• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3475 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۶ اسفند

وقتي مجلس در راس امور است

هادي حق شناس ٭


مجلس قوه قانون‌گذاري در كشور است و طبيعتا تاثيرات بسيار زيادي بر همه امور كشور دارد. مجلس پويا، مي‌تواند موتور پويايي و تحريك جامعه نيز باشد.
اگر مجلس به معناي واقعي كلمه مجلس باشد و بتواند از ظرفيت‌هاي قانون اساسي بهره جويد، به معني واقعي و به تعبير امام(ره) مي‌تواند در راس امور باشد. اگر ما به دنبال مجلس كارآمدي كه بتواند در سرنوشت ملت تاثيرگذار باشد، هستيم بايد از فرصت انتخابات بهره‌گيريم و بهترين افراد را با درست‌ترين تفكرات و عملكرد راهي خانه ملت كنيم تا مجلس بتواند هم قانون را تدوين و تصويب كند و هم نظارت كامل بر اجراي قانون را در دستور كار قرار دهد، در اين حالت مي‌توانيم از اين عبارت استفاده كنيم و با اطمينان بگوييم مجلس در راس امور است.
در برخي از مجالس اخير حوادثي رخ داد از جمله به وزيري كه فكر مي‌كردند مدرك دكترا دارد راي اعتماد داده شد و بعد وقتي خلاف آن ثابت شد راي اعتماد پس گرفته شد، اين بيانگر اين است كه برخي تصميمات مجالس اخير از عمق كافي برخوردار نبود. البته همين مجالس در برخي از قوانين تصميمات كارگشايي را اتخاذ كرده بودند مثل تصويب برنامه برجام كه معضل بيش از يك دهه گذشته را حل كرد اما با توجه به سابقه 9دور مجالس قانون‌گذاري در سال‌هاي بعد از انقلاب انتظار اين است كه مردم در يك شرايط رقابتي بهترين‌ها را برگزينند. امروز براي كسب اطلاعات تك‌تك نامزدها نياز نيست زمان و هزينه زيادي صرف كرد، تنها كافي است كه با فضاي مجازي يا از طريق فضاي مجازي تقريبا همه اطلاعات، سوابق و رزومه كانديداها را اخذ كرد و سپس با مقايسه آنها بهترين را برگزيد. اگر چنين عملي در مورد كانديداها انجام گرفت مي‌توان گفت كه حداقل از سمت مردم حداكثر تلاش براي استقرار مجلس كارآمد انجام شده است.
وجود تخصص‌هاي مختلف در مجلس با اهميت است و طبعا فقط در يك ليست سي نفره تهران نبايد متخصصان همه رشته‌ها حضور داشته باشند بلكه 260 نماينده از ساير نقاط كشور بايد انتخاب شوند كه مطمئنا در بين آنها همه رشته‌هاي تخصصي براساس تجارب گذشته وجود دارد. مضاف بر اينكه بايد به اين نكته نيز توجه كرد كه در بعضي از ليست‌هاي تهران متخصصاني وجود دارند كه در چند دوره گذشته در مجلس حضور داشتند ولي كارايي و كارآمدي از آنها ديده نشد. در يك ارزيابي كلي همان‌طور كه در ابتدا گفته شد مجالس ابتداي انقلاب خيلي موفق‌تر از مجالس اخير بودند در حالي كه تعداد متخصصان مجالس اخير به مراتب بيشتر از گذشته است. لذا براي بحث كارشناسي مجلس و تقويت مركز پژوهش‌هاي مجلس مي‌توان در صورت عدم ورود متخصصان برخي رشته‌ها، جبران كار كارشناسي انجام گيرد.
٭تحليلگر اقتصادي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون