. بر همين اساس همه طرف‌ها بايد با اراده واقعي پشت ميز مذاكرات نشسته و به نتيجه مطلوب دست يابند. ما مي‌توانيم به توافقي براي پايان درگيري‌ها دست يابيم. وزير خارجه امريكا گفت: اكنون با ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه مورد نياز مانند مواد غذايي، آب آشاميدني و نيازهاي دارويي، اين فرصت را به دست آورده‌ايم كه در زمين سوريه تغييراتي را ايجاد كنيم. در طرف مقابل ماريا ساخاروا، سخنگوي وزارت امورخارجه سوريه نيز طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه ديدار كارشناسان روسي و امريكايي در راستاي اجراي مقدمات آتش‌بس موقت در سوريه انجام گرفته است. وي افزود مسكو تلاش دارد در قطعنامه‌اي كه پيش‌نويس آن فراهم شده، ممنوعيت هرگونه عمليات نظامي را كه ناقض تماميت ارضي و حاكميت ملي سوريه باشد به تصويب برساند.
موافقت مشروط با آتش‌بس
 در نشست مخالفان سوري در شهر استانبول كه با حضور رياض حجاب، هماهنگ‌كننده هيات عالي مذاكره‌كنندگان رياض و نمايندگاني از ديگر گروه‌هاي مخالف مسلح سوري برگزار شد، شركت‌كنندگان موافقت اوليه خود را با امكان دستيابي به توافقي براي برقراري آتش‌بس موقت اعلام كردند كه به توقف آنچه اقدامات خصمانه نيروهاي هم پيمان دولت دمشق عليه مردم سوريه خوانده شد، منجر شود.  
عربستان موشك ضدهوايي
 به مخالفان   مي‌دهد
با وجود ادامه مذاكرات درباره آتش‌بس در سوريه، عادل جبير، وزير خارجه عربستان در مصاحبه با هفته‌نامه آلماني اشپيگل گفته است كه كشورش قصد دارد موشك‌هاي زمين به هوا در اختيار اپوزيسيون ميانه‌روي مخالف اسد قرار دهد. گفته مي‌شود اين موشك‌ها قادرند هليكوپترها و هواپيماهاي جنگي نيروهاي دولت سوريه   را  سرنگون كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون