• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3500 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۳ فروردين

درنگ

انگليسي‌ها در وزارت راه؛ هندي‌ها در اتاق بازرگاني
گروه اقتصادي | بازار رايزني‌هاي خارجي در ايران داغ داغ است.   در حالي كه هنوز رخوت تعطيلات كشدار نوروزي از سيماي شهر و اقتصاد رخت بر نبسته است، بازار رايزني‌هاي خارجي در ايران داغ است.  اين روزها نه فقط از كشورهاي اروپايي، كه اهالي آسيا نيز در تهران به دنبال يافتن راهكاري براي همكاري، اين سوي پايتخت را به سوي ديگر مي‌روند.  در حالي كه انگليسي‌ها ديدار با وزير راه و شهرسازي را در دستور كار خود قرار دادند و همراه با وزير حمل و نقل اين كشور پس از رايزني با آخوندي راهي شركت فرودگاه‌هاي كشور شدند، آلمان‌ها پاي ميز مذاكره با وزير جهاد كشاورزي نشستند و هندي‌ها نيز آخرين ساعات نخستين روز هفته را در جمع اهالي اتاق بازرگاني، همراه با زنگنه، وزير نفت سپري كردند. هياتي از استوني در استان البرز حضور داشت و ديگراني نيز در راهند. امسال اما موقعيت اندكي تغيير كرده است و قرار نيست ايرانيان تنها در نقش ميزبان ظاهر شوند. قرار است هيات‌هايي از ايران نيز راهي كشورهاي اروپايي شوند تا بتوانند تا آمدها، رفتي به دنبال داشته باشد.
هندي‌ها در اتاق بازرگاني
بيژن زنگنه پس از آنكه با همتاي هندي خود بر سر تعاملات دو كشور در حوزه انرژي توافقات خوبي كرد كه به امضاي سند همكاري منجر شد، ترجيح داد در حاشيه ديدار عصرگاهي وزير نفت هند با فعالان بخش خصوصي كشورمان در اتاق تهران به برخي مسائل مطرح درباره كارشكني‌هاي عربستان در مسير فروش نفت ايران و برنامه فريز نفتي پاسخ دهد. او افزود: «مطالبات ايران از هند با توجه به برداشته شدن تحريم‌ها به يورو تبديل مي‌شود.»وي ادامه داد: «هندي‌ها براي سرمايه‌گذاري در زمينه پتروشيمي ابراز علاقه‌مندي كرده‌اند. ما نيز براي تامين خوراك اين بخش در هند اعلام آمادگي كرديم و قيمت گاز نيز به طور بلندمدت با فرمول مشخص شده است. علاوه بر آن شركت‌هاي هندي براي فعاليت در ساخت تجهيزات نيز ابراز علاقه كرده‌اند.»زنگنه درباره وصول مطالبات نفتي از هند گفت: «وزير نفت هند تاكيد كرده است به محض باز شدن كانال‌هاي بانكي مطالبات ايران پرداخته مي‌شود. در حال حاضر يك كانال گشوده شده و دو كانال ديگر نيز به زودي باز مي‌شود. تاكنون ايران شش ميليارد دلار از هند مطالبه دارد كه به صورت يورو پرداخت مي‌شود و پرداخت‌هاي روپيه‌اي و يورويي با برداشته شدن تحريم‌ها كنسل است و مطالبات ايران نيز با يورو پرداخت خواهد شد.»
ايران به جايگاه قبلي خود در تامين انرژي هند بازمي‌گردد
دارمندرا پاردان وزير انرژي هند گفت: «من سال گذشته دو بار با آقاي زنگنه براي تقويت روابط فروشنده و خريدار در حوزه انرژي ملاقات كردم و امروز به همراه هيات 15 نفره‌اي از تجار رده بالا كه كنترل 500 شركت مهم را در اختيار دارند و نمايندگان رده بالايي از چهار وزارتخانه هند براي بالا بردن سطح روابط اقتصادي به ايران آمده‌اند.» وي گفت: «سال گذشته ميلادي مبادلات تجاري دو كشور به 3/13 ميليار دلار بالغ شده است كه هند 9/8 ميليارد دلار نفت از ايران وارد كرده و   17/4 ميليارد دلار نيز به ايران صادرات داشته است.» پاردان در ادامه اظهار داشت: «در گذشته يك ششم نفت خام هند از ايران مي‌آمد و ايران دومين تامين‌كننده نفت هند بود، اما امروز ايران ششمين تامين‌كننده نفت هند است و ما دوست داريم، ايران به جايگاه قبلي خود در تامين انرژي هند بازگردد.»

 

راه

وزير نفت افزود: «مواضع ما درباره طرح فريز نفتي روشن است و پيش از اين اعلام كرده‌ايم. اميدوارم طرح فريز نفتي به نتيجه برسد.» زنگنه در واكنش به انتشار برخي اخبار درباره اينكه عربستان نفتكش‌هايي را كه از ايران نفت مي‌خرند تحريم مي‌كند گفت: «اصلا عربستان چه قدرتي دارد كه اين كار را انجام دهد؟»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون