• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3525 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

روحاني در نشست خبري استان كرمان:

گزارش بلوكه شدن اموال ايران منتشر مي‌شود

 با تمام ويرانه‌هايي كه قرار بود بر روي آن آشيانه بسازد، هيچگاه حاضر به «نمايش تخلفات» نبود. تخلفاتي كه هر بار، از سوي بسياري از شخصيت‌هاي سياسي عنوان مي‌شد كه در گفت‌وگويي رودررو به مردم اعلام شود تا آنان بدانند كه كشور در چه وضعيتي تحويل دولتي ديگر داده شده، تنها در گزارش صد روزه نمايان شد. اما در همان گزارش صد روزه هم حرف‌ها براي گفتن بود؛ حرف‌هايي از جنس درد‌ دل با مردماني كه به اميد تغيير براي چندمين بار خرداد را حماسي كردند. تحمل دولت يازدهم حالا پس از سه سال، «طاق» مي‌شود. «بلوكه‌شدن پول‌هاي ايران»، نخستين نمايش تخلفات دولت قبل را روي پرده مي‌برد؛ اين وعده حسن روحاني است. رييس‌جمهور كه در نخستين روزهاي انتشار اين خبر و در نشست هيات وزيران وعده بيان جزييات اين اتفاق را اعلام كرده بود، اكنون اعلام مي‌كند كه «گزارش بلوكه كردن اموال ايران منتشر مي‌شود تا مردم بدانند چه اقداماتي شده و چه اقداماتي بايد انجام مي‌شد». اما اين شفافيت، تنها وعده رييس‌جمهور نيست. حسن روحاني، كاري را كه شروع مي‌كند تا انتهاي آن مي‌رود. «قوه قضاييه» مسير بعدي رييس‌جمهور حقوقدان پس از شفاف‌سازي موضوع است. او تاكيد مي‌كند كه پس از انتشار گزارش به مردم، «در نهايت آن را براي قوه قضاييه مي‌فرستيم تا مورد رسيدگي قرار گيرد».
 به گزارش ايرنا، حسن روحاني روز چهارشنبه در نشست خبري و پايان برنامه‌هاي سفر دو روزه به كرمان در پاسخ به سوالي درباره مصادره دو ميليارد دلار از دارايي‌هاي ملت ايران گفت: «هياتي را مامور كرده‌ايم در اين زمينه بررسي كرده و اكنون اين گزارش آماده شده است». وي اظهار كرد: اين اقدام، كار غلط و خلافي از سوي امريكا بوده كه موارد مربوط را به دادگاه بين‌المللي لاهه مطرح مي‌كنيم. تمام اقدامات امريكا را در بلوكه كردن اموال ايران نامشروع مي‌دانيم». وي با بيان اينكه ذخاير ارزي كشور در اختيار بانك مركزي است و براي اينكه بخواهد از اين منابع استفاده كند آن را در بانك‌هاي جهاني قرار مي‌دهد، افزود: «بانك مركزي در ايران استقلال دارد و دولت نمي‌تواند به ذخاير آن دست بزند زيرا آن ذخاير مربوط به ملت ايران است». وي اظهار كرد: «دولت‌ها و بانك‌هاي مركزي داراي استقلال هستند و اين به معناي آن است كه دادگاه يك كشور نمي‌تواند دولت يا بانك كشور ديگري را متهم و درباره اموال آنها تصميمي اتخاذ كند». روحاني با اشاره به اينكه امريكايي‌ها در سال 1375 تصميماتي را نسبت به مسووليت دولت‌ها اتخاذ كردند، اظهار كرد: «بر مبناي ادعاي آن در مساله تروريسم مسائلي را طرح كردند كه مي‌تواند در دادگاه امريكا درباره دارايي دولت و بانك‌هاي ايران مصوباتي داشته باشد».
 رييس‌جمهور ادامه داد: «از همان زمان هشدارهايي به بانك مركزي داده شده بود كه اموال و اوراق دولتي را در بانك‌هاي امريكا قرار ندهند؛ زماني كه در برخي از مسائل لبنان، ايران را متهم مي‌كردند بايد پول و اوراق ما از دسترس آنها دور مي‌شد». روحاني افزود: «متاسفانه در فرصتي كه دولت و بانك مركزي ما در سال‌هاي 86 تا 87 داشته است، اقدام لازم انجام نشده و احتياط لازم بود كه بانك مركزي اين اوراق را از بانك‌ها خارج كند و مقداري از اين اوراق آن زمان فروخته شده و بخش زيادي باقي مانده است. وقتي در سال 87 دادگاه استيناف راي به مسدود شدن اين دارايي‌ها مي‌دهد، اين پول توسط امريكايي‌ها با حكم ديوان، مصادره مي‌شود.»

عده‌اي جاي اميد، بذر يأس مي‌افكنند
حسن روحاني همچنين روز چهارشنبه در نشست شوراي اداري استان كرمان، با تاكيد بر اينكه «عده‌اي به جاي اميد، بذر يأس در جامعه مي‌افكنند»، اظهارداشت: با تكرار حرف دشمنان و توطئه گران، نبايد به آنها جايزه و فرصت داد. رييس‌جمهور گفت: در شرايطي كه جهان به دنبال تعامل با ايران است، كوچك كردن كشور آن هم با پول بيت‌المال، تعجب برانگيز است. روحاني با بيان اينكه «باور داريم كه صلح در سايه اقتدار معنا دارد، اما اهل شعار نيستيم»، اظهارداشت: هيچ دولتي به اندازه دولت يازدهم به تقويت توان دفاعي كشور كمك نكرده است. رييس‌جمهور با اشاره به ضرورت وحدت، اتحاد، يكپارچگي و هماهنگي در كشور گفت: يكي از توطئه‌هايي كه دشمنان عليه ملت ايران دنبال كرده و در رسانه‌هاي خود تبليغ مي‌كنند كه متاسفانه برخي رسانه‌ها در داخل نيز عمدا يا سهوا آن را پيگيري مي‌كنند، القاي دو قطبي بودن در ايران است.

اختلافات را در جلسات خصوصي حل مي‌كنيم
رييس‌جمهور در ادامه تاكيد كرد: ايران كشوري است كه همه قوا، خود را تحت فرمان و نظر ولي‌امر و ولايت‌فقيه كه جايگاهي ارزشمند در قانون اساسي دارد، مي‌دانند و تلاش ما در دولت اين بوده كه اگر مشكل و اختلاف‌نظري هم با ديگر قوا داريم در جلسات خصوصي حل و فصل كنيم. مسوولان و قواي سه‌گانه همه يك هدف واحد را كه توسعه كشور و ارتقاي اخلاق و معنويت در كشور است، دنبال مي‌كنند. روحاني با اشاره به اينكه روز به روز شرايط بهتري پيش پاي ملت ايران درراستاي توسعه و پيشرفت قرار دارد و بسياري از موسسات تحقيقاتي دنيا امروز ايران را محيطي خوب و امن براي سرمايه‌گذاري مي‌دانند، گفت: متاسفانه عده‌اي در داخل دايما بذر نااميدي را در افكار عمومي با هدفي نامشخص مي‌كارند و در شرايطي كه روابط ايران در تعامل با جهان در بخش‌هاي مختلف اقتصادي تسهيل شده و صدها شركت و سرمايه‌گذار براي سرمايه‌گذاري به سمت ايران مي‌آيند ولي برخي رسانه‌هاي داخلي كه هزينه آنها از بيت‌المال پرداخت مي‌شود اين واقعيت را عنوان نكرده و مي‌گويند هيچ كس براي سرمايه‌گذاري به ايران نخواهد آمد. روحاني تصريح كرد: امروز بجز رژيم صهيونيستي كه رژيمي غاصب است و چند كشور محدود در منطقه كه در چند ماه اخير با توجه به سوابق تاريخي و شكست‌هايي كه متحمل شده‌اند از ايران عصباني هستند، بقيه كشورها به همكاري با ايران و سرمايه‌گذاري در اين كشور اميد دارند.

مردم به توصيه فرهيختگان جامعه به ليست‌ها اعتماد كردند
رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود نمايندگان را به پرهيز از تصميمات سريع و شتابزده توصيه كرد و گفت: از نمايندگان محترم مجلس خواهش مي‌كنم از تصميمات سريع و شتابزده دوري كنند چرا كه مجلس دهم نيز ادامه مجالس قبلي است و در قوانين كلان و مهم نبايد آزمايش و تعجيل كرد. رييس‌جمهور با بيان اينكه در انتخابات هفتم اسفند، تحول بزرگي در كشور رخ داد و همگان شاهد انتخابات بسيار خوب و آرامي بوديم، اظهار داشت: مردم در اين انتخابات بيش از هميشه به ليست‌هاي انتخاباتي اعتماد كردند و اين به معناي توسعه سياسي است. مردم در اين انتخابات به توصيه فرهيختگان جامعه براي راي به ليست‌ها اعتماد كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون