• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3505 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۹ فروردين

تصويب بودجه در مراحل پاياني

وام ازدواج 20 ميليون توماني مهر تاييد مجلس را گرفت

 

گروه اقتصادي| مجلس ديروز تنها در يك نوبت صبح به بررسي و تصويب بخش ديگري از بودجه سال جاري پرداخت و در اين زمان چند ساعته چند بند از بخش‌هاي هزينه‌اي را به تصويب رساند. در بخش درآمدي نيز هدفمندي يارانه‌ها مورد بررسي قرار گرفت اما براي بازبيني دوباره به كميسيون تلفيق بازگشت داده شد. نمايندگان ترجيح دادند بررسي بودجه را به روز بعد موكول كرده و بعد از ظهرشان بدون ادامه بررسي بودجه طي شود. به نظر مي‌رسد امروز روز پاياني بررسي بودجه سال 95 باشد.
بر اساس مصوبات روز گذشته، نمايندگان مجلس در لايحه بودجه 95 شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان را موظف كردند حداقل 8 درصد از سرجمع اعتبارات عمراني استاني را براي اجراي طرح‌هاي هادي و بهسازي روستاهاي شهرستان در اختيار بنياد‌مسكن انقلاب اسلامي قرار دهد. نمايندگان در نشست علني رسيدگي به جزييات لايحه بودجه سال 1395 كل ‌كشور را ادامه دادند و بخش هزينه‌اي تبصره‌هاي الحاقي 10 و 11 اين لايحه را پس از بحث و بررسي به تصويب رساندند. به موجب مصوبه مجلس، شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان و كميته‌هاي برنامه‌ريزي شهرستان‌ها موظف شدند حداقل 8 درصد از سرجمع اعتبارات عمراني استاني اين قانون را در اختيار بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان قرار دهند تا صرف تهيه و اجراي طرح‌هاي هادي و بهسازي روستاهاي شهرستان مربوط شود.
مصوبه مجلس براي بازنشستگان پيش از موعد
نمايندگان مجلس در لايحه بودجه 95، نحوه تامين بار مالي پرداخت مابه‌التفاوت حقوق سنوات ارفاقي در برقراري مستمري بازنشستگان پيش از موعد و مشمولين تامين‌اجتماعي را مشخص كردند. نمايندگان مجلس در نشست ديروز به جزييات لايحه بودجه سال 1395 كل ‌كشور را ادامه دادند و تبصره الحاقي 12 اين لايحه را پس از بحث و بررسي به تصويب رساندند. به موجب مصوبه مجلس، براي تامين بار مالي طرح الزام سازمان تامين اجتماعي مصوب 18 آذرماه 1393 و پرداخت مابه‌التفاوت حقوق سنوات ارفاقي در برقراري مستمري بازنشستگان پيش از موعد و مشمولين تامين اجتماعي، طبق ميانگين حقوق مبناي تعيين حق ‌بيمه پرداختي دو سال آخر بيمه‌پردازي سنوات ارفاقي، دستگاه‌هاي اجرايي و شركت‌هاي دولتي و موسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي مكلف شدند اعتبار مورد نياز را از محل اعتبارات هزينه‌اي مصوب دستگاه‌ها يا با استفاده از منابع مالي خود براي هزينه مابه‌التفاوت حقوق سنوات ارفاقي به سازمان تامين اجتماعي منظور و پرداخت كنند.
هزينه‌كرد      درآمدهاي يارانه‌ها به كميسيون تلفيق بازگشت
نمايندگان مجلس با بازگشت نحوه هزينه‌كرد درآمدهاي حاصل از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها به كميسيون تلفيق به صورت قيام و قعود موافقت كردند. نمايندگان بخش هزينه‌اي تبصره 14 مربوط به هدفمندي يارانه‌ها را پس از بحث و بررسي، به دليل وجود برخي ابهامات و با پيشنهاد رييس مجلس براي بررسي بيشتر كميسيون تلفيق ارجاع دادند. راي‌گيري درباره اين پيشنهاد رييس مجلس به دليل خرابي دستگاه‌هاي اخذ راي الكترونيكي در صحن علني، با قيام و قعود وكلاي ملت انجام شد. در بخش هزينه‌اي تبصره 14 آمده بود: در اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها مصوب 15 دي 88 به دولت اجازه داده شد در سال 1395 منابع مالي حاصل از اصلاح قيمت كالاها و خدمات موضوع قانون مذكور تا مبلغ 480 هزار ميليارد (000/000/000/000/480) ريال و رديف‌هاي يارانه‌اي اين قانون با استفاده از انواع روش‌هاي پرداخت نقدي و غيرنقدي به خانوارهاي هدف و نيازمند، توزيع و همچنين براي ارايه خدمات حمايتي و كمك به بخش توليد اقدام كند.
وام ازدواج جوانان به 10 ميليون تومان افزايش يافت
نمايندگان مجلس در لايحه بودجه 95 مصوب كردند تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج براي هر يك از زوجين از 3 ميليون تومان به 10 ميليون تومان با دوره بازپرداخت 4 ساله افزايش يابد. نمايندگان پيشنهاد مصباحي‌مقدم نماينده تهران براي افزايش تسهيلات ازدواج موافقت كردند. به موجب مصوبه مجلس، براي حمايت از ازدواج جوانان، بانك مركزي موظف شد همه بانك‌ها و موسسات اعتباري كشور را ملزم كند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌هاي قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاري در پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه مشاركت كرده و تسهيلات ازدواج را در اولويت نخست پرداخت قرار دهد. طبق اين مصوبه، تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج براي هر يك از زوجين از 3ميليون تومان به 10 ميليون تومان با دوره بازپرداخت 4 ساله افزايش مي‌يابد.
تمديد مجوز انتشار ايران چك
نمايندگان مجلس به بانك مركزي اجازه دادند ايران‌چك‌هاي مورد نياز كشور را پس از تصويب شوراي پول و اعتبار و مسدود كردن معادل ريالي آن منتشر كند. نمايندگان در اين نشست تبصره الحاقي 7 اين لايحه را پس از بحث و بررسي به تصويب رساندند. به موجب مصوبه مجلس، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مجاز شد ايران‌چك‌هاي موردنياز كشور را پس از تصويب شوراي پول و اعتبار توليد و با مسدود كردن معادل ريالي آن تحت نظارت هيات نظارت اندوخته اسكناس (موضوع ماده 21 قانون پولي و بانكي كشور) منتشر كند.
تعيين هزينه‌كرد درآمد فروش اموال وزارت راه
نمايندگان مجلس در لايحه بودجه 95 مقرر كردند درآمد حاصل از فروش اموال غيرمنقول وزارت راه و شهرسازي صرف افزايش سرمايه بانك مسكن شود. نمايندگان همچنين بخش هزينه‌اي تبصره 17 اين لايحه را پس از بحث و بررسي به تصويب رساندند. به موجب مصوبه مجلس، دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده 5 قانون مديريت خدمات كشوري و قراردادهاي پيمانكاري مكلف شدند حداكثر تا پايان ماه بعد از تاريخ دريافت صورت وضعيت يا صورت‌حساب حسب مورد، ماليات متعلق به پيمانكار پرداخت كنند.
كاهش قيمت پلكاني بنزين به دو بخش
عضوكميسيون تلفيق بودجه ۹۵ با بيان اينكه قيمت پلكاني بنزين به دو بخش كاهش يافته است، گفت: پيش از اين پنج نرخ وجود داشت كه در حال حاضر تبديل به دو نرخ شده كه در هر دو بخش تعيين قيمت بر عهده دولت خواهد بود. موسي‌الرضا ثروتي در گفت‌وگو با خانه ملت، درتشريح موضوعات بررسي شده جلسه كميسيون تلفيق لايحه بودجه 95، گفت: قيمت پلكاني بنزين و گازوييل به دو بخش تقسيم شده كه سقف ميزان مصرف در هر بخش را دولت تعيين مي‌كند. عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس بيان كرد: تعيين قيمت در صورتي كه شخصي بيش از سقف تعيين‌شده مصرف داشته باشد نيز بر عهده دولت است. عضو كميسيون تلفيق بودجه 95با بيان اينكه كارت سوخت بنزين و گازوييل به قوت خود باقي است، ادامه داد: پيش از اين پنج نرخ وجود اشت كه در حال حاضر تبديل به دو نرخ شده است كه در هر دو حالت تعيين قيمت بر عهده دولت است. ثروتي در خصوص موضوعات بررسي شده امروز پيرامون هدفمندي يارانه‌ها، گفت: در خصوص بحث لحاظ كردن يارانه درآمدها به همان ترتيب است ولي در خصوص هزينه‌اي‌ها تقسيم‌بندي‌هايي انجام شده كه درصدي به صنعت و معدن، بخشي به زيرساخت‌ها و اشتغال مددجويان كميته امدادامام خميني(ره)، بهزيستي و رزمندگان معسر اختصاص مي‌يابد كه ميزان درصدهاي اختصاص يافته در آينده مشخص خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون