• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3510 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۵ ارديبهشت

توضيح سيف درباره برداشت7/1 ميليارد دلاري از دارايي‌هاي ايران در امريكا

دولت قبل مقصر است

 

عامل توقيف دو ميليارد دلار از دارايي‌هاي بانك مركزي ايران از سوي امريكا كه دو روز گذشته در رسانه‌هاي جهان مخابره شد؛ دولت قبل است. اين توضيحي است كه ولي‌الله سيف، رييس كل بانك مركزي از چرايي اين اتفاق مي‌گويد. دليلي كه البته اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور در نشستي در جمع بانك‌ها و حميد بعيدي‌نژاد، مدير كل اداره امور خلع سلاح و مديركل سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه ايران نيز آن را در صفحه اينستاگرام خود تاييد مي‌كنند. همه آنچه سبب شده امروز دارايي‌هاي ايران در امريكا توقيف شده و حقوق ملت تضييع شود؛ به گفته اين دو مسوول، بي‌احتياطي است!
بي‌احتياطي مسوولان وقت كه با وجود هشدارهاي كارشناسان، نه‌تنها نسبت به خروج دارايي‌هاي موجود در امريكا (كه امكانش در آن زمان فراهم بود) اقدام نكردند بلكه در اقدامي ناآگاهانه و غيرمسوولانه نسبت به خريد اوراق دلاري روي آوردند آن هم با اين وجود كه احتمال تحريم اين دارايي‌ها همان موقع نيز گوشزد مي‌شد؛ بنابراين با تحريم دوباره معاملات دلاري هم اوراق خريداري شده به توقيف رفت و هم دارايي‌هايي كه مي‌شد از امريكا پيش از آغاز تحريم‌ها خارج شود. با اين وجود، بدون توجه به ريشه‌هاي اين ماجرا امروز باز هم دولت يازدهم در تيررس انتقادهاي تندي قرار گرفته اما مسبب آن مسوولان دولت قبل هستند.

هنگام خريد اوراق بهادار و سرمايه‌گذاري‌هاي دلاري، سهل‌انگاري‌ شده
يك روز از بازتاب خبر توقيف اموال ايران در رسانه‌هاي جهان مي‌گذرد كه سيف، رييس كل بانك مركزي توضيحات مبسوطي از چرايي اين اتفاق ارايه مي‌كند. نوك پيكان انتقادهاي سيف كه در پايگاه اطلاع‌رساني دولت منتشر شده به سمت دولت قبل است. به گفته او دليل توقيف بيش از دو ميليارد دلار از دارايي‌هاي كشورمان كه با حكم ديوان عالي امريكا صورت گرفت؛ بهانه واهي مشاركت ايران در انفجار پايگاه تفنگداران دريايي آن كشور در بيروت است. سيف متذكر شد: متاسفانه در دولت گذشته، هنگام خريد اوراق بهادار و سرمايه‌گذاري‌هاي دلاري، سهل‌انگاري‌ شده و دقت كافي و احتياط‌هاي لازم صورت نگرفته است.
او ضمن اشاره به اينكه مبادلات دلاري (U-Turn) با جمهوري اسلامي ايران به صورت يك استثنا بر رژيم تحريم‌هاي دلاري امريكا عليه ايران مجاز دانسته شده بود اظهار داشت: متاسفانه دقت و احتياط لازم در اين مورد انجام نشده است.

احتمال ممنوعيت دلاري را مسوولان گذشته ناديده گرفتند
رييس كل بانك مركزي با تاكيد بر اينكه مسوولان دولت قبل بايد اين موضوع را مد نظر قرار داده، احتياط لازم را به عمل مي‌آوردند، افزود: متاسفانه در دولت گذشته با وجود هشدارهاي كارشناسان و مديران بانك مركزي مبني بر پرهيز از سرمايه‌گذاري روي اوراق بهادار دلاري و اينكه اين رفع ممنوعيت دايمي نيست، اين اوراق را خريداري كردند و اين‌گونه زمينه تضييع حقوق ملت ايران را پديد آوردند.
سيف درباره برقراري مجدد ممنوعيت مبادلات دلاري اظهار كرد: هشدارهاي كارشناسان صحيح بود و متاسفانه در سال 1387 مجددا قانون ممنوعيت مبادلات دلاري با ايران برقرار شد و بانك‌هاي امريكايي از نقل و انتقال وجوه دلاري و تبادلات دلاري با ايران منع شدند؛ علاوه بر اين دستور اجرايي 13599 كه مبني بر توقيف دارايي‌هاي ايران در امريكا بود نيز در سال 1391 صادر شد.
او توضيح داد: اگر اين اوراق بهادار دلاري در آن زمان با كارگزاري امريكايي‌ها خريداري نمي‌شد وجهي وجود نداشت كه امريكايي‌ها بتوانند آن را توقيف كنند.

رفتار منفعلانه دولت قبل در اظهاراتي مانند كاغذ پاره دانستن قطعنامه‌ها مشهود است
رييس كل بانك مركزي با انتقاد از چگونگي عملكرد دولت گذشته در مواجهه با اين اقدام گفت: علاوه بر اين، متاسفانه در همه اين سال‌ها، دولت و دستگاه ديپلماسي هيچ تلاشي براي مبارزه و مقابله با اين روند انجام ندادند؛ كم‌كاري و رفتار منفعلانه دولت قبل در اظهاراتي از اين دست كه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را كاغذپاره مي‌ناميد، مشهود است. اين رفتار، منجر به اقدامات تخاصمي ديگر از سوي ايالات متحده امريكا شد و در سال 1391بانك مركزي مشمول اين دستور قرار گرفت؛ بر همين اساس، دارايي‌هاي مزبور از آن زمان به دارايي‌هاي بلوكه شده تبديل شد.

آخرين ميخ بر تابوت دارايي‌هاي ايران در سال 91 كوبيده شد
به گفته سيف، توقيف قضايي دارايي‌ها از سال 1387 و توقيف اجرايي و بلوكه شدن آن در سال 1391 اتفاق افتاده و آخرين ميخ بر تابوت دارايي‌هاي ايران، وضع قانون «حقوق بشر و كاهش تهديدات سوريه و ايران» در سال 1391 بود كه مهم‌ترين اقدام كنگره در مورد دارايي‌هاي ايران محسوب مي‌شود.
رييس‌كل بانك مركزي همچنين عنوان كرد: با توجه به اين اطلاعات، مشخص است كه همه اين روند غيرقانوني و غيرمنصفانه توسط امريكايي‌ها در دولت قبل انجام شده است؛ يعني در همان شرايطي كه وضع تحريم‌ها عليه كشورمان كم‌اثر و گاه بي‌اثر، دانسته مي‌شد و اگر در آن زمان جلوي هر كدام از اين اقدامات به طريقي گرفته مي‌شد اين اتفاق نمي‌افتاد

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون