• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3492 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۴ فروردين

رييس‌جمهور :

بايد عليه تفرقه سرود وحدت سر دهيم

گروه سياسي| «اقتصاد مقاومتي» كليدواژه تمامي سخنان و جلسات رييس دولت تدبير و اميد در سال جديد مي‌شود. سال 95 كه آن را بايد آخرين سال كاري از دوره چهارساله استقرار دولت ناميد، با شعار سال، رنگ ديگري به خود مي‌گيرد؛ رنگي كه در همه سفرهاي حسن روحاني به مراتب مشهود بوده، به سفارش‌هاي پياپي حسن روحاني به اعضاي كابينه در عملياتي كردن سياست اقتصاد مقاومتي مي‌انجامد. سال جديد براي رييس‌جمهور ايران با برنامه‌ سفرهاي مختلف آغاز شد. كيش، پاكستان و در نهايت اتريش، مقاصدي بودند كه روحاني آنها را براي انجام توافقات مختلف انتخاب كرد، تنها در يك نقطه به طور كامل انجام شد. سفر به كيش كه در دومين روز از عيد آماده ميزباني از رييس دولت تدبير و اميد بود با خبر فوت مادر همسر وي زودتر از موعد پايان گرفت. رييس‌جمهور كه سال گذشته با خبر فوت مادر خود جامه سياه بر تن كرد، اين‌بار هم با خبر فوت مادر همسر خود، سفر خود به كيش را نيمه تمام گذاشته و راهي سمنان شد. سفري كه البته همزمان با حضور آيت‌الله هاشمي بود و حواشي زيادي را هم به همراه داشت اما براي شركت در اجلاس سالانه روساي مناطق آزاد تجاري انجام شد. پاكستان مقصد بعدي حسن روحاني بود. سفري كه با استقبال گسترده رييس‌جمهور و نخست‌وزير اين كشور همراه شد، با امضاي شش سند همكاري، پايان يافت. اما اتريش، ميزبان اكثر مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5، كه اين‌بار خود را آماده ميزباني از رييس‌جمهور ايران مي‌كرد، تنها ساعاتي مانده به انجام آن سفر با خبر لغو آن و موكول كردن آن به زمان مناسب ديگري از سوي مقامات ايراني روبه‌رو شد. هرچند دفتر رييس‌جمهور علت تعويق سفر را ملاحظات امنيتي و تامين شرايط مطلوب‌تر در خصوص برنامه و توافقات مورد نظر دو كشور اعلام كرد، اما با تفاسير مختلفي از سوي رسانه‌هاي مختلف از جمله رسانه ملي همراه بود.

بايد عليه تفرقه و تنازع سرود وحدت سر دهيم
رييس‌جمهور در پيام نوروزي به مناسبت حلول سال ۱۳۹۵ هجري شمسي با تشريح بخشي از دستاوردهاي بزرگ ملت ايران در سالي كه گذشت، تاكيد كرد كه سال ۹۵، سال «اميد و تلاش» است تا ايراني شايسته اين ملت بزرگ بسازيم. حسن روحاني با تبريك به همه ايرانيان، نوروز را به معناي نو شدن و پايان كهنگي‌ها دانست و گفت: نوروز به معناي شستن دل از كينه‌ها است، نوروز به معناي آغاز شكوفايي‌ها است و ما همه در اين ساعت از خداوند بزرگ مي‌خواهيم كه همه روزهاي ميهن ما، نوروزي و همه فصول حيات ما، بهاري باشد. از او مي‌خواهيم كه ذهن و زبان ما را با دوستي و آشتي كه آيين نوروزي است، آشناتر نمايد. خشم را از نگاه ما، ستيز را از كلام ما و تندي را از رفتار ما، دور كند و از او بخواهيم كه همه ما با هر اعتقاد و مذهبي كه داريم، سرود وحدت عليه تفرقه و تنازع و خشونت سر دهيم. روحاني از سالي كه گذشت به عنوان سالي پرافتخار، با خاطرات ماندگار براي ملت ياد كرد و اظهار داشت: از همان آغاز سال كه رهبري معظم انقلاب فرمودند سال همدلي و همزباني، همان همدلي و همزباني و وحدت و انسجام بود كه پيروزي‌هاي بزرگي را براي ما به ارمغان آورد. ملت ما با همدلي برجام را به فرجام مطلوب رساند، زنجيرهاي تحريم را پاره كرد و زمينه را براي فعاليت در زمينه‌هاي اقتصادي مهيا كرد. وي در ادامه به انتخابات اخير اشاره كرد و گفت: در اين سال، مردم بزرگ ما حماسه بزرگي را آفريدند و هفتم اسفند را به عنوان روز قدرت ملي، آرامش و ثبات ايران به جهانيان نشان دادند. سالي كه بر ما گذشت، سال مشاركت، فعاليت، موفقيت در برابر قدرت‌هاي بزرگ و سال هموار كردن زمينه براي شكوفايي كشور در همه بخش‌ها بود. رييس‌جمهور در ادامه پيام نوروزي خود با بيان اينكه هم‌اكنون در سال 95 كه سال اميد و تلاش ما است، بي‌ترديد همه ما مي‌توانيم ايراني را بسازيم كه شايسته اين ملت بزرگ است، افزود: من باز هم دستم را به سوي ملت بزرگ ايران دراز مي‌كنم؛ اميدوارم و مطمئنم كه با همكاري يكديگر و با تلاش و كوشش داخلي و با تعامل سازنده با جهان مي‌توانيم در مسير رونق، تلاش و رشد و فعاليت اقتصادي قرار بگيريم. ان‌شاءالله خواهيم توانست با كمك يكديگر به رشد دو برابري متوسط ۱۰ ساله گذشته برسيم.

سفر به كيش و شركت در اجلاس سالانه روساي مناطق آزاد تجاري كشور
رييس‌جمهور در دومين روز از سال جديد وارد جزيره كيش شد. روحاني در اين سفر به ضرورت تلاش همگاني براي پيشبرد سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي اشاره كرد و اظهار داشت: بند 11 سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بر جايگاه ويژه مناطق آزاد و نقش آنها در توسعه كشور اشاره دارد و در اين راستا بايد با جذب فناوري و سرمايه، زمينه صدور كالا و خدمات و در نهايت توليد بيشتر را فراهم كرد. روحاني در نشست شوراي عالي و مديران عامل مناطق آزاد، كاستن از آسيب‌پذيري اقتصاد و توانمند كردن آن براي مقاومت در شرايط سخت را از اصول اقتصاد مقاومتي برشمرد و اظهار كرد: يكي از بخش‌هاي مهم و مورد تاكيد در سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، تعامل سازنده با دنياست و مسير دولت يازدهم از خرداد 92 اقتصاد مقاومتي بوده و هست. رييس‌جمهوري كاهش اتكاي بودجه به درآمدهاي نفتي، افزايش صادرات غيرنفتي و تراز مثبت صادرات نسبت به واردات، كاهش تورم، ايجاد ثبات اقتصادي، افزايش صادرات و تقويت اعتماد ملي با عمل به وعده‌ها را جزو سياست‌هاي دولت يازدهم دانست و گفت: عمده اينها نكاتي است كه درچارچوب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مورد تاكيد قرار گرفته‌اند.

سفر به پاكستان و استقبال رسمي
 از حسن روحاني در كاخ نخست‌وزيري
حسن روحاني، در ششمين روز از عيد 95، به دعوت رسمي رييس‌جمهور و نخست‌وزير پاكستان، وارد اسلام‌آباد پايتخت اين كشور شد. رييس‌جمهوري در پايگاه هوايي نورخان از سوي نوازشريف، نخست‌وزير و جمعي از مقام‌هاي ارشد كابينه پاكستان مورد استقبال قرار گرفت. حسن روحاني در نشست هيات‌هاي عاليرتبه ايران و پاكستان، با اشاره به امكانات گسترده دو كشور براي تعميق همكاري‌ها به ويژه در بخش‌هاي اقتصادي اظهار كرد: ارزش مبادلات اقتصادي دو كشور در سال‌هاي پيش رو بايد با فراهم كردن تسهيلات بيشتر در بخش‌هاي تجاري و بانكي به سالانه ۵ ميليارد دلار برسد. رييس‌جمهور تقويت و تسهيل روابط بخش‌هاي خصوصي دو كشور را در مسير توسعه همكاري‌هاي تهران - اسلام‌آباد ضروري دانست و گفت: بايد با تقويت بازارچه‌هاي مرزي، اتصال راه‌هاي ارتباطي، ايجاد زمينه‌هاي رسيدن به تجارت آزاد و همكاري فعال ميان بنادر گوادر و چابهار، سطح همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور را كه خواست ملت‌هاي ايران و پاكستان است بيش از پيش افزايش داد. روحاني در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع تروريسم و ضرورت مبارزه همگاني با اين پديده تهديدكننده جهاني پرداخت و گفت: اقدامات تروريست‌ها و ايجاد ناامني در منطقه تنها به نفع رژيم صهيونيستي و كشورهاي صادركننده سلاح و در نهايت آسيب ديدن زيرساخت‌ها و ويراني برخي كشورهاي اسلامي منطقه است. رييس‌جمهور همچنين همكاري ايران و پاكستان در سازمان‌هاي اسلامي و بين‌المللي در جهت وحدت هر چه بيشتر جهان اسلام و كاستن از اختلافات را مورد تاكيد قرار داد. نخست‌وزير پاكستان نيز در اين ديدار تاكيد كرد: اقتصادهاي ايران و پاكستان مكمل يكديگرند و اسلام‌آباد مصمم است همكاري‌هاي خود را با تهران در همه عرصه‌ها ارتقا بخشد. در اين سفر با حضور حسن روحاني و نواز شريف نخست‌وزير پاكستان، شش سند همكاري به امضا رسيد.

تمركز دولت در سال ۹۵ شتاب
در روند اجراي اقتصاد مقاومتي است
در هشتمين روز از عيد 95 رييس‌جمهور در ديدار نوروزي با جمعي از كارگزاران قوا و مديران دستگاه‌هاي مختلف اجرايي كشور، اعلام كرد كه دولت مصمم است در سال ۱۳۹۵ كه از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي، سال «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» نامگذاري شده، برنامه‌هاي خود را براي تحقق سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي، با شتاب بيشتري در فرصت پساتحريم ادامه دهد. در اين ديدار كه در دفتر رييس‌جمهور برگزار شد؛ حسن روحاني از حمايت از توليد داخلي، تنظيم برنامه‌ها در جهت رونق اقتصادي در همه بخش‌ها همزمان با حفظ روند كاهنده تورم، ايجاد اشتغال مولد براي جوانان، تعامل سازنده با جهان و جذب سرمايه و فناوري‌هاي نوين به كشور، به عنوان نكات مورد تاكيد در سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نام برد. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه رويكرد عملياتي دولت يازدهم در حوزه اقتصاد، مبتني بر بندهاي اقتصاد مقاومتي بوده و اين روند با قدرت بيشتري در فرصت پساتحريم ادامه خواهد يافت، افزود: اقتصاد مقاومتي با رويكرد درون‌زا و برون‌نگر، اقتصادي توانمند و تاثير‌ناپذير از تهديدات خارجي، اما بهره‌مند از سرمايه و فناوري است. روحاني در پايان ابراز اميدواري كرد كه با وحدت و همدلي همه قوا و نهادها تحت هدايت‌ها و حمايت مقام معظم رهبري، مشاركت عموم مردم و به ويژه كارآفرينان و فعالان بخش خصوصي، سال ۹۵ به سالي پربار و افتخارآفرين براي كشور تبديل شود.

رهبري، رهبر همه ما است
رييس‌جمهور در نخستين جلسه هيات دولت در سال 1395 با تبريك سال نو به اعضاي هيات دولت و خانواده آنها و همچنين قدرداني از تلاش‌هاي آنان در طول سال گذشته، گفت: امروز شرايط بر اثر كارهاي مقدماتي كه در سال‌هاي قبل و به ويژه سال 1394 انجام شده است، براي كار و تلاش و بهره‌برداري از اين مقدمات آماده‌تر است. روحاني با توجه به گذشت دو ماه از شكل‌گيري تفاهم، دستگاه‌هاي اجرايي را موظف كرد كه گزارش دقيقي از تغييرات ايجاد شده پس از توافق هسته‌اي به مردم ارايه دهند. رييس‌جمهور بهره‌مندي بيشتر از آثار اين توافق را مستلزم زمان بيشتري دانست كه به تدريج زمينه‌هاي مساعدتري براي جذب سرمايه و تكنولوژي و تعاملات اقتصادي فراهم خواهد شد. روحاني همچنين با اعلام اينكه دولت و هيات نظارت بر اجراي توافق هسته‌اي با جديت تمامي تعهدات طرف مقابل را رصد مي‌كند، اظهار داشت: نه دولت ما جناحي است و نه رييس‌جمهور. دولت تدبير و اميد يك دولت فراجناحي است. روحاني همگان را به تقويت وحدت، تحمل يكديگر و همكاري با هم توصيه كرد و تصريح كرد: براي جامعه‌اي كه در انديشه وحدت جهان اسلام است تعامل با يكديگر در درون جامعه با اشتراكات فراوان، نشانه خوبي براي وفاداري به اين آرمان اسلامي است. رييس‌جمهور ادامه داد: متاسفانه عده‌اي دنبال تفرقه و اختلاف‌افكني هستند. با صراحت اعلام مي‌كنم كه رهبري، رهبر همه ما است. طبق معيارهاي شرعي، قانوني و ملي دولت به طور كامل از رهنمودهاي رهبري تبعيت مي‌كند و هر زماني كه دستور بدهند، عينا درصدد تحقق آن خواهيم بود. روحاني خاطرنشان كرد: عظمت رهبري عظمت همه ما، عظمت نظام و كشور است و تضعيف ايشان، تضعيف همه ما، كشور و نظام است. روحاني با استقبال از نامگذاري سال 1395 از سوي مقام معظم رهبري به عنوان سال «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» خاطرنشان كرد: اين نشان مي‌دهد كه مساله اصلي به تشخيص رهبري هم اقتصاد است و ما عميقا به اين سياست اعتقاد داريم و از همه وزرا مي‌خواهم كه ضمن گزارش اقداماتي كه تاكنون در جهت تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي انجام داده‌اند، همه تلاش خود را براي پيگيري و اجراي كامل اين سياست‌ها به‌كار گيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون