• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3519 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت

عبدالرضا هاشم‌زايي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

مجلس دهم با دولت روحاني تنشي نخواهد داشت

احزاب| عبدالرضا هاشم‌زايي، نماينده منتخب مردم تهران معتقد است كه انتخابات مجلس دهم نشان داد كه مردم خواستار تغيير هستند و اين پيام را مجلس و دولت بايد به خوبي دريافت كرده و به آن جامه عمل بپوشانند.
مهم‌ترين اولويت‌هاي مجلس دهم را چه مي‌دانيد؟
اولويت مجلس دهم راه‌اندازي موتور حركتي فعاليت‌هاي اقتصادي در كشور است. خصوصا واحد‌هاي توليدي كه اغلب به علت كمبود نقدينگي يا پايين بودن قدرت خريد مردم با ركود مواجه است. مردم از مجلس جديد انتظار دارند كه اين شرايط را دگرگون كرده و اين ركود را رفع كنند. لازمه اين امر اين است كه بتوانيم نقدينگي لازم را به واحد‌هاي اقتصادي تزريق كرده و قدرت خريد مردم را افزايش دهيم. متاسفانه اتفاقي كه در دولت نهم و دهم رخ داده است، اين است كه بانك‌هايي كه بايد تامين‌كننده اين نقدينگي براي راه‌اندازي واحد‌هاي توليدي شوند بيش از صد هزار ميليارد تومان طلبكار دولت هستند و همين مقدار تقريبا بانك‌ها به مردم وام داده‌اند و مردم پول بانك‌ها را پس نداده‌اند. به اين خاطر كه بيشتر اينها دستوري بوده است. اكنون بانك‌ها پولي ندارند كه بخواهند در اختيار بخش صنعت و توليد قرار دهند. بنابراين اولويت اول ما اين است كه منابع تامين نقدينگي، چه داخلي و چه خارجي ايجاد شده و توليدات داخلي را راه بيندازيم.
فراكسيون اميد چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد؟
شعارهاي اصلاح‌طلبان ابتدا مشخص بوده است. مهم‌ترين اين شعارها رونق اقتصادي است كه بايد با مشي اعتدال آن را دنبال كرد. اعتقاد ما بر اين است كه با دعوا و ايجاد چالش با كشورهاي داخلي و خارجي نمي‌توانيم به رشد اقتصادي برسيم. بايد با جناح مقابل خصوصا معتدلين اين جناح در مجلس تعامل داشت تا بتوانيم با تفاهم بيشتري براي كمك به دولت در عين نظارت دقيق بر عملكرد دولت در اجراي قانون همكاري كنيم. مجلس نبايد چوب لاي چرخ دولت بگذارد بلكه بايد قوانين لازم براي حركت سريع آن را در تحقق اهداف خود تصويب كنيم.
چطور مي‌توان به اعتماد مردم در سراسر كشور به ليست اميد پاسخ داد؟
راي مردم نشان از خواست عمومي مبني بر تغيير دارد. مردم بايد تغيير را در قوه مقننه و مجريه احساس كنند.
نحوه تعامل مجلس با ساير قوا بايد چگونه تنظيم شود؟
رييس‌جمهور مجري قانون اساسي است. يكي از وظايف روساي قوا تعامل با يكديگر براي حل مشكلات كشور است. گفت‌وگو و تعامل بين قوا و انسجام بين قوا مي‌تواند مشكلات كشور را تسريع مي‌بخشد.
مجلس دهم با چه چالش‌هايي مواجه خواهد بود؟
با شعاري كه داده شد و با تركيبي كه از نمايندگان مي‌بينيم، چالش مهمي در رابطه با تعامل درون مجلس نخواهيم داشت. البته پياده شدن حقوق شهروندي در كشور ممكن است با موانعي رو‌به‌رو باشد. به هر حال نهادهاي قدرتمندي هستند كه سليقه مخالفي دارند و ممكن است مشكل ايجاد كنند. بايد اين مشكل را از طريق تعامل حل كرد. در تحقق رونق اقتصادي نيز ممكن است با مشكلاتي روبه‌رو شويم.
محافظت از ائتلاف و هم‌پيماني با نيروهاي معتدل در مجلس چگونه بايد باشد؟
مي‌توان در قالب فراكسيون اميد يا طرح‌هاي ديگر به اين همكاري ادامه داد. به هر حال در جريان انتخابات مجلس بدون اين ائتلاف پيروزي قاطعانه اصلاح‌طلبان ممكن نمي‌شد. بايد اين تعامل را براي انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي سال آينده حفظ كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون