• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3139 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي

لاريجاني در ادامه ديدارهاي منطقه در كشور عراق:

نبايد همه حواس‌ها را به سمت مبارزه با تروريسم سوق داد

گروه سياسي|سفر منطقه‌يي رييس مجلس شوراي اسلامي با سفر به شهرهاي عراق وارد مرحله تازه‌يي شد. ديدارهايي مهم با مقامات فعلي و سابق اين كشور كه هر كدام نقش مهمي را در سياست داخلي و خارجي كشور عراق ايفا كرده‌اند. كشوري درگير جنگ‌هاي تروريستي و در همسايگي مرزهاي ايران، طي دو روز گذشته محل ملاقات‌هاي پي‌درپي علي‌ لاريجاني بود. رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق، رييس سابق مجلس اين كشور، استاندار شهر كربلا و يكي از مراجع تقليد شيعه اين شهر، ميزبانان رييس دستگاه قانونگذاري ايران بودند. رييس مجلس شوراي اسلامي كشورمان در اين ديدارها، هرچند جملگي آنها را مباحث مربوط به تروريسم تشكيل مي‌داد اما تاكيد كرد كه نبايد همه حواس‌ها را به سمت مبارزه با اين پديده شوم سوق داد. هرچند اتفاقاتي كه چند وقتي است كشورهاي همسايه ايران را درگير خود كرده است و حتي ساير كشورهاي منطقه را براي چاره‌جويي در اين قضيه با خود همراه ساخته، مقامات دو كشور را از ظرفيت‌هاي همكاري اقتصادي غافل نكرده است اما باز هم در صدر محورهاي مهم اين ديدارها -همانند آنچه در چند روز گذشته شاهد آن بوده‌ايم- قرار گرفت.
رييس مجلس شوراي اسلامي با حضور در مجلس اعلاي اسلامي عراق با سيدعمار حكيم، رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق ديدار گفت‌وگو كرد. به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در اين ديدار با بيان اينكه تفكيك تروريست‌ها به خشن و معتدل اشتباهي است كه غرب آن را دنبال مي‌كند، گفت: توطئه برخي كشورهاي عربي و غربي براي كاهش قيمت نفت و به تبع آن ضربه زدن به اقتصاد كشورهايي همچون عراق، ايران و روسيه، در نهايت به ضرر خودشان تمام مي‌شود. وي با اشاره به وجود آرامش سياسي در عراق افزود: قطعا كليد توسعه و سرمايه‌گذاري در يك كشور آرامش سياسي است كه خوشبختانه اين موضوع در عراق محقق شده است. لاريجاني همچنين به ظرفيت‌هاي همكاري ميان ايران و عراق جهت سرمايه‌گذاري و كشاورزي اشاره كرد و گفت: نبايد همه حواس‌ها را به سمت مبارزه با تروريسم سوق داد. رييس قوه مقننه تصريح كرد: مبارزه با تروريسم بلاي بسيار بزرگي است، وضعيت در سوريه و لبنان خيلي بهتر از گذشته است و فضا از حالت قبل درآمده و دولت سوريه در اين جهت اقدامات مناسبي انجام داده، البته از نظر سياسي گفت‌وگوها در جريان است و برخي كشورها پيشنهاداتي را مطرح كردند. وي طرح تروريسم معتدل را از سوي برخي كشورهاي غربي و عربي دانست و گفت: تفكيك تروريست‌ها به خشن و معتدل اشتباهي است كه غرب آن را دنبال مي‌كند و اين در ادامه اشتباهات گذشته است. رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به توطئه برخي كشورهاي عربي و غربي براي كاهش قيمت نفت و به تبع آن ضربه زدن به اقتصاد كشورهايي همچون عراق، ايران و روسيه گفت: خوشبختانه جمهوري اسلامي پيش از اين اتفاقات تمهيداتي را مانند افزايش صادرات غيرنفتي انديشيده بود. البته اتكاي نفت در ايران مانند عراق نيست و با توجه به روند نزولي قيمت نفت، عراق بايد اقداماتي در اين زمينه انجام دهد. وي ادامه داد: با توجه به روند نزولي قيمت نفت به نظر مي‌رسد اين وضعيت دوام زيادي ندارد زيرا برخي كشورهاي رقيب كه به دنبال كاهش قيمت نفت هستند از آن سود نمي‌برند.
در اين ديدار، سيدعمار حكيم تصريح كرد: رابطه و علاقه بين ايران و عراق استراتژيك است و اين موضوع تنها به شيعيان محدود نشده و اهل سنت و كردها را نيز شامل مي‌شود. رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق با اشاره به كمك‌هاي ايران در مبارزه با تروريسم افزود: قطعا امريكا اگر مي‌خواست براي مبارزه با تروريست‌ها وارد عمل شود، چهار يا پنج ماه طول مي‌كشيد اما ايران چهار يا پنج روزه وارد عمل شد و كمك‌هاي جدي و خوبي به عراق در اين حوزه كرد. حكيم با اشاره به تمهيدات جمهوري اسلامي براي مبارزه با تحريم‌ها گفت: ايران با استفاده از اقتصاد مقاومتي و سياست تعامل با بحران و سختي‌ها توانست با تحريم‌ها مبارزه و بر آنها غلبه كند. وي با تاكيد بر اينكه هماهنگي داخلي عنصر اصلي اقتدار كشورهاست، ادامه داد: در شرايط كنوني شاهد هستيم كه روحيه مردم عراق بسيار بالاست و حضور گسترده و چشمگير مردم در اربعين حسيني تاثير بسزايي در اين موضوع داشته است.
علي لاريجاني پس از ديدار با سيد عمار حكيم ، رييس مجلس اعلاي اسلامي اين كشور طي يك نشست خبري درخصوص نتايج بحث و تبادل‌نظر با وي نيز گفت: در اين ديدار درخصوص تحولات مهم منطقه و مشكلات تروريستي و همچنين مسائل اقتصادي، سياسي و فرهنگي گفت‌وگو داشتيم. رييس مجلس شوراي اسلامي كشورمان تصريح كرد: جمهوري اسلامي هميشه در كنار ملت و مردم عراق بوده و امروز هم از ظرفيت خودبراي خاموش كردن بحران تروريستي عراق استفاده كرده و از هيچ كمكي دريغ نمي‌كند.
رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه ديدارهاي خود در بغداد، با محمود المشهداني، رييس سابق مجلس عراق ديدار كرد. در اين ديدار مباحثي از سوي دوطرف درباره مسائل سياسي، وضعيت احزاب و گروه‌هاي سياسي عراق مطرح شد. لاريجاني با اشاره به موفقيت‌هاي كشورهاي سوريه، لبنان و عراق در مبارزه با گروه‌هاي تروريستي گفت: خوشبختانه با اين اقدامات آرامش در اين منطقه حاكم شده است. همچنين محمود مشهداني در اين ديدار ضمن ارايه مطالبي درباره وضعيت گروه تروريست داعش و احزاب سياسي عراق گفت: قطعا بهره‌بردار اصلي اختلافات سياسي در عراق، امريكا و رژيم صهيونيستي هستند.
علي لاريجاني پس از ورود به شهر كربلا با استاندار كربلا ديدار و گفت‌وگو كرد. رييس مجلس شوراي اسلامي در اين ديدار و در پاسخ به اظهار وي درخصوص اينكه بايد اتاق فكري براي ساماندهي زايران عتبات عاليات طراحي شود، گفت: شما از شيعيان ثروتمند دعوت كنيد و با در جريان گذاشتن‌شان در خصوص طرح توسعه حرم از آنها كمك بگيريد. لاريجاني همچنين با اشاره به بازديدي كه از طرح توسعه عتبه علوي داشت، اظهار كرد: من آنجا پيشنهاد راه‌اندازي قطار برقي بين كربلا و نجف را مطرح كردم.
رييس مجلس شوراي اسلامي همچنين با آيت‌الله سيدمحمدتقي مدرسي از مراجع تقليد شيعه در شهر كربلا ديدار و گفت‌وگو كرد. آيت‌الله سيدمحمدتقي مدرسي در اين ديدار اظهار داشت: امروز بيش از گذشته موضع تشكلي بسيج مردمي در عراق احساس مي‌شود. وي با بيان اينكه جامعه عراق بايد متحول شود، گفت: در عراق انقلاب تازه شروع شده و جامعه عراق امروز در تلاش است تا مسيري را كه جمهوري اسلامي ايران در هشت سال دفاع مقدس طي كرده سپري كند. اين مرجع عاليقدر جهان اسلام همچنين درخصوص جنايات گروهك تروريستي داعش تصريح كرد: اين گروه تاكتيك‌هاي خود را تغيير داده و امريكا در اين‌خصوص كار خاصي انجام نداده است. آيت‌الله مدرسي همچنين با اشاره به حضور پرشور مردم ايران در اربعين امسال در عراق گفت: اگر مردم به اهل بيت پيوند بخورند همه مشكلات حل مي‌شود. وي تصريح كرد: اگر مشكل رواديد بين ايران و عراق حل شود براي عراق درآمدزايي بيشتري دارد چرا كه در همين اربعين با برداشته شدن رواديد از سوي عراق، چند ميليارد دلار وارد كشور عراق شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون