• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3521 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

همايش «فرآيند قانونگذاري؛ الزامات و راهكارها» با طعم صف‌كشي‌هاي سياسي

نخستين ديدار آغاز رقابت

گروه سياسي| عارف تا آخر در ضيافت لاريجاني نماند تا بوي رقابت از نخستين همنشيني مجلس دهمي‌ها به مشام برسد. 272 نماينده منتخب ديروز در ساختمان مجلس قديم گرد هم آمده بودند؛ در نخستين روز آشنايي، نخستين صف‌آرايي سياسي را هم تجربه كنند. ديروز براي آنها شروع دور دوم رقابت بود؛ ادامه بازي براي تكميل آنچه در هفتم اسفند و دهم ارديبهشت به دست آورده بودند.
قسمت غيررسمي؛ تلاش‌هاي فراكسيوني
از ساعت 8 صبح جلسه «فرآيند قانونگذاري؛ الزامات و راهكارها» بر قرار شد. صورت جلسه يك همنشيني براي آشنايي با سازوكار مجلس و شنيدن گزارش برخي از دولتي‌ها بود. زير پوست نشست منتخبان اما سوداي رقابت موج مي‌زد. رقابت پشت سر دو چهره‌اي كه در قسمت اول برنامه با لبخندي بر لب در كنار هم نشسته بودند؛ محمدرضا عارف و علي لاريجاني. ديده‌بوسي‌هاي آشنايي منتخبان و به آغوش كشيدن‌هاي مكرر تنها ساعاتي بعد جاي خود را به نخستين چالش سياسي درون مجلس دهم داد. جايي كه جلوي چشم حاضران آغاز تلاش براي تعطيل كردن دو جلسه همزمان عصر، اختلافات را به تصوير كشيد. همينكه محمدرضا عارف و برخي از اصلاح‌طلبان نظير تابش ترجيح دادند بعد از پايان قسمت اول برنامه، محل جلسه را ترك كنند خود گواه رسميت يافتن رقابت‌ بود. جلسه‌اي كه خواه نا‌خواه در صبح روز شنبه به نام علي لاريجاني سند خورد. جلسه‌اي كه با غيبت نزديك‌ترين نيروهاي او در مجلس نهم آغاز شد؛ كاظم جلالي، بهروز نعمتي و حتي علي مطهري. كاظم جلالي، دست راست علي لاريجاني در چهار سال گذشته تنها زماني قدم به نخستين جلسه منتخبان مجلس دهم گذاشت كه محمدرضا عارف، رقيب لاريجاني براي رياست آنجا را ترك كرده بود. جلالي كه آمد، صحنه‌گرداني اصولگرايان هم آغاز شد. مقامات دولتي پشت تريبون گزارش مي‌دادند و در حاشيه گعده‌هاي اصولگرايان نشان از هيچ ارتباطي با اين گزارش‌ها نداشت. اصولگرايان حالا مي‌خواهند با هم يك رييس را در مجلس دهم بالا بكشند. گزينه آنها فقط و فقط علي لاريجاني است. فرقي نمي‌كند كه تا ديروز چون احمد اميرآبادي منتقد و رقيب سرسخت او بودند يا چون كاظم جلالي حامي پر و پا قرصش. حالا آنها به يك نقطه واحد رسيده‌اند. رقابت با اصلاح‌طلبان و سايه عارف بر سر كرسي رياست مجلس دهم آنها را به اين نقطه رسانده است. ساعت پاياني كار جلسه صبح ديروز پخشنامه‌هايي بين منتخبان آغاز مي‌شود؛ نامه آيت‌الله موحدي‌كرماني براي دعوت منتخبان به جلسه ساعت 15. همزمان با آن، اصلاح‌طلبان و ليست اميد هم جلسه‌اي ديگر دارند. همين مي‌شود كه جلسه آيت‌الله موحدي‌كرماني به نام اصولگرايان و به هدف اجماع بر رياست لاريجاني سند مي‌خورد. رقباي ديروز لاريجاني دعوتنامه‌ها را بين حاضران توضيح مي‌كنند و سرسختانه از آنها مي‌خواهند تا در جلسه‌اي كه قرار است وزن‌كشي لاريجاني براي رياست باشد، شركت كنند. احمد اميرآبادي دعوتنامه نمايندگان عادي را تقديم مي‌كند و احمد سالك دعوتنامه روحانيون را. گفت‌وگو بين هواداران علي لاريجاني و منتقدان دولت بسان موتلفاني همفكر ادامه دارد تا اينكه تلاشي ديگر در جلسه آغاز مي‌شود؛ جمع كردن امضا براي تعطيل كردن دو جلسه همزمان عصر. تلاشي كه گويا سرآغاز آن ابتكار غلامرضا تاجگردون بوده است. ابتكاري كه نتيجه گفت‌وگوي او با اميرآبادي است. حالا اصلاح‌طلبان حاضر به جنب و جوش مي‌افتند. جمع‌آوري امضاها اصلا براي آنها خوش نيامده است. منتخبان تهران در مركز رفت و‌آمدها هستند تا نهايتا جلسات عصر منتفي نشوند. كاظم جلالي همچنان به گفت‌وگوهاي چهره به چهره خود ادامه مي‌دهد و صداي گزارش دولتي‌ها در جلسه مي‌پيچد، اما همه فكرها متوجه اتفاقاتي است كه قرار است ساعاتي بعد در دو جلسه بيفتد. جلسه ليست اميد و جلسه اصولگرايان.
قسمت رسمي؛ گزارش‌هايي در حاشيه
بخش رسمي جلسه ديروز با سخنان علي لاريجاني آغاز شد. جايي كه او بحث‌هاي اقتصادي را محور سخنانش قرار داد و گفت: رهبري نظام اولويت اصلي كشور را توجه به اقتصاد دانسته‌اند كه بحق موضوعي سنجيده است كه بايد براي آن برنامه و استراتژي داشت. او با بيان اينكه «متاسفانه در رقابتي كردن اقتصاد نيز توفيقي براي ما حاصل نشده»، افزود: همچنين در اين مسير ايجاد رابطه موثر و گسترده‌تر بين توليد و دانشگاه و توجه به آسيب‌هاي اجتماعي از اولويت‌هاي مهم كشور است كه مواجهه درست با آن همراه با واگذاري اكثر امور به مردم امكان‌پذير است. لاريجاني با اشاره به تغيير 75 درصدي مجلس دهم نسبت به مجلس نهم، تاكيد كرد: وقتي مجلس مي‌تواند در راس امور باشد كه طبق فرموده امام خود را مجهز به درايت كند و در اين شرايط است كه مي‌تواند با فهم درست شرايط و با قضاوت درست از مسائل كشور به خوبي اولويت‌ها را بشناسد و براي آن تصميم‌گيري كند. وي همچنين با اشاره به جنگ‌هاي منطقه‌اي بر محور سهم‌خواهي آبي در چهار دهه آينده، ادامه داد: در اين ميان ايران با ساختار سياسي و اقتصادي خود و نظام پايدار داخلي نقش مهمي مي‌تواند ايفا كند و شرايط رشد و توسعه برجسته‌اي دارد و فرصت حركت رو به جلو براي آن فراهم است اما به شرطي كه از پرداختن به مسائل حاشيه‌اي و جزييات پرهيز شود و به اصول كلي و مسائل كلان بپردازيم.
تاكيد جهانگيري بر همراهي دولت و مجلس
معاون اول رييس‌جمهوري هم نخستين سخنران دولتي‌ها در اين جلسه بود. جهانگيري نيز مانند لاريجاني در سخنان خود بيشتر حرف‌هاي اقتصادي زد. از جمله روايتي دوباره از وضعيت كشور در سال 92 و كارنامه دولت در حدود سه سال گذشته. اما حرف‌هاي سياسي او هم شنيدني بودند. از جمله جايي كه پيام انتخابات اخير را اعتدال، عقلانيت، مبارزه با مفاسد و ارتقاي سطح زندگي و معيشت مردم دانست، يا جايي كه از مذاكرات هسته‌اي و نقش علي لاريجاني ياد كرد؛ «آقاي لاريجاني شجاعانه و مدبرانه در مقطع خاص و حتي با گذشت از خود حمايت همه‌جانبه را از اجراي برجام عملياتي كرد تا در نهايت با به نتيجه رسيدن اين مذاكرات حقوق هسته‌اي ملت ايران به رسميت شناخته شده و تحريم‌هاي ظالمانه برداشته شد.» وي افزود: درطول سال‌هاي90 تا 92 تغييرات لحظه‌اي قيمت ارز شاخص‌هاي اقتصادي، رشد منفي 8/6درصدي در سال 91 و تورم بيش از 40 درصد رابه ياد داريم كه دراين مدت تلاش كرديم ثبات را در اقتصاد كشور حاكم كنيم. تورم از 40درصد به 11 درصد كاهش پيدا كرد و در ماه‌هاي گذشته تورم نقطه‌اي به 9/8دهم درصد رسيد و پيش بيني مي‌شود كه در شش ماهه اول سال 95 تورم يك رقمي شود. علاوه بر اين تا حد زيادي از ركود خارج شده‌ايم، اما در عين حال به دنبال رونق جدي اقتصاد هستيم. وي با اشاره به شرايط دوران پسابرجام توضيح داد: اكنون و با گذشت سه ماه از اجراي برجام توانستيم توليد نفت را از 7/2 ميليون بشكه به چهار ميليون بشكه يعني به رقمي نزديك به قبل از تحريم برسانيم. معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه اهميت دوره پسابرجام از دوره قبل كمتر نيست، گفت: از اين پس دولت و مجلس نيازمند همراهي و همكاري هرچه بيشتر و فشرده‌تر براي پاسخگويي به نيازهاي توسعه‌اي و حل و فصل مسائل داخلي و منطقه‌اي و جهاني هستند.
روايت ظريف از ضرورت تاريخي برجام
وزير امور خارجه هم سومين سخنران اين مراسم بود كه به‌طور طبيعي براي گفتن درباره برجام به جمع منتخبين آمد. تاكيد ظريف بر اين بود كه «در شرايط فعلي و در حوزه پسابرجام اولويت اصلي ما در كنار نمايندگان فشار بر روي طرف مقابل براي عمل به تعهدات خود در متن برجام است.» او همچنين تاكيد داشت كه حوزه سياست خارجي حوزه‌اي فراجناحي و فارغ از رقابت‌هاي سياست داخلي ديده شود اما داوري او درباره برجام براي منتخبين جديد مجلس هم اينگونه بود؛ «امروز هيچ‌ كسي در عرصه جهاني پيدا نمي‌شود كه بگويد ايران در برجام ضرر كرده است.» وي تضمين اجراي صحيح برجام توسط غربي‌ها و ديگر طرف‌هاي برجام را اولويت امروز وزارت خارجه عنوان و تاكيد كرد: «برجام يك ضرورت تاريخي در شرايط ويژه كشور بود كه با نظر رهبري پيگيري شد و پديد آمد و امروز هيچ‌كسي در عرصه جهاني پيدا نمي‌شود كه بگويد ايران در برجام ضرر كرده است. ما در شرايطي به برجام رسيديم كه فروش نفت هر ماه 20 درصد كاهش مي‌يافت و در ادامه اين مسير فروش نفت كشورمان به صفر مي‌رسيد. همچنين سرمايه‌گذاري خارجي متوقف شده بود و درآمد كشور از محل سرمايه‌هاي آزادشده از طريق توافق ژنو بود. اما امروز پس از برجام به نقطه‌اي رسيديم كه شاهديم هفته گذشته رييس‌جمهور كره‌جنوبي با 25 ميليارد دلار فاينانس به ايران آمده است و پيش از آن نيز روس‌ها و اروپايي‌ها و بسياري از كشورها براي توسعه روابط اقتصادي با ايران به كشورمان آمدند.»
تاكيد وزير بهداشت بر يك تصميم انقلابي
قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت نيز در گزارش خود با گلايه شديد از وضعيت فعلي بهداشت و درمان كشور اصرار داشت كه حاضران متوجه جايگاه نه چندان مناسب ايران در منطقه از اين نظر باشند. او هرچند از عملكرد سه ساله خويش دفاع مي‌كرد اما همچنان مي‌گفت كه «دولت و مجلس براي بيمه و منابع نظام سلامت تصميمي انقلابي بگيرند.» هاشمي همچنين با بيان اينكه اقدامات رييس‌جمهور در حوزه سلامت نسبت به ساير روساي جمهور متفاوت است، گفت: «قرار است طبق سياست‌هاي كلي ما در حوزه سلامت رتبه اول را داشته باشيم. در همين راستا اميد به زندگي در 40 سال گذشته افزايش يافته و متوسط عمر حدودا 63 تا 64 سال خواهد بود و از آن به بعد تا 74 سال زنده هستند كه اين با معلوليت و مشكلاتي همراه خواهد بود.»
وعده واعظي براي مديريت فضاي مجازي
وزير ارتباطات اما كه اين روزها زير بار فشار مضاعفي قرار گرفته در سخنان ديروز خود بر تلاش براي مديريت فضاي مجازي و صيانت از روابط اجتماعي تاكيد داشت. وي براي صيانت از فضاي مجازي گفت: «دو برنامه مشخص براي اين كار داريم كه يكي از آنها افزايش امنيت شبكه است و ديگري صيانت روابط اجتماعي. وظيفه اين است كه اين شبكه براي استفاده مردم پاك باشد البته خانواده‌ها نيز بايد خودشان مراقب باشند و ما هم به عنوان دولت در اين كار خود را مسوول مي‌دانيم.» وزير ارتباطات همچنين با اشاره به انتخابات 7 اسفند گفت: «انتخابات 7 اسفند دموكراسي را به منطقه و جهانيان نشان داد آن هم در شرايطي كه كشور ما در منطقه با شرايط بسيار حاد و بحران‌هاي متعدد مواجه است و توانسته در اين شرايط ثبات و آرامش را برقرار كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون