• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3489 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ اسفند

استقبال رسمي روحاني از رييس‌جمهور ويتنام

گسترش روابط با كشورهاي آسيايي از سياست‌هاي دولت است

گروه سياسي| تهران اين‌بار پذيراي ميهماني از جنوب شرق آسيا بود. «ويتنام» كشوري كه دو تجربه تاريخي در «جنگ تحميلي» و «تحريم» را بايد از وجوه مشترك آن با ايران ناميد، حالا يكي از ميهمانان دوران پسا‌تحريم نام مي‌گيرد. ميهماناني در سطح مقامات عالي كشورهايي از اروپا و آسيا كه يكي پس از ديگري و در راس هياتي عاليرتبه اقتصادي وارد تهران مي‌شوند تا نخستين كشورهايي باشند كه از باز شدن پنجره ايران به سوي جهان بهره بگيرند، حالا‌ نوبت را به ويتنام مي‌دهند. ديروز رييس‌جمهور اين كشور در راس هيات عاليرتبه وارد ايران شد و در مجموعه فرهنگي - تاريخي سعدآباد مورد استقبال رسمي حسن روحاني قرار گرفت. بررسي راه‌هاي گسترش هرچه بيشتر روابط تهران و هانوي در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي از مهم‌ترين محورهاي مذاكرات روساي جمهور دو كشور است. حسن روحاني در نشست مشترك هيات‌هاي عالي‌رتبه ايران و ويتنام با بيان اينكه دو كشور در بسياري از زمينه‌ها و مسائل سياسي، منطقه‌اي و بين‌المللي، منافع مشترك و نقطه نظرات نزديكي دارند، گفت: ظرفيت‌هاي بسيار خوبي براي توسعه همكاري‌ها و روابط ميان تهران و هانوي وجود دارد كه بايد از آنها در‌راستاي توسعه مناسبات همه‌جانبه و منافع دو ملت استفاده كنيم. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه بايد كميسيون مشترك همكاري‌هاي دو كشور فعال‌تر شده، زمينه‌هاي گسترش روابط را بررسي و آنها را به اسناد همكاري تبديل كند، اظهار اميدواري كرد: ايران و ويتنام مي‌توانند در يك برنامه پنج ساله رقم مبادلات تجاري خود را به سقف دو ميليارد دلار برسانند. روحاني با بيان اينكه سياست دولت جمهوري اسلامي ايران، توجه ويژه به گسترش روابط با كشورهاي آسيايي و عضو آ.س.آن در كنار بهبود روابط بين‌المللي است، خاطرنشان كرد: توسعه مناسبات با ويتنام با توجه به جايگاه اين كشور در آ.‌س.آن و منطقه شرق آسيا از اهميت ويژه‌اي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران برخوردار است. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه در دهه پنجم روابط ايران و ويتنام، اين سفر مي‌تواند تحركي براي گسترش همكاري‌ها ميان دو كشور باشد، گفت: ايران و ويتنام مي‌توانند در تمامي زمينه‌هاي تجاري و اقتصادي از جمله انرژي، نفت و گاز، كشاورزي، صدور خدمات فني - مهندسي، صنعت خودرو، شيلات و احداث نيروگاه همكاري‌هاي خود را ارتقا دهند.
همه بايد براي مبارزه با تروريسم تلاش كنيم
روحاني رفع موانع مالي و بانكي را نخستين گام در‌راستاي توسعه روابط تجاري و اقتصادي ميان دو كشور برشمرد و با اشاره به ضرورت همكاري بيشتر ميان سرمايه‌گذاران و بخش‌هاي خصوصي دو كشور اظهار اميدواري كرد تا در آينده شاهد گسترش روابط ميان بخش خصوصي و سرمايه‌گذاران دو كشور باشيم. رييس‌جمهور همچنين بر ضرورت ارتقاي روابط علمي و فرهنگي ايران و ويتنام اشاره كرد و گفت: انتقال تجربيات، همكاري ميان دانشگاه‌هاي ايران و ويتنام، تبادل استاد و دانشجو و برگزاري جشنواره‌هاي علمي و فرهنگي مشترك مي‌تواند در تقويت روابط مراكز علمي و فرهنگي دو كشور تاثيرگذار  باشد.  روحاني با اشاره به ضرورت توسعه همكاري‌هاي امنيتي و تبادل تجربيات در اين زمينه ميان دو كشور و از جمله رايزني، همفكري و همكاري در زمينه مبارزه با تروريسم، افزود: امروز تروريسم خطري بزرگ براي صلح، امنيت و آرامش در سراسر جهان است و تعدادي از همسايگان و كشورهاي منطقه نيز با اين معضل درگير هستند، عده زيادي از مردم اين كشورها آواره شده و خسارات فراواني را متحمل شده‌اند كه در‌اين‌راستا همه بايد براي كمك به آوارگان و مبارزه با تروريسم در اين كشورها تلاش كنند. رييس‌جمهور با بيان اينكه ايران و ويتنام همكاري مشترك خوبي در سازمان‌هاي بين‌المللي به ويژه جنبش عدم تعهد دارند كه بايد آن را گسترش دهند، اظهار داشت: وزراي خارجه دو كشور بايد در زمينه اهداف مشترك از جمله مبارزه با تروريسم رايزني‌هاي بيشتري با هم داشته باشند. روحاني همچنين بر ضرورت حمايت‌هاي متقابل ايران و ويتنام در مجامع بين‌المللي از يكديگر تاكيد كرد.  «ترانگ تان سانگ» رييس‌جمهور ويتنام نيز در اين نشست ضمن ابراز خرسندي از سفر به جمهوري اسلامي ايران و تقدير از ميهمان نوازي مسوولان كشورمان گفت: موفقيت ايران در مذاكرات هسته‌اي و تعامل سازنده با جهان موجب خوشحالي ملت ويتنام شده است و ما انعطاف و مقاومت مردم ايران را به خاطر مجاهدت‌ در دوران تحريم و نيز موفقيت‌هايي كه در سال‌هاي اخير به دست آورده‌اند، تحسين مي‌كنيم. رييس‌جمهور ويتنام تشكيل كميسيون مشترك همكاري‌هاي دو كشور را موجب تحرك در مسير گسترش مناسبات فيمابين برشمرد و با تاكيد بر ضرورت شناسايي زمينه‌هاي توسعه همكاري‌ها و تقويت مناسبات خاطرنشان كرد: ويتنام آمادگي دارد تا در زمينه گسترش همه‌جانبه مناسبات و تبادل تجربيات با ايران فعال‌تر از پيش گام بردارد. رييس‌جمهور ويتنام افزود: هانوي از ابتكار جمهوري اسلامي ايران كه تحت عنوان قطعنامه مبارزه با افراطي‌گري و خشونت در سازمان ملل متحد تصويب شد و همچنين سياست‌هاي تهران در زمينه مبارزه با تروريسم، خشونت و افراطي‌گري حمايت مي‌كند و معتقد است ايران و ويتنام نيازمند همكاري بيشتر براي مبارزه با خشونت و افراطي‌گري در جهان هستند.
رقابت‌هاي منطقه بايد از طريق سياسي حل شود
رييس‌جمهور همچنين در نشست مشترك خبري با همتاي ويتنامي خود با تاكيد بر اينكه دو كشور تجربيات و منافع مشتركي در سطح منطقه‌اي و جهاني دارند، گفت: امروز مي‌توانيم اين دو مولفه را در راستاي دستيابي به اهداف مشترك دو كشور هر چه بيشتر فعال كنيم. حسن روحاني در اين نشست خبري كه پس از پايان نشست هيات‌هاي عاليرتبه دو كشور برگزار شد، با بيان اينكه مردم ويتنام به عنوان ملتي مقاوم و سختكوش كه در برابر تجاوز بيگانگان به خوبي ايستادگي كرده‌اند در افكار عمومي مردم ايران از جايگاه ويژه‌اي برخوردارند، ‌اظهار داشت: هر دو كشور دو تجربه تلخ جنگ تحميلي و تحريم داشتند كه هر دو در مقابل آن به خوبي ايستادگي و مقاومت كردند. رييس‌جمهور با بيان اينكه تهران و هانوي در خصوص مسائل منطقه‌اي و جهاني از نظرات نزديك بهم برخوردار هستند و در مجامع بين‌المللي از جمله سازمان ملل متحد و جنبش عدم تعهد همكاري‌هاي نزديكي دارند، گفت: اين همكاري‌ها بيش از پيش تقويت خواهد شد. روحاني افزايش همكاري‌هاي اقتصادي ايران و ويتنام را مورد تاكيد قرار داد و گفت: در زمينه مسائل اقتصادي با وجود ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي بسيار خوبي كه وجود دارد در سال‌هاي گذشته عمدتا به دليل تحريم نتوانستيم از آن استفاده كنيم، لذا امروز مباحث مفصلي در اين زمينه انجام داده و تصميم گرفتيم رقم مبادلات تجاري خود را طي پنج سال آينده از 350 ميليون دلار كنوني، به دو ميليارد دلار افزايش دهيم. رييس‌جمهور اضافه كرد: همچنين تصميم گرفته شد بين بانك مركزي ايران و ويتنام، تفاهم‌نامه‌اي منعقد شود كه اين تفاهم نامه مي‌تواند نخستين گام براي افزايش سطح همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور باشد. روحاني به مذاكرات انجام شده در خصوص مبارزه با تروريسم و همكاري‌هاي دو كشور در اين زمينه اشاره كرد و گفت: در جريان مذاكرات امروز موضوع ضرورت مبارزه با تروريسم و لزوم همكاري و همفكري تهران و هانوي در اين عرصه مورد توجه و تاكيد دو طرف قرار گرفت. روحاني تاكيد كرد: رييس‌جمهور ويتنام حمايت خود را از قطعنامه پيشنهادي ايران در مجمع عمومي سازمان ملل در زمينه ‌جهان عاري از خشونت و افراط‌گري و اجرايي شدن اين قطعنامه مورد تاكيد قرار داد. رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: در اين گفت‌وگوها همچنين مسائل شرق آسيا مورد بررسي قرار گرفت و بر اين نكته اشتراك نظر داشتيم كه رقابت‌ها و تحركات خطرناكي كه كم و بيش در اين منطقه به چشم مي‌خورد، بايد از طريق سياسي و احترام به مقررات بين‌المللي حل و فصل شود. روحاني تصريح كرد: مطمئن هستم اين سفر آغاز بسيار خوبي براي توسعه روابط دو كشور خواهد بود. «ترانگ تان سانگ» رييس‌جمهور ويتنام نيز در اين نشست خبري، لزوم تقويت و تحكيم همكاري‌هاي دو جانبه و حمايت از يكديگر براي پيشرفت و توسعه همه‌جانبه را مورد تاكيد قرار داد. رييس‌جمهور ويتنام با اشاره به اينكه 30نفر از جامعه بازرگاني و تجاري ويتنام را به همراه خود به تهران آورده است، تاكيد كرد: دو طرف توافق كرديم كه اولويت اصلي ما همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري است و توافق كرديم كه شرايط مساعد را براي فعاليت بخش خصوصي دو كشور براي استفاده از مزيت‌ها و پتانسيل‌هاي موجود فراهم آوريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون