• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3519 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت

سخنگوي دولت در نشست خبري:

نظر رييس‌جمهوري درباره مينو خالقي صريح است

بدهي دولت به تامين اجتماعي نتيجه لطف دوستان گذشته است

نشست خبري ديروز سخنگوي دولت چند محور اصلي داشت. از ماجراي فضاي پسابرجام گرفته تا انتخابات مجلسي كه تكليف يكي از منتخبان آن هنوز مشخص نيست. منتخب اصفهان كه سخنگوي دولت معتقد است كه رييس‌جمهور نظرش را به صراحت در مورد او اعلام كرده و اينگونه به نظر مي‌رسد كه دولت هنوز اميدوار است. ديروز سخنگوي دولت اما گزارشي هم در مورد رفت و آمدهاي هيات‌هاي خارجي به كشور در نتيجه اجرايي شدن برجام هم داد. تاكيد كرد كه از برجام بايد به اندازه برجام توقع داشت. او همچنين در پاسخ به سوال «اعتماد» كه از او در مورد پيشنهاد رييس مجلس براي واگذاري زمين‌ها و ساختمان‌هاي مناطق آزاد از سوي دولت به سازمان تامين اجتماعي در جهت رد بدهي‌ها پرسيده بود گفت: «تعدادي از دستگاه‌ها مشخص شدند كه اگر سهامي فروخته مي‌شود از محل فروش سهام رد دين شود. ما اما اين نوع خصوصي‌سازي را قبول نداريم كه اگر به كسي بدهكار هستيم برويم يك كارخانه حتي خيلي فعال را در جهت آن بدهيم تا آن طرف بتواند با آن فعاليت بكند. ما معتقد هستيم كه كارخانه‌ها و املاك‌مان بايد به سوددهي برسند و بعد پول بدهي‌مان را پرداخت كنيم. در مورد رقم بدهي‌ها هم بايد بگويم كه ما كه تازه آمده‌ايم و اين ارقام سال‌هاي سال در نتيجه محبت‌ها و لطف‌هايي كه براي كمك به بعضي‌ها انجام شده افزايش يافته است. به همين جهت در برنامه ششم ما در حال ساماندهي به صندوق‌هاي بازنشستگي از جمله تامين اجتماعي هستيم» جمله‌هاي كليدي اظهارات محمدباقر نوبخت در نشست خبري روز سه‌شنبه‌اش به شرح زير است:
*  درمورد موضع‌گيري برخي افراد نسبت به موضوع برجام بايد گفت كه از برجام به اندازه برجام توقع داشته باشيم. در نخستين اقدام براي رفع تحريم‌ها كه مصداق آن تحريم نفتي بود، آيا كسي از اصحاب رسانه هست كه بگويد اين تحريم لغو نشده است؟ آيا كسي هست كه مطلع نباشد ما موفق شديم بيش از يك ميليون بشكه در روز نفت صادر كنيم؟
*  بگذريم از اينكه عده‌اي مخالف اجراي برجام و مذاكرات بودند‌ و نظر مي‌دادند كه امكان دستيابي به توافق نيست و بعد مورد به مورد نسبت به مسائل برجام تشكيك كردند و حتي تا مساله اجراي سوييفت نيز پيش رفتند.
* وقتي از رفع تحريم‌ها صحبت مي‌شود، منظور تحريم‌هاي مربوط به هسته‌اي است، ضمن اينكه ما معتقديم هيچ كدام از تحريم‌ها را قابل پذيرش نمي‌دانيم و
اين دو را بايد از هم تفكيك كرد.
* در مورد  برجام ضمن دستاورد حقوقي كه به عنوان موفقيت محسوب مي‌شود، از گذشته بسياري از كشورها راضي نبودند غني‌سازي ايران را به رسميت بشناسند ولي امروز بر غني‌سازي كشور ما تاكيد دارند و حق ما را براي غني‌سازي در داخل و تحقيق و توسعه به رسميت شناختند.
*  از سه ماه كه از اجراي برجام مي‌گذرد 16 هيات تجاري از كشورهاي ديگر براي عقد قرارداد و سرمايه‌گذاري به ايران سفر كرده‌اند كه سطوح آنها هشت رييس‌جمهوري، پنج نخست وزير، سه رييس مجلس و 14 وزير امور خارجه بوده است. همچنين مذاكره با 12 بانك و موسسه مالي جهاني براي استفاده از 73 ميليارد دلار خطوط اعتباري انجام شده است.
* بر اساس آمار رسمي، پس از برجام براي 41 پروژه به ميزان سه ميليارد و 418 ميليون دلار مجوز سرمايه‌گذاري صادر شد كه در حال حاضر 14 پروژه در استان‌هاي خراسان رضوي، تهران، آذربايجان غربي، كردستان، زنجان، قم، بوشهر، همدان، يزد، سيستان و بلوچستان، البرز، قزوين و مركزي در حال اجرايي شدن است.
* *  به تبليغ كانديداهاي امريكايي نگاه كنيد
*  براي 41 پروژه سرمايه‌گذاري‌ها آغاز شده است و سفر مقامات بلندپايه خارجي يك نوع لغو تحريم‌هاي سياسي بود چرا كه در گذشته بالاتر از رده مديركل را تحريم كرده بودند بنابراين كساني كه به دستاوردهاي پس از برجام تشكيك دارند نگاه كنند اگر اين براي امريكا موفقيت بود كانديداهاي امريكايي به آن افتخار مي‌كردند ولي امروز همه مدعي هستند پس از انتخاب شدن آن را پاره خواهند كرد.
*  با دستور رييس‌جمهوري هياتي مامور شدند تا در خصوص دو ميليارد دلار احقاق حق و استيفا كنند و در ارتباط با صيانت از ساير منابع، دولت حساس و با مسووليت فراوان دعاوي و مسائل را دنبال مي‌كند.
*  دولت معتقد است و مستندات قانوني دارد كه بررسي اعتبارنامه منتخبين مجلس بايد توسط منتخبين مجلس دهم اظهارنظر شود.
*  بنده در سال 1367 كه نماينده مجلس بودم چنين موردي نسبت به يكي از منتخبين وجود داشت و راي مجلس نيز راي بر تاييد اعتبارنامه فرد بود. بنابراين در اينگونه موارد وقتي منتخبي راي آورد تاييد اعتبارنامه آن به مجلس واسپاري مي‌شود و رييس‌جمهوري نيز بر اين موضوع تاكيد داشتند.
*  زمينه مطالبات بانك‌ها نيز اين مطالبات از دولت و شركت‌هاي دولتي و برخي افرادي است كه تسهيلات دريافت كرده وبازنگردانده‌اند كه هر دو اين عوامل باعث شده بانك‌ها نتوانند تسهيلات لازم را در چارچوب اقتصاد مقاومتي ارايه و عملياتي كنند .
*  ملت ايران از خدمتگزاران خود انتظار دارد كه سفر ايمن وباعزت براي‌شان فراهم شود ولي متاسفانه بديهي‌ترين انتظار از كشور ميزبان حجاج تاكنون فراهم نشده است. با اين حال همه همت خود را براي اينكه يك حج سالم، مطمئن و با كرامت و شخصيت افراد برگزار شود به‌كار خواهيم گرفت.
* رييس‌جمهوري همواره ديدارهايي را با رهبري دارند ولي اينكه براي بحث اعتبارنامه يكي از منتخبين باشد اطلاعي ندارم؛ ضمن اينكه براي آنچه كه دولت بخواهد فراتر از موضع‌گيري انجام دهد از همه ظرفيت‌هاي قانوني استفاده مي‌كند.
* ادعايي مثل دخالت دولت در انتخابات را نسبت به هر فردي مي‌توان كرد ولي هر فردي هر ادعايي دارد كه مستندات آن موجود باشد مي‌تواند به قوه قضاييه منعكس كند و قانون مشخص كرده كه هر فردي از اختياراتش سوءاستفاده كند، بايد مجازات شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون