• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3489 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ اسفند

مديرعامل پسماند شهر تهران:

برخي مخازن زباله در روز چهارشنبه ‌سوري جمع‌آوري مي‌شوند

 

    حميدرضا خالدي/  حسين جعفري، مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران از راه‌اندازي كمپين «سفيران سبز زمين» در ايام نوروز امسال خبر داد و با ذكر اينكه اعضاي اين كمپين دو نكته را مد نظر خواهند داشت و رعايت مي‌كنند، گفت: اول كساني كه به اين طرح مي‌پيوندند و از شهر خارج مي‌شوند، متعهد مي‌شوند زباله خود را اخلاقا از ماشين بيرون نيندازند؛ دوم اينكه مجموع زباله‌هاي خود را در طبيعت رها نكنند بلكه آنها را جمع كنند و در نخستين شهر سر راه خود درون سطل‌هاي زباله بيندازند. به گفته مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران شهرونداني كه از اين نايلون‌هاي زباله خود عكس بگيرند و آن را براي شهرداري ارسال كنند مي‌توانند در مسابقه‌اي كه به همين منظور ترتيب داده شده شركت كنند. جعفري با اشاره به اين مطلب كه تفكيك زباله جدا از اينكه وظيفه اخلاقي و قانوني است، وظيفه شرعي هم هست، گفت: ما از دفتر مقام معظم رهبري درباره تفكيك زباله استفتاء كرديم كه ايشان فرمودند اين كار واجب است و اگر تفكيك نكنيم، اسراف است و اسراف، حرام است.
مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران با اشاره به اتومبيل‌هاي تفكيك زباله، گفت: برخي از اين وسايل نقليه متاسفانه از روي مخازن شهري، زباله برمي‌دارند كه اين كار تخلف است و شهروندان در صورت مشاهده مي‌توانند با ۱۳۷ تماس بگيرند. جعفري همچنين اشاره‌اي هم به حضور سرمايه‌گذاران خارجي در بحث زباله‌‌سوزها كرد وگفت: ما براي احداث زباله‌سوزها به بيش از ۲۰۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز داريم، به همين دليل تلاش كرديم تا زمينه سرمايه‌گذاري و برون‌سپاري آن را فراهم كنيم كه در همين راستا كشورهاي خارجي كه در اين موضوع اعلام آمادگي كرده‌اند، با سرمايه‌گذاري صد درصدي در اين بخش ورود كرده‌اند. به گفته وي تاكنون ۴۵ شركت از ۲۱ كشور براي اين موضوع اعلام آمادگي كرده‌اند كه در نهايت با
25 كشور وارد مذاكره شده‌ايم و در بهار آينده شاهد اتفاقات خوبي در اين زمينه خواهيم بود.
جعفري در ادامه با بيان اين مطلب كه در سال آينده شاهد كلنگ‌زني نخستين كارخانه بازيافت پسماندهاي ساختماني با ظرفيت ۳۳۰۰ تن خواهيم بود، گفت: در مرحله بعدي با ساخت دومين كارخانه با ظرفيت ۳۷۰۰ تن به نقطه‌اي خواهيم رسيد كه ديگر حتي دفن غيرمستقيم زباله‌ها در شهر تهران را نيز نخواهيم داشت. وي افزود: البته در برخي مناطق شهر تهران اين ميزان تا ۲۰ درصد رسيده است و برخي مناطق نيز كمتر از ۱۷ درصد است اما پايين‌ترين درصد تفكيك زباله در ميان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران ۱۵ درصد بوده است. اين ميزان از تفكيك زباله نسبت به آنچه شوراي اسلامي شهر تهران تعيين كرده است،  تفاوت چنداني ندارد. وي به انتقال مخازن زباله به زير سطح شهر تهران اشاره كرد و افزود: انتقال مخازن زباله به زير سطح در تهران نيز از اقدامات پايلوتي خواهد بود كه در سال ۹۵  اجرايي خواهد شد.
وي در پاسخ به سوالي درباره چهارشنبه‌ سوري و آتش زدن مخازن پلاستيكي جمع‌آوري زباله در سطح شهر، گفت: بر اساس دستورالعملي كه همه ساله به ما ابلاغ مي‌شود، همكاران ما جمع‌آوري زباله در سطح معابر را زودتر شروع خواهند كرد. همچنين برخي مخازن نيز جمع‌آوري مي‌شوند تا شاهد كاهش آسيب‌ها در اين زمينه باشيم. مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران گفت: متاسفانه در اثر فرهنگ‌سازي غلط و برخي نگاه‌هاي‌ سودجويانه، چهارشنبه‌سوري در كشور مسير غيرقابل قبول را طي كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون