• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3512 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ ارديبهشت

محمدجواد ظريف:

با دست‌اندازي به اموال ايران، از واشنگتن ادعاي خسارت مي‌كنيم

«ما دولت امريكا را مسوول حفظ اموال خود مي‌دانيم و اگر دست‌اندازي به اموال ما صورت بگيرد در زمان لازم ادعاي خسارت مي‌كنيم. »
اين جمله‌اي است كه محمدجواد ظريف در نشست خبري مشترك با وزير امور خارجه مقدونيه در پاسخ به سوال خبرنگاري در ارتباط با حكم اخير دادگاه امريكا مبني بر مصادره 2 ميليارد دلار از اموال ايران بر زبان آورد.
وزير امورخارجه در ادامه گفت: اقدامات و آراي خلاف حقوق بين‌الملل دادگاه‌هاي امريكا عليه ايران سابقه طولاني دارد. در اواسط دهه هفتاد يعني در سال 1996 كنگره امريكا قانون مصونيت‌هاي ديپلماتيك را از ديدگاه خود اصلاح كرد كه از نظر ما اين موضوع نقض اين قانون است. بر اساس اصلاحي كه آنها انجام دادند اين اجازه به دادگاه‌هاي امريكايي داده شد تا دادگاه‌هاي اين كشور بتوانند ادعاهايي را در مورد كشورهايي كه در ليست وزارت امور خارجه امريكا به عنوان حاميان تروريست ذكر شده است، مطرح كنند. در پي اين موضوع دعاوي متعددي مطرح شد و مجلس شوراي اسلامي نيز در همان زمان در اقدامي مقابله به مثل قانوني را تصويب كرد كه اتباع ايراني مي‌توانستند در دادگستري ايران عليه اقدامات امريكا طرح دعوي كنند.
ظريف در ادامه با اشاره به برخي دعاوي و ادعاهاي امريكايي‌ها در طول اين چند سال گذشته عليه ايران ادامه داد: مسخره‌تر از اين، اين بود كه يكي از دادگاه‌هاي امريكا ايران را در موضوع 11 سپتامبر مقصر معرفي كرد و اين خود نشان‌دهنده سياسي بودن اين دادگاه‌هاست و اينكه تصميم‌گيري در اين دادگاه‌ها سياسي است نه حقوقي. وزير امور خارجه با اشاره به راي اخير دادگاه امريكا گفت: با توجه به قانون اشاره شده اين تاكيد وجود داشته كه دستگاه‌هاي ايراني همواره مراعات كنند و اجازه ندهند كه اموال ايران به سمت امريكا حركت كند تا آنها بتوانند با استفاده از آراي خلاف حقوق بين‌الملل به اين اموال دست‌اندازي كنند. وي افزود: در يك مقطعي در اين مورد بي‌احتياطي صورت گرفته و اين باعث شده كه بخشي از اموال ما در اختيار امريكايي‌ها قرار بگيرد. در سال‌هاي گذشته توسط دادگاه امريكا دو راي در اين چارچوب عليه دارايي ما صادر شده كه اين راي‌ها هر كدام مربوط به پنج يا شش- هفت سال قبل هستند.
ظريف با بيان اينكه مراحل رسيدگي و تجديد نظر قبل از اين دولت به نظرم پايان يافته بود در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، افزود: ما در گذشته هيچگاه در روند قضايي دادگاه‌هاي امريكا شركت نمي‌كرديم چرا كه آنها را صاحب صلاحيت نمي‌دانسته و نمي‌دانيم ولي در يك مقطعي حدود چند سال پيش تصميم بر اين گرفته شد كه در مورد اين قضيه مورد اشاره در روند قضايي شركت كنيم كه همان‌طور كه گفتم در اين فرآيند دو راي صادر شد. وي به راي اخير ديوان عالي كشور امريكا در مورد اين پرونده اشاره كرد و گفت: همان‌طور كه روند پرونده مورد اشاره را توضيح دادم، ديديد كه اين تحول جديدي نيست و قديمي است. ظريف با تاكيد بر اينكه ما راي صادر شده را به رسميت نمي‌شناسيم و دستبرد به اموال ايران را غيرقانوني مي‌دانيم، ادامه داد: در ديداري كه با آقاي كري در نيويورك داشتم اين موضوع را به ايشان تاكيد كردم. البته قبل از اين آقاي كري از موضع ما اطلاع داشت و ما در اين ارتباط اعلام موضع كرده بوديم و گفته بوديم كه آن را به رسميت نمي‌شناسيم.
وزير امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: تمام تلاش ما اين است كه مانع دسترسي امريكايي‌ها به اموال خود شويم و اجازه ندهيم كه آنها اموال ما را مصادره كنند. در اين زمينه تمام پيگيري‌هاي لازم از جمله پيگيري‌هاي حقوقي انجام مي‌شود و در همين چارچوب دولت تصميم گرفته كه كميته ويژه‌اي را تشكيل دهد. وي به ماموريت‌هاي كميته تشكيل شده اشاره كرد و گفت: اين كميته اين موضوع را بررسي مي‌كند كه چرا اين اتفاق افتاده و برخلاف تذكرهايي كه صورت گرفته بود پول ما در امريكا يا مواردي كه ‌امريكا به آن دسترسي دارد سرمايه‌گذاري شده است. از طرف ديگر اين بررسي انجام خواهد شد كه مانع از تكرار اين قضايا شويم و از طرف ديگر چگونه مي‌توان از اجراي اين حكم جلوگيري كرد. ظريف در بخش پاياني صحبت‌هاي خود تاكيد كرد: ما دولت امريكا را مسوول حفظ اموال خود مي‌دانيم و اگر دست‌اندازي به اموال ما صورت بگيرد در زمان لازم ادعاي خسارت مي‌كنيم.
به زودي سفارت‌مان در تهران را باز مي‌كنيم
در ادامه اين نشست خبري،  وزير امور خارجه مقدونيه اعلام كرد كه ما تلاش داريم به زودي سفارت خود در تهران را باز كنيم و روزهاي فرهنگي ايران را در مقدونيه جشن بگيريم. به گزارش ايسنا، نيكولا پوپسكي در نشست مطبوعاتي مشترك با محمدجواد ظريف گفت: در طي اين سفر مذاكرات خوب و شفافي داشتيم. دو كشور داراي پتانسيل‌هاي زيادي براي گسترش روابط ديپلماتيك دوجانبه در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي، گردشگري، اقتصادي و... هستند. اين ديپلمات مقدونيه‌اي با بيان اينكه امروز با تجار ايراني در اتاق بازرگاني نشست خواهد داشت، ادامه داد: همان‌طور كه اشاره كردم دو كشور از پتانسيل بالايي براي گسترش روابط برخوردار هستند و ما علاقه‌مند هستيم كه شهروندان دو كشور به ايران و مقدونيه سفر كنند و بيشتر با يكديگر آشنا شوند. وزير امور خارجه مقدونيه در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به برخي از راهكارها براي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور اشاره كرد و گفت: بايد دو كشور در عرصه سياسي حمايت بيشتري از يكديگر بكنند و بازرگانان و تجار دو كشور به ايران و مقدونيه رفت و آمد داشته باشند.
وي با اشاره به اين موضوع كه در طي دو سه سال گذشته طيف گسترده‌اي از مهاجران از كشورهايي همچون سوريه، عراق و افغانستان و ديگر مناطق بحران‌زده به سمت اروپا آمده‌اند، افزود: بحران‌هايي كه اكنون در منطقه خاورميانه وجود دارد راه‌حل نظامي ندارد و بايد براي حل و فصل آن با تكيه بر راه‌حل سياسي گفت‌وگو و مذاكرات بين گروه‌هاي مختلف درگير و كشورهاي موثر صورت بگيرد و اين هدف و موضع بسياري از كشورهاي اروپايي در اعتراض به بحران‌هاي موجود در خاورميانه از جمله بحران سوريه است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون