• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3500 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۳ فروردين

بازگشايي خانه سينما و اركستر سمفونيك قدم‌هاي مثبت وزارت ارشاد

وزير ارشاد از عملكردش دفاع كرد

  زينب كاظم‌خواه/ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يكي از وزراي دولت يازدهم است كه از همان ابتداي تكيه زدن بر صندلي وزارت با مسائل فراواني روبه‌رو بود. حالا بيش از دو سال و نيم از مسووليت سكانداري فرهنگي‌اش مي‌گذرد، او در طول اين مدت به مجلس هم فراخوانده شد تا به سوالاتي در حوزه فرهنگ پاسخ بدهد. در اين دو سال اكران فيلم رستاخيز، تك‌خواني بانوان، لغو كنسرت‌ها، مشكلاتي كه براي فيلم‌هايي چون خانه دختر و آشغال‌هاي دوست داشتني به وجود آمد، استعفاي دوباره علي رهبري، مسائل مختلف اركستر سمفونيك، بحث واگذاري موزه هنرهاي معاصر به بنياد رودكي و... تنها بخشي از مشكلاتي بود كه هر چند وقت يك بار سنگي جلوي پاي آقاي وزير مي‌انداخت و او شايد فقط توانست قدري سنگ‌ها را جابه‌جا كند و تا اينكه كاملا آنها را از جلوي پايش بردارد. او حالا بعد از دو سال و نيم از عملكردش دفاع كرده است؛ از بازگشايي خانه سينما و تاسيس شركت توسعه سرمايه‌گذاري هنر، عدالت فرهنگي، اميدبخشي به سينماگران و راه‌اندازي اركستر سمفونيك تعطيل شده سخن‌ گفته و اينها را جزو قدم‌هاي مثبت ارشاد در دولت تدبير و اميد دانسته است.
او در حاشيه همايش دانشجويي دانشكده خبر از اقداماتي كه در مورد اقتصاد فرهنگ و هنر انجام داده حرف زده و گفته كه در اين راه قدم‌هاي مثبتي برداشته‌اند. يكي از چيزهايي كه او درباره آن سخن گفته راه‌اندازي صندوق اعتباري هنر است و قول داده كه اين صندوق به تدريج روي پاي خود خواهد ايستاد و هنرمندان بيشتري را تحت پوشش قرار خواهد داد.
به گفته جنتي شركت سرمايه‌گذاري توسعه هنر تاسيس شده كه اين شركت در بورس هم قرار خواهد گرفت. سرمايه اوليه اين شركت حدود ۵۰۰ مليارد تومان است و با استفاده از تسهيلات بانك‌ها و هولدينگ‌هاي بزرگ و افرادي كه علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري در حوزه فرهنگ و هنر بودند راه‌اندازي شده است.
او اما از يك چيز ديگر هم سخن گفت؛ عدالت فرهنگي. عدالتي كه به گفته وزير سعي شده كه كارها را از پايتخت بيرون برده و به همه هنرمندان در سراسر كشور كمك كنند تا در حوزه‌هاي مختلف مثل تئاتر و موسيقي رشد پيدا كنند.
پيش از اين حداقل ۲۰ درصد اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هميشه در تهران مصرف مي‌شد، اما وزير گفته است كه آنها را به استان‌ها برده‌اند تا كمكي هم به آنها شود. يكي از كارهايي كه براي رعايت عدالت فرهنگي در دولت يازدهم صورت گرفت برگزاري 10 تا 15 نمايشگاه كتاب در استان‌ها بوده است.
جنتي گفت: «اين كارها در چارچوب بحث عدالت فرهنگي كه من بر اساس آن از مجلس راي اعتماد گرفتم، اجرايي شده است.»
بحث خانه سينما و بسته شدن آن يكي از جنجال‌هاي هنري در دولت پيشين بود و جرقه‌هاي آتشي كه در دولت پيشين روشن شده بود به دولت بعدي هم منتقل شد. در دولت يازدهم خانه سينما بسته شده بود، اما مسوولان فرهنگي تمام تلاش‌شان را كردند تا خانه بسته شده را دوباره باز و سينماگران را يك بار ديگر دور هم جمع كنند. به گفته وزير « در طول اين مدت تلاش زيادي صورت گرفت تا به سينماگران اميد را برگردانيم.»
او نتيجه بازگشت اين اميد را
نويد‌بخش دانسته است: «در دوره اخير جشنواره فيلم فجر، كاخ مردمي جشنواره تا ساعت دو و نيم بعد از نيمه شب هم سانس‌هاي فوق‌العاده داشت، يا در همين ايام عيد نوروز تقريبا همه سينماهاي ما مملو از جمعيت بود و تا ساعت پنج صبح هم اكران داشتند و سينمايي مثل سينما آزادي فقط ۴۰ ساعت پشت سر هم فيلم پخش كرده است. در تهران سينماهاي ما بالغ بر ۱۶ ميليارد تومان فروش داشتند، اين در حالي است كه در سال گذشته اين رقم 4/3 ميليارد تومان بود.»
او يكي ديگر از كارهاي مثبت دوران تصدي‌اش بر وزارت ارشاد را راه‌اندازي دوباره اركستر سمفونيك دانسته است. گرچه همين قبل از عيد دوباره اركستر سمفونيك با مشكل ديگري مواجه شد و آن هم استعفاي دوباره علي رهبري بود اما وزير در اين ميان پادرمياني‌هاي لازم را براي بازگشت علي رهبري انجام داد.
اما وزير مي‌گويد كه سال گذشته در حوزه تئاتر هم اقدامات مثبتي انجام داده‌اند كه يكي از آنها نامگذاري سال پيش به نام سال تئاتر بود. او از كمك‌هاي زياد به اين حوزه سخن گفته است؛ از جمله اينكه چند سالن تئاتر شهر بازسازي شد و الان مورد استفاده قرار گرفته است. او اما قول داده كه در سال آتي به حوزه تئاتر بيشتر از ساير هنرها كمك شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون