• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3521 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

در دو جلسه ديروز اصلاح‌طلبان و اصولگرايان چه گذشت

روز قدرت‌نمايي

اعداد ديروز قدرت‌نمايي مي‌كردند: اعدادي كه به سرعت از تعداد 290نماينده مجلس كم مي‌شد تا تحليل شرايط باشد. اعداد ديروز حرف‌ها داشتند از سال‌هايي كه خبري از آنها نبود. اعداد ديروز تكليف آينده‌اي نزديك را جلو بردند. تكليف را براي هر دو جناح سياسي روشن كردند تا بدانند در 20 روز باقي‌مانده چه كنند. 12 سال بود كه تكليف همه‌چيز مشخص بود. 12 سال بود كه ارديبهشت منتهي به خرداد براي يك جريان سياسي آنچنان معنايي نداشت. سال‌ها بود رقابت‌هاي آغازين مجلس و حتي خرداد هر سال آن براي انتخاب رييس براي اصلاح‌طلبان آنچنان معنايي نداشت. امسال اما صحنه، صحنه بازگشت بود. هفتم اسفند و دهم ارديبهشت معادلات اين 12 سال را تغيير داد تا ديروز صحنه قدرت‌نمايي اصولگراياني باشد كه سال‌ها از ماندن‌شان در عرصه سياست مي‌گذشت و اصلاح‌طلباني كه با راي مردم بازگشته بودند. 12 سال تمام شد تا ديروز 158 نفر به نشست اصلاح‌طلبان بروند و ساير منتخبان به نشست اصولگرايان. رفت و آمدهايي در مركز شهر ميان دو خيابان تا تكليف آينده سياسي اين دو جناح را در مجلس روشن كند. ديروز براي آنهايي كه به ساختمان هرمي‌شكل بهارستان رسيده‌اند روز رياضيات بود. بازي اعداد از ظهر تا شب كه آنها را روانه ضيافت رييس‌جمهور كرد ادامه داشت تا تكليف‌شان را براي آينده مشخص كند. قدرت‌نمايي ديروز اصلاح‌طلبان بيشتر به چشم آمد. همه مي‌دانستند كه تكليف آينده سياسي هر دو جريان سياسي در مجلس، بين ساعات 14 تا 17 روز شنبه مشخص مي‌شود. خيلي‌ها منتظر اعداد بودند. حالا قدرت‌نمايي اوليه صورت گرفت. هر دو جناح ياران‌شان را شناخته‌اند تا براي آينده 20 روزه‌اي كه شايد مهم‌ترين روزهاي زندگي سياسي آنها را رقم بزند. تمرين رقبا آغاز شده است. تمريني كه شايد براي جناح اصولگرا كه سال‌ها عادت كرده بود با هم‌طيفان خودش رقابت كند كمي سخت باشد. حالا رقابت در سايه قدرت‌نمايي هر دو جناح آغاز مي‌شود. تمريني كه از ديروز آغاز شد؛ تا در سايه بازي اعداد نتيجه گذشته را حاصل كند و پيش‌بيني سخت از آينده‌اي كه شايد در سال‌هاي اخير نظير آن كمتر ديده شده باشد.
فراكسيون اكثريت
تكليف فراكسيون اكثريت در زمان آغاز به كار همه مجلس‌ها خيلي زود روشن مي‌شد. درست از همان روزهاي روشن شدن نتايج شمارش آرا هميشه معلوم بود اكثريت با كدام طرف است. حتي در دوره‌اي مثل مجلس نهم هم تكليف با يك جلسه همزمان غلامعلي حدادعادل و علي لاريجاني حل شد. اين‌بار اما ويژه بودن از همه جاي اين انتخابات مي‌باريد. نتايج شمارش آرا كه آمد كسي نمي‌دانست اكثريت با كدام طرف است. ليست‌هاي انتخاباتي از پيروزي «ليست اميد» مي‌گفتند و اصولگرايان، اميدوار به همسو كردن منتخبان مستقل با خودشان بودند. ركورد وجود 60 نماينده مستقل شايد نخستين‌بار بود كه در يك مجلس ديده مي‌شد. همين بود كه تكليف فراكسيون اكثريت مجلس را كمي پيچيده‌تر مي‌كرد. ديروز اما صحنه قدرت‌‌نمايي اصولگرايان و اصلاح‌طلبان بود. ظهر شنبه 18 ارديبهشت در ذهن خيلي‌ها خواهد ماند. دقايقي از شروع نشست اصلاح‌طلبان نگذشته بود كه خبرها از هويت فراكسيون اكثريت مجلس رسيد. 158 نفر به نشست ليست اميد رفته بودند. افرادي كه وارد جلسه شده بودند پوشه مخصوص‌شان را گرفته بودند و سخنراني‌ها را شنيده بودند. از جلسه اصولگرايان هم خبرهاي ضد و نقيض مي‌آمد. جلسه با تاخير علني شد و زماني كه علني شد تعداد نامشخص بود. شواهد نشان از چيزي حدود 120 منتخب در اين جلسه داشت. خود اصولگرايان اما مي‌گفتند كه154نفر به اين نشست رفته‌اند و 27 نفر هم به صورت تلفني براي حضور در اين نشست اعلام آمادگي كردند. همين مساله شرايط فراكسيون اكثريت مجلس را پيچيده‌تر مي‌كرد. اسامي نشان مي‌داد تعداد اعضاي ليست اميد در اين نشست بيشتر بوده است. بازي عددها ساعت‌ها ادامه داشت. بازي عددها اما از ويژگي‌هاي اصلي اين دوره از مجلس بود. اصولگرايان اما هر فراكسيوني كه در آينده تشكيل بدهند روزهاي سختي روبه‌رو خواهند داشت. تفاوت‌ ديدگاه‌هاي منتخبان اصولگراي مجلس دهم بسيار زياد است و همين اختلاف‌ها هرچند بر سر رياست مجلس شايد خودش را در مقابل يك رقيب اصلاح‌طلب نشان ندهد اما شايد در آينده‌اي نزديك و در تصميم‌گيري‌هاي اساسي خود را نشان بدهد. موضوعي كه براي چاره‌گشايي از آن پيشنهادهايي داده شده بود تا اصولگرايان ميانه‌رو با اصلاح‌طلبان يك فراكسيون و ساير اصولگرايان فراكسيوني جداگانه تشكيل بدهند. با اين همه ديروز با رايزني‌ها در مورد رياست مجلس تمام شد. اصولگراها گفتند كار رياست مجلس در فراكسيون‌شان تمام شده است و اقبال افرادي كه به گفته خودشان 181 نفر هستند به رياست علي لاريجاني است. در ميان اصلاح‌طلبان اما تقاضاها از عارف براي كانديداتوري
رياست بود.
آنها كه نيامدند و آنها كه به هر دو جلسه رفتند
در ميان چهره‌هاي ديروز كه انتظار براي ديدن آنها در هر كدام از نشست‌ها به درازا كشيد برخي هم بودند كه غايب بودند؛ غايباني كه در هيچ‌كدام از جلسه‌هاي ديروز حضور نيافتند. دو چهره از همه چهره‌ها در اين ميان نبودن‌شان بيشتر به چشم آمد. كاظم جلالي و بهروز نعمتي. منتخبان اصولگرايي كه در ليست اميد حضور داشتند و از طريق همين ليست توانستند به عنوان نماينده پايتخت به مجلس دهم راه يابند. كاظم جلالي كه اصولا با عنوان دست راست علي لاريجاني شناخته مي‌شود ترجيح داد نه در نشست اصولگرايان حضور يابد و نه در نشست اصلاح‌طلبان تا به عنوان چهره غايب ديروز شناخته شود. بهروز نعمتي از ديگر اعضاي فراكسيون رهروان ولايت هم از غايبان جلسات ديروز وزن‌كشي‌هاي مجلس بود. غيبت اين چهره‌ها اما به نظر تا اندازه زيادي قابل درك است. آنها به عنوان اصولگراياني كه با ليست اصلاح‌طلبان به مجلس دهم رسيده بودند احتمالا ترجيح دادند تا در هيچ نشستي شركت نكنند تا مورد سرزنش هيچ طرف قرار نگيرند. با اين حال بعيد به نظر نمي‌رسد كه كاظم جلالي هرچند در جلسه اصولگرايان به صورت علني حضور نداشته باشد اما مديريت لازم در مورد اين جلسه را كرده باشد. اما آن سوي ماجرا علي مطهري، منتخب دوم پايتخت كه در ليست اميد حضور داشت ديروز پس از حضور در نشست اصلاح‌طلبان به نشست اصولگرايان رفت و تاكيد كرد كه از نگاه او هر دو چهره يعني لاريجاني و عارف براي رياست مناسب هستند. هرچه بود ديروز نيامدن برخي چهره‌ها و حضور برخي ديگر از چهره‌ها در هر دو نشست شرايط را كمي پيچيده‌تر كرد.
حضور اقليت‌هاي مذهبي و همه منتخبان زن
اصولا اقليت‌هاي مذهبي در همه تصميم‌هاي سياسي پارلمان ترجيح مي‌دهند حمايت علني از هيچ كدام از طرفين نداشته باشند. در نشست ديروز ليست اميد يكي از نكات اصلي حضور سه نماينده اقليت مذهبي در اين نشست بود كه با حضورشان حمايت‌شان از فراكسيون اميد را نشان دادند. از ديگر تفاوت‌هاي نشست ديروز اصولگرايان و اصلاح‌طلبان با يكديگر حضور زنان بود. 18 منتخب زن مجلس دهم ترجيح دادند در نشست اميد حضور پيدا كنند تا نشست اصولگرايان يك نشست كاملا مردانه باشد و هر 18 نماينده زن مجلس در فراكسيون اصلاح‌طلبان حضور پيدا كنند. اصلاح‌طلبان اما كارشان را بيشتر جلو برده‌اند. اساسنامه فراكسيون‌شان را آماده كرده‌اند و مي‌روند تا وارد رايزني‌هاي جدي‌تر شوند.
كاري كه تازه شروع مي‌شود
رايزني براي رقابت‌هاي مجلس حالا تازه شروع مي‌شود. رقابت اصلي براي يك صندلي رياست مجلس است و 11 عضو ديگر هيات رييسه مجلس. كميسيون‌هاي تخصصي ديگر انتخاب اصولگرايان و اصلاح‌طلبان هستند كه در كنار رياست مركز پژوهش‌ها بايد براي رسيدن به آن رقابت كنند. حالا رايزني‌ها براي رقابت مجلس تازه شروع شده است. اسامي مشخص است. هر دو طرف خوب تعداد را مي‌دانند. حالا مي‌دانند كه براي رقابت‌ها در كدام زمين بايد بازي كنند اما نكته اصلي همين 20 روز باقي مانده تا افتتاحيه مجلس است. روزهاي مهمي در پيش است كه تكليف نهايي قدرت‌نمايي اوليه ديروز در پايان اين 20 روز مشخص خواهد شد. فصل رايزني حالا تازه آغاز شده است تا تكليف پايان اين قدرت‌نمايي را روشن كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون