• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3526 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۵ ارديبهشت

مصطفي بدرالدين به عماد مغنيه پيوست

شهادت ذوالفقار حزب‌الله

گروه جهان| حزب‌الله لبنان روز گذشته رسما اعلام كرد كه فرمانده ارشد نظامي اين گروه يعني مصطفي بدرالدين در حال نظارت بر عمليات نظامي نزديكي فرودگاه دمشق در يك انفجار به شهادت رسيد. بدرالدين 55 ساله را مي‌توان مغز متفكر عمليات‌هاي نظامي حزب‌الله لبنان دانست كه پس از شهادت عماد مغنيه در سال 2008 به فرماندهي شاخه نظامي حزب‌الله رسيد. بدرالدين نقش بسيار مهمي را در مبارزه با شورشيان و تروريست‌ها در سوريه داشت و با حمايت از دولت مشروع سوريه اجازه نداد تا تروريست‌ها بر سوريه حاكم شوند.
در بيانيه حزب‌الله لبنان آمده است كه علاوه بر شهادت مصطفي بدرالدين تعدادي ديگر از همراهان وي در اين انفجار زخمي شده‌اند اما هنوز مشخص نيست كه ماهيت اين انفجار از حمله هوايي، موشكي يا توپخانه‌اي بوده است اما آنگونه كه در بيانيه حزب‌الله آمده است گزارش ابعاد اين حمله و نوع آن به زودي منتشر خواهد شد. گفتني است، پيش از انتشار اين بيانيه شبكه تلويزيوني الميادين وابسته به حزب‌الله لبنان اعلام كرد، سيد بدرالدين در يك حمله هوايي توسط اسراييل به شهادت رسيده است اما بعد از مدتي اين گزارش را حذف كرد. از همين رو مشخص نيست كه نحوه شهادت مصطفي بدرالدين چگونه بوده است. ارتش اسراييل هنوز در اين خصوص اظهارنظر ويژه‌اي انجام نداده است و آن گونه كه سخنگوي ارتش اسراييل اعلام كرده قصد هيچگونه اظهارنظري در اين خصوص را ندارد. همچنين نشريه اسراييلي هاآرتص در گزارشي عنوان كرد اگرچه در گزارش‌هاي اوليه آمده است كه مصطفي بدرالدين در حمله هوايي اسراييل جان خود را از دست داده است اما مدارك و شواهد مشخصي در اين خصوص وجود ندارد چرا كه در بيانيه حزب‌الله اشاره‌اي به چه موقع و چگونه بودن نحوه مرگ بدرالدين نشده است. راديو اسراييل نيز در سوالي از زيو الكين به عنوان يكي از نزديكان بنيامين نتانياهو در خصوص نحوه شهادت بدرالدين پرسيد و در پاسخ از هرگونه اظهارنظري خودداري كرد. ياكوف اميدرور مشاور سابق امنيتي بنيامين نتانياهو نيز گفت: خبر كشته شدن بدرالدين براي اسراييل خوب است اما اسراييل هميشه مسوول نيست. البته نمي‌دانيم كه اسراييل در اين زمينه مسوول است يا خير.
آيا ترور كار اسراييل بود؟
اگرچه حزب‌الله لبنان رسما دست داشتن اسراييل در شهادت بدرالدين را تاييد يا تكذيب نكرده است اما در طول سي سال گذشته اسراييل همواره برخي از رهبران ارشد حزب‌الله لبنان را مورد هدف قرار داده است. در سال 1992 بالگردهاي اسراييل كاروان دبيركل پيشين حزب‌الله را مورد هدف قرار دادند و سيد عباس موسوي، همسر، پسر و چهار محافظ او را به شهادت رساندند، همان‌گونه كه هشت سال پيش‌تر از آن نيز شيخ راغب حرب يكي از رهبران حزب‌الله را در جنوب لبنان به شهادت رسانند. اسراييل همچنين در يكي از بزرگ‌ترين جنايت‌هاي خود در سال 2008 عماد مغنيه فرمانده سابق شاخه نظامي حزب‌الله را با يك بمب در مركز دمشق به شهادت رساند. همچنين در ژانويه سال 2015 جنگنده‌هاي اسراييلي كاروان تعدادي از فرماندهان حزب‌الله را در منطقه قنيطره سوريه مورد هدف قرار داد و در اين بين جهاد مغنيه پسر عماد مغنيه نيز به شهادت رسيد. در دسامبر 2015 نيز در يك حمله موشكي اسراييل در حومه دمشق سمير قنطار يكي از فرماندهان نظامي حزب‌الله نيز كه حدود سي سال در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي اسير بود و آزاد شد به شهادت رسيد. حالا نيز مصطفي بدرالدين به همان شيوه قديمي صهيونيست‌ها در حمله به رهبران مقاومت به شهادت رسيده است. هرچند كه هنوز به صورت رسمي مشخص نيست كه اين اقدام توسط اسراييل انجام شده اما شيوه همان شيوه قديمي است.
مصطفي بدرالدين كه بود؟
سيدمصطفي بدرالدين در آوريل 1961 به دنيا آمد. او كه به لقب ذوالفقار معروف است پس از شهادت عماد مغنيه فرمانده شاخه نظامي حزب‌الله جانشين وي شد و از آن پس بود كه نام شهيد مصطفي بدرالدين بيشتر شنيده شد. اما شهادت مصطفي بدرالدين را مي‌توان بزرگ‌ترين خسران پس از شهادت عماد مغنيه براي حزب‌الله لبنان دانست. آنگونه كه حزب‌الله لبنان در بيانيه خود در خصوص شهيد گفته است كه او يك رهبر بزرگ جهادي بود كه به صف بزرگ شهدا پيوست.
اما اطلاعات در خصوص مصطفي بدرالدين نشان مي‌دهد كه او سال‌ها توانسته به صورت مخفي عليه رژيم صهيونيستي مبارزه كند. او با نام‌هاي مستعاري همچون الياس ساب و سامي عيسي شناخته مي‌شد. وي تنها با يك عكس سياه و سفيد و با كت و شلواري كه مربوط چند دهه قبل است شناخته شده بود و تصوير چنداني از وي ديده نمي‌شود تا اينكه حزب‌الله يك عكس با لباس نظامي از وي منتشر كرد و چهره ايشان مشخص شد. شهيد مصطفي بدرالدين در سال 1983 به اتهام دست داشتن براي بمبگذاري در سفارت‌هاي امريكا و فرانسه در كويت به زندان رفت و در سال 1990 و پس از حمله صدام به كويت از زندان فرار كرد. از سوي ديگر ايشان در دادگاه لاهه به صورت غيابي و بدون حق دفاع از خود متهم به دست داشتن در قتل رفيق حريري نخست‌وزير پيشين لبنان شد اما حزب‌الله لبنان اين اتهام را ساختگي دانست و همواره دست داشتن در قتل رفيق حريري را نيز رد كرده است. او در طول سال‌هاي گذشته در سوريه حضور فعالي داشته و از آنجايي كه مسووليت عمليات‌هاي خارجي حزب‌الله را نيز بر عهده داشت در ليست سياه امريكا قرار گرفت. شهيد بدرالدين، داراي شخصيتي بسيار كاريزماتيك و سختگير در امر انضباط و آموزش بود. در همين حال درون حزب‌الله از او به عنوان يك فرمانده كاركشته و بسيار حرفه‌اي ياد مي‌شد، به طوري كه گفته مي‌شود او مي‌توانسته همزمان با دو تفنگ شليك كرده و به هدف بزند. در زمينه تاكتيك‌هاي نظامي نيز وي داراي هوش بسيار بالايي بود و بسياري در درون حزب‌الله، عمده پيروزي‌ها و خلق تاكتيك‌هاي نظامي و عملياتي را به وي نسبت مي‌دهند. اين شهيد همچنين در طول زندگي خود به پروتكل‌هاي امنيتي بسيار پايبند بود و از يك گوشي موبايل بيش از يك روز استفاده نمي‌كرد و اجازه نمي‌داد در اطراف محل حضور خود، شخصي از تلفن همراه استفاده كند. براي همين است كه اطلاعات و تصاوير چنداني از وي در دسترس نيست. حسين حاج حسن يكي از وزراي نزديك به حزب‌الله در كابينه لبنان به المنار گفت: شهادت مصطفي بدرالدين انگيزه بيشتري به فرماندهان براي جهاد و تدوام فداكاري بيشتر مي‌دهد.
پيام تسليت جمهوري اسلامي ايران
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي در پيامي شهادت مصطفي بدرالدين را به سيد حسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان و مردم اين كشور تسليت گفت. در اين پيام خطاب به دبيركل حزب‌الله لبنان آمده است: شهادت مجاهد بزرگ مصطفي بدرالدين كه سراپا عشق و شور و حماسه در دفاع از آرمان‌هاي حق‌طلبانه اسلام، مردم مقاوم لبنان و مبارزه با ظلم و ستم و تروريسم بود را به جنابعالي، خانواده محترم شهيد و ملت مقاوم و فهيم لبنان كه چنين مردان بزرگي را در دامان اسلام پرورده و به عرصه مقاومت و آزاديخواهي و مبارزه با ستم تقديم كرده است، تبريك و تسليت مي‌گويم. بدون شك شهادت اين مجاهد خستگي‌ناپذير عزم نيروهاي مقاومت عليه رژيم صهيونيستي و تروريسم را بيش از پيش تقويت مي‌كند. اينجانب براي آن شهيد بزرگوار علو درجات و براي جنابعالي طول عمر با بركت و مزيد توفيقات و براي خانواده آن شهيد و همرزمان ايشان صبر جميل و اجر جزيل از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون