• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3525 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

سرپرست دادسراي اطفال توضيح داد

كيفرخواست پرونده قاتل ستايش صادر شد

اعتماد| روز گذشته همزمان با صدور كيفرخواست براي قاتل ستايش، سرپرست دادسراي اطفال زمينه وقوع اين حادثه را «زندگي جداگانه متهم در خانه‌شان، آزادي موبايل و مصرف مشروبات الكلي» دانست. به گزارش ايسنا، قوام فروزان در همايش «آموزش حقوقي به دانش‌آموزان» كه در دبيرستان البرز برگزار شد، گفت: «در جلساتي كه با قاتل ستايش داشتيم، مشخص شد كه گذاشتن يك طبقه در اختيار او، آزادي استفاده از موبايل، تماشاي فيلم‌هاي مستهجن و اجازه دادن بزرگسالان خانواده به متهم در استفاده از مشروبات الكلي، باعث انحراف او شده است.»متهم پسري 17 ساله است كه 21 مرداد امسال در ورامين، ستايش، دختر شش ساله افغان را به خانه‌اش كشاند، مورد تعرض قرار داد، كشت و جنازه‌اش را با اسيد تخريب كرد. به گفته مسوولان قضايي، او سابقه مصرف مشروبات الكلي را دارد؛ موضوعي كه سرپرست دادسراي اطفال با اشاره به آن گفت: «گرچه ممكن است متهم بگويد در آن لحظه در اثر مستي، اراده‌اي نداشته، اما بايد قوانين يادآوري مي‌شد و دختر شش ساله هم در اين صورت به راحتي به او اعتماد نمي‌كرد و اين اتفاق نمي‌افتاد.»
همزمان با فروزان، دادستان عمومي و انقلاب ورامين نيز در گفت‌وگو با مهر، از صدور كيفرخواست پرونده و ارسال آن تا روز شنبه به دادگاه كيفري يك استان تهران خبر داد. براساس آنچه تاكنون از جزييات حادثه رسانه‌اي شده است، جرايم تعرض، قتل عمد و جنايت بر ميت با ريختن اسيد روي جسد در كيفرخواست دادستاني عليه متهم وجود دارد. به گفته ابوالقاسم مرادطلب براساس نظر پزشكي قانوني، دليل مشخصي، مبني بر اينكه متهم حين ارتكاب جرم مست بوده، به دست نيامده و او در زمان وقوع حادثه، قدرت تصميم‌گيري داشته است.
250هزار سقط جنين غيرقانوني در سال 93
ثبت 250 هزار مورد سقط جنين غيرقانوني در سال 93، موضوع ديگري بود كه سرپرست دادسراي اطفال به آن اشاره كرد و گفت: «در سال 93 حدود 256 هزار سقط جنين انجام شده كه فقط شش هزار مورد آن قانوني بوده و 250 هزار مورد آن غيرقانوني بوده است. اين آمار در حالي است كه در سرشماري سال 90، حدود 23 ميليون جمعيت زير 18 سال داشتيم كه تا پايان سال 94 بايد به 25 ميليون نفر رسيده باشد كه حدود سه ميلون نفر از آنها در تهران هستند.»
فروزان با تاكيد بر اهميت آموزش‌هاي حقوقي به نوجوانان از تدوين برنامه‌اي ويژه براي عملي شدن اين مهم خبر داد و با ذكر مثال‌هايي يادآور شد: «چندي پيش دختر 12 ساله‌اي را به مجتمع ما آورده بودند كه يك شب سه پسر به وي تعرض كرده بودند. او به دليل آرايش‌هاي نامتناسب با اعتراض والدين روبه‌رو شده بود، از خانه بيرون آمد و مردي را ديد كه خود را مامور نيروي انتظامي معرفي كرد و با اين بهانه كه مي‌خواهد او را به كلانتري تحويل دهد، براي او شرط گذاشت و نهايتا مورد تجاوز قرار داد. بنابراين نخستين مشكل براي او در اثر ندانم‌كاري والدين و با يك اشتباه جزيي ايجاد شد.»
فروزان ادامه داد: «ناآگاهي نوجوانان در بسياري از موارد موجب مي‌شود كه خلافكاران و سارقان حرفه‌اي، آنها را طعمه اهداف غيرقانوني خود قرار دهند. براي مثال پسري كه از شهرهاي دور براي كارگري به تهران آمده بود، با راننده‌اي روبه‌رو شد كه مدعي شد در ازاي جابه‌جايي بسته‌هايي، حقوق خوبي به او مي‌دهد. بعدا مشخص شد كه اين بسته‌ها، بسته‌هاي مواد مخدر است. در واقع سارقان حرفه‌اي بعضي از نوجوانان را تا دم سرقت مي‌برند. » به گفته او موردي هم بوده كه كودك 11 ساله‌اي، 99 مورد سرقت انجام داده كه مستوجب حد را داشته است؛ چه بسا كه سارقين حرفه‌اي مي‌دانند قانون ملاحظاتي را براي نوجوانان دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون