• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3489 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ اسفند

پرويز فتاح:

جامعه هدف كميته امداد؛ دماسنج جمهوري اسلامي

اعتماد|كمتر از يك ماه ديگر به يك ساله شدن دوره رياست نخستين رييس كميته امداد باقي مانده است. پرويز فتاح در اين يك سال بيش از همه به نقشه كشوري فقر، علل ايجاد و توزيع فقر در جامعه توجه داشت و بارها از توليد فقر در جامعه اسلامي ايران ابراز تاسف كرد. وي در آخرين نشست خبري سال 94 خود، ضمن آنكه از قطعي شدن انتقال ساختمان سوهانك به ساختمان خريداري شده در خيابان آزادي براي سهولت دسترسي مددجويان و ترسيم چهره جديدي از اين نهاد حمايتي خبر داد و اعلام كرد كه جلسات هيات امناي امداد هم در ساختمان آزادي برگزار مي‌شود و پول حاصل از فروش مجتمع سوهانك هم به‌طور كلي پشتوانه وام قرض‌الحسنه كميته امداد خواهد شد، اما گفت كه اعتبارات دولتي كميته امداد براي سال 95، با وجود پيش‌بيني درباره افزايش 20درصدي، فقط 7درصد افزايش داشته، هرچند كه اعتبار سه هزار و 500 ميليارد توماني 94 به‌طور 100درصد از سوي دولت تخصيص يافته و معادل همين رقم هم درآمد خود كميته امداد بوده است.
وي، نهاد متبوع خود را دماسنج مجموعه نظام جمهوري اسلامي معرفي كرد و جامعه هدف تحت پوشش امداد را تلنگري براي دولتمردان دانست اما با تشكر از توجه دولت به مددجويان تحت پوشش كميته امداد گفت: «با وجود تمامي شرايط و ركود و تحريم، دولت توجه ويژه‌اي را به مددجويان داشته است، هرچند با همه تلاش‌هاي صورت گرفته، باز هم شرايط مددجويان ايده‌آل نيست. اما شخص رييس‌جمهور، معاون اول رييس، آقاي نوبخت و همچنين وزير رفاه همكاري نزديكي را در طول يك سال گذشته با امداد داشته‌اند و هيچ گلايه‌اي را نمي‌توان به آنها داشته باشيم، چرا كه آنچه از دست‌شان برمي‌آمده، براي كميته امداد و بهزيستي انجام داده‌اند.»
يكي از اخبار زمستان 94 كه تاكيد دوباره‌اي بر رويكرد جديد كميته امداد بود، انتشار خبر اخراج
 17 كارمند كميته امداد به علت دخالت در انتخابات مجلس دهم بود. در حالي كه در سال‌هاي گذشته، شايبه استفاده از كمك‌هاي مردمي براي هزينه تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري توسط اين نهاد حمايتي، اعتماد مردمي به كميته امداد را كاهش داد اما فتاح چند ماه قبل از شروع تبليغات نامزدهاي انتخابات مجلس دهم تاكيد كرد كه عوامل امداد به هيچ‌وجه حق دخالت در انتخابات را ندارند و در صورت مواجهه با اين تخلفات، به‌شدت برخورد خواهد شد. وي روز گذشته در توضيح اين اقدام افزود: «بخشنامه‌اي را به تمامي ادارات امداد در سراسر كشور ابلاغ كرديم و بنده به وزارت كشور و دولت اطمينان دادم كه كميته امداد در انتخابات دخالت نخواهد كرد و به گفته مسوولان برگزاري انتخابات، اين اتفاق نيز صورت گرفت و در واقع مسوولان برگزاري انتخابات تاييد كردند كه كميته امداد هيچ دخالتي را در بحث تبليغات كانديداها نداشته است. اما برخي همكاران ما به تذكرات توجه نكردند و باعث شد حدود 16 نفر از همكاران ما در مجموعه كميته  امداد  اخراج  شوند.»
به گفته فتاح، با وجود آنكه طي سال 94، حدود 100 هزار خانواده مددجويي، توانمند شده و از پوشش كميته امداد خارج شدند اما همچنان يك ميليون و 800 هزار خانواده مددجو در سراسر كشور هستند كه يك ميليون خانواده از اين مجموع، زن سرپرست هستند و عمده دلايل تحت پوشش شدن آنها فوت همسر، طلاق، زنداني يا متواري شدن سرپرست خانواده و اعتياد سرپرست است.
همچنين به گفته فتاح، براساس مصوبه كميسيون تلفيق مجلس، از ابتداي تيرماه سال 1395، يارانه سه دهك بالاي كشور قطع مي‌شود و با نظر بهزيستي و كميته امداد رقم آن به دو دهك پايين اختصاص مي‌يابد كه اين مصوبه در صورت تصويب در صحن علني مجلس اجرايي مي‌شود. در صورت اجرايي شدن اين مصوبه، وعده رييس كميته امداد براي افزايش مستمري مددجويان تحت پوشش از افزايش قابل توجهي برخوردار خواهد شد و اين وعده‌اي بود كه فتاح، در نخستين گفت‌وگوي رسانه‌اي خود با «اعتماد» مطرح كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون