• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3525 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

بافت فرسوده سمنان تخريب شد

سيل بي‌سابقه در 20 سال اخير در سمنان

 

سمنان يكي از شهرهاي كويري ايران است كه در بسياري از مواقع با معضل كمبود آب مواجه است. جمع شدن آب باران در خيابان‌ها و معابر شهري يكي از عجيب‌ترين تصاويري است كه ممكن است بعد از سال‌ها در اين شهر ديده شود. اما مردم شهرستان سمنان، مهديشهر و سرخه سه‌شنبه شب وقوع سيلي را تجربه كردند كه در 20 سال اخير بي‌سابقه بوده است. طبق اعلام اداره هواشناسي استان سمنان متوسط بارندگي سالانه در اين استان 120 ميلي‌متر است كه سه‌شنبه‌شب به حدود 30 ميلي‌متر رسيده است. باران سه‌شنبه شب از ساعت 20 و 30 دقيقه تا 22 و 30 دقيقه ادامه داشت و مردم را در نقاط مختلف غافلگير كرد.
محمدعلي يحيايي معاون امداد و نجات هلال احمر استان سمنان درباره اين حادثه به «اعتماد» مي‌گويد: «بارش شديد باران باعث آوار و ريزش سه واحد مسكوني در محدوده خيابان حافظ نو در ميدان حافظ، خيابان آستانه در اطراف امامزاده يحيي (ع) و يك واحد مسكوني نيز در خيابان طالقاني شد كه اين حوادث تلفات جاني نداشت. در خيابان آستانه كه يكي از قديمي‌ترين خيابان‌هاي سمنان است بخش زيادي از خانه‌ها تخريب شده است. در منطقه پشت بازار و طالقاني آبگرفتگي بيشتر از ديگر نقاط شهر است. هم‌اكنون هلال احمر 80 خانه‌اي كه به علت سيل دچار آبگرفتگي بودند را تخليه كرده است. از ميان اين 80 خانه 4خانه كه در مناطق فرسوده شهر سمنان قرار داشتند به علت وقوع سيل ديگر قابل سكونت نيستند و شهرداري سمنان به صورت موقت سوييت‌هايي را براي اسكان ساكنان آنها در نظر گرفته است. خانه‌ها بعد از ترميم به ساكنان آن بازگردانده خواهد شد. البته ساكنان اين خانه‌ها همگي مستاجر هستند كه بازسازي خانه‌ها با مشاركت صاحبخانه انجام خواهد شد. همچنين دونفر از نيروهاي امدادي هلال احمر كه هنگام آبگيري يكي از خانه‌ها در حال نصب موتور آبكش بودند به علت فرسودگي خانه دچار شكستگي از ناحيه دست و پا شدند. يحيايي با بيان اينكه در شهرستان مهديشهر هيچ گونه آبگرفتگي در خانه‌هاي مسكوني نداشته‌ايم افزود: تنها دو خودرو در جاده سرخه به سمت گرمسار دچار آبگرفتگي شده بودند كه با همت نيروهاي هلال احمر سرخه نجات پيدا كردند. يحيايي بي‌توجهي شهرداري به بافت فرسوده سمنان را يكي از عوامل اصلي تخريب اين سيل عنوان كرد و گفت: سيل هيچ خسارتي به بافت جديد سمنان وارد نكرده اما چيزي نزديك به نيمي از ساكنان شهر سمنان كه در مناطق بافت فرسوده زندگي مي‌كنند با يك بارندگي يا زلزله كوچك دچار بحران مي‌شوند. همچنين مسوولان شهرداري در بخش مهار آب باران و هدايت آن به بخش‌هاي مورد نياز مي‌توانند هم جلوي بحران سيل را بگيرند و هم از اين آب، استفاده موثر كنند. هشدار هلال احمر نيز  در اين مواقع براي ساكنان سيل‌زده تخليه زودهنگام خانه‌هايشان است.
يكي از ساكنان منطقه طالقاني كه خانه‌اش در حادثه سيل سمنان تخريب شده به اعتماد مي‌گويد: من و مادرم در خانه قديمي پدري‌ام زندگي مي‌كنيم. از همان ساعت‌هاي اول بارندگي آب باران در زيرزمين خانه ما و همسايه‌هاي‌مان جمع شد به طوري كه تمام وسايل داخل زيرزمين از بين رفت و رطوبت ناشي از سيل به طبقه همكف رسيد و باعث خرابي شد. مادرم نيز وقتي در حال ترك منزل بود به زمين افتاد و يك دست و يك پايش شكست. ما از ديروز صبح در حال رفت و آمد به ستاد بحران هستيم تا فكري به حال خانه‌هاي در حال تخريب كند اما متاسفانه هيچ گونه جوابي نگرفته‌ايم. چندين سال است كه شهرداري منطقه طالقاني خانه‌هاي قديمي را به صورت نيمه كاره براي عمليات خيابان‌سازي تخريب كرده است وهمين باعث شده تا بستر مناسبي براي هدايت آب‌هاي زيرزمين به خانه‌هاي مسكوني ايجاد شود. يكي ديگر از ساكناني كه خانه‌اش در معرض آبگرفتگي در منطقه طالقاني قرار گرفته به «اعتماد» مي‌گويد: مناطقي كه مدام شهرداري براي رفع معضلات آن اطلاع‌رساني كرده در سيل سه‌شنبه شب مشكلات بسياري داشته‌اند. مثلا پل شهيد خالصي وضعيت بسيار اسفباري داشته كه دو خودرو هم به علت آبگرفتگي زير اين پل دچار حادثه شده‌اند. سيدحسين موسوي شهردار سمنان در گفت‌وگو با مهر گفته سيلاب ناشي از بارندگي شديد سه شنبه شب، بيشترين خسارت را به خانه‌هاي واقع شده در بافت فرسوده جنوب سمنان وارد كرده است. بخش مهم خسارت‌هاي مالي وارد شده از اين سيل به منطقه يك شهري و محدوده بافت فرسوده بوده است به‌طوري كه تعداد زيادي از خانه‌ها به علت شدت بارندگي و سيلاب ناشي از آن، خسارت ديده‌اند. وي با بيان اينكه برآورد خسارت ناشي از بارندگي شديد و سيلابي شدن معابر به خانه‌هاي مسكوني، واحدهاي تجاري و معابر و تاسيسات عمومي شهر در روزهاي آينده انجام مي‌شود، تصريح كرد: شهرداري در شرايط خاص اين حادثه طبيعي فقط موفق به خارج كردن مردم از خانه‌ها و نجات جان آنان از منطقه بافت فرسوده شد. وي مساحت بافت فرسوده سمنان را 250 هكتار اعلام كرد و گفت: در اين منطقه وسيع، خانه‌هايي با عمر 200 سال وجود دارد. به گفته او نوسازي و بهسازي بافت فرسوده اين شهرستان نياز به عزم ملي و كمك همه مسوولان دارد. ساكنان بافت فرسوده اين شهرستان از اقشار ضعيف جامعه هستند و قادر به تامين هزينه‌هاي بازسازي منازل خود نيستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون