• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3500 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۳ فروردين

واكنش شديد ظريف به پيشنهاد مذاكره كري:

برجام موشكي نداريم

 

گروه ديپلماسي| «برجامي براي مسائل دفاعي در كار نيست.» اين جمله‌اي است كه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان براي چندمين بار در توضيح سوال‌ها در خصوص فعاليت‌هاي موشكي ايران و واكنش برخي كشورهاي عضو شوراي امنيت داده است. روز گذشته نشست خبري با وزير امور خارجه استوني فرصتي شد تا خبرنگاران از رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در خصوص اظهارات جان كري مبني بر آمادگي واشنگتن براي مذاكره با تهران در خصوص فعاليت‌هاي موشكي آن سوال كنند. پاسخ ظريف همان بود كه قريب به سه هفته پيش در نشست موسسه امور بين‌الملل نيوزلند مطرح كرده بود: موضوع دفاعي ايران قابل مذاكره و معامله نيست و برجامي هم براي مسائل دفاعي در كار نيست. مسائل دفاعي ما به صراحت از برجام كنار گذاشته شده و وزارت خارجه امريكا بارها اين موضوع را به طور رسمي اعلام كرده است. اظهارات كري در حدي بي‌اساس بود كه وزارت خارجه امريكا آن را تكذيب كرد و ادعا كردند چنين اظهاراتي صورت نگرفته است. مشخص است هم آقاي كري و هم وزارت خارجه امريكا مي‌دانند بحث موشكي و توانمندي دفاعي ايران بحثي است كه موضوع مذاكره نيست. اگر دولت امريكا واقعا در مورد مباحث دفاعي جدي است بايد فروش سلاح‌ها به منطقه كه هر روز مردم بي‌گناه يمن را به خاك و خون مي‌كشد، كاهش دهد و بايد سلاح‌هايي را متوقف كند كه با اعلام رسمي رژيم صهيونيستي براي حمله به غيرنظاميان به كار مي‌رود. ظريف در ادامه نشست خبري با «مارينا كالجوراند» وزير خارجه استوني كه براي نخستين بار در طول تاريخ مناسبات دو كشور در اين سطح به تهران سفر كرده بود، در خصوص ادعاي مقامات امريكايي مبني بر حمايت ايران از تروريسم خاطرنشان كرد: اين اظهارات آنقدر بي‌اساس و بي‌پايه است كه در دنيا مورد توجه هيچ كس قرار نمي‌گيرد. امروز در منطقه ما تروريسم و افراط به عنوان خطر اصلي كه منطقه را تهديد مي‌كند اولا زاييده حضور و اشغال عراق توسط ايالات متحده است و اين خطري است كه ما قبل از حمله به عراق هم پيش‌بيني كرده و رسما اعلام كرديم حمله به عراق و اشغال سرزمين عراق باعث افراط‌گرايي و تروريسم در منطقه خواهد شد و متاسفانه امروز مردم عراق، مردم منطقه، مردم سوريه و مردم جهان آثار شوم آن سياست تهاجمي و خطرناك امريكا در دوران رياست‌جمهوري آقاي بوش را مشاهده مي‌كنند. امروز خطر داعش و افراط‌‌گرايي در اين منطقه، متاسفانه توسط برخي كه به منافع كوتاه‌مدت نگاه مي‌كنند و حتي نگران درازمدت امنيت خود نيستند، دامن زده شده است.
آثار عتيقه عراق و سوريه كجا فروش مي‌رود؟
به گزارش فارس، وزير امور خارجه در ادامه اظهارات خود گفت: امروز كري بايد از متحدان‌شان سوال كند اسلحه داعش از كجا آمده و از متحدان‌شان سوال كند كه نفت داعش را چه كسي مي‌فروشد. بايد از متحدان‌شان سوال كند آثار عتيقه عراق و سوريه كه توسط داعش دزديده مي‌شود، كجا فروش مي‌رود. اينها سوالاتي كه بايد مطرح شود به جاي اينكه اتهامات بي‌اساس و نخ‌نما را عليه جمهوري اسلامي ايران مطرح كنند، نياز دارند مقداري جدي‌تر به مسائل منطقه نگاه كنند و بيش از اين خود و دنيا را گرفتار سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي غلط‌شان نكنند.
منطقه ما نياز به يك بحران جديد ندارد
وزير خارجه در پاسخ به سوالي درباره اينكه «آيا ايران براي حل بحران قره‌باغ طرحي را دارد؟» عنوان كرد: از ابتداي بحران جمهوري اسلامي با طرف‌هاي درگير در تماس بوده است. وزير دفاع ما با وزراي دفاع دو كشور صبحت كرد. من با وزير خارجه ارمنستان گفت‌وگوي تلفني داشتم و در دو جلسه در رامسر و باكو با وزير خارجه و رييس‌جمهور آذربايجان گفت‌وگو داشتم. رييس‌جمهور كشورمان با همتايان آذري و ارمني گفت‌وگوي تلفني داشت. سياست جمهوري اسلامي حل و فصل مسالمت‌آميز اختلافات براساس حقوق بين‌الملل است و ما از اينكه درگيري‌ها در منطقه ما آغاز نشود و درگيري‌هايي كه آغاز شده، متوقف شود هميشه استقبال كرديم و سياست ما در اين زمينه بوده و در مورد آذربايجان، ارمنستان و بحران‌ قره‌باغ همين وضع را با هر دو طرف داشتيم و اعلام كرديم در صورتي كه دو طرف علاقه داشته باشند آمادگي داريم از توانمندي‌هاي‌مان براي كمك به حل و فصل اين مساله استفاده كنند. منطقه ما كه با افراط‌گرايي و تروريسم مواجه است كه هر روز نمونه‌هاي آن را مشاهده مي‌كنيم و ديروز هم در تركيه رخ داد، بار ديگر اين اقدامات را عليه مردم برادر و كشور دوست، تركيه محكوم مي‌كنيم. اين معضلاتي است در منطقه ما كه نياز به همكاري و هماهنگي دارد و حتما منطقه ما نياز به يك بحران جديد ندارد.
ولايتي: براي قدرت دفاعي خود از كري اجازه نمي‌گيريم
رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع گفت: جمهوري اسلامي براي دفاع از خود از آقاي كري اجازه نمي‌گيرد. دكتر علي‌اكبر ولايتي رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام عصر روز گذشته پس از ديدار با مارينا كالجوراند، وزير خارجه استوني در جمع خبرنگاران حاضر و در پاسخ به سوالي در رابطه با اظهارات وزير امور خارجه امريكا درباره افزايش قدرت دفاعي ايران گفت: جمهوري اسلامي براي دفاع از خود از آقاي كري و غيركري اجازه نمي‌گيرد. او در رابطه با اينكه وزير خارجه امريكا در اظهارات خود گفته است كه قدرت دفاعي جمهوري اسلامي بايد محدود شود و برخي آن را برجام دو تلقي مي‌كنند، تاكيد كرد: به آقاي جان كري ارتباطي ندارد كه در مورد قدرت دفاعي جمهوري اسلامي ايران صحبت كند. امريكايي‌ها در طي 37 سال گذشته كه از انقلاب مي‌گذرد از اين صحبت‌ها زياد كردند، ولي هيچ اعتنايي به سخنان بي‌پايه آنها نمي‌شود. رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص با بيان اينكه ما در مورد قدرت دفاعي خودمان با هيچكس مذاكره نمي‌كنيم افزود: اين قدرت دفاعي ملت ايران است كه براي حفظ تماميت ارزي، اقتدار، استقلال و دستاوردهاي انقلابي خود به آن نياز دارد و بر اساس خودكفايي به اين درجه رسيده و ايران براي اينكه از خود دفاع كند، از آقاي كري و غيركري اجازه نمي‌گيرد. ولايتي با اشاره به تنش‌هاي اخير ميان آذربايجان و ارمنستان خاطرنشان كرد: ما هر دو طرف را تحسين مي‌كنيم كه به سرعت به درخواست آتش‌بس كه از سوي رييس‌جمهور كشور ما مطرح شده بود خيلي زود پاسخ گفته و اين جنگ خان‌مان‌سوز را پايان دادند. بايد راهي پيدا شود كه دو طرف به حقوق خود رسيده و مناطق اشغال‌شده آزاد شوند، در اين راستا كشورهايي مانند ايران مي‌توانند با توجه به حسن نيت خود در اين ميانجيگري كمك كند .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون