• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3525 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

گزارش «اعتماد» از مذاكرات پيچيده براي حل مشكلات تيم ملي

تاج كي‌روش را راضي كرد بماند

كارلوس كي‌روش بعد از انتخاب مهدي تاج به عنوان رييس جديد فدراسيون فوتبال، روز دوشنبه در ساختمان اين مجموعه حضور يافت و جلسه‌اي را با اين مدير برگزار كرد. اين جلسه البته نتيجه‌اي نداشت و كي‌روش روي استعفاي خود پافشاري كرد. مديران فدراسيون فوتبال اما از همان اول روي اين مساله تاكيد داشتند كه سرمربي تيم ملي بايد به كار خود ادامه بدهد.
كي‌روش ديروز هم البته به فدراسيون رفت و دومين جلسه خود را با تاج برگزار كرد. او كه به نظر مي‌رسيد از اين جلسه راضي بوده است، به درخواست خبرنگاران براي مصاحبه واكنش نشان داد و اعلام كرد اجازه بدهند ابتدا ناهار بخورد و سپس در يك كنفرانس خبري آخرين وضعيت خود و تيم ملي را تشريح كند.
نكته قابل تامل اما اينجاست كه رييس جديد فوتبال ايران تصميم جدي گرفته تا فعلا مهم‌ترين مشكلات پيش روي تيم ملي را رفع كند تا مرد پرتغالي براي ادامه همكاري ديگر دغدغه و نگراني خاصي نداشته باشد. به همين ترتيب او ضمن شنيدن خواسته‌ها و صحبت‌هاي كي‌روش چند اقدام بسيار مهم انجام داد و قرار شد امروز هم آنها در فدراسيون فوتبال جلسه مهم ديگري را با هم برگزار كنند تا نتيجه‌گيري نهايي صورت بگيرد.
    
مشكل لباس‌هاي تيم ملي هنوز رفع نشده و كي‌روش به‌شدت نسبت به عقد قرارداد با شركت جيووا به فدراسيون اعتراض كرده است. بر همين اساس تاج در جلسه خود با كارلوس كي روش درباره پيراهن‌هاي جديد تيم ملي قول‌هايي را به اين مربي داد كه قرار است اين موضوع از امروز وارد مرحله عملياتي شود. سرمربي تيم ملي معتقد بود فدراسيون علي كفاشيان بايد قبل از عقد قرارداد با توليدكننده البسه تيم ملي نظر وي را نيز جويا مي‌شد. وي روز گذشته جدا از طرح اين پيراهن‌ها درباره جنس آنها نيز صحبت‌هايي را مطرح كرد. او طبق اخبار و اطلاعاتي كه به دست آورده به تاج تاكيد داشته كه شنيده اين البسه در توليدي‌هاي شهرهاي حومه تهران آماده مي‌شوند و كيفيت نامرغوبي دارند كه با استانداردهاي روز جهان و البسه‌اي كه رقباي ايران استفاده مي‌كنند تفاوت زيادي دارد.
مهدي تاج در اين نشست به سرمربي تيم ملي قول داد كه ظرف كوتاه‌ترين زمان ممكن به موضوع پيراهن‌هاي تيم ملي رسيدگي كند.
بر همين اساس تاج تا پايان هفته مذاكرات خود را انجام خواهد داد و اين احتمال زياد است كه در طرح اين پيراهن‌ها تغييرات مهمي صورت بگيرد و ضمنا گفته شده كه اگر شركت مذكور زير بار تغييرات نرود بحث فسخ قرارداد نيز مطرح خواهد شد. به نظر مي‌رسد شخص مهدي تاج هم دوست دارد كه براي تيم ملي البسه‌اي با كيفيت تهيه كند و در صورت امكان مقدماتي فراهم شود كه برندهاي معتبر اسپانسرينگ البسه تيم ملي فوتبال ايران شوند. به اين ترتيب اصلا بعيد نيست شرايط به گونه‌اي پيش برود كه قرارداد فعلي با شركت جيووا در آينده‌اي نه چندان دور فسخ شود.
    
زمين تمرين و امكانات براي آماده‌سازي تيم ملي يكي ديگر از دغدغه‌هاي مهم كي‌روش در تمام سال‌هاي گذشته بوده است. فدراسيون فوتبال در زمان رياست كفاشيان هيچ‌وقت نتوانست به درستي اين مشكل را رفع كند و طبيعتا كي‌روش هم هميشه نسبت به اين موضوع معترض بود. از آنجايي كه زمين‌ تمريني كمپ تيم‌هاي ملي اخيرا زير كشت رفته تيم ملي امكان برگزاري اردوها در كمپ اختصاصي خود را ندارد. به همين ترتيب با مساعدت مهدي تاج و رايزني‌هاي صورت گرفته فدراسيون فوتبال با مسوولان ورزشگاه دستگردي توافق كرد كه اين استاديوم به مدت يك سال براي استفاده تيم ملي اجاره شود. پيش از اين تيم ملي در زمين چمن خراب شماره يك كمپ تيم‌هاي ملي و نيز زمين غير استاندارد چمن پژوهشگاه نفت تمرين مي‌كرد.
البته مديرعامل ورزشگاه دستگردي در مورد اينكه قرار است ورزشگاه دستگردي يك سال در اختيار تيم ملي بزرگسالان قرار بگيرد، گفت: «توافق اوليه با رييس فدراسيون انجام شده البته هنوز جلسه نهايي را با مهدي تاج برگزار نكرده‌ايم. قرار شد بعد از اينكه كي‌روش و تاج براي ادامه همكاري به توافق رسيدند ما هم ورزشگاه دستگردي را در اختيار تيم ملي قرار دهيم.»
    
بازيكنان و اعضاي كادر فني تيم ملي مدت‌هاست كه پاداش خود را از فدراسيون دريافت نكرده‌اند و همين موضوع كلي جنجال و حاشيه به همراه داشته است. كي‌روش در جلسه خود با رييس جديد فدراسيون رسما از تاج درخواست كرده كه اين مطالبات پرداخت شود؛ درخواستي كه مورد موافقت تاج قرار گرفت. به اين ترتيب تمامي پاداش‌هايي كه بايد به بازيكنان و اعضاي كادر فني تيم ملي پرداخت مي‌شد تسويه شد. مهدي تاج نسبت به حقوق عقب افتاده چند ماهه اعضاي كادر فني تيم ملي هم به كي‌روش قول داده كه بعد از پايان ليگ برتر در سريع‌ترين زمان ممكن اين مطالبات را هم پرداخت كند. گفتني است در جلسات اخير كي‌روش و مهدي تاج درباره مسائل مهم ديگري هم بحث و تبادل نظر صورت گرفته است. يكي از آنها موضوع اردوهاي تداركاتي و بازي‌هاي دوستانه داخلي و خارجي تيم ملي است كه تاج تعهد كرده تمام تلاش‌ خود را خواهد كرد تا فدراسيون تمام توان خود را به كار گيرد و خواسته‌هاي كي‌روش برآورده شود تا ديگر به خاطر مشكلات مالي و برخي اختلافات، اردوهاي تيم ملي لغو نشوند. رييس جديد فوتبال ايران در نظر دارد تا بعد از انتخاب دبيركل جديد فدراسيون فوتبال ساختار سازمان تيم‌هاي ملي را تقويت كند تا عزمي جدي براي اجرايي شدن برنامه‌هاي آماده‌سازي تيم ملي وجود داشته باشد. برنامه‌ريزي براي گرفتن پرواز چارتر براي سفرهاي تيم ملي نيز از ديگر برنامه‌هاي مهم تاج براي راضي نگه داشتن كي‌روش خواهد بود.
    
كي‌روش چند سال پيش طرحي را به فدراسيون فوتبال ارايه كرد كه طي آن قرار بود در كمپ تيم‌هاي ملي، مركز بازتواني و ريكاوري تيم‌هاي ملي احداث شود. با عملي شدن اين طرح و آغاز به كار آن، سرمربي تيم ملي توقع داشت اين مركز زير نظر وي يا نيروهاي مورد اطمينان وي به فعاليت پرداخته و كاملا تحت اختيار كارهاي مربوط به تيم ملي فوتبال باشد. با اين حال پس از چند سال و براي درآمدزايي از اين مركز و البته براي تعاملات بين‌المللي با مراجع ذيربط جهاني از جمله فيفا، به نوعي كاربري اين ساختمان تغيير كرده و اين مركز به مركز پزشكي فوتبال ايران (ايفمارك) اختصاص پيدا كرد، با اين توضيح كه مقرر شد كارهاي مربوط به تيم ملي در اولويت اين مركز باشد. طي روزها و هفته‌هاي گذشته كي‌روش اما پايش را در يك كفش كرده و اعلام كرد چون طرح اين ساختمان را وي ارايه كرده بايد اين مركز تحت اختيار تيم ملي قرار بگيرد و فرد ديگري حق تصرف يا تغيير كاربري آن را ندارد و نكته قابل توجه اينكه در اين مدت كي‌روش توقع داشت تا حداقل رييس وقت فدراسيون فوتبال يعني علي كفاشيان در اين مورد از وي حمايت كند اما در عمل اتفاق ديگري افتاد و كفاشيان در جلساتي كه با كي‌روش داشت به همان دلايلي كه در بالا ذكر شد اعلام كرد تغيير كاربري ساختمان فوق امكان‌پذير نبوده و نمي‌توان در اين مورد اقدام خاصي را به عمل آورد. حالا اما كي‌روش روي پس گرفتن اين مركز تاكيد ويژه دارد و بايد ديد كه تاج چه راه‌حلي براي اين مشكل بزرگ پيدا خواهد كرد، چرا كه تعطيلي مركز پزشكي فيفا در ايران امكان‌پذير نخواهد بود. البته تاج در جلسه‌اش با كي‌روش به اين مربي تاكيد كرده هيچ مديري خواهان جدايي او از تيم ملي ايران نيست و به صورت ويژه تحت حمايت فدراسيون خواهد بود. با اين حال بايد كي‌روش سعي كند ديگر مصاحبه‌هاي گذشته‌اش عليه مقامات فدراسيون و مسوولان وزارت ورزش را تكرار نكند تا فضاي ملتهب گذشته دوباره جنجال‌ساز نشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون