• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3512 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ ارديبهشت

انتخابات فدراسيون، پيچيده بود، پيچيده‌تر شد

كفاشيان رييس مي‌شود

حسين قهار

«در انتخابات نماينده AFC حضور دارد و هر رييسي بايد دو سوم آرا را كسب كند. اگر اين اتفاق رخ ندهد مجمع بايد تنفس بدهد و از نامزدهاي جديد دوباره اسم‌نويسي كنند. امكانش هست چنين اتفاقي رخ دهد. ان‌شاءالله كه اين جور نمي‌شود. مجمع بايد در اين مورد تصميم‌گيري كند و انتخابات با ثبت‌نام از افراد جديد و حضور افراد قديمي برگزار شود». اين صحبت‌هاي علي كفاشيان، درست همزمان شد با ارسال نامه چند تن از روساي هيات فوتبال استان‌ها به او درباره برگزاري انتخابات بعد از تصويب اساسنامه فدراسيون فوتبال. حالا در روزهايي كه وزارت ورزش و سازمان بازرسي رسما اعلام كرده‌‌اند تكليف مديريت فدراسيون با برگزاري انتخابات در تاريخ مقرر روشن شود، بازي پيچيده رياست فدراسيون فوتبال پيچيده‌تر از قبل شد. انتخابات فدراسيون فوتبال براساس قانون بايد اسفند‌ماه سال گذشته بعد از پايان دوره چهار ساله مديريت علي كفاشيان و همكارانش برگزار مي‌شد. مديران فدراسيون اما تصميم گرفتند كه اين پروسه را به تعويق بيندازند و بدون اينكه از مجمع براي ادامه فعاليت خود تا برگزاري انتخابات مجوز بگيرند تصميم خود را عملي كردند. البته در همان مقطع مديران وزارت ورزش رسما در مصاحبه‌هاي مختلف اعلام كردند كه از پانزدهم اسفندماه به بعد بايد براي مديريت فدراسيون با توجه به اتمام دوره فعاليت كفاشيان سرپرست تعيين كنند. اين موضوع مدت‌ها جنجال‌هاي زيادي در فوتبال ايران به راه انداخت و در نهايت باز هم هيچ تغيير و تحولي رخ نداد. بلافاصله بعد از اين اتفاقات بود كه سازمان بازرسي كل كشور در نامه‌‌اي رسمي روي اين موضوع تاكيد داشت با توجه به اينكه اساسنامه اصلاحي فدراسيون در سال 1386 تصويب هيات دولت را نداشته، انتخابات تنها در صورتي مي‌تواند برگزار شود كه اساسنامه به تصويب هيات دولت برسد. به همين ترتيب شايعه ابطال روال ثبت نام از نامزدهاي رياست و تعويق انتخابات و بازگشت كفاشيان در رسانه‌ها و محافل ورزشي منتشر شد. مسوولان كه تمام تلاش خود را كرده بودند مقدماتي را فراهم كنند كه كفاشيان ثبت نام نكند، در نهايت اعلام كردند انتخابات بايد با نامزدهاي ثبت نام كرده و در تاريخ مقرر برگزار شود. در نهايت هم با برگزاري چند جلسه قرار بر اين شد كه انتخابات فدراسيون در ارديبهشت‌ماه با اساسنامه اصلاحي سال 1390 برگزار شود و وزارت ورزش هم با اين موضوع موافقت كرد تا مشكل ايراد سازمان بازرسي به عدم تصويب اساسنامه در هيات دولت رفع شود.

روز گذشته خبري در رسانه‌ها منتشر شد مبني بر اينكه روساي هيات فوتبال چند استان با نگارش نامه‌اي به علي كفاشيان رسما به او تكليف كرده‌اند انتخابات فدراسيون بعد از تصويب اساسنامه اين مجموعه برگزار شود. در اين نامه روساي هيات‌هاي فوتبال استان‌ها از رييس فدراسيون فوتبال خواسته‌اند هرچه زودتر اساسنامه را به تصويب برسانند و تا آن زمان انتخابات را برگزار نكنند. نكته قابل توجه اما اين است كه در شرايط كنوني در مجمع فدراسيون دو جريان موافق و مخالف وجود دارند. چند تن از روساي هيات فوتبال معترض به سياست‌هاي فدراسيون در سال‌هاي اخير از ارسال چنين نامه‌اي به فدراسيون اظهار بي‌اطلاعي كردند. به اين ترتيب مشخص مي‌شود كه آن دسته از روساي هياتي كه ارتباطي نزديك با مديريت فعلي فدراسيون دارند پاي اين نامه را امضا كرده‌اند. شهرام دبيري، عضو هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال هم در گفت‌وگو با «اعتماد» پيرامون اين اتفاق تاكيد كرد: «چند تن از روساي هيات فوتبال اين موضوع را به بنده و مديران فدراسيون اعلام كردند. به هرحال وقتي سازمان بازرسي روي عدم تصويب اساسنامه ايراد گرفته ‌بايد اين نقص برطرف شود. نظر روساي هيات فوتبال اين بود كه انتخابات تا زماني كه اساسنامه تاييديه هيات دولت را نگيرد برگزار نشود. حالا بايد منتظر ماند و ديد كه تصميم نهايي چه چيزي خواهد بود.»

به نظر مي‌رسد در شرايط كنوني برگزاري انتخابات بعد از تصويب اساسنامه تنها يك شيوه از بازي مديريتي از سوي علي كفاشيان و همكارانش باشد. به هر صورت همه در فوتبال ايران كفاشيان را به عنوان استاد برگزاري مجامع مي‌شناسند. او چهار سال قبل با استفاده از اين هنر و هوش بالاي خود هم مسوولان وقت وزارت ورزش را دور زد و دوباره رييس فدراسيون شد؛ حالا هم به نظر مي‌رسد كه بازي جديد كليد خورده است. روساي هيات فوتبال چند استان به كفاشيان نامه مي‌نويسند كه انتخابات تا زمان عدم تصويب اساسنامه برگزار نشود. اين درست خلاف توافق صورت گرفته بين فدراسيون و وزارت ورزش هم خواهد بود و حالا شايد خيلي‌ها تصور كنند كه با اين شرايط علي كفاشيان پروژه تعويق انتخابات را كليد زده است. به هر صورت با توجه به اينكه سايت‌‌ها و خبرگزاري‌هاي مختلف گزارش‌هايي درباره احتمال تغييرات در بدنه وزارت ورزش را منتشر كرده‌اند، اين احتمال براي آنها قوت مي‌گيرد. اما هدف اصلي كفاشيان از اين بازي موازي را در صحبت‌هاي روز گذشته‌اش مي‌توان مشخص كرد. رييس فعلي اتفاقا در ظاهر هم كه شده روي توافق خود با وزارت ورزش مي‌ايستد و انتخابات را برگزار مي‌كند. اما انتخاباتي كه اين احتمال وجود دارد هيچ يك از نامزدهاي فعلي نتوانند حداكثر آرا را براي رسيدن به صندلي قدرت در آن تصاحب كنند؛ نامزدهايي كه به نظر نمي‌رسد مجمع فعلي آن طور كه بايد روي آنها نظر مثبتي داشته باشد. به اين ترتيب در صورتي كه هيچ كدام از نامزدها نتوانند دو سوم آرا كل مجمع را به خود اختصاص دهند، قوانين اساسنامه طبق گفته علي كفاشيان در حضور نماينده كنفدراسيون فوتبال آسيا كه مقامات آن ارتباط بسيار نزديكي با كفاشيان دارند اجرايي مي‌شود.

عليرضا اسدي، دبيركل فدراسيون فوتبال از نگارش نامه مذكور از سوي روساي هيات‌هاي فوتبال در گفت‌وگو با «اعتماد» اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند و مي‌گويد: «يعني چه؟ من الان از شما چنين چيزي را مي‌شنوم، چنين چيزي هم شدني نيست. ديگر بحث اساسنامه الان وسط نيست. چرا كه وزارت ورزش و سازمان بازرسي رسما مجوز داده‌اند انتخابات در تاريخ مقرر برگزار شود. به اين ترتيب هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد و به هيچ عنوان بحث تعويق انتخابات در ميان نخواهد بود». از صحبت‌هاي دبيركل فدراسيون مي‌توان اين نتيجه‌گيري را كرد كه كفاشيان در شرايط كنوني اميد زيادي روي اين مساله دارد كه در انتخابات هيچ كدام از نامزدهاي فعلي نتوانند دو سوم آرا را كسب كنند. به اين ترتيب نام‌نويسي مجدد در حضور نماينده afc انجام شود و او با ثبت نام دوباره بتواند رييس فدراسيون فوتبال شود. البته اين مساله هم نبايد فراموش شود كه تا همين الان هم فضاي انتخابات به سمتي برده شده كه هر اتفاقي رخ دهد، علي كفاشيان در تيم مديريتي بعدي حداقل به عنوان نايب‌رييس اول حضور خواهد داشت و اين درست يعني شكست سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي وزارت ورزش در موضوع انتخابات فدراسيون فوتبال.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون