• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3508 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ ارديبهشت

رييس‌جمهور در جمع مردم سمنان:

چرا واقعیت‌ها را برای مردم نمی‌خواهند روشن کنند

به قرن نوزدهم بازگشته بوديم

گروه سياسي| صبح سه‌شنبه درهاي ايستگاه راه‌آهن سمنان، به روي نخستين قطار از تهران باز مي‌شود تا پذيراي ميهماني از ديار خود باشد. ديار امن و امان و ايمان كه بازگشت به آن لذتي خاص را براي حسن روحاني رقم مي‌زند، استقبال پرشوري از كاروان تدبيرو اميد داشت. حسن روحاني در بيست و ششمين سفر استاني خود، در سرزميني كه يادآور دوران كودكي اوست، حرف‌ها براي گفتن داشت. حرف‌هايي از روي گله و شكايت تا شايد مرهمي باشد بر آنچه در اين چندماهه بر او رفت، به توصيه‌اي به رسانه‌ها مي‌انجامد تا در تحليل دستاوردهاي برجام و مذاكرات هسته‌اي، اخلاق را مدنظر قرار دهند. رييس‌جمهور با دفاع از دستاوردها و گشايش‌هاي برجام در طول سه ماه اخير و انتقاد شديد از هجمه‌هاي غيراخلاقي برخي رسانه‌ها مي‌گويد: «برخي سوال مي‌كنند كه برجام براي ما چه كرده؟» و پاسخ مي‌دهد كه «برجام يك افتخار سياسي و حقوقي براي تاريخ ملت ايران ثبت كرده است.» او كه براي ورود به بحث‌هاي برجامي از ويرانه‌اي ياد مي‌كند كه بازسازي آن نياز به زمان دارد، ابراز تعجب خود از اين اقدامات را اين‌گونه بيان مي‌كند: «براي من جاي تعجب است برخي مي‌خواهند القا كنند كه ملت ايران پيروز نيست و امريكا پيروز است! براي من جاي تعجب است كه برخي مي‌گويند ديپلمات‌هاي ايراني پيروز نيستند و صهيونيست‌ها پيروزند بايد پرسيد تعصب ملي و غيرت ديني كجا رفت؟ واقعيت‌ها براي مردم روشن شد و چرا برخي در برابر عظمت ملت ايران كه يك موفقيت بزرگ تاريخي به دست آورده است، سرفرود‌نمي‌آورند، امريكا و صهيونيست‌ها عظمت دارند يا ايران عزيز ما؟» روحاني كه مردم را ناظر و شاهد دوران پيش و پس از برجام مي‌داند، مي‌گويد: «مگر مردم ما يادشان رفته است كه براي فروش نفت ايران كه به عنوان يك قدرت اقتصادي در صحنه اقتصادي و بين‌المللي حضور داشت به نصف تقليل دادند؟ مگر مردم ما شاهد و ناظر آن نبودند كه كشتيراني به سمت بنادر ايران تحريم شد و همه كالاها بايد به بندر كشور ديگر برود و تخليه شود و از آنجا با لنج‌ها و كشتي‌هاي كوچك به بنادر ايران حمل شود و هيچ پول بانكي به كشور ديگر نمي‌شد منتقل كرد؟» و با ابراز تاسف اعلام مي‌كند: «به قرن نوزدهم رفته بوديم و همه‌چيز از طريق صرافي‌ها حل و فصل مي‌شد.»
رسانه‌ها در تحليل برجام اخلاق را لحاظ كنند
حسن روحاني در جمع مردم سمنان در ورزشگاه تختي اين شهر گفت: دولت يازدهم زماني كار خود را آغاز كرد كه اسلام‌هراسي و ايران‌هراسي و همچنين تحريم‌ها در نقطه اوج بود. وي با يادآوري اينكه كار خود را در حالي آغاز كرديم كه تورم، ركود، بيكاري و عدم آرامش در بازار، زندگي مردم و آينده كشور و اقتصاد را در ذهن مردم با ترديدهاي فراوان مواجه كرده، بيان داشت: ملت بزرگ ايران يك تصميم تاريخي گرفت، تصميم گرفت تا اسلام‌هراسي و ايران‌هراسي قدرت‌هاي بزرگ جهاني و صهيونيسم بين‌الملل را با شكست مواجه كند تا همه فشارهايي كه بر سر اين مردم بود، فشار تحريم و مشكلات منطقه‌اي و بين‌المللي يكي بعد از ديگري را حل و فصل كند. روحاني افزود: بايد از ملت بزرگ ايران تقدير و تشكر كنم كه در طول مدت 31 ماه گذشته همواره در كنار دولت و نظام و پاسخگوي نداي رهبر فرزانه انقلاب بوده‌اند و امروز ما در پيمودن فراز بلندي كه پيش‌رو داشتيم و ارتفاع بلندي كه بايد بپيماييم، تقريبا به قله آن نزديك شده‌ايم. رييس‌جمهور تصريح كرد: ملت بزرگ و سرافراز ما توانست با قدرت خود تمام قطعنامه‌هاي تحريمي فصل هفت عليه ايران را از بين ببرد و همه قطعنامه‌هايي كه عليه اين كشور بود امروز لغو شده است. وي ادامه داد: چه كسي گمان مي‌كرد كه شش قطعنامه شوراي امنيت و 12 قطعنامه شوراي حكام يكي پس از ديگري لغو شود و به زباله‌دان تاريخ براي هميشه انداخته شود؟ روحاني اظهار داشت: مگر مردم ما يادشان رفته است كه براي فروش نفت ايران كه به عنوان يك قدرت اقتصادي در صحنه اقتصادي و بين‌المللي حضور داشت به نصف تقليل دادند؟ مگر مردم ما شاهد و ناظر آن نبودند كه كشتيراني به سمت بنادر ايران تحريم شد و همه كالاها بايد به بندر كشور ديگر برود و تخليه شود و از آنجا با لنج‌ها و كشتي‌هاي كوچك به بنادر ايران حمل شود و هيچ پول بانكي به كشور ديگر نمي‌شد منتقل كرد؟ با كمال تاسف، به قرن نوزدهم رفته بوديم و همه‌چيز از طريق صرافي‌ها حل و فصل مي‌شد، تمام كانال‌هاي بانكي و بيمه‌اي به روي ايران بسته شده بود. وي به همين دليل از رسانه‌ها خواست در تحليل دستاوردهاي برجام و مذاكرات هسته‌اي، اخلاق را مدنظر قرار دهند.
ملت، آشوب و هرج و مرج رسانه‌اي را نمي‌پسندد
رييس‌جمهور با اشاره به اينكه انتقاد به دولت اشكالي ندارد و نقد دولت گاهي لازم است، اظهار داشت: ملت ما آشوب و هرج و مرج رسانه‌اي را نمي‌پسندند و هجمه‌هاي غيراخلاقي رسانه‌ها در شأن ملت بزرگ ايران نيست. روحاني با تاكيد بر اينكه اگر حمايت شما مردم دلاور ايران نبود نمي‌توانستيم اين موفقيت‌ها را در برابر قدرت‌هاي بزرگ به دست آوريم، عنوان داشت: براي من جاي تعجب است برخي مي‌خواهند القا كنند كه ملت ايران پيروز نيست و امريكا پيروز است! براي من جاي تعجب است كه برخي مي‌گويند ديپلمات‌هاي ايراني پيروز نيستند و صهيونيست‌ها پيروزند.  بايد پرسيد تعصب ملي و غيرت ديني كجا رفت؟ واقعيت‌ها براي مردم روشن شد و چرا برخي در برابر عظمت ملت ايران كه يك موفقيت بزرگ تاريخي به دست آورده است، سرفرود نمي‌آورند، امريكا و صهيونيست‌ها عظمت دارند يا ايران عزيز ما؟ رييس‌جمهور افزود: به حول و قوه الهي، زنجيرهاي تحريم را گسسته‌ايم، امروز روابط بانكي بين بانك‌هاي ايران و بانك‌هاي جهان يكي پس از ديگري گشوده مي‌شود و به هر كشوري كه مي‌رويم نخستين قرارداد ما ارتباط بانكي بانك مركزي ما با آن كشور و بانك‌هاي ديگر است. وي ادامه داد: ما در پاكستان و تركيه اين قراردادها را امضا كرديم و هر مقام خارجي به تهران مي‌آيد نخستين قرارداد ما قرارداد بانكي است اما يادمان باشد وقتي ويرانه رخ مي‌دهد بازسازي زمان مي‌برد. وي افزود: امروز موانع از پيش پاي ما برداشته شده است، مسير پيش پاي تاجران، كارآفرينان و صادركنندگان ما باز شده است، اما در عين حال وقتي موانع برداشته شد براي اينكه سرمايه‌گذاران خارجي به ايران بيايند و سرمايه‌گذاري كنند نياز به زمان دارد. رييس دولت يازدهم اضافه كرد: فقط سه ماه از برجام گذشته است اما برخي تصور مي‌كنند 30 سال از برجام گذشته است اما بايد ديد در مدت سه ماه گذشته چه گشايش‌هاي فراواني ايجاد شده است.
چرا نمي‌خواهيم واقعيت را بپذيريم؟
روحاني با بيان اينكه امروز گردشگران روز به روز براي بازديد از ايران زيبا به كشور ما مي‌آيند و هر روز تعدادي از شركت‌ها و بخش خصوصي خارجي وارد ايران مي‌شوند و قراردادها امضا مي‌شود، عنوان داشت: مگر شركت‌هاي بزرگ دنيا بيكار هستند كه دو هفته به ايران بيايند و مذاكره كنند، اينها شركت‌هاي بزرگ جهاني هستند و ساعت و دقيقه آنها قيمت دارد چرا نمي‌خواهيم واقعيت را بپذيريم؟ وي افزود: صادرات نفت ما قبل از اجراي برجام يك ميليون بشكه در روز بود، امروز صادرات ما بيش از دو ميليون بشكه است، ما جايگاه خود را در بازار نفت كه به ناروا و ظالمانه گرفته بودند، بازستانديم. روحاني تاكيد كرد: امروز در زمينه هسته‌اي كه ديروز مي‌گفتند براي ايران منطقه ممنوعه است، كيك زرد خريداري مي‌كنيم، اورانيوم غني شده و آب سنگين در بازار دنيا به فروش مي‌رسانيم و اين همان موادي است كه يك سال و دو سال پيش به عنوان مناطق ممنوعه براي ايران بود. وي ادامه داد: امروز مسير و راه براي حركت ما باز شده است، برخي از اقلام حساس صنعت نفت و پتروشيمي كه تا شش ماه پيش با قيمت گزاف مي‌خريديم امروز برخي از آنها را به نصف، يك سوم قيمت و حتي يك دهم قيمت در بازار خريداري مي‌كنيم تا ديروز يك كشور در برخي از كالاها فروشنده بود و نمي‌توانستيم با آنها چانه بزنيم اما امروز ده‌ها كشور فروشنده هستند و مي‌توانيم در بازار جهاني بهترين كالا را با مناسب‌ترين قيمت خريداري كنيم. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه ما به تلاش اين ملت افتخار مي‌كنيم تاكيد كرد: برجام ثمره تلاش ملت بزرگ ايران و ثمره هدايت‌هاي رهبر معظم انقلاب است.
برجام دو، برجام اخلاقي باشد
روحاني در ادامه و با تاكيد بر اينكه امروز در مقطعي هستيم كه بعد از برداشته شدن تحريم‌ها از اين فضا بايد استفاده كنيم، اظهار داشت: رقابت، حزب و جناح در دوران انتخابات اشكالي ندارد، دوران انتخابات دوران رقابت است و امروز كه انتخابات در بخش بزرگي از كشور تمام شده و در بخش ديگر باقي مانده است و اوايل ارديبهشت انجام مي‌شود مردم همانند هفت اسفند پاي صندوق خواهند رفت. ديگر بايد رقابت‌ها را كنار بگذاريم، برجام اگر نقدي داشت مربوط به زماني بود كه هنوز تصويب و اجرا نشده بود، برجامي كه رهبر معظم انقلاب، مجلس و شوراي عالي امنيت ملي و همه تاييد كردند امروز زمان اجراي آن است، امروز زمان اجرا است، امروز ديگر زمان برخي از نقدها و بيان‌ها نيست. وي تاكيد كرد: امروز بايد از اين فرصت و فضا استفاده كنيم و همه ما برادرانه و منسجم در كنار هم براي ساختن ايراني آباد تلاش كنيم و اطمينان داشته باشيد دولت منتخب شما به حول و قوه الهي با هدايت‌هاي رهبري و كمك شما مردم در تمام ميدان‌ها چيزي را كم نخواهد گذاشت. روحاني تاكيد كرد: امروز زماني است كه همه ما بايد در فضاي بعد از برجام به دنبال اخلاق و اقتصاد باشيم اين در حالي است كه در گفت‌وگوي تلفني ايام عيد با مراجع تقليد، يكي از مراجع بزرگ قم عنوان كرد كه امسال كاري كنيد سال برجام اخلاقي باشد، به تعبير او برجام دو بايد برجام اخلاقي باشد و ما بايد در سال جاري اخلاق، ادب، راستگويي، خدمت به مردم و عظمت كشور را همواره مد نظر داشته باشيم. روحاني اظهار داشت: امسال سال اقتصاد، اقتصاد مقاومتي و اقدام و عمل است، دولت و معاون اول رييس‌جمهوري برنامه‌هاي سال 95 را براي اقتصاد مقاومتي ابلاغ كرد، حدود يكسال روي اين برنامه كار و مطالعه شده است اين در حالي است كه برنامه را نمي‌توان يك روزه ابلاغ كرد، اين برنامه‌ها تدوين شده و همه اسناد پشتيبان دارد. وي تصريح كرد: ان‌شاءالله امسال همه در كنار هم دست به دست هم دستور رهبر معظم انقلاب مبني بر اقتصاد مقاومتي را اجرا و عملياتي مي‌كنيم، اقتصاد مقاومتي به معناي اين است كه بتوانيم صادرات غيرنفتي خود را نسبت به واردات غيرنفتي افزايش دهيم و بعد از 63 سال، سال 94 نخستين سالي بود كه دولت توانست در صادرات غيرنفتي بر واردات پيشي بگيرد، اين افتخار بزرگ براي ملت ايران بود.
آثار انتخابات باعظمت 92سايه شوم جنگ را از سركشور كنار زد
رييس‌جمهوري گفت: آثار انتخابات باعظمت رياست‌جمهوري سال 92 كار بزرگي بود كه سايه شوم جنگ را از سر ما كنار زد و توانسته‌ايم در برابر همه‌چيزي‌هايي كه دشمنان عليه ما تصويب كرده‌اند از نظر حقوقي و سياسي پيروز شويم. به گزارش ايرنا، حسن روحاني همچنين در ديدار با علما، ايثارگران و نخبگان استان سمنان بيان داشت: ايران تا مرز خطر و جنگ پيش رفت ولي ملت ما كار بزرگي انجام داد و در حالي كه شايد برخي از مردم، عظمت انتخابات 92 و همه ابعاد آن در ذهن‌شان نباشد بايد گفت كه آثار اين كار، كار بزرگي بود كه سايه شوم جنگ را از سر ما كنار زد و توانستيم در برابر همه‌چيزي‌هايي كه دشمنان پيش‌تر عليه ما تصويب كرده بودند از نظر حقوقي و سياسي پيروز شويم. رييس دولت يازدهم يادآور شد: در همان ايامي كه دولت يازدهم شروع به كار كرد در كنگره امريكا مرحله بعدي تحريم‌ها عليه ايران تصويب شد تا صادرات نفتي ايران به صفر برسد. وي افزود: برجام با رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب و حمايت مردم بود و انسجام و اتحاد مردم با آن حفظ شد و امروز به جايي رسيده‌ايم كه نخستين قدم‌هاي پيروزي را برداشته و قطعنامه‌ها را لغو كرده‌ايم. وي ادامه داد: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه روزي مي‌گفت ايران در زيرزمين‌هاي مخفي بمب درست مي‌كند، امروز اعلام مي‌كند كاري به گذشته نداريم و كل پرونده گذشته ايران تمام شده است و اين كار عظيم و بزرگي است هر كسي الفباي حقوق بين‌الملل را بداند آگاه است ملت ايران و رهبري چه كار بزرگي كرده‌اند.
برجام پيروزي اخلاق ايران بود
رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود برجام را پيروزي حقوقي در برابر توطئه‌گران و پيروزي اخلاق ايران ذكر كرد و افزود: ما به دنيا ثابت كرديم كه آنها به ما دروغ گفتند و پس از برجام در سازمان ملل به همه روساي كشورهاي اروپايي عنوان كردم كه شما ضدحقوق بشر برخورد كرديد و با تحريم برخلاف تمام اصول انساني حركت كرديد و جلوي دارو، تجهيزات پزشكي، گندم و نان مردم را گرفتيد و در مساله آب نيز نمي‌گذاشتند در ايران سرمايه‌گذاري شود. وي تاكيد كرد: امروز مسير باز شده و درهايي كه قفل بود باز شده است و بايد حركت كنيم و نبايد بنشينيم و بگوييم درها هنوز قفل است و برجام درها را باز كرده است البته اين به آن معنا نيست كه طرف مقابل ما آدم خوبي است كه به همه اصول معتقد بوده و تخلف نمي‌كند. روحاني تاكيد كرد: اشكالي ندارد حزب و جناح و اختلاف‌سليقه داشته باشيم اما براي آباداني ايران، توسعه كشور و ارتقاي اخلاق در كشور همه بايد تلاش كنيم و دست به دست هم دهيم و راهي جز اين نداريم و بايد بدانيم هركجا با هم بوديم، پيروز شديم و به موفقيت دست يافتيم و امروز مي‌خواهيم كشور توسعه پيدا كرده و پيشرفت پيدا كند.
سال 94 بسيار سخت بر دولت گذشت
رييس دولت تدبير و اميد در ادامه سخنان خود بيان داشت: نامگذاري دو سال اخير توسط رهبر معظم انقلاب بسيار داهيانه و دقيق بود و امسال نيز بدون اقتصاد مقاومتي نمي‌توانيم پيش رويم و بايد توليد را حركت دهيم. وي يادآور شد: در شوراي هماهنگي اقتصادي كه هفته‌اي، دو جلسه دارد ماه‌ها است كه براي اجراي اقتصاد مقاومتي بحث مي‌كنيم و در بسياري جاها به توفيقات خوبي دست يافته‌ايم. وي ابراز داشت: سال 94 بسيار سخت بر ما گذشت اين در حالي بود كه كشورهاي دور و بر ايران چون عراق با سختي‌هاي زيادي روبه‌رو شدند. وي ادامه داد: عراق سه برابر نفت ايران صادرات داشت و جمعيتي محدودتر از ايران دارد اما به خاطر كشور كاهش قيمت نفت،
 22 ميليارد دلار استقراض مي‌كند ولي ايران روي پاي خود ايستاده و مردم با حضور، ايثار و فداكاري خود باعث شدند كه از همه سختي‌ها عبور كنيم. روحاني تاكيد كرد: در عين حال كه تورم همه كشورهاي اطراف ما بالا رفته است، توانسته‌ايم ارزش پول ملي را حفظ كنيم اين‌در حالي است كه نوسانات دلار و سكه كاهش يافته و بازار داراي آرامش است. وي ادامه داد: بازار پر از اجناس است و مشكل اين است كه توان خريد مردم بايد بالا رود در عين حال بايد زندگي و نياز مردم را در نظر بگيريم و بايد دست‌به دست هم دهيم و با كمك بخش خصوصي، سرمايه به كشور بيايد. رييس‌جمهوري تاكيد كرد: دولت در حد توان خود كمك خواهد كرد و در اين سفر 900 ميليارد تومان پول براي استان سمنان گذاشته‌ايم و قولي كه به استان‌ها مي‌دهيم با زمان دهي مشخص است و طرح‌ها در سال‌هاي 95 و 96 اجرا خواهد شد و دولت توان خود را مي‌گذارد. روحاني افزود: انقلاب عظيم و بزرگي را داريم و اين انقلاب با عظمت مجاني يا به بهاي كم به دست ما نرسيده است و انقلاب محصول تلاش‌ها و انقلاب‌هاي يك قرن گذشته از ميرزاي شيرازي به بعد از آن و پس از تحولاتي چون مشروطه بوده است.
وي اظهار داشت: انقلاب اسلامي مايه فخر و افتخار ما است و ما مدعي هستيم كه راه اميرالمومنين و پيامبر(ص) را طي مي‌كنيم و شخصيت استثنايي چون امام (ره) را داشته‌ايم كه ما را تربيت و هدايت كرده و نظام را معماري كرده است و اين كار بسيار عظيم و بزرگ بوده است. وي گفت: امروز روزي است كه بايد اهداف بلند خود را مدنظر قرار دهيم و بسياري مشكلات براي جامعه ما از سوي قدرت‌هاي بزرگ و دشمنان ما به وجود آمده است اما توانسته‌ايم از آنها عبور كنيم و درپايان سال‌هاي 57 و 58 حوادث زيادي در كشور اتفاق افتاد ولي در عين حال فداكاري‌هاي زيادي شد و اگر عده‌اي مانند مطهري‌ها، بهشتي‌ها و مفتح‌ها فداكاري و ايثار نمي‌كردند انقلاب باقي نمي‌ماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون