• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3492 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۴ فروردين

در طرح عيدانه كتاب

اصفهان اول شد، تهران دوم

  زينب كاظم‌خواه/   سرانه مطالعه در ايران پايين است، اين را آمار و ارقام مي‌گويند، اما موفقيت طرح عيدانه كتاب در نوروز امسال نشان داد در صورت برنامه‌ريزي مي‌توان اين آمار را به صورت معناداري تغيير داد. امسال معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي توسط خانه كتاب طرح «عيدانه كتاب» را برپا كرد تا مردم در تعطيلات نوروز كه وقت بيشتري دارند، كتاب بخوانند. طرح «عيدانه كتاب» كه با شعار «امسال كتاب عيدي دهيم» از
15 اسفند شروع شد و تا پايان تعطيلات ادامه يافت. در اين طرح هر فرد با ارايه شماره ملي خود 20 درصد تخفيف تا سقف 20 هزار تومان دريافت مي‌كرد. بدين‌ترتيب طرح عيدانه كتاب در 31 استان كشور و با مشاركت 358 كتابفروشي توسط خانه كتاب و با حمايت معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
از بين بيش از 67 هزار عنوان، كتاب «بي‌شعوري» از خاوير كرمنت، «رساله حقوق» از حسينعلي منتظري و «شازده كوچولو» از آنتوان دو سنت‌اگزوپري پرفروش‌ترين كتاب‌ها در اين طرح بودند و لقب پرفروش‌ترين استان‌ها بر اساس خريدار به ترتيب به اصفهان، تهران و خراسان رضوي اختصاص يافت.
كتابفروشي‌هايي كه در اين طرح شركت داشتند گفتند كه بيشترين فروش آنها به رمان و ادبيات داستاني مربوط مي‌شد و افراد جوان و ميانسال از اين طرح بيشتر استقبال كردند.
سيدمحمد طباطبايي‌حسيني، مدير روابط عمومي خانه كتاب استقبال از اين طرح در ايام نوروز را خوب توصيف كرده و گفته است كه در مرحله دوم يارانه كتاب توقع استقبال تا اين حد را نداشته‌اند. در ابتداي كار اعتبار دو ميليون توماني براي هر كتابفروشي در نظر گرفته شد. اما به گفته طباطبايي به علت استقبال مردم اعتبار برخي كتابفروشي‌ها تا سقف پنج ميليون تومان افزايش يافت.   از آنجايي كه گفته مي‌شود كه اين طرح با استقبال خوبي مواجه شده احتمال تكرار آن وجود دارد و منظور از طرح عيدانه كتاب تنها رواج عيدي دادن كتاب نبود. در هر دو مرحله - كتابفروشي به وسعت ايران و عيدانه كتاب - ارايه و تخصيص يارانه كتاب از مسير كتابفروشي‌ها به مصرف‌كننده هدف بوده و هست.
در پيام تبليغي منتشر شده در تلگرام نوشته شده بود «20 هزار تومان يارانه هر ايراني»؛ كه منظور از اين پيام 20 درصد تخفيف تا سقف 20 هزار تومان بود اما به دليل تبليغ غيرشفاف افرادي بودند كه به كتابفروشي مراجعه كرده و خواستار 20 هزار تومان يارانه نقدي مي‌شدند.
استان اصفهان با فعاليت 59 كتابفروشي خود توانسته است با نزديك به 16 هزار خريدار، در صدر استان‌هاي پرفروش كشور بر اساس تعداد خريدار قرار بگيرد. استان تهران با 86 كتابفروشي و بيشتر از 11 هزار خريدار و استان خراسان رضوي با 31 كتابفروشي و بيش از 8800 خريدار، جايگاه‌هاي دوم و سوم را تا پايان روز بيست و هفتم از اين طرح از آن خود كردند. همچنين كتابفروشي‌هاي مهرگان (اصفهان)، شهركتاب (خرم‌آباد) و كتاب آبان (مشهد) به ترتيب، پرفروش‌ترين كتابفروشي‌ها در طرح عيدانه كتاب هستند.
بيش از 88 هزار فروش به علاقه‌مندان مطالعه در ايام نوروزي و فروش بيش از 242 هزار نسخه كتاب طي اين خريد‌هاست. اين در حالي‌ است كه از ميان 360 كتابفروشي ثبت‌نام كرده در طرح عيدانه كتاب، 315 كتابفروشي توانسته‌اند با ارايه تخفيف 20 درصدي به مشتريان خود، فعاليت خود را ثبت كنند؛ يعني 46 كتابفروشي، فروش هيچ كتابي را در سامانه سراسري عيدانه كتاب، ثبت نكرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون