• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3140 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۷ دي

وزير امور اقتصادي و دارايي درمراسم توديع و معارفه رييس سازمان بورس:

مردم عاملان سقوط شاخص بورس را نفرين مي‌كنند

گروه اقتصادي| مراسم توديع و معارفه رييس جديد سازمان بورس با حضور وزير امور اقتصادي و دارايي، نايب‌رييس مجلس، رييس كميسيون اقتصادي، اعضاي شوراي عالي بورس و مديران عامل بانك‌ها و فعالان بازار سرمايه برگزار شد. علي طيب‌نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي در اين جلسه با اشاره به اينكه جلسه توديع و معارفه نبوده و شروع به كار دو تن از مديران فعال اقتصادي است، گفت: بازارهاي مالي و تامين مالي فعاليت‌هاي اقتصادي نقش بسزايي در توسعه هر كشور داشته و از اهميت ويژه‌يي برخوردار است. وي افزود: بنگاه‌هاي اقتصادي همواره از محدوديت منابع مالي به عنوان مانع اصلي در مسير رشد توليد ياد مي‌كردند و با وجود اينكه امروز شاهد رشد بالاي نقدينگي دركشور هستيم، اما مشكل كمبود نقدينگي همواره يكي از مشكلات بنگاه‌هاي اقتصادي است. وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: در بازار سرمايه كشور اقدامات مفيدي طي چند سال گذشته صورت گرفت و شاهد رشد قابل توجه بازار سرمايه در كشور بوديم به‌طوري كه ارزش سهام بنگاه‌هاي پذيرفته شده در بورس و تعداد سهامداران به خصوص اشخاص حقيقي افزايش پيدا كرد و نهادهاي مالي جديد ايجاد شد.

حساسيت مردم به بازار سرمايه بيشتر شده است

طيب‌نيا گفت: بازار سرمايه كشور تا جايي توسعه يافته است كه امروز مردم در كنار نرخ ارز و سود سپرده بانكي نسبت به شاخص كل در بازار حساسيت‌هاي ويژه‌يي از خود نشان مي‌دهند كه اين موضوع از سويي مهم و ارزشمند بوده و تا حدودي موجب دردسر براي مديران بازار سرمايه و وزارت اقتصاد مي‌شود. زيرا در روزهايي كه شاخص بورس مثبت مي‌شود همه خوشحالند، اما در روزي كه شاخص چند واحد كاهش مي‌يابد نفرين‌ها به سمت مسببين كاهش شاخص روانه مي‌شود كه اين نشان‌دهنده توجه به بازار سرمايه است.

بازار سرمايه در تامين مالي به جايگاه واقعي خود نرسيده است

وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه به نقش بازار سرمايه در تامين مالي اشاره كرد و افزود: با وجود گسترش بازار سرمايه هنوز اين بازار به جايگاه واقعي خود نرسيده و همچنان بازارهاي مالي بانك‌محور بوده و بازار سرمايه در تامين مالي نقش خود را پيدا نكرده است. او افزود: انتظار ما از بازار سرمايه اين است كه با تقويت حاكميت شركتي و حمايت از حقوق سهامداران به خصوص سهامداران خرد بتوانيم اعتماد و اطمينان سرمايه‌گذاران را نسبت به بازار سرمايه تقويت كنيم. طيب‌نيا ادامه داد: همچنين بايد تنوع در سبد شركت‌هاي پذيرفته شده در بازار سرمايه ايجاد شود، زيرا بعضا مشاهده مي‌شود كه با فعل و انفعالات يك صنعت، كل بازار تحت تاثير قرار مي‌گيرد به‌طوري كه با اتفاقي كه سال گذشته در خوراك پتروشيمي‌ها رخ داد شاهد آن بوديم كه بازار سرمايه دچار مشكل شد البته مشكل در بخش واقعي اقتصاد بود كه داراي تنوع نيست.

بايد اعتماد مردم به بورس بيشتر شود

وي تاكيد كرد: بازار سرمايه بر پايه اعتماد بنا شده و هر عاملي كه به جلب اعتماد سهامداران كمك مي‌كند مانند افزايش شفافيت، حذف رانت اطلاعاتي مربوط به معاملات و ارتقاي استاندارد حرفه‌يي بايد در دستور كار بازار سرمايه قرار بگيرد تا اعتماد مردم در بازار سرمايه بيشتر شود. وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به ارتباط سازمان بورس با كانون‌هاي تخصصي مردم نهاد و تقويت نقش آنها در بازار سرمايه افزود: با شناختي كه از فعالان بازار دارم به جرات مي‌توان گفت حرفه‌يي‌ترين فعالان در بازار سرمايه مشغول به فعاليت هستند.

بهترين محل براي سرمايه‌گذاري بازار سهام است

طيب‌نيا افزود: آنچه در گذشته تاثير در نرخ ارز داشت، حجم قابل ملاحظه نقدينگي طي چند سال گذشته بوده و پتانسيل قيمت ارز روي هم انباشته شده و به يك‌باره آزاد شد، در شرايط فعلي نگران افزايش قابل ملاحظه نرخ ارز نيستيم، ممكن است نوسانات محدودي مانند ساير بازارها رخ دهد، اما به نظر مي‌رسد بهترين بازار براي سرمايه‌گذاري مردم بازار سرمايه بوده، زيرا قيمت سهام در حداقل ممكن قرار دارد و همه كارشناسان معتقدند همه سهام‌ها در كف قيمتي وجود دارد و برخي محدوديت‌ها و مشكلات در دولت رسيدگي و تصميم‌گيري مي‌شود و روزهاي خوبي را براي بازار سرمايه پيش‌بيني مي‌كنيم.

بانك‌ها و بورس رقيب يكديگر نيستند

رييس جديد سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينكه بانك‌ها و بورس رقيب يكديگر نيستند، گفت: بايد در اين زمينه همكاري مناسبي ميان اين دو بازار مهم شكل گيرد تا نگاه دولت و تصميم‌گيران در سياستگذاري‌ها توازن مناسبي را ميان بانك‌ها و بورس ايجاد كند كه لازمه رشد اقتصادي در كشور است.محمد فطانت‌فرد در مراسم توديع و معارفه به عملكرد اين سازمان اشاره كرد و گفت: يكي از مواردي كه به صورت جدي بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي از طريق بازار سرمايه در دوره جديد مورد توجه قرار گيرد، زيرا درحال حاضر سهم بازار سرمايه در تامين مالي بسيار ناچيز بوده و كمتر از 10 درصد است.

سهام شركت‌ها به قيمت ارزنده خود نزديك مي‌شوند

رييس جديد سازمان بورس به عوامل افت بورس اشاره كرد و افزود: ‌از دي ماه گذشته تاكنون روند كاهشي در بازار سرمايه اتفاق افتاده و ارزش معاملات با افت 40 درصدي و شاخص بورس با افت 20 درصدي مواجه شده است. اين درحالي است كه EPS شركت‌ها نسبت به سال 1392، 18 درصد رشد كرده كه اين موضوع نشان‌دهنده اين است كه سود پرداخت شده و پيش بيني سود شركت‌ها با افزايش مواجه شده است. از سوي ديگر در سال گذشته P/E بازار 9/7 مرتبه بوده كه در حال حاضر به 3/5 مرتبه رسيده است و اين به معناي اين است كه سهام شركت‌ها به قيمت ارزنده خود نزديك مي‌شوند.

ريسك‌هاي سيستماتيك و شايعات، بازار را غبارآلود كرده است

وي نسبت به وجود شايعات و ايجاد فضاي ابهام در بازار سرمايه انتقاد كرد و گفت: در حال حاضر شايعاتي در بازار سرمايه وجود دارد كه اين شايعات فضاي مبهم و غبارآلودي براي سهامداران ايجاد كرده است كه اين موارد باعث شده فضاي بازار به خصوص در صنعت پالايشي، پتروشيمي و سنگ آهني فضاي مناسبي نباشد كه اين موارد در كنار ريسك‌هاي سيستماتيك اقبال سهامداران به بازار را تحت تاثير قرار داده است. رييس جديد سازمان بورس ادامه داد: اين درحالي است كه در مدت محدود با رايزني‌هايي كه با بخش‌هاي مختلف انجام شده است تصور مي‌كنم همه اركان نظام و دولت كمك كرده و در جهت رفع ابهامات و برگرداندن رونق به بازار سرمايه در مدت بسيار كوتاه نقش ايفا كنند و سهامداران بتوانند آثار و تبعات شيرين آن را بچشند. رييس جديد سازمان بورس گفت: تحقق اين اهداف با كمك اهالي بازار سرمايه ممكن شده و در اين ميان سهم اصحاب رسانه بسيار بزرگ است كه اميدوارم اصحاب رسانه كمك كنند بازار سرمايه نقش اساسي خود را در اقتصاد كشور ايفا كند و نقش بازار از بانك محور بودن به بازار محوري ارتقا يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون