• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3139 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي

تقوي:

هاشمي‌رفسنجاني خودش متوجه شد كه نمي‌تواند نماز جمعه بخواند

 

گروه سياسي| رييس شوراي سياستگذاري ائمه‌جمعه كشور گفت: آقاي هاشمي‌رفسنجاني خودشان متوجه شدند كه نمي‌توانند نمازجمعه بخوانند. به گزارش تسنيم، گزيده اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمين سيدرضا تقوي، رييس شوراي سياستگذاري ائمه‌جمعه كشور در برنامه شناسنامه به شرح زير است:
 اين نمازجمعه را با چنگ و دندان كنترل كرديم. آيا واقعا در هر هفته‌يي كه آقاي هاشمي مي‌خواست بيايد ما بايد‌ يك لشكري را بسيج كنيم و به اين شكل نمازجمعه را اداره كنيم. آن جمعه كنترل كرديم، اگر جمعه‌ بعد مي‌خواست ايشان تشريف بياورد و بريزند نماز را به هم بريزند اصلا چه مي‌ماند براي نمازجمعه؟ كشورهاي اسلامي در مورد ما چه مي‌گفتند؟ دنيا چگونه نگاه مي‌كرد؟ لذا جناب آقاي هاشمي خودشان هم متوجه شدند كه به اين شكل نمي‌تواند نماز بخواند.
 سياست‌هاي كلي براي ائمه جمعه مشخص است. اين‌طور نيست هر هفته بنشينيم براي نماز جمعه يك چارچوبي را مشخص كنيم، اما مواردي اينگونه پيدا مي‌شود. امامان جمعه شخصيت‌هاي فاضل و تحصيلكرده هستند و چهره‌هاي قابل قبولي دارند.
 آنها افرادي نيستند كه هر روز مساله‌يي را ديكته كنيم به آنها. ما چون دسترسي‌مان به اطلاعات و اخبار فراوان است، اخبار هفته را جمع مي‌كنيم و براي آنها ارسال مي‌كنيم.
 يك سايتي هم داريم به نام سايت امامت، اخبار را مي‌گذاريم در آن سايت و آقايان از آن استفاده مي‌كنند.
 بعضي‌ها مي‌گويند شما مطالب را براي ائمه‌‌جمعه ديكته مي‌كنيد، آنها مطالب شما را مي‌گويند، من بارها گفتم مديريت ما در نهاد نمازجمعه مديريت پادگاني نيست كه‌ يك فرماندهي بالا باشد كه به چپ چپ به راست راست بگويد.
 در جايي امام‌جمعه مطالبي سياسي مطرح كرده بود كه به مذاق خيلي‌ها جور نيامده بود، مستمعين آمده بودند به شوراي سياستگذاري مي‌گفتند اين امام‌جمعه اين مسائل را مطرح كرده است. من گفتم خب چه عيبي دارد؟ گفتند ما حرف داريم و مي‌خواهيم در اين مورد حرف بزنيم. گفتند همان موقعي كه صحبت مي‌كند اجازه دهيد ما جواب دهيم‌ يا ما هم برويم پشت تريبون براي مردم صحبت كنيم. من آنجا گفتم‌ يكي از جاهايي كه مستمعين و مخاطبان فقط بايد گوش دهند نمازجمعه است.
 اصلا بحث طرفين نيست. خطبه را بايد امام‌جمعه بخواند، كسي هم حرف نزند و صحبت نكند، اين ضوابط شرعي است، نه چيزي كه ما خودمان گفته باشيم. همه بايد استماع كنند.
 اينجا جاي مناظره نيست. كرسي‌هاي آزادانديشي كه در بحث‌ها بايد طرفين روبه‌روي هم قرار بگيرند، جاي ديگري است و اينجا فقط امام‌جمعه بايد سخن بگويد و بقيه هم بايد گوش بدهند و حتي با بغل دستي هم صحبت نكنند.
 شده است كه به امام‌جمعه اطلاعات غلطي داده‌اند و او رفته در خطبه اين حرف‌ها را گفته است. اين پيش آمده البته نه زياد ولي بعد به امام‌جمعه اطلاعات صحيح داده‌اند و شورا به او زنگ زده است. ايشان هم در جمعه‌ بعد رفت و تصحيح كرد. گاهي بعضي از احزاب و گروه‌هاي سياسي ايراد مي‌گيرند كه نمازجمعه و امام‌جمعه جناحي است و جناحي دارد صحبت مي‌كند. روي همين مسائل است كه بايد بگويم امام‌جمعه جناحي نيست. البته ممكن است صحبت امام‌جمعه با صحبت‌ يك جناح و طرفداران‌ يك جناح در تضاد باشد.
 در نهاد نمازجمعه سليقه‌هاي سياسي وجود دارد، اين را نمي‌شود منكر شد. الحمدلله وقتي آقايان پشت تريبون قرار مي‌گيرند، سعي مي‌كنند در راه همان سياست‌هايي كه براي نهاد نمازجمعه از طرف امام و مقام معظم رهبري مشخص شده حركت كنند و مسائل را اين‌گونه مطرح كنند. ولي خارج از نمازجمعه بله ائمه‌ جمعه‌يي داريم كه علاقه‌مندي‌شان به بعضي از جريان‌هاي سياسي بيشتر است.
 ما هيچ‌كس را به خاطر اينكه سليقه‌ سياسي خاصي دارد از گزينش‌ها رد نكرديم و سليقه‌هاي مختلفي را گزينش مي‌كنيم، اما او بايد به سياست‌هاي نظام معتقد باشد و سياست‌هاي نظام را ترويج كند. هر نظامي تريبون به مخالفين خودش نمي‌دهد. بايد سياست‌هاي كلي نظام را تقويت كند و ترويج كند.
  ما براي ائمه جمعه عنوان حقوق را به كار نمي‌بريم، عنوان شهريه را به‌كار مي‌بريم. همان چيزي كه در حوزه‌هاي علميه مرسوم بوده از 150 هزار تومان تا 200 هزار تومان. اين را مقام معظم رهبري مي‌دهند.
  فكر نمي‌كنم آقاي هاشمي باز بيايند. آن هفته‌يي هم كه قرار شد در ماه رمضان در 26 تير 88 جناب آقاي هاشمي بيايد نماز جمعه، ما واقعا از‌ يكي دو روز قبل شب و روز بسيار سختي داشتيم كه نماز جمعه را چگونه كنترل كنيم. اين جمعيت را كه هر آن ممكن بود نماز جمعه را به هم بريزند و نگذارند ايشان صحبت كند ،چگونه كنترل كنيم. نيروهاي امنيتي و انتظامي و بچه‌هاي ستاد نماز جمعه تهران كمك كردند كه نماز جمعه به هم نريزد، با همه كنترل‌ها باز، يكي بلند شد و شعار داد بين دو نماز كه ماموري كه آنجا بود زد در صورتش و بيرونش كرد و صورتش هم مجروح شد. ما با چنگ و دندان سعي كرديم نماز جمعه آن روز را حفظ كنيم. اگر مي‌خواست نماز جمعه آن روز به هم بريزد، معلوم نبود نماز جمعه‌هاي ديگر به هم نريزد و بشود كنترل كرد. قرار بود در سخنراني‌هاي پيش از خطبه‌ها وزير اقتصاد وقت آقاي دكتر حسيني صحبت كند. من ديدم شرايط به گونه‌يي است كه اصلا نمي‌تواند ايشان صحبت كند. من خودم از آن بالا شاهد بودم اينهايي كه آمده بودند با كفش نماز خواندند، آن زن‌هاي كذايي و چه كارهايي كه نكردند. در پشت ديوار دانشگاه بودند و بعضي‌ها نفوذ كرده بودند در دانشگاه و همراهي و هماهنگي مي‌كردند. نماز جمعه جناب آقاي هاشمي را به اين شكل كنترل كرديم. آيا واقعا در هر هفته‌يي كه آقاي هاشمي مي‌خواست بيايد ما بايد‌ يك لشكري را بسيج كنيم و به اين شكل نماز جمعه را اداره كنيم. آن جمعه كنترل كرديم، اگر جمعه بعد مي‌خواست ايشان تشريف بياورد و بريزند نماز را به هم بريزند اصلا چه مي‌ماند براي نماز جمعه؟ كشورهاي اسلامي در مورد ما چه مي‌گفتند؟ دنيا چگونه نگاه مي‌كرد؟ لذا جناب آقاي هاشمي خودشان هم متوجه شدند كه به اين شكل نمي‌تواند نماز بخواند.
  ناطق نوري را خارج از اصولگرايي نمي‌دانيم اصولگرايي را تا چگونه تعريف كنيم اگر پايبندي به ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب است اگر پايبندي به اصل ولايت است اگر پايبندي به جهاد و مبارزه با استكبار جهاني است اگر خط امام به تفسير ولايت و رهبري باشد من چيز خاصي را نديدم البته اختلاف سليقه وجود دارد.
  ناطق نوري استعفا نداده است، نمي‌آيند. آقاي ناطق‌ يك ايراداتي به جامعه دارد، ايشان‌ يكي از ايرادهايش اين است كه در جريان انتخابات كه آقاي احمدي‌نژاد در آن مصاحبه حرف زد به من ظلم شد. چيزي من از ايشان شنيدم و جامعه روحانيت از من دفاع نكرد، شما بايد از عضو قديمي اين جامعه دفاع مي‌كرديد، حالا در جامعه هم مطرح شد كه آيا هر عضوي از جامعه در بيرون در كارهاي سياسي، كاري انجام دهد شوراي مركزي دفاع كند‌ يا نه؟ بحث‌هاي زيادي شد، آن جا مسائل آقاي هاشمي هم مطرح شد. آقاي هاشمي هم عضو جامعه هستند. البته به صورت كلي آن مساله را ما به آن شكل اعلاميه داديم و حتي آقاي مهدوي با خود آقاي احمدي‌نژاد هم صحبت كرد. به اين شكل ما قبول نداريم كه بياييم در تريبون‌ها اسامي افراد را مطرح كنيم كه خود آقاي مهدوي هم در جلسه مطرح كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون