• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3492 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۴ فروردين

شجريان، معتمدآريا، رشيدپور و... در تلويزيون

آشتي رسانه ملي با چهره‌هايي كه مدت‌ها نبودند

 

اعتماد|رسانه ملي امسال را با سنت‌شكني در كنار گذاشتن برخي خط قرمزها در آشتي با هنرمندان و مجريان حذف شده شروع كرد و با نشان دادن تصوير محمدرضا شجريان به بهانه اعلام خبر بيماري او بعد از هفت سال، نمايش فيلم‌هايي از هنرمندان سينمايي كه شايبه ممنوع‌التصويري آنها مرتب بر سر زبان‌ها بود همچون فاطمه معتمدآريا، حضور متفاوت مهران مديري در قالب يك برنامه گفت‌وگو محور و در نهايت استفاده دوباره از مجريان حذف شده از فرزاد حسني و رضا رشيدپور گرفته تا علي ضيا  روند تكراري و قابل‌پيش‌بيني موضوعات و برنامه‌هاي تلويزيون را كمي متحول كرد. همه اين ساختارشكني‌ها درحالي بود كه سريال‌هاي نوروزي نتوانست مردم را به پاي تلويزيون بكشاند.
تحويل سال نو با پايان نبود علي ضيا
نقطه آغاز اين سنت‌شكني از شبكه اول سيما بود. ويژه برنامه تحويل سال شبكه اول سيما امسال با اجراي «علي ضيا» روي آنتن رفت. برنامه‌اي به نام «يك يك» كه پخش آن از ساعت 23:30 شامگاه 29 اسفند آغاز شد و تا ساعت 10 صبح اول فروردين ادامه داشت. علي ضيا در اين برنامه از چهره‌هاي سرشناس فرهنگي، هنري، ورزشي و برخي مسوولان كشور ميزباني مي‌كرد و در بخش موسيقايي برنامه‌اش سنگ‌تمام گذاشت. در برنامه
يك يك بيش از پانزده قطعه براي نخستين‌بار پخش شد كه براي آنها موزيك‌ويديو هم ساخته شده بود. تيتراژ ابتدايي اين برنامه با صداي «عليرضا عصار» به نوعي مهم‌ترين قطعه برنامه علي ضيا بود. قطعه «24» با صداي «مهدي طارمي»، «نيما نكيسا»، «محسن بنگر» و «كمال كاميابي‌نيا» هم ديگر آثاري بودند كه در اين برنامه پخش شد. هرچند علي ضيا  براي اين برنامه از قبل تدارك ديده و با انتشار فراخواني مجازي با برگزاري مسابقه استعداديابي و داوري اين آثار تعدادي از خوانندگان جوان معرفي شدند و از ميان آنان انتخاب كرده بود.
اعتماد به رضا رشيدپور در جذب مخاطب
تجربه موفق رضا رشيدپور در اجراي برنامه «ديد در شب» در طول سال گذشته باعث شد تا احتمال حضور اين مجري در تلويزيون قوت بيشتري به خود بگيرد. اين احتمال در نخستين روز فروردين ماه در ويژه برنامه تحويل سال در شبكه سوم سيما قطعي شد و نخستين قسمت از برنامه «صفر صفر» با اجراي رضا رشيدپور روي آنتن رفت. اين برنامه كه در گروه اجتماعي شبكه سه سيما توليد شده بود در روزهاي ديگر نوروز هم با هدف به صفر رساندن ناهنجاري‌هاي اخلاقي و اجتماعي مثل دروغ، ريا، معضلات رانندگي و... پخش شد.  حضور مجدد رضا رشيدپور در تلويزيون هفت سالي طول كشيد كه دست‌كم براي خود او از نظر تكرار تجربه موفق برنامه اينترنتي‌اش اهميت داشت. هرچند همزماني تقريبي پخش اين برنامه با برنامه‌هاي پرمخاطبي مثل «خندوانه» و «دورهمي» كه از شبكه نسيم پخش مي‌شد رقابت ديگري را هم ميان برنامه «صفر صفر» با ديگر برنامه‌هاي گفت‌وگومحور آخر شبي شبكه‌هاي مختلف سيما در طول ايام نوروز به همراه داشت.
اعلام خبر بيماري محمدرضا شجريان در تلويزيون
سرانجام بعد از هفت سال، در حالي كه هفت روز از انتشار خبر بيماري محمدرضا شجريان در فضاي مجازي گذشته بود، در روز هفتم فروردين‌ماه تلويزيون در يكي از برنامه‌هاي خبري خود از سلامتي محمدرضا شجريان و البته عباس كيارستمي داد. اين خبر كوتاه سي‌ثانيه‌اي در حالي بود كه بيش از هفت سال از پخش آثار خسرو آواز ايران كه حتي شامل «ربنا»ي او هم مي‌شد گذشته بود. هرچند رسانه ملي كمي قبل‌تر و در ايام انتخابات چنين تصميمي را در مورد پخش صداي شجريان امتحان كرده و قطعه‌ «سپيده» (ايران‌اي سراي اميد) از «محمدرضا لطفي» با صداي شجريان را از شبكه سوم به همراه تصاويري از كوه دماوند گرفته تا فعاليت‌هاي هسته‌اي كشور پخش كرده بود.
پخش سريال «آشپزباشي» با بازي فاطمه معتمدآريا
صداوسيما در روزهاي پاياني سال گذشته با تغييراتي در پخش سريال‌هاي نوروزي در نهايت نام هشت سريال را براي پخش از شبكه‌هاي سراسري و ديجيتال اعلام كرد و سريال‌هاي «بيمار استاندارد»، «قرعه»، «زعفراني»، «شكرآباد2»، «آشپزباشي»، «جومونگ»، «دونگ‌يي» و «در حاشيه1» در ايام نوروز روي آنتن رفت. سريال ايراني «آشپزباشي» با بازي فاطمه معتمدآريا كه در كنار سريال كره‌اي «افسانه جومونگ» در جدول پخش نوروزي شبكه نمايش قرار گرفته بود بهانه‌اي بود براي آشتي مجدد رسانه ملي با اين بازيگر كه چند سالي از پخش آخرين تصوير او در قالب فيلم‌ها و سريال‌هاي شبكه‌هاي مختلف سيما گذشته بود.
بازگشت فرزاد حسني به تلويزيون پس از سه سال
در ادامه حضور مجريان ممنوع‌التصوير اين‌بار نوبت به فرزاد حسني رسيد. ويژه برنامه روز جمهوري اسلامي شبكه سوم با اجراي اين مجري روي آنتن رفت. اين برنامه كه عصر روز دوازدهم فروردين به صورت زنده پخش شد با حضور هنرمندان و با اجراي زنده سالار عقيلي و تجليل از چهره‌هاي تاثيرگذار كشور به مناسبت روز جمهوري اسلامي همراه بود. اين نخستين اجراي تلويزيوني فرزاد حسني بعد سه سال ممنوع‌التصويري و عدم حضور اين مجري در رسانه ملي بود.
نوروز بدون كلاه‌قرمزي
اما ميان اين‌همه حضور دوباره چهره‌هاي ممنوع، چهره‌هايي هم بودند كه امسال خبري از آنها نبود. امسال مجموعه «كلاه قرمزي» ساخته نشد تا مخاطبان هر ساله نوروز تلويزيون جاي خالي اين مجموعه موفق سال‌هاي اخير را به‌شدت احساس كنند. اين مجموعه كه در سال‌هاي اخير جزو موفق‌ترين و پرمخاطب‌ترين تلويزيون به شمار مي‌رفت به دليل مسائل مالي ساخته نشد. «كلاه قرمزي» كه ظاهرا براي كودكان ساخته مي‌شد به دليل ساختار بينامتني، استفاده از شوخي‌هاي به جا و خلق شخصيت‌هاي روان و پيچيده از طرف بزرگسالان نيز مورد استقبال قرار گرفت. اين استقبال سازندگان اين مجموعه و در صدر همه ايرج طهماسب را بر آن داشت تا كم‌كم عروسك‌هاي تازه‌اي را به اين مجموعه اضافه كند. عروسك‌هايي كه تقريبا همگي محبوب شدند. در واقع مي‌توان گفت يكي از خوشحالي‌هاي نوروزي مخاطبان تلويزيون در سال‌هاي اخير، امسال در خانه‌ها حضور نداشت تا شبكه‌هاي ديگر با بازپخش توليدات سال‌هاي قبل اين جاي خالي را جبران كنند. در ابتداي تعطيلات نوروزي طهماسب عكسي از استوديوي ضبط مجموعه كلاه قرمزي را در صفحه شخصي‌اش قرار داد كه يك ويرانه را تداعي مي‌كرد. به راستي تلويزيون در قهقراي توليدات با كيفيت چرا از توليد چنين آثاري حمايت نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون