• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3138 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي

گفت‌وگوي«اعتماد» با كريم بهرامي، امين مجمع فدراسيون فوتبال

ابهامات امروز نتيجه اعتماد بيش از حد مجمع به فدراسيون است

مجمع فدراسيون فوتبال روز شنبه برگزار مي‌شود؛ مجمعي كه موافقان و مخالفان مديريت كنوني فدراسيون، در حال برنامه‌ريزي براي مديريت مجمع هستند، منتها نقطه تفاهم هر دو طرف صورت‌هاي مالي فدراسيون فوتبال است؛ مساله‌يي كه تا چند ماه پيش نقطه قوت كفاشيان بود و امروز به پاشنه آشيل اين مدير تبديل شده است. در اين شرايط با كريم بهرامي، رييس هيات فوتبال استان قم و عضو مجمع فدراسيون فوتبال كه البته وظيفه رسيدگي به صورت‌‌هاي مالي فدراسيون را هم عهده‌دار است گفت‌وگويي انجام داديم كه در زير مي‌‌خوانيد.

     حرف و حديث درباره صورت‌هاي مالي فدراسيون فوتبال در آستانه مجمع عمومي به اوج خودش رسيده است. كميته شش نفره منتخب مجمع در حالي بازرسي صورت‌هاي مالي را در اين هفته انجام داد كه مجمع در اوايل آبان ماه سال گذشته اين ماموريت را به شما و همكارانتان داد تا بودجه و صورت‌هاي مالي فدراسيون را بررسي و اصلاح كنيد!

حرف شما را قبول دارم. صورت‌هاي مالي 92-91 و بودجه مشكلاتي داشت كه با اعتراض اعضاي مجمع همراه شد. به همين دليل با پيشنهاد كفاشيان كميته شش نفره‌يي تشكيل شد تا به اين موارد رسيدگي كند. متاسفانه فضاي كار كردن به اين كميته از همان ابتدا به درستي انجام نشد. من در همان روزهاي بعد از مجمع 92 به كفاشيان زنگ زدم و گفتم كه فرصتي فراهم كند تا بررسي‌ها و اصلاحات را انجام بدهيم. او گفت «تا ببينيم چه مي‌شود». اين تا ببينيم چه مي‌شود يك سال و اندي طول كشيد و هنوز اسناد و مدارك بررسي نشده و ابهامات سر جاي خود باقي‌مانده است. البته بعد از اينكه بحث صورت‌هاي مالي و ابهامات به دغدغه رسانه‌ها و اعضاي مجمع تبديل شد مديران فدراسيون فوتبال مجبور شدند تا به اين درخواست ما براي بررسي صورت‌هاي مالي توجه كنند.

    البته در مهر ماه امسال فدراسيون اعضاي كميته را دعوت كرد تا امضاي آنها را براي تصويب بودجه سال 93-92 بگيرد.

همين‌طور است، منتها اين كار هم بعد از حدود يازده ماه تاخير انجام شد. ما در سال 92 بعد از مجمع اصلاحات را روي بودجه فدراسيون انجام داديم و از مسوولان مرتبط در فدراسيون خواستيم اصلاحات را انجام بدهند. اين كار البته با يازده ماه تاخير در مهرماه امسال انجام شد كه خودش جاي حرف و حديث دارد. فراموش نكنيد كه ما در ماه‌هاي گذشته بارها از مديران فدراسيون خواستيم تا اسناد و مدارك مربوط به صورت‌هاي مالي را در اختيار ما قرار بدهند كه اين اتفاق تا حالا رخ نداده بود تا اينكه جو رسانه‌يي شديدي به وجود آمد و در آستانه مجمع مديران مجبور شدند با كميته منتخب مجمع همكاري كنند. البته مديران فدراسيون اعلام كرده بودند كه بررسي صورت‌هاي مالي خواسته مجمع نبود. اما تمام اعضاي مجمع حي و حاضر بودند و تاكيد داشتند كه بايد صورت‌هاي مالي بررسي مي‌شد.

    چندي پيش مصوبات مجمع فدراسيون فوتبال در آبان سال 92 در يكي از خبرگزاري‌ها منتشر شد. يك ابهام بزرگ درباره اين صورتجلسه نهايي اين بود كه بند‌هاي نوشته شده در صورتجلسه تفاوت عمده‌يي با اتفاقات خود مجمع داشت. آيا اعضاي مجمع در جريان اين مساله قرار گرفته‌اند؟

بله اتفاقا مشكلات اينچنيني زياد وجود دارد. اين مصوبه از نظر ما ايراد داشت. اعضاي هيات‌رييسه و ناظرين بايد اين مساله را به جد پيگيري و نظارت مي‌كردند. شما نگاه كنيد كه امضاي محمد صادق درودگر به عنوان ناظر در اين مصوبه وجود نداشته و به همين دليل مورد تاييد ما نيست. اتفاقات آن جلسه را همه به ياد دارند. هيچ چيزي تصويب نشد و اعتراضاتي درباره صورت‌هاي مالي و بودجه‌يي وجود داشت. اما در متن گزارش جلسه رهنمود را جايگزين كردند. همين مسائل البته براي مجمع تجربه خوبي شده است. بدون ترديد در مجمع روز شنبه آينده تمام مسائل به جد بايد انجام شود و قانون را رعايت خواهيم كرد. ناظرين هم از افراد كاربلد خواهند بود تا ديگر چنين حوادثي به وجود نيايد.

    تاكنون تخلفي پيرامون مسائل مالي براي شما احراز شده است؟

من نمي‌توانم فعلا درباره جزييات چيزي را باز كنم. اولا كه هيچ‌گونه همكاري در يك سال گذشته با كميته منتخب مجمع نشد. الان هم كه فدراسيون مجبور شد، تنها يك هفته مانده به مجمع اين فرصت را براي رسيدگي به كميته منتخب مجمع بدهد. شما شك نداشته باشيد كه گزارش تمام اين اتفاقات به اعضاي مجمع داده خواهد شد.

    كفاشيان در مصاحبه‌هاي خود اعلام كرده كه هيچ مشكلي درباره مسائل مالي وجود ندارد و اعضاي اين كميته شش نفره سوال‌ها و سوءتفاهم‌هايي داشته‌اند كه برطرف خواهد شد.

خب كفاشيان بايد هم بگويد صورت‌هاي مالي و بودجه‌يي فدراسيون ايراد ندارد. اين حرف و نظر او است، اما از نظر ما ابهام و سوال‌هاي بسيار مهمي وجود دارد و قطعا به تمام آنها رسيدگي خواهيم كرد. ما كار رسيدگي به صورت‌هاي مالي را شنبه هفته جاري آغاز كرديم آن هم در هفته‌يي كه تعطيلي زياد داشت. نمي‌خواهم بدبين باشم. شخصا سعي مي‌كنم همه‌چيز را به فال نيك بگيرم. ما مدارك شركت افق سبز، آيفا، فدراسيون، سازمان ليگ و... را در يك جدول تهيه كرديم و در اختيار مسوولان قرار داديم. بخشي از اسناد را در اختيار ما قرار دادند. اما بخشي را نه! مثلا اسناد صورت‌هاي مالي سازمان ليگ و پرداختي‌هاي به باشگاه‌ها هم خيلي دير در اختيار ما قرار گرفت. به خاطر همين مسائل نتيجه گزارش‌هاي ما در اين مقطع آماده نخواهد شد و بايد در يك فرصت مناسب بتوانيم تمام اسناد صورت‌هاي مالي را بررسي كنيم و در يك مجمع فوق‌العاده به اعضاي مجمع ارايه بدهيم.

    نكته قابل تامل اينجاست كه از دست دادن زمان باعث مي‌شود ابهامات سر جاي خود باقي بمانند. به ويژه حالا كه تيم ملي در جام ملت‌هاي آسيا بازي دارد و ممكن است مصلحت‌انديشي‌ها مانع از رسيدگي كميته به صورت‌هاي مالي شود.

اصلا اين‌طور نيست. ما در همين مجمع روز شنبه آينده گزارشي كامل از ابهامات به اعضاي مجمع ارايه خواهيم داد. به آنها مي‌گوييم كه ابهامات چيست و شرايط مالي فدراسيون چگونه بوده و چه جرياناتي برقرار بوده است تا اعضاي مجمع تصميم نهايي را اتخاذ كنند.

    درباره بودجه و صورت‌‌هاي مالي 93-92 فدراسيون فوتبال هم حرف و حديث‌هاي زيادي وجود دارد. بعضي اعضاي هيات رييسه اين بودجه را امضا كرده‌اند. برخي‌ها آن را مردود مي‌دانند.

از نظر ما هم بودجه سال 93 فدراسيون مردود است. چون فدراسيون فوتبال اصلا در سال گذشته بازرس و حسابرس نداشته است. ايراداتي در كار و كادر اجرايي وجود دارد كه بايد رسيدگي شود. مثلا حسابرس فدراسيون فوتبال ايمان‌زاده است، اما كارهاي مالي در اصل زير نظر طباطبايي انجام مي‌شود كه از نظر قانوني و حقوقي اين خودش يك ايراد بزرگ است. حقوقدان‌ها بيشتر مي‌توانند در اين باره به شما توضيح بدهند. اما اين وضع در فدراسيون وجود دارد. بايد مشخص شود صورت‌هاي ورودي و خروجي مالي و ارزي چه بوده است؛ اينكه چرا مطالبات از فيفا ، AFC و... به حساب شخصي يكي از افراد نزديك به فدراسيون واريز مي‌شده است. نحوه خرج و مخارج و تبديل و انتقال اين دلارها كه مبلغ زيادي هم هست بايد به صورت ويژه كنترل شود. خب مديران فدراسيون بهانه تحريم‌ها را آورده‌اند. اما يكي از فدراسيون‌هاي ورزشي قراردادي با يك صرافي در خارج از كشور به صورت قانوني بسته و پول‌هاي ارزي‌اش را مي‌گيرد. پس مشخص است كه مسائل مربوط به فدراسيون بايد به صورت ويژه بررسي شود، چرا كه تحريم فقط مشكل فدراسيون فوتبال نبوده است و تمام فدراسيون‌ها با اين مشكل مواجه بوده‌اند!

    اعضاي مجمع نسبت به ابهامات و مشكلات موجود آگاهي‌هاي لازم را دارند؟

به نظر شخص من بسياري از اين مشكلات متوجه قصور اعضاي هيات رييسه فدراسيون بوده است، چراكه نظارتي دقيق روي كارهاي مالي مسوولان ارشد نداشتند، در حالي كه بايد اين اتفاق رخ مي‌داد. هر چيزي كه جلوي آنها در ابتدا گذاشته مي‌شد امضا مي‌كردند. اما خب الان هيات رييسه هم دارد پيگيري‌هاي لازم را انجام مي‌دهد. اعضاي مجمع هم تا جايي كه من اطلاع دارم به صورت ويژه بحث صورت‌هاي مالي فدراسيون را دنبال مي‌كنند و از ما گزارش مي‌خواهند.

    اعضاي كميته شش نفره تاكنون تحت فشار قرار نگرفته‌اند تا اين پرونده از مسير اصلي خود خارج شود؟

ما اجازه نمي‌دهيم. براي سناريوهاي احتمالي و مشكلات هم پيش‌بيني‌هاي لازم را كرده‌ايم. قطعا به اعضاي مجمع واقعيات را خواهيم گفت تا آنها درباره فدراسيون تصميم بگيرند. من فكر مي‌‌كنم در سال‌هاي گذشته مجمع بيش از حد به فدراسيون و آقاي كفاشيان اعتماد كرد. همين اعتماد بيش از حد باعث شد اين اتفاقات رخ بدهد! من نمي‌‌توانم چيزي را پيش‌بيني كنم، اما فكر مي‌كنم با توجه به بي‌اعتمادي به وجود آمده از اين پس مجمع اختيار و زمام كار را بر دست بگيرد و با هرگونه ابهام و تخلفي هم برخورد كند. مسائل بسيار مهم و ويژه‌يي هنوز بايد مورد رسيدگي قرار بگيرد. البته درخواست‌هاي براي تلطيف گزارش نهايي از ما بوده است. اما كميته در نهايت كار خودش را انجام خواهد داد و گزارشي حاكي از واقعيات پيرامون ابهامات فدراسيون در اختيار مجمع قرار خواهد گرفت. ما هيچ‌وقت روي مسائل پرده نمي‌اندازيم و همه ابهامات را رسيدگي خواهيم كرد. شما شك نكنيد كه مجمع ديگر در مقابل ابهامات و حوادث ديگر سكوت نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون