• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3487 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند

عدد نوشت

عرضه كالادر نمايشگاه بهاره

موضوع برپا نشدن نمايشگاه‌هاي فصلي از جمله نمايشگاه بهاره از ابتداي امسال توسط اتاق اصناف ايران مطرح شد كه با نظر استاندار تهران و تاكيد دولت، مورد قبول واقع نشد و در نهايت اين نمايشگاه با حاشيه‌ها و اعتراضاتي كار خود را در پنج نقطه تهران آغاز كرد كه غرفه‌دارانش تا 21 اسفند، كالاهاي پرمصرف ايام نوروز را با تخفيف 10 تا90 درصدي عرضه مي‌كنند. به گزارش ايسنا، در نمايشگاه بهاره امسال شاهد حضور برخي توليد‌كنندگان هستيم كه محصولات‌شان را به قيمت توليدي و كارخانه عرضه مي‌كنند؛ به عنوان مثال توليداتي در زمينه پوشاك در نمايشگاه به فروش گذاشته شده كه قيمت آن حدود يك سوم قيمت مغازه‌هاست. به گفته يكي از توليدكنندگان، معمولا از زماني كه عمده‌فروشان خريد مي‌كنند تا كالا به دست مصرف‌كننده برسد، افزايش دو برابري قيمت را شاهديم و اين در حالي است كه پوشاك بايد از كارخانه تا بازار مصرف‌ 30درصد افزايش قيمت داشته باشد كه اين‌گونه نيست.

افزايش قيمت پسته

در روزهاي پاياني سال بازار آجيل و خشكبار كه با افزايش تقاضا همراه شده، در مقايسه با قيمت ماه‌هاي گذشته در بيشتر اقلام با ثبات نسبي همراه بوده است و در ميان اقلام مختلف، تخمه ژاپني بيشترين افزايش قيمت را داشته است. به اساس گزارش ايسنا، انواع آجيل كه در روزهاي پاياني سال با افزايش تقاضا روبه‌رو شده است قيمت‌هاي متنوعي در بازار دارد و برخي اقلام از جمله تخمه ژاپني به كيلويي بيش از 40 هزار تومان رسيده است. همچنين قيمت پسته درجه يك كه اين روز‌ها بحث‌هايي در خصوص افزايش قيمت آن در رسانه‌ها مطرح و عنوان شده كه قيمتش به كيلويي 90 هزار تومان رسيده است، در حال حاضر در مغازه‌هاي مركز شهر كيلويي 65 هزار تومان عرضه مي‌شود و پسته فندوقي كه جزو پسته‌هاي درجه دو به حساب مي‌آيد كيلويي 48 هزار تومان قيمت دارد. به گفته برخي فروشندگان، قيمت‌ انواع آجيل در روزهاي پاياني سال تغيير چنداني نداشته و به گفته آنها به دليل توليد و عرضه كافي اين محصولات، دليلي براي افزايش قيمت وجود نداشته است.

هزينه گندم هفت‌سين ايراني‌ها

گندمي كه هر ساله ايراني‌ها بنا به آداب و سنن تاريخي‌شان به سبزه سفره هفت‌سين تبديل مي‌كنند، حدود 7400 تن وزن و بيش از 6/9ميليارد تومان ارزش مالي دارد كه البته با توجه به اينكه گندم يكي از پرمصرف‌ترين محصولات كشاورزي از نظر منابع آبي است، ارزش اين محصول استراتژيك از نظر اقتصاد آب بسيار بيشتر از بهاي وزني آن مي‌شود. به گزارش ايسنا، تهيه هفت‌سين سفره عيد نوروز يكي از آداب و سنن تاريخي ايرانيان است كه هر يك نويدي از اتفاق خوب و آينده‌اي روشن مي‌دهد كه مي‌توان به سبزه اين سفره به عنوان نمادي از سرسبزي و شادابي اشاره كرد. اما اين سبزه شاداب معمولا از استراتژيك‌ترين محصول كشاورزي (گندم) توليد مي‌شود كه اگر هر يك از 24 ميليون و 766 هزار خانوار ايراني حدود 300 گرم گندم براي سبزه سفره هفت‌سين خريداري كنند، در واقع بيش از 7400 تن گندم به سبزه و بعد از 13 روز به زباله‌ تبديل مي‌شود.

اعتبار مورد نياز براي كنترل تب برفكي

رييس سازمان دامپزشكي كشور گفت: براي كنترل بيماري تب برفكي ۲۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز است. به گزارش مهر، مهدي خلج با اشاره به اينكه در شش ماه امسال درمقايسه با مدت مشابه، ۶۰ درصد موارد بيماري تب برفكي كاهش يافته است، افزود: براي كاهش و كنترل بيشتر اين بيماري به ۴۵ تا ۵۰ ميليون دوز واكسن و ۲۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز است. وي گفت‌: از آنجا كه براي تامين اعتبارات موردنياز با محدوديت مواجهيم، بنابراين از روش‌هاي ممنوعيت ورود دام زنده از مرزهاي خارجي و داخلي كشور استفاده كرديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون