• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3500 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۳ فروردين

ثريا حكمت در قطعه هنرمندان آرام گرفت

 فرناز ميري/   آيين وداع با پيكر هنرمند سينما و تلويزيون ثريا حكمت صبح ديروز (22 فروردين) با حضور اعضاي هيات‌مديره خانه سينما، سازمان سينمايي كشور و جمعي از هنرمندان و دست‌اندركاران سينما از مقابل ساختمان شماره 2 خانه سينما واقع در خيابان وصال برگزار شد. علي دهكردي، نايب‌رييس انجمن بازيگران سينماي ايران، حجت‌الله ايوبي، رييس سازمان سينمايي و معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، خسرو اميرصادقي و مهدي فخيم‌زاده از افرادي بودند كه در اين مراسم درباره زندگي و فعاليت حرفه‌اي زنده‌ياد حكمت سخن گفتند.
ايوبي در سخناني در اين مراسم تاكيد كرد آنچه در خصوص هنرمنداني مانند ثريا حكمت در جامعه فرهنگي رخ مي‌دهد، دل همه را به درد مي‌آورد و بايد براي برطرف كردن چنين مشكلاتي تلاش كرد. او ابراز اميدواري كرد «با اين عزمي كه در دولت وجود دارد و همكاري‌اي كه بين ما و اصناف هست، كمك كنيم قوانين و راه‌هايي باز شود تا هنرمندان نگران آينده خود نباشند و ما نيز براي رسيدن به اين مهم تلاش‌مان را خواهيم كرد. » دهكردي از ديگر سخنرانان اين مراسم در صحبت‌هايش بر قدمت كاري و سابقه فعاليت هنري حكمت تاكيد كرد و از سال‌هاي سخت فعاليت بازيگري او و سختي‌هايي كه در اين مسير متحمل شده است، گفت. سختي‌هايي كه به گفته دهكردي راه را براي امثال او باز كرده است و بايد به اين افراد اداي احترام شود. دهكردي از مرگ هنرمندان با اصطلاح رفتن‌هاي تلخ و ناگهاني ياد كرد كه بايد زنگ خطري براي اهالي اين صنف باشد تا تلاش‌هايي كه در جهت بهبود معيشت هنرمندان صورت مي‌گيرد به نتيجه برسد. او همچنين خطاب به ايوبي تاكيد كرد «هنرمندان ما بايد مشمول قانون بازنشستگي شوند تا فشار رواني كمتري روي دوش آنها باشد. اميدوارم آقاي ايوبي اين درخواست ما را پيگيري كند تا نااميدي كه در آينده ما سايه انداخته كنار رود. » خسرو اميرصادقي، بازيگر و تهيه‌كننده كه سابقه همكاري در شش فيلم سينمايي با ثريا حكمت را داشته است طي سخناني گفت «انسان بودن به تنهايي يك مكتب و دين است و افسوس كه امروز خريدار ندارد. ثريا حكمت در سال 60 در حالي كه دخترش مونا را باردار بود، همكاري‌اش با ما آغاز شد در دوراني كه يك سوپراستار بود. او هر نيمي از حقوقش را صرف بي‌بضاعت‌ها مي‌كرد و توجه زيادي به بي‌خانمان‌ها داشت. حتي يادم است، يك بار براي نمايش فيلمي به سينماي «آزادي» رفته بوديم، در مقابل كودكي كه تقاضا كمك داشت تمام موجودي داخل كيفش را به او داد.» مهدي فخيم‌زاده نيز در صحبت‌هايش اشاره‌اي به دو فيلمي داشت كه با ثريا حكمت كار كرده بود و تاكيد كرد زنده‌ياد حكمت بسيار هنرپيشه حسي و توانايي بود و براي نقشش بسيار مايه مي‌گذاشت و توانمند بود. فخيم‌زاده درحالي كه زندگي همه بازيگران را به يك تراژدي تشبيه كرد، توضيح داد: «هنرمندان در حالي جلوي دوربين مي‌روند و نقش خود را بازي مي‌كنند كه مخاطب نمي‌فهمد پشت تمام اين نقش بازي كردن‌ها چه مي‌گذرد.» او تاكيد كرد: «ما نه بازنشستگي داريم و نه بيمه بيكاري و بايد شرايطي فراهم شود تا در دوران بازنشستگي بتوانيم از پس زندگي خود برآييم. اين مشكل همه هنرمندان و فعالان عرصه سينما است. امروز ثريا حكمت به عنوان يك چهره شناخته شده در سينما و تلويزيون تشييع مي‌شود، اما بسياري از فعالان در اين عرصه وجود دارند كه اسم و رسمي ندارند و تمام زندگي خود را براي سينما و تلويزيون گذاشتند و در نهايت در سكوت خبري و در شرايط نامناسب فوت مي‌كنند.»
پس از اين مراسم پيكر زنده‌ياد حكمت به بهشت‌زهرا منتقل و در قطعه هنرمندان در كنار مهري مهرنيا به خاك سپرده شد. مراسم ترحيم ثريا حكمت سه‌شنبه (24 فروردين) از ساعت 14 تا 15:30 در مسجد نور برگزار مي‌شود. حكمت بيش از يك دهه بود كه ديگر فعاليت بازيگري نداشت و در سال‌هاي اخير با مشكلات معيشتي زيادي مواجه بود. او در اوايل سال جديد به دليل مسموميت دارويي به بيمارستان منتقل و با بهبود نسبي شرايطش ترخيص شده بود. اما بامداد 16 فروردين‌ به دليل تشنج و لخته شدن خون بار ديگر به بيمارستان منتقل شد و به كما رفت. حكمت صبح جمعه (20 فروردين) در بيمارستان درگذشت.
مجلس ختم زنده‌ياد ثريا حكمت روز سه‌شنبه 24 فروردين ماه از ساعت 14 تا 15:30 در مسجد نور واقع در ميدان فاطمي برگزار مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون