• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3525 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

پايان دوره رياست سرافراز بر رسانه ملي با آمدن علي عسگري

رييس تازه صداوسيما

علي‌عسگري در دوران جنگ در حوزه‌هاي مديريتي صنايع هوا و فضا ورود پيدا كرد و سپس در سمت‌هايي چون مديريت تهيه طرح‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديرعامل سازمان مراكز ايرانگردي و جهانگردي، عضو شوراي سياستگذاري سازمان اوقاف و امور خيريه، مديرعامل بنياد فرهنگي پژوهشي غرب‌شناسي، معاون آموزشي سازمان و رييس دانشكده صداوسيما، معاون توسعه و فناوري سازمان صداوسيما، مشاور رييس قوه قضاييه، مشاور رييس سازمان صداوسيما به كار پرداخت. وي كتاب‌ها و مقالاتي نيز در حوزه‌هاي رسانه، مديريت، فناوري نوين، توليد در كلاس جهاني و الگوي نظام اسلامي دارد. در عين حال عضو هيات‌علمي دانشگاه صداوسيماست.
روساي سازمان صدا و سيما از  پيروزي انقلاب تاكنون؛

صادق قطب‌زاده؛ نخستين رييس
در ۲۳ تير ۱۳۵۸ صدا و سيما داراي يك شوراي عالي مركب از «محمد موسوي، محمد خاتمي، صادق قطب‌زاده، عبدالرحيم گواهي و ابراهيم پيراينده» بود. كمي بعد «بهزاد نبوي، علي لاريجاني، حسن روحاني و سيد رضا زواره‌اي» نيز به عضويت اين شورا درآمدند و با رأي همين شوراي سرپرستي در سال ۱۳۵۸، «صادق قطب‌زاده» به عنوان نخستين رييس صدا و سيما آغاز به كار كرد. در زمان مديريت او بر صدا‌و‌سيما امام خميني كه از پخش برنامه‌هاي خلاف اسلام ناراحت شده بودند نامه‌اي تنظيم كردند كه بخشي از اين نامه چنين بود: «... به آقاي قطب‌زاده بگوييد مگر شما الزام به مسائل اسلامي نداريد؟ مگر شما متعهد به قرآن نيستيد؟ انقلاب ما انقلاب اسلامي است. چرا بايد برنامه‌هاي خلاف اسلام از صدا و سيما پخش شود؟» سرانجام قطب‌زاده در تاريخ ۱۷ فروردين ۱۳۶۱ به اتهام طرح كودتا براي براندازي جمهوري اسلامي بازداشت و پس از آن
اعدام شد.

محمد هاشمي؛ رييسي كه از دو رهبر حكم گرفت
پس از اعدام قطب‌زاده در سال 61، در تاريخ ۴ تيرماه سال ۶۲؛ امام خميني(ره) در نامه‌اي؛ «محمد هاشمي» را به عنوان مديرعامل سازمان صداوسيما انتخاب كردند. متني كه در آن مقطع تاريخي از سوي امام خميني(ره) صادر شد، حكايت از اختلافاتي در رسانه ملي داشت كه موجبات نگراني بنيانگذار انقلاب را فراهم كرد. ايشان در اين حكم با اشاره به اين اختلافات اظهار داشتند: «اينجانب آقاي محمد هاشمي را به نمايندگي از جانب خودم براي به عهده گرفتن كليه مسووليت‌هاي مديرعامل صدا و سيما معين نمودم كه اين دستگاه عظيم، بي‌مسووليت نباشد. و چون شوراي محترم سرپرستي مطالبي دارند و بعضي از آنها را به اينجانب نوشته‌اند و آقاي هاشمي نيز مطالبي دارند، لازم است حضرات آقايان: رييس محترم جمهور و رييس محترم ديوانعالي كشور و رييس محترم مجلس شوراي اسلامي و نخست‌‌وزير محترم - ايدهم‌الله‏ تعالي- مطالب طرفين را بدون كوچك‌ترين اغماض رسيدگي نمايند و تصميم نهايي را بگيرند. لازم به تذكر است كه شنيده شده است، بعضي در بيت اينجانب برخلاف ميل من يا بدون اطلاع من كاري انجام مي‌دهند. چون اين مطلب برخلاف واقع است، گوينده اين نحو مطالب به درگاه خداوند متعال توبه نمايد.» پس از ارتحال امام‌خميني(ه)، رهبر معظم انقلاب حكمي محمد هاشمي را به مدت ۵ سال ديگر به رياست سازمان صداوسيما منصوب كردند.

علي لاريجاني؛ و پايان عمر شوراي سياستگذاري
با پايان دوره دوم رياست محمد هاشمي بر سازمان صداوسيما، در تاريخ 24/11/72 مقام معظم رهبري در حكمي علي لاريجاني را به‌ سمت‌ رييس‌ سازمان‌ صداوسيماي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ همراه‌ با عضويت‌ در شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ به‌ مدت‌ پنج‌ سال منصوب‌ فرمودند. رهبر معظم انقلاب طي همين حكم، با تشكر از زحمات‌ ارزشمند شوراي‌ سياستگذاري‌ تشكر و با آرزوي‌ همكاري‌ يكايك‌ اعضاي‌ فاضل‌ و ارزشمند آن‌ با مديريت‌ صداوسيما، پايان‌ كار آن‌ شورا را اعلام‌ كردند‌. با پايان يافتن كار اين شورا، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به رئوس مطالبي كه بايد در برنامه‌هاي كلان سازمان صدا و سيما توجه شود، اشاره فرمودند. در ادامه اين حكم آمده است: گردشكار در سازمان‌ صداوسيما بايد در جهت‌ رسيدن‌ به‌ كيفيت‌ برتر در همه برنامه‌هاي‌ آن‌ باشد و گسترش‌ كمي‌ در درجه دوم‌ قرار گيرد، با اين‌ حال‌ پوشش‌ حداقل‌ لازم‌ در سراسر كشور و در همه گوشه‌ها و راه‌ها و روستاهاي‌ آن‌ بر هر چيز ديگر مقدم‌ است‌. تشكيلات‌ آن‌ سازمان‌ مورد بازنگري‌ قرار گيرد و در جهت‌ سبك‌ و كارآمد كردن‌، دگرگوني‌ لازم‌ در آن‌ پديد‌ آيد و همچنين از همكاري‌ دانشگاهيان‌ و محافل‌ دانشگاهي‌ براي‌ مطرح‌ كردن‌ مباحث‌ علمي‌ و اجتماعي‌ و ارايه ديدگاه‌هاي‌ تازه‌ براي‌ عموم‌ مردم‌ بهره ‌گرفته‌ شود. با پايان يافتن حكم 5 ساله علي لاريجاني، رهبر معظم انقلاب براي 5 سال ديگر وي را در مقام‌رياست سازمان صدا و سيما ابقا كرد.

عزت‌الله ضرغامي؛ چهارمين رييس صدا و سيما
در نهايت و با پايان يافتن دوره ۱۰ ساله رياست لاريجاني بر سازمان صدا و سيما، چهارمين حكم مقام معظم رهبري براي رياست رسانه ملي جمهوري اسلامي خطاب به سيدعزت‌الله ضرغامي پيش از اين معاون سينمايي وزارت ارشاد و معاونت امور مجلس و استان‌هاي صداوسيما را در كارنامه كاري خود داشت، صادر شد. با پايان دور اول رياست ضرغامي بر سازمان صداوسيما در ۳ خرداد سال ۸۸؛ حكم تازه‌اي از سوي مقام معظم‌رهبري براي انتخاب فرد جديد يا تمديد دوره ضرغامي صادر نشد و همين موضوع بازار شايعات را داغ كرد تا در نهايت و با تاخيري حدود ۶ ماه؛ مقام معظم رهبري رياست ضرغامي بر سازمان صداوسيما را به مدت ۵ سال ديگر تمديد كردند.

سرافراز؛ نخستين رييس 18 ماهه
با پايان يافتن دوره ده ساله رياست ضرغامي بر رسانه ملي، محمد سرافراز در ۱7 آبان ۱۳۹۳ با حكم رهبر معظم انقلاب، رييس سازمان صدا‌و‌سيما شد. محمد سرافراز از زمان رياست محمد هاشمي‌رفسنجاني بر سازمان صدا و سيما در اين سازمان حضور داشته و يكي از قديمي‌ترين مديران اين رسانه به شمار مي‌آمد. او كه از سال ۱۳۷۱ در معاونت برون‌مرزي صداوسيما مشغول به كار بوده، در دوران عزت‌الله ضرغامي، مديريت شبكه‌هاي انگليسي زبان پرس تي‌وي و اسپانيايي زبان هيسپان‌تي‌وي را نيز به‌صورت همزمان برعهده داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون