• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3521 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

گزارش «اعتماد» از انتخاباتي كه مهدي تاج رییس فدراسیون فوتبال شد، کفاشیان نايب ريیس

ائتلاف ساعت هشت

 بالاخره رييس فدراسيون فوتبال ايران انتخاب شد. بعد از ماه‌ها كشمكش و با وجود ترديدهاي جدي نسبت به انتخابات فدراسيون، مهدي تاج با اكثريت آرا و بدون حرف و حديث، سكاندار فوتبال ايران شد.
ديروز مهدي تاج،رييس جديد با استقبال برخي اعضاي هيات‌رييسه و كارمندان و مسوولان فدراسيون وارد فدراسيون فوتبال شد و بر صندلي رياست تكيه زد. نكته قابل‌توجه اينكه در سال 1390 كه علي كفاشيان به عنوان رييس انتخاب شده بود، پس از پايان مجمع در بازگشت به فدراسيون مورد استقبال شديد كارمندان و مسوولان فدراسيون قرار گرفت، اما امروز تاج در كمال آرامش راهي فدراسيون شد و روي صندلي‌اي نشست كه تا ديروز علي كفاشيان رييس خنده‌روي فوتبال ايران مي‌نشست.
اين در حالي است كه حواشي انتخابات ديروز كمرنگ نبود و صحبت‌هاي آجورلو، نامزد شكست خورده انتخابات، باعث شگفتي بسياري شد. او بعد از راي‌گيري گفت: «ديشب خبري به دستم رسيد مبني بر اينكه ياسر هاشمي با عزيزي خادم تماس گرفته و راي‌ها به سمت تاج برگشته است. اگر اين صحت داشته باشد واي به حال فوتبال ما. درست است كه اعضاي مجمع حق دارند به گزينه مورد نظر خودشان راي دهند؛ اما نه با دخالت اسحاق جهانگيري و محمود اسلاميان.»
لابي و تحولات خاص در پشت پرده، جزيي جدانشدني از سرنوشت انتخابات بزرگ‌ترين و مهم‌ترين فدراسيون ورزشي كشور است. اعضاي مجمع در گروه‌ها و جريان‌هاي مختلف با هم مشورت و همفكري مي‌كنند تا براي آينده مديريتي فوتبال كشور ‌بهترين انتخاب را داشته باشند. در چنين فضايي شنيدن اخبار مختلف درباره مهندسي انتخابات هم نمي‌تواند اتفاقي غريب باشد. با اين حال صحبت‌هاي نامزد‌ شكست‌خورده بعد از انتخاب مهدي‌تاج به قدري تكان‌دهنده و غير قابل باور بود كه تنها در چارچوب فضاي فوتبال نمي‌شود در موردش نظر داد. ديروز مصطفي آجورلو همزمان دولت احمدي‌نژاد و روحاني را متهم به دخالت مستقيم در انتخابات فدراسيون فوتبال كرد. به همين ترتيب خيلي‌ها به دنبال پيدا كردن سر‌نخ‌هايي بودند تا از فعل‌و انفعالات پشت پرده مجمع انتخابي فوتبال كشور، اخبار دقيق به دست بياورند تا صحت و سقم اين ادعا‌ها روشن شود.
      
انتخاب تاج به عنوان رييس جديد فوتبال ايران آن هم با 50 راي، براي مخالفان او قابل باور نبود، به ويژه آنهايي كه به نامزدهاي ديگر راي داده بودند، براي همين شايعات و حرف و حديث‌هاي بسياري مبني بر اينكه انتخابات مهندسي شده،به راه بيفتد اما اينكه اين شايعات تا چه اندازه درست است به درستي مشخص نيست. خيلي‌ها بر اين باورند كه تا شب قبل از آغاز انتخابات اعضاي مجمع توافق كرده بودند كه مصطفي آجورلو رييس شود اما به يكباره ورق برگشته است. حسين كنگاني يكي از اعضاي مجمع در گفت‌وگو با رسانه‌ها حتي به اين موضوع اشاره داشت كه وزارت ورزش انتخابات را براي پيروز شدن تاج مهندسي كرده است.
      
آجورلو در رقابت با تاج تنها 15 راي آورد و سرنوشت صندلي رياست در همان دور اول انتخابات مشخص شد. آن هم در فضايي كه در هفته‌هاي اخير بارها و بارها اخبار و گزارش‌هاي مختلفي درباره احتمال برنده نداشتن اين رقابت منتشر شده بود. سوالي كه اكثر اهالي فوتبال به دنبالش بودند اين بود كه چه اتفاقاتي دست به دست هم داد كه مهدي تاج با اين اختلاف فاحش راي توانست به نفر اول فوتبال ايران تبديل شود. جواب اما مشخص است. نتيجه آخرين مذاكرات و لابي‌هاي پشت پرده اعضاي مجمع اين بود كه از اين مدير حمايت كنند و اين نكته‌اي است كه امير عابديني و وزير ورزش هم با آن تاكيد كردند و لابي كردن براي پيروزي يك نفر در انتخابات را امري مرسوم در سراسر جهان قلمداد كردند. به اين ترتيب همان‌طور كه از قبل هم پيش‌بيني مي‌شد علي كفاشيان كه به پايان دوران حضورش در فوتبال رسيد، تصميم گرفت از تاج حمايت كند اما مساله اساسي اين بود كه در رقابت با آجورلو و با توجه به اينكه رييس حتما بايد با كسب دوسوم آرا انتخاب مي‌شد، حمايت شخص كفاشيان كافي نبود. در پشت پرده اين بازي بزرگ اگر نتوان نوشت كه بيشتر، شهاب‌الدين عزيزي‌خادم به اندازه رييس قبلي، ‌به رييس فعلي فوتبال كشور كمك كرد تا بر كرسي قدرت تكيه بزند. تا قبل از اين اتفاق سازمان راي مهدي تاج در مجمع به مراتب پايين‌تر از آرايي بود كه او را به قدرت رساند اما در دقيقه نود، بازي عوض و تصميم بر اين گرفته شد كه از تاج در رقابت با آجورلو حمايت شود. به هر صورت تا شب مجمع هنوز معلوم نبود كه آراي پرتعداد حاميان عزيزي خادم به سمت كدام كانديدا سرازير خواهد شد و حوالي ساعت هشت صبح ائتلاف نهايي شكل گرفت و با جمع شدن سبد راي كفاشيان و تاج و عزيزي خادم سرنوشت انتخابات تغيير كرد. همين تغيير اما زمينه‌ساز اعتراض‌هاي جنجالي شد كه به آن اشاره كرديم.
در تمام ماه‌هاي گذشته گزينه مورد نظر مجمع شخص شهاب‌الدين عزيزي‌خادم بود كه به دلايلي عجيب سوابق كاري او را براي حضور در انتخابات كافي ندانستند.
اين مدير در مرحله ثبت نام، چيزي حدود 35 راي تاييديه اعضاي مجمع را براي حضور در انتخابات رياست در دست داشت و اصلي‌ترين گزينه تصدي اين سمت بود اما در نهايت اجازه حضور او در انتخابات داده نشد. منتهي اين پايان كار نبود. چرا كه حاميان پرتعداد عزيزي‌خادم از مدت‌ها قبل برنامه‌ريزي مفصلي براي حضور پرقدرت در انتخابات داشتند. پس عزيزي خادم حذف شده هم نقشي بسزا در سرنوشت اين انتخابات داشت.
      
تركيب اعضاي هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال خود گواه يك نكته اساسي بود. وقتي تاج به عنوان رياست رسيد، ‌راي‌‌گيري براي انتخاب نواب رييس اول تا سوم فدراسيون انجام شد. قبل از آن اما نماينده سازمان بازرسي پشت تريبون آمد و گفت: « حضور در هيات‌رييسه در فدراسيون‌هاي ورزشي شغل محسوب مي‌شود. ما مانع راي‌گيري نخواهيم شد، اما اگر منع قانوني وجود داشته باشد در نامه‌اي به وزير ورزش خواهيم زد و توضيحات لازم را مي‌گوييم.» برخي اعضاي مجمع از جمله دنيامالي و الماسخاله به اين مساله اعتراض كردند كه اسدي دبيركل فدراسيون در جواب تاكيد كرد: «منع قانوني براي من و شما نيست، راي‌گيري هم انجام خواهد شد و اگر منع قانوني باشد دوستان اعلام مي‌كنند. راي‌گيري طبق قانون انجام مي‌شود و اگر مشكلي هم باشد بعدا درباره آن با مكاتبات و مذاكرات صورت گرفته تصميم‌گيري خواهد شد.» به همين ترتيب راي‌گيري براي انتخاب نواب رييس هم انجام و بر اين اساس علي كفاشيان با 64 راي از 73 راي به عنوان نايب‌رييس اول و الهه عرب‌عامري با 46 راي به عنوان نايب‌رييس سوم انتخاب شدند. محمود اسلاميان هم كه گزينه نايب‌رييسي دوم بود از سوي مجمع مورد پذيرش واقع نشد و با 35 راي نتوانست به اين سمت برسد. مصطفي آجورلو در شرايطي اسلاميان را متهم به مهندسي انتخابات به همراه معاون اول رييس‌جمهور كرده بود كه خود اين مدير نتوانست از مجمع راي اعتماد بگيرد. مساله‌اي كه اكثر مديران فوتبالي و اعضاي مجمع در رد صحبت‌هاي آجورلو به آن اشاره و از اسلاميان دفاع كردند. در راي‌گيري اعضاي هيات‌رييسه هم اصفهانيان، شيعي، طالقاني، بهاروند و ممبيني توانستند با اخذ راي اعتماد مجمع در بالاترين مرجع تصميم‌گيري و سياستگذاري در فوتبال ايران بعد از مجمع عمومي صاحب كرسي شوند كه هر پنج نفر از منتخبان گروه منتسب به اپوزيسيون بودند كه در سال‌هاي گذشته‌ هم ايرادات بسيار زيادي به عملكرد فدراسيون فوتبال گرفتند و نقشي بسزا در شفاف‌سازي و رسيدگي به مشكلات مختلف مديريتي مجموعه ايفا كرده‌ بودند. نفرات پرتعداد اين اپوزيسيون هم سازمان راي شهاب‌الدين عزيزي خادم را تشكيل دادند كه هم به تاج براي رسيدن به قدرت كمك كردند و هم تمام نماينده‌هاي خود را وارد هيات‌رييسه كردند. به اين ترتيب اصلي‌ترين مهره انتخابات با اينكه ديروز در ميان كانديداهاي رياست به خاطر مشكلاتي كه به آن اشاره شد حضور نداشت، ‌اما بعد از تاج بزرگ‌ترين برنده انتخابات بود.
    
از امروز مهدي تاج، رييس جديد فدراسيون فوتبال ايران است. او حالا بايد نقشه راه تازه‌اي براي فوتبال ايران ترسيم كند. رييس جديد فدراسيون فوتبال ايران قطعا اتفاقات جديدي را براي فوتبال ايران رقم خواهد زد.

 

مهدي تاج:

- آجورلو شايد اين صحبت‌ها را از روي عصبانيت مطرح كرده است. من شخصا 8 سال است كه با اين اعضاي مجمع و مديران باشگاه‌ها كار مي‌كنم و انتظار داشتم با توجه به فعاليت 8 ساله‌ام چنين رايي در اين مجمع به من بدهند.
- وزير ورزش هيچ‌وقت بنده و ساير مديران فدراسيون را متهم به فساد نكرده بود.
- تماس جهانگيري با اعضاي مجمع را به‌شدت تكذيب مي‌كنم. اگر قرار بر مهندسي و تماس گرفتن بود، اسلاميان بايد بيشترين راي را مي‌آورد اما او نتوانست آراي لازم را كسب كند
- مجمع فدراسيون مستقل عمل كرد.

 

فاطمه هاشمي: اظهارات آجورلو دروغ است

مصطفي آجورلو، نامزد رياست فدراسيون فوتبال بعد از شكست در مجمع فدراسيون در اظهاراتي برنده‌شدن مهدي تاج را بي‌ارتباط با حمايت‌هاي معاون اول رييس‌جمهور و ياسر هاشمي، فرزند هاشمي‌رفسنجاني ندانست. فاطمه هاشمي خواهر ياسر در همين خصوص گفت: واقعا دليل چنين صحبت‌هايي را نمي‌دانم اما با قاطعيت عنوان مي‌كنم كه دخالت خانواده هاشمي در انتخابات فدراسيون دروغ است. دوباره مي‌گويم اظهارات مصطفي آجورلو دروغ است، دقيقا مثل ساير دروغ‌هاي ديگر. روز گذشته برنامه‌اي در فدراسيون بيماري‌هاي خاص داشتيم كه آنجا متوجه انتخابات فدراسيون فوتبال شدم، البته بگويم با اينكه متوجه شدم، نمي‌دانستم تاريخ مجمع امروز بوده و فكر مي‌كرديم در آينده‌اي نزديك خواهد بود.


علي كفاشيان:

- احساس كردم كه با حضور من بر درگيري‌ها اضافه مي‌شود و اين فوتبال است كه ضربه خواهد خورد به همين دليل نامزد رياست نشدم.
- اسلاميان فردي موجه بود كه مي‌توانست راي بياورد. اما من احساس كردم نبايد در اين مجمع از هيچ گزينه‌اي حمايت كنم.
- حضور من در فدراسيون باعث شد تا فشارها زياد شود به همين دليل تشخيص دادم كه نامزد نشوم و پس از آن نيز فشارها برداشته شد.
- پيش‌بيني كرده بودم كه اگر راي نياورده بودم وسايلم را از فدراسيون جمع كنم و بروم اما الان كه به عنوان نايب‌رييس نخست انتخاب شده‌ام، وسايلم را از اتاقي به اتاق ديگر منتقل مي‌كنم.
- هيچ تماسي از ارگان‌ها و مسوولان دولت براي انتخابات نداشتيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون