• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3521 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

روحاني: اكنون نوبت دولت و مجلس است

مردم سال‌هاي سخت را مردانه ايستادند

 

ايستگاه پاياني شنبه شلوغ منتخبين مجلس دهم در نهاد رياست‌جمهوري بود. ديدار با مردي كه متولي برگزاري انتخابات بوده و حالا با تركيبي از مجلس روبه‌رو است كه نسبت به مجلس قبلي 75 درصد تغيير كرده است. روز شلوغ منتخبان مجلس دهم كه در همان حوالي و چند قدمي نهاد رياست‌جمهوري در مجلس قديم برگزار شده بود در پاستور به پايان رسيد. منتخبان كه صبح مهمان علي لاريجاني، رييس مجلس بودند و ظهر به جلسات اصلاح‌طلبان يا اصولگرايي رفته بودند در نهايت به ضيافت شام حسن روحاني رفتند تا رييس‌جمهور آنهايي را كه قرار است تا چند روز ديگر با آنها كار را آغاز كند بهتر بشناسد. نمايندگاني كه شبيه به نمايندگان سابق نيستند. رويكرد سياسي‌شان با نمايندگان سابق تفاوت‌هاي جدي دارد و شايد حسن روحاني بتواند روزهاي متفاوتي را با آنها در زمينه همكاري رقم بزند. جلسه ديشب منتخبان مجلس با حسن روحاني اما شايد جلسه‌اي نبود كه انتظارش مي‌رفت. برخي نمايندگان مجلس نسبت به چيدمان انتقاد داشتندو يك نفر هم به  سخنران اول محمدرضا عارف. منتخب اول پايتخت و پس از او علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي.
حل و فصل مشكلات كشور در گرو «تدبير مشترك» دولت و مجلس است
رييس‌جمهور در نشست مشترك دولت و منتخبان ملت در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، حل و فصل مشكلات كشور را در گرو «تدبير مشترك» دولت و مجلس دانست و تاكيد كرد كه انتظار مردم، همسو بودن دولت و مجلس براي رفع مشكلات و تحقق رونق پايدار اقتصادي است. حسن روحاني با تبريك به همه منتخبان اين دوره مجلس گفت: هدف مشترك دولت و مجلس، رفع مشكلات و خشنودي و رضايت مردم است و بايد با همكاري، مشاركت و همسويي بيشتر، به روند رفع مشكلات كشور و تحقق رونق پايدار اقتصادي شتاب بيشتري دهيم. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه «به مجلس دهم خيلي اميدوارم»، از تلاش‌هاي مجلس نهم نيز قدرداني كرد و اظهار داشت: انتظار مردم از مجلس و دولت مشخص است. مردم خواهان همسويي و همگامي همگان و به ويژه قواي مجريه و مقننه براي رفع مشكلات اساسي كشور هستند. روحاني در ادامه، پيام مردم در انتخابات هفتم اسفند و دهم ارديبهشت را همان پيام خرداد ۹۲ دانست و گفت: مردم در اين انتخابات نشان دادند همچنان به خط اعتدال و تدبير براي رسيدن به اهداف والاي كشور و انقلاب اسلامي معتقدند و آن را دنبال مي‌كنند. رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه «مردم سال‌هاي سخت را مردانه ايستادند و اكنون نوبت دولت و مجلس براي رفع مشكلات جامعه است»، اظهار داشت: انتخاب مردم در مجلس دهم، تكليف همه ما را سنگين‌تر كرده است. آرا و خواست مردم يك اصل اصولي است و همه بايد با شور و مشورت كارها را پيش ببريم. روحاني با اشاره به اينكه قانون اساسي وظيفه همه را مشخص ساخته و تعامل ميان قوا بايد بر مبناي همين قانون اساسي باشد، گفت: قانون اساسي معيار جايگاه، عملكرد و تعامل قوا است. رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به تلاش‌هاي دولت يازدهم براي رفع مشكلات و مسائل اصلي كشور، اظهار داشت: تثبيت حقوق هسته‌اي ايران اسلامي و رفع تحريم‌ها كار بزرگي بود كه دولت، تحقق آن را در اولويت برنامه‌هاي خود قرار داد كه در نهايت نيز حقوق هسته‌اي كشور با ارشاد مقام معظم رهبري، حمايت قوا و مردم تثبيت شد و تحريم‌ها نيز رفع شد. روحاني به كاهش شديد بهاي نفت همزمان با تحريم صادرات نفت اشاره كرد و گفت: در صادرات نفت به زودي به شرايط قبل از تحريم بازمي‌گرديم و بخشي از معضلات بانكي حل و ساير موانع نيز به تدريج رفع خواهد شد. روحاني در بخش پاياني سخنان خود با تاكيد مجدد بر ضرورت همراهي و همدلي مجلس و دولت، افزود: بهبود فضاي كسب و كار در كشور و ايجاد و تقويت امنيت اقتصادي و حقوقي، عملا از مجلس و با تصويب قوانين مستحكم، شفاف و قابل پيش‌بيني‌تر آغاز مي‌شود. رييس‌جمهور همچنين راهيابي ۱۸ تن از بانوان به مجلس شوراي اسلامي و ركوردشكني در اين زمينه را به همه بانوان كشور تبريك گفت. پيش از سخنان رييس‌جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين مجيد انصاري معاون رييس‌جمهوري در امور مجلس به عنوان نخستين سخنران گفت: برگزاري پرشكوه و در كمال آرامش و امنيت انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، دستاورد حضور حماسي مردم در صحنه، رهنمودها و هدايت‌هاي مقام معظم رهبري و تلاش و تدبير ارزشمند مسوولان برگزاري انتخابات در وزارت كشور و شوراي نگهبان بود. معاون رييس‌جمهوري در امور مجلس، آشنايي كامل به جايگاه مجلس و مقتضيات قوه مقننه در نظام را از ويژگي‌هاي دولت يازدهم برشمرد و تصريح كرد: از ابتداي فعاليت دولت تدبير و اميد با تاكيد رييس‌جمهوري تعامل حداكثري دولت و مجلس در راستاي رفع مشكلات مردم و پيشبرد امور كشور در دستور كار قرار گرفت.
لاريجاني:نبايد به توافق‌‍ هسته‌اي با تلخكامي و نگاه منفي‌ نگريست
علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي نيز در سخناني با اشاره به اينكه شرايط كشور زماني مي‌تواند از مناسبات مطلوبي برخوردار باشد كه مبتني بر پايه رعايت ادب در رفتارها باشد، گفت: نهادهاي مختلف بايد شؤونات خود را حفظ كنند و اين بستري براي گسترش هم‌افزايي در كشور است. لاريجاني با اشاره به اينكه با تلاش و همت مذاكره‌كنندگان هسته‌اي مشكلي كه غربي‌ها جلوي پاي ملت ايران گذاشته بودند به خوبي و داهيانه حل و فصل شد، گفت: نظام جمهوري اسلامي، تصميم سنجيده و بهنگامي را در توافق با 1+5 گرفت و توانست اين سنگ را از جلوي پاي ملت بردارد و اين فرصت و فضاي جديدي براي كشور از لحاظ سرمايه‌گذاري، توسعه و مراودات ديپلماتيك فراهم كرده است. رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه نبايد به اين توافق با تلخكامي و نگاه منفي‌ نگريست، گفت: اين صحنه، صحنه‌اي است كه در آن روشنايي موج مي‌زند و بايد دست به دست هم بدهيم و با استفاده صحيح از اين فرصت، زمينه‌هاي رونق و حركت‌هاي پرشتاب اقتصادي را فراهم كنيم. رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه شرايط آينده كشور را مثبت مي‌بينم، اظهار اميدواري كرد با دقت و نگاه عاقلانه و استفاده از فرصت‌ها، فضايي شكل گيرد تا هدف تبديل كشور به قدرتي نوظهور در جهان، محقق شود.
عارف: مجلس بايد خود را در پيشرفت و توسعه كشور شريك دولت بداند
محمدرضا عارف منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم نيز به نمايندگي از منتخبين مجلس دهم در سخناني با تاكيد بر اينكه امروز بيش از هر زمان ديگر به وحدت، همدلي و هماهنگي در كشور نيازمنديم، خاطرنشان كرد: امروز دنياي اسلام، گرفتار افراط است و در شرايطي كه منطقه دارد، افتخار مي‌كنيم كه در كشوري با امنيت كامل و پيشتاز در توسعه حضور داريم. عارف با تاكيد بر اينكه نگاه مجلس دهم در تعامل با دولت، مشاركت حداكثري با دولت به جاي روبه‌رو شدن و ارايه تذكرات و سوالاتي كه بعضا ريشه در مسائل شخصي دارند، است، اظهار داشت: مجلس بايد خود را در پيشرفت و توسعه كشور شريك دولت بداند و در عين حال از اختيارات قانوني خود در مسير اين توسعه استفاده كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون