• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3505 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۹ فروردين

محيط زيستي‌ها، ‌تنها جمع‌كنندگان زباله‌هاي ورزشگاه آزادي بودند

رقص زباله‌ها در ورزشگاه آزادي

«نه» تماشاچيان به كمپين جمع‌آوري زباله


اعتماد| هشتاد و دومين داربي پايتخت كه قرار بود با شعار محيط زيستي «ورزشگاه بدون زباله زيباست» برگزار شود، آنقدر شور و هيجان به خود ديد كه نه هواداران تيم بازنده كه با اشك و غم، ورزشگاه را ترك كردند و نه هواداران برنده كه با پايكوبي و خوشحالي، ‌روانه خيابان‌ها مي‌شدند، ‌اعتنايي به شعار محيط زيستي اين داربي نكردند. در حالي كه از دو روز قبل از برگزاري مسابقه، مسوولان مرتبط از هواداران و تماشاچيان بازي استقلال و پرسپوليس، ‌محبوب‌ترين تيم‌هاي فوتبال كشور، خواسته بودند به شعار محيط زيستي كه در گوشه گوشه ورزشگاه نصب شده بود و اطلاع‌رساني‌هاي كافي براي آن شده بود، ‌اهميت بدهند و در جمع‌آوري زباله‌هاي‌شان كمك كنند ‌اما انگار هنوز راه درازي براي نهادينه كردن اين فرهنگ محيط زيستي در پيش است.
دو روز پيش از بازي، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران اعلام كرده بود شهرآورد جمعه، با شعار «ورزشگاه بدون زباله زيباست» برگزار مي‌شود. حسين جعفري، در اين خصوص به خبرگزاري صدا و سيما گفته بود: حضور جمعيت گسترده طرفداران دو تيم، فرصت استثنايي براي فرهنگسازي است تا اين‌بار با توزيع نايلكس‌هايي براي تماشاگران از‌ آنها دعوت شود تا زباله‌هاي خود را به خارج از ورزشگاه منتقل كنند و بدين‌ترتيب اهالي ورزش اين‌بار در پاك نگه داشتن ورزشگاه گام بردارند. دو شعار «ورزشگاه بدون زباله زيباست» و «زباله نريزيم؛ نه در ورزشگاه و نه در شهر» بر روي نايلكس‌ها درج شده است كه با همكاري گروه دانشجويي «زامياران» و همكاري باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس، دفتر حفاظت از محيط زيست وزارت ورزش و جوانان، ستاد محيط زيست و توسعه پايدار، گروه فرهنگي «تيوال» و تشكل‌هاي محيط زيستي، روز جمعه در بين تماشاگران توزيع شده بود. به گفته جعفري، با همكاري شهرداري منطقه22، پنج جايگاه براي جمع‌آوري زباله تماشاگران در هنگام خروج از ورزشگاه آزادي تعبيه شده بود و قرار بود تماشاگران نايلكس زباله خود را به اين جايگاه‌ها تحويل دهند. همچنين در ابتداي بازي، ورزشكاران دو تيم با پنلي كه منقش به دو شعار «ورزشگاه بدون زباله زيباست» و «زباله نريزيم؛ نه در ورزشگاه و نه در شهر» وارد زمين بازي شدند و در طول برگزاري اين شهرآورد تابلوهاي زمين بازي براي نخستين‌بار اين پيام‌ها را نشان مي‌داد. در طول برگزاري شهرآورد هم، تعدادي از اعضاي تشكل‌هاي محيط زيستي نيز با پوشيدن كاورهاي مخصوص در حين بازي و پايان آن مبادرت به جمع‌آوري زباله در سطوح جايگاه تماشاگران كردند ‌اما در نهايت تعداد كمي از تماشاچيان بعد از تمام شدن بازي، ‌روانه خانه‌هاي‌شان نشدند و درجمع‌آوري زباله‌ها به اعضاي اين تشكل‌ها ياري رساندند. انتشار تصاوير چهره‌هاي سينما و تلويزيون چون مجيد مظفري، هنرپيشه سينما و تلويزيون، ورزشكاراني چون محسن تركي داور ديدار استقلال و پرسپوليس و حميد سوريان كشتي‌گير ملي‌پوش كه از «كمپين ورزشگاه بدون زباله» حمايت كردند كه پلاكاردهاي ورزشگاه بدون زباله را در دست داشتند هم قرار بود مشوقي باشد براي مردم تا تصاويري كه بعد از تمام شدن مسابقه در شبكه‌هاي مجازي منتشر مي‌شوند، ‌رديف‌هاي پر از زباله و زيرصندلي‌هاي پر از پوست تخمه نباشد تا تنها چند عضو محيط زيستي نباشند كه ورزشگاه با وسعتي بيش از 140 هزار متر مربع را تميز مي‌كنند اما اين تصاوير حاكي از بي‌توجهي شايد 100 هزار تماشاچي‌اي بود كه از گوشه و كنار كشور، براي تشويق تيم مورد علاقه‌شان، راهي پايتخت شده بودند.
شايد اعلام تشكيل كمپيني با اين هدف، ‌تنها دو روز پيش از مسابقه، ‌دير محسوب مي‌شد، براي اينكه آدم‌هايي كه رفتن به استاديوم يكي از تفريحات هميشگي‌شان محسوب مي‌شود و تخمه شكستن و ريختن زير پاي‌شان، ‌ناگزير در نظر گرفته مي‌شود. شايد هم اينكه نخستين بار چنين كمپيني اعلام موجوديت كند و انتظار داشته باشيم صد هزار نفر كه سال‌هاي سال با همين روال بازي‌هاي فوتبال را تماشا مي‌كردند، ‌وقعي به آن بنهند، ‌انتظاري دور و زود باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون