• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3519 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت

دولت اردوغان با يك لايحه، عرصه را بر كردها تنگ مي‌كند

تروريست يا نماينده؟

 

اين روزها پارلمان تركيه براي نمايندگان اين كشور حكم كوچه و خيابان را پيدا كرده و تبديل به جايي براي درگيري، زدوخورد و فحاشي نمايندگان شده است اما سوال اصلي اينجاست كه چرا در پارلمان تركيه اين اتفاق‌ها رخ مي‌دهد؟حزب حاكم عدالت و توسعه كه اكثريت مطلق پارلمان تركيه را در اختيار دارد مشغول تصويب طرحي است كه مصونيت قضايي نمايندگان كرد مجلس لغو خواهد شد. اين موضوع تبديل به موضوعي براي زدوخورد، لگد پراني و پرتاب آب معدني ميان نمايندگان در پارلمان شده است تا حداقل جلوي بحث در خصوص اين مصوبه گرفته شود. جلسه قبلي اين مصوبه كه روز پنجشنبه برگزار شد پس از درگيري ميان نمايندگان به تعويق افتاد. با اين حال به نظر مي‌رسد كه حزب عدالت و توسعه تمامي توان خود را گذاشته تا نمايندگان كرد مجلس را از حق قانوني خود منع كند. حزب دموكراتيك خلق كه كردهاي تركيه را در پارلمان براي نخستين‌بار به صورت رسمي نمايندگي مي‌كنند هدف اصلي اين قانون است تا دولت بتواند مخالفان كرد خود را راحت‌تر سركوب كند.
رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه و رهبر حزب عدالت و توسعه، حزب دموكراتيك خلق را شاخه سياسي حزب كارگران كردستان (پ‌ك‌ك) مي‌داند كه عنوان تروريست به آنها داده است، اردوغان نيز مي‌خواهد تا جلوي دفاع از كردها به هر نحوي در پارلمان گرفته شود.
آن‌گونه كه خبرنگار رويترز از داخل پارلمان تركيه گزارش داده است، زماني كه بحث بر سر اين طرح در كميسيون آغاز شد رفته رفته برخي نمايندگان به همديگر تنه زدند و اين روند ادامه پيدا كرد كه مشت و لگد در پارلمان به پرواز درآمد و چند نماينده نيز به‌شدت با يكديگر زدوخورد كردند. برخي نمايندگان نيز با فرياد «بيا، بيا» آب معدني به يكديگر پرتاب و فحاشي مي‌كردند. سي‌ان‌ان تركي نيز گزارش داده است كه چندين قانونگذار در اين درگيري زخمي شده‌اند.
پس از بالا گرفتن درگيري‌ها در اتاق كميسيون نمايندگان حزب حاكم در صحن پارلمان نيز با هم‌حزبي‌هاي خود درون اتاق كميسيون رفتند و موجب شد تا درگيري به اوج خود برسد و با خارج شدن نمايندگان از صحن علني، جلسه نيز از رسميت خارج شود.
نزاع و درگيري در پارلمان تركيه طي يك هفته گذشته باعث شده است تا لايحه مربوط به معامله دولت تركيه با اتحاديه اروپا در خصوص نگه داشتن مهاجران در ازاي لغو رواديد براي شهروندان ترك‌تبار به اتحاديه اروپا به تعويق بيفتد و مجلس كماكان نتوانسته اين موضوع را مورد بررسي قرار دهد.
قانونگذاران تركيه در دوره تصدي نمايندگي خود مصون هستند. اما پليس مي‌تواند يك پرونده در يك پروسه قانوني عليه قانونگذاران تشكيل دهد و زماني كه از سمت خود به كنار رفتند اين پرونده به جريان خواهد افتاد و بدين‌ترتيب پس از دوره نمايندگي او را متهم و دادگاهي مي‌كنند.
بحث لغو مصونيت از كجا آغاز شد؟
در ژوئن سال گذشته كه انتخابات پارلماني تركيه برگزار شد، در اتفاقي نادر و براي نخستين بار حزب دموكراتيك خلق كه كردهاي تركيه را نمايندگي مي‌كرد توانست از حد نصاب 10 درصد براي ورود رسمي يك حزب به پارلمان گذر كند و با هشتاد نماينده وارد پارلمان تركيه شدند و پس از سال‌ها حزب عدالت و توسعه نتوانست اكثريت مطلق در پارلمان را به دست بياورد. پس از آن دولت تركيه و شخص اردوغان كه يكسال پيش از آن با كردها بر سر صلح به توافق رسيد به بهانه مبارزه با تروريسم مجدد حملات خود را به مواضع كردهاي تركيه آغاز كرد و جنگ ميان كردها و دولت تركيه آغاز شد.
 با بالاگرفتن درگيري‌ها ميان كردها و دولت تركيه، اردوغان براي اينكه بتواند از قدرت سياسي تازه‌اي كه كردها در داخل تركيه به دست آورد بكاهد به سمت دستگير كردن رهبران سياسي كردها رفت اما عليه افرادي كه به عنوان نمايندگان مردم منتخب شده بودند به دليل مصونيت سياسي و قضايي آنها نتوانست اقدامي انجام دهد. اردوغان كه فرمان برگزاري دور دوم انتخابات را داده بود در نهايت توانست با ايجاد رعب و وحشتي كه از كردها و تروريست در درون تركيه ايجاد كرد بار ديگر عدالت و توسعه را در انتخابات زودهنگام پارلماني پيروز كند و قدرت خود را كه پس از انتخابات ژوئن تضعيف شده مي‌ديد دوباره بازيافت. حالا اردوغان مي‌تواند طرحي را كه براي تضعيف كردها در سر مي‌پروراند به اجرا بگذارد. مجلسي كه اكثريت پارلماني آن در اختيار حزب عدالت و توسعه است مي‌رود تا نزديك به 60نماينده كرد را از مصونيت قضايي خارج كند و پايگاه و قدرت سياسي را كه كردها به صورت رسمي به دست آورده‌اند از بين ببرد. اردوغان در تركيه هيچ دشمن و مخالفي نمي‌خواهد و مي‌خواهد تنهاي تنها حكومت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون